Zwangerschap en medische zorg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Graag gedaan, hoor, ik hoop dat jij al beter voelt. Vooral niet denken dat jij ben niet normaal, omdat jij wilt iets dat buitengewoon in Tsjechie is. Dit gevoel heb ik vaak hier, namelijk. Het is inderdaad niet een kwestie van goed of slecht, gewoon anders. Het probleem in tsjechie is dat mensen wel goede kennis van het vak hebben, maar zijn misschien niet zo patient-vriendelijk en begrijpvol betreffende andere culturen. Ik denk echt dat alles goed komt, wees niet bang. Misschien kan iemand van jouw familie in NL naar CR komen om jij steun te geven tijdens de bevalling en de periode daarna? Lijkt mij beter dan voor de bevalling naar NL te reizen.:-)

Mijn moeder heeft waarschijnlijk drie maanden vrij en kijkt er ontzettend naar uit om oma te worden! Ze zal er zeker bij zijn om me te helpen :-)

Dat is fijn, dat je moeder komt. Mijn ouders kwamen ook beide keren meteen deze kant op en dat was erg prettig.
Jammer dat je niet in Praag woont, dan konden we alles uitgebreid persoonlijk bespreken. Zwangerschap blijft toch een bijzonder thema.

Veel sterkte ermee en probeer ervan te genieten!

Hoi!

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik wou nog even toevoegen, dat het hetzelfde was voor mij, om baby in Nederland op de wereld zetten.
Zoals er al door Klarka is geschreven, de prenatale zorg is heel anders dan in Tsjechie. Voor "ons" is het in de meeste gevallen zeer vervelend - net als onze manier in Tsjechie voor jou... Ik wou je alleen laten weten, dat ik weet hoe je je voelt!
Dus zet hem op, vertrouw wat meer (ik heb me uiteindelijk ook aan de nederlandse systeem aangepast en het heeft goed uitgepakt). Vooral veel rust, genieten en alles komt goed!!!

Super Klara! Bedankt!

Ik voel me al een stuk beter, heb alles beter georganiseerd in mijn hoofd. Alles lijkt nu logischer en ik zal in de toekomst beter uitkijken met wie ik praat. Het heeft inderdaad helemaal geen zin om me bang te laten praten door al die horror verhalen hier... Alleen jammer dat er dan weinig mensen over blijven om mee te babbelen over zwanger zijn... Wel is mijn Nederlandse vriendin nu ook zwanger en zo kunnen we mooi alles vergelijken. Zij zei zelfs ook dat ze wel eens zou willen dat ze wat meer naar haar keken... Wat zit de wereld toch vreemd in elkaar :-)

Hoe dan ook. Die onderzoeken zal ik zo veel mogelijk ondergaan, alhoewel ik zeker op bepaalde momenten grenzen aan zal geven en mijn vriend en ik gaan serieus op zoek naar een 'ziekenhuis' waar het 100% zeker zal zijn dat ik alleen op een kamer kan bevallen (geen andere bevallende vrouwen, wel dokters etc. natuurlijk) en dat ik daar dan lekker alleen kan blijven misschien toch die 3 dagen.

Als dat ver mijn huis zal zijn, dan is dat des te leuker, want dan neem ik gewoon mijn vriend, moeder en hond lekker al ruim van te voren daar mee naar toe op vakantie. Doen we een huisje in de buurt van het ziekenhuis. ... heb nu al zin :-) Ik heb natuurlijk wel erg geluk dat iedereen zomaar hele maanden vrij kan nemen en dat we dan nog steeds geen honger zullen hebben.

Nu maar hopen dat we echt werkelijk zo'n ziekenhuis vinden en dat ik verder geen complicaties zal hebben, dan wordt het natuurlijk allemaal al snel weer een heel ander verhaal.

Nee, niet negatief denken. Heb een bordje bij mijn bed gezet: Het komt allemaal goed, maak je maar niet druk! Dan heb ik tenminste iets om naar te kijken als ik 's nachts wakker lig (GEINTJE)

Zo en dan nu mijn ramen verven. Als straks de baby komt wil ik niet dat hij zegt: Wat een rommel hier! :-)

Nog maals bedankt iedereen!

Tanja en de baby

Gefeliciteerd Tanja met je nieuwe levensfase. Ik heb ervaring met mijn eerste zwangerschap, half in NL en half in CZ, uiteindelijk in CZ bevallen, heel klein ziekenhuisje in Noord Moravie. Mijn tweede zwangerschap, in NL doorgebracht en afgemaakt.
Ik heb beide bevallingen en de zorg tijdens en ernaar heel verschillend ervaren. Ben ervan overtuigd dat beide zorgsystemen positieve en minder positieve kanten hebben. Ik begrijp je volledig, begrijp je angst voor teveel onderzoeken en de nazorg in CZ. Ook je heimwee naar NL zorg begrijp ik.
Het verschil zit simpelweg in de mentalieteit van CZ en NL. Ik blijf er moeite mee hebben, niet alleen in de zorg en de manier waarop, maar in de dienstverlening, gastvrijheid enz. zie ik het ook en blijf vinden dat het allemaal de naweeen van het communisme zijn, hele lange en waarschijnlijk oneindige naweeen. Ik raak er altijd door verward, voel dat ik niet moet bekritiseren, maar het blijft een feit dat CZ een communisme historie heeft. Wil je meer van mijn ervaringen, wacht ik op je reactie. Geniet

Evsa, ik kan me deze ervaring helemaal voorstellen als je in een klein ziekenhuis bent bevallen. Toch kun je (gelukkig) niet stellen dat het overal zo is. In Podolí waar ik bevallen ben was de zorg helemaal top en dat geldt voor de meeste andere Praagse klinieken. Ook ken ik genoeg positieve verhalen over de rest van het land. Vrchlabí begint inmiddels ook beroemd te worden op dit gebied.

Voor Tanja lijkt het me inderdaad een goed plan om uit te zoeken of je alleen op een kamer kunt bevallen. In bijna alle Praagse porodnice is dat inmiddels zo en ook in andere kraamziekenhuizen. In Kadaň is dat zo te zien ook zo en in Vrchlabí ook, in Karlovy Vary volgens mij niet. Gelukkig heb je nog genoeg tijd om je goed te oriënteren.

Hier nog wat foto's van CAP (centrum aktivního porodu) in Kadaň. Ziet er erg goed uit!

http://www.rodina.cz/scripts/detail.asp?id=980

Kadan gaan we zeker als eerste optie bellen, maar ik heb begrepen dat je daar pas vanaaf week 39 -40 mag bevallen. dus komt het een week eerder, zit je nog met de peren.. MAar dat moet ik nog checken of dat geen onzin verhalen zijn.
Evsa, was je hier verzekerd toen je hier kwam bevallen? en welke maand ben je naar Tsjechie gegaan?Vond je de kraamverzorging fijn in nederland?
Bedankt voor je reactie!

Tanja

Hoi Tanja,
ik zie dat jij nu wat rustiger bent, wat goed dat wij deze Forum hebben!
Ik heb nog over iets nagedacht: enige tijd geleden heb ik ergens op het internet gelezen over een prive verloskundige, die jij kan begeleiden tijdens de zwangerschap en kan ook aanwezig zijn bij de bevalling (alleen weet ik niet hoeveel dat kost). Ik heb toevallig net een website van Materske Centrum Karlovy Vary (Maternity Centre) gevonden, zie hier http://www.mckv.xf.cz/new/index.php, alleen duurt het vrij lang om de website te downloaden. Daar kunnen zij jou ook, denk ik, advies geven over dit soort service enz. Volgens de website is dit service beschikbaar. En jij kan daar bovendien met andere mothers-to-be in contact komen. Success!
Klara

NOG iemand bij de bevalling?... Nee, dat lijkt me geen goed idee of bedoel je dat diegene dan ook echt de bevalling doet?
Ik ben het helemaal eens dat dit Forum een uitkomst bood deze week! Gek dat ik hier al zo lang woon en dat ik dan toch zo op mn neus ga over een cultureel verschil. Vast een beetje uit mn hum door die hormonen :-)

Tanja

Nee, ik beodelde dat het een verloskundige is die begeleidt vrouwen tijdens het zwangerschap en bevalling, net zoals hier, die zou misschien met jouw ook kunnen komen naar de controles bij de gynecolooog en samen met jouw bekijken of jij al die testen moet doen etc. Gewoon iemand die jij kan begleiden zoals het hier in NL is, dacht it. Extra steun, zoiets.:-) Maar he was gewoon een idee. En bij de Materske Centrum kan jij misschien in contact met andere vrouwen komen en ook pre-natal cursussen volgen, zolas bv. zwangerschapsjoga, die ook hier in NL wordt gegeven.

Ik denk, dat het inderdaad ook de hormonen kunnen zijn, maar ook de doodnormale bezorgheid - je krijgt je eerste kind!!! Dat is niet niks natuurlijk.
Maar zoals ik al zei, doe het lekker rustig aan, ik zou je aanraden om wat leeswerk te doen (over de bevalling, ervaringen van verschillende vrouwen enz. - het geeft je stuk rust terug).

Veel succes ermee!!!

Fijn te horen. Wat Klara zegt over de hormonen, daar zit ook wel wat in, hoor. Tijdens mijn zwangerschappen vond ik mezelf af en toe ook knap zielig dat ik niet even bij mijn ouders langs kon gaan, dat mijn schoonmoeder niet in mijn wel en wee geinteresseerd was, enz. Als er zoiets belangrijks gebeurt in je leven besef je opeens dat het wel erg jammer is dat je zover van je familie afzit en als het dan ook anders een beetje tegenzit (zoals bij jou), dan voel je je niet topgelukkig. Maar gelukkig hoeft dat niet van lange duur te zijn. En aan de andere kant is zo'n tweeculturenkind zo iets unieks. Ik sta er nog steeds dag in dag uit van te kijken hoe geniaal mijn kinderen (4 1/2 en 20 mnd) van de ene op de andere taal overgaan. Dus je hebt nog een hoop leuke dingen voor de boeg!

ziekenhuis zwangerschap

Deze zomer gaan we voor het eerst naar tsjechie,

Mijn zus is op dat moment 6 maanden zwanger, en ik zou graag iets informatie willen over hoe ze daar mee omgaan, ook omdat ze soms bloedingen heeft.

Weet iemand een ziekenhuis in de buurt van (libnic) Of als er 1 zit in ceske budejovice? Waar kan ik informatie krijgen over het ziekenhuis, adres. tel enz. En hoe zit dat met verzekeringen? Heb al iets gelezen over een blauwe verzekeringskaart?

Marcel

Moderator
wellicht dat zoeken via google naar "nemocnice" + plaatsnaam iets oplevert ??
maar als iemand bloedingen heeft, zodanig dat je van te voren al wil weten waar het ziekenhuis is, is het dan wel verstandig om te gaan ??

oke, ik ben maar een man en dus geen verstand van zaken. :confused:

Marcel

Moderator
bron : Prague Post

http://praguepost.com/P03/2006/Art/0629/news1.php

tsjechie behoort tot de top van landen die het beste prematuur geboren babies weten te behandelen.

Survival Rate

Severely premature babies (under 1 kg = 2.2lbs) born in the CR:

1993 33% released live from hospital out of 327 born live

1997 57% released live from hospital out of 349 born live

2001 72% released live from hospital out of 353 born live

2005 75% released live from hospital out of 406 born live

Hello JipJan,ik ben een tsjechish meisje,maar ik woon nu voor half jaar in Holland.Ik begrijp je wel,dat die manieren in Tsjechie zijn vreemd voor jou,voor mij hier ook.Ik ben zo bang hier ziek zijn of zwanger zijn.Als ik van mij vrienden hoor how is hier dokters zorgen,ik denk dat geen baby HIER.We in Tsjechie vinden goed als we alles onder control hebben,en special met babies vroeger weten als daar is iets slecht met baby dan we hebben genoug tijd en oplosing vinden(ik weet niet als jij hebt gehoord maar van statistic,tenminste babies en moethers worden dood na een bevalling in Europa maar in Holland het meest.Waroom????Omdat we zorgen tijdens zwangerschap en na meer.Wat vind je better,klein beetje minder comfort in zwangerschap door controlen of ziek of dood baby of jou???Voor mij is het gemakelijke kiezen.
Nog iets,ik weet hier is niet normaal preventive controlen voor jonge vrouwen met gynecologist(het is duur .....)in Tsjechie hebben we het elke half jaar voor gratis(elke vrouw)en ook docter maar cytologisch testen vaak.Ik had echt slecht resultaten(ik ben 27,zonder kinderen),dus ik moest naar operatie en docter vonden,dat was vijf min. voor twaalf,en kon en kanker hebben en noit kinderen.Simpel-als ik woonde vroeger in Holland al ik had al en kanker.
Ik begrijp dat iederen denk,eigen land en manieren zijn het beste,en soms in Tsjechie mensen komen naar docter te veel omdat het is goedkoop maar als jij bent echt ziek jij moet niet praten met assistent,boos worden,en dan mischien iemand begindt op jou zonger.
Maar gefeliciteerd met je zwangeschap,ik hoop jij vind het beste manieren voor je en jouw baby!

Hi Kaca,

bedankt voor je reactie en je zorgen en ik vind het super voor je dat je zo net op tijd goed geholpen hebt kunnen worden!

Ondanks dat denk ik dat het allemaal niet zo makkelijk is als je het stelt. Hier een artikel met wat meer inhoud:

http://www.lieve-engeltjes.nl/index.html
(artikelen - babysterfte hoogst in europa)

Ik zou trouwens graag wat meer details weten over Tsjechie, weet je die?

Een van de opmerkelijkste dingen vind ik wel dat mensen hier dan misschien meer onderzoeken laten doen, maar het dan vervroegd weg laten halen als het niet goed/ziek is... in nederland worden deze kindjes op een natuurlijke wijze doodgeboren.

Hoe dan ook.. we hebben ieder onze eigen redenen/geschiedenis om iets te vinden en dingen te doen of te laten.

Ik ben voor mijn kindje trouwens gisteren bij de dokter geweest. Ze heeft mijn bloed afgenomen - urine onderzocht - gewogen - en een echo gemaakt OP mijn buik. We zagen 2 armpjes, beentjes en hoofdje, hartje. Alles zat er op en aan.

Inwendig onderzoek heb ik niet toegestaan. Iets wat voor de een 'een klein beetje minder comfort' is, kan voor de ander een zeer ernstige stressvolle situatie zijn (wat trouwens ook niet gezond is voor het kindje)

Groetjes,

Tanja

Kaca jij schrijft dat heel goed. Ik heb met Tanja op skype gesproken en wat voor ons normaal is,begrijpt zij niet zo goed, maar dat is gewoon normaal...ander land, andere manieren. En precies, ik ben ook bang ziek te worden...
btw. Tanja kent al super tsjechisch taal!!!

Bovenaan