Zwangerschap en medische zorg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Esthertje schreef:
Volgend jaar ? Ik dacht dat ze al verhuisd was... en Anja..., jij weet weer zoveel meer dan wij he ;)

Dit schreef ze toch: "Wij verhuizen naar Kvilda in 2007, zie ik je daar nog wel "

Meer weet ik niet, dus even afwachten.........

Hoi Freddy en Esther, (en al de rest natuurlijk)
Zitten inderdaad nog niet in CZ, maar in 2007 moet en zal het zover zijn...
Na ons tweede kindje nog enkele maandjes Belgie en dan eindelijk naar Kvilda. Ik wil absoluut ginder wonen als ons oudste zoontje naar school kan gaan en dat is vanaf september 2007 (of januari 2008).
Ik denk Esther dat we inderdaad in hetzelfde bootje zitten, 7 maart is bij ons de verwachte datum, en bij jullie ?

Baffie, van harte gefeliciteerd ook van mij, dat alles maar zeer voorspoedig mag gaan verlopen, ook de verhuizing!!

Geveliciteerd met jullie zwangerschap.

Ik heb reakcie van meisjes van Tsjechie gelezen en ook reakcie van meisjes van Nederland. Meiden van Tsjechie zijn ook bang voor zwangerschap in Nederlend. Ik heb helaas geen ervaring mee, maar ik ben gewent aan Tsjechisch gezondheidsdienst en hier in Nederland is voor mij alles nieuw. Ik was twee weken terug bij de Arzt hier in N., in tijd, dat ik bij haar was, heeft ze twee of drie keer aan de horloge gekeken. Na tien min. heb ze geen zin meer mij horen.
Ik en mijn vriend denken ook aan baby. We hebben lange gesprekken over, waar is better kind kregen en met hem leven. Ik ben bang hier blijven met kind en hij is bang van Tschechie. Met kind is ook niet zo makelijk besliesen "ik wil terug naar mijn land".

ieder land heeft zijn trant

(sory voor mijn Nederlands,die is nog niet het best)

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou ik begrijp je prima hoor Siegi, jouw Nederlands is stukken beter dan mijn Tsjechisch :D Ik denk dat idd iedereen wel een beetje angstig is om zwanger te zijn of te bevallen in een 'vreemd' land. Ik moet toch heel eerlijk zeggen dat ik, tot zover de verhalen mij bereiken, ik misschien dit allemaal wel liever hier (in Tsjechie) meemaak dan in Nederland :oeps: Maar ja het blijft allemaal spannend.

Baffie Ook van harte gefeliciteerd :shake:

Esther jammer dat het jou niet mee viel met de punctie.
Spannend is het altijd. maar bij mij mocht mijn steun en toeverlaat (Kees) er steeds bijblijven en ik was zo aan de beurt, zonder veel wachttijd. Ook ik heb een extra isolatielaagje, maar dat was geen probleem.
Nu lekker genieten. En je niet te druk maken over van alles wat je waarschijnlijk toch niet meemaakt.
De kans op mediche problemen is nog altijd gigantisch kleiner dan de kans op een normale bevalling.
Laat je niet gek maken!!!!!:neenee:
Probeer vertrouwen in je eigen lijf te hebben.
En duik af en toe gewoon die roze wolk in. En laat je(jullie) verwennen.
Groetjes Hilde:doei:

Begrijp je reactie maar al te goed Siegi, ook al heeft Tsjechie een goede reputatie qua bevallingen en medische zorgen eromtrent vond ik het voor mezelf toch belangrijk om eerst in Belgie te bevallen alvorens naar Tsjechie te verhuizen.
Ik vond voor mezelf dat het belangrijk was dat ik me in mijn eigen taal kon uitdrukken en mijn gevoelens kon uitdrukken op zo'n spannend en intens moment.

Esthertje

Geroyeerd Lid
Dank je wel Hilde, eigenlijk valt het ook allemaal best mee hoor met die zorgen. Ik kan er toch niks aan veranderen. Ik hoorde idd dat in Nl de man erbij kan blijven, maar ja ik moest er om 7 uur zijn tot een uur of 12 en we lagen met meerdere dames op de zaal ik zie het al voor me dat Lukas 5 uur naast me moet zitten om me handje vast te houden. Ondertussen voel ik me alweer kiplekker, dus valt het al met al mee. Rustig aan weer wat gaan doen nu. En ik wacht de uitslag maar gewoon af.

Baffie, ik snap je gevoelens goed wat dat betreft enne dat wordt dan dezelfde week 3 maart, als dat geen feest wordt!

Help Help,

Ik woon al 8 jaar in tsjechie en heb 2 kinderen inmiddels 5 en 3 jaar en die zijn alletwee in nederland geboren en ja wij zijn met een klein hummeltje van 10 dagen terug naar Tsjechie gereden en hebben dit absoluut niet als een probleem ondervonden. Aangezien onze kinderwens vervuld was en vorig jaar de ziektekosten verzekering in NL veranderde hebben wij onze buitelandverzekering opgezegd en zijn we in Tsjechie verzekerd via de VZP. En nu komt het probleem dat ik van de week ontdekt heb dat ik ondanks pil gebruik toch zwanger geworden ben. Na de eerste schok hebben we besloten dat we het in ieder geval wel willen houden ook al komt het nog zo ongelegen. Maar daarbij komt gelijk het volgende probleem wie gaat deze zwangerschap begeleiden ?? Kun je gewoon iemand opbellen en vragen of je daar langs kunt komen, en waar begin je dan ? Ik wil het liefst wel een arts die engels spreekt, ik spreek zelf wel enigsins tsjechies maar om zeker te weten dat ik alles begrijp zou ik het toch wel prettig vinden als er ook engels gesproken kan worden. Heeft er iemand een tip waar ik moet beginnen ?? Ik woon in humpolec. Ik heb bij een tsjechische vriendin gezien hoe die er bij lag na een keizersnee in Pelhrimov en werd daar absoluut niet vrolijk van. Ik zoek dus eigelijk een wat modernere jongere arts ( ik denk in Tsjechie gynaecoloog) die in overleg handelt. Ik heb bij mijn jongste een thuisbevalling gehad die zonder problemen is verlopen dus ik wil niet allerlei vreemde onderzoeken. kan iemand een tip geven hoe ik nu verder ga heb hier eigelijk nooit een arts nodig gehad voor mezelf.

Je komt dan inderdaad bij een gynaecoloog terecht. Misschien kan die Tsjechische vriendin van je helpen er één te vinden in Humpolec of omgeving? Verder valt in deze topic denk ik al een hoop te lezen over medische zorg tijdens de zwangerschap. Die is wat grondiger dan in Nederland, maar als je een goede gynaecoloog vindt, kun je denk ik een hoop in overleg doen. Er zal heus wel eens een echo of inwendig onderzoek plaats moeten vinden, maar een vruchtwaterpunctie bv. is natuurlijk niet verplicht.

Een kraamafdeling die goed bekend staat is die van het ziekenhuis in Benešov, erg mooi en modern. Maar dat ligt misschien al wat uit de richting.

Ja maar betekent dit dan dat als ik in benešov zou willen bevallen ik daar een gynaecoloog moet en kan opzoeken ? En maakt het voor de verzekering niet uit welke gynaecoloog je neemt ? Ik heb het hele topic gelezen maar vind niet echt informatie hoe men de eerste stap neemt ?

Het maakt inderdaad niet uit welke gynaecoloog je neemt. Zelf kreeg ik de tip voor mijn gynaecoloog van mijn huisarts.

Het is zo dat je vanaf het begin van je zwangerschap regelmatig naar deze gynaecoloog gaat en pas de laatste maand ga je voor controle naar een gynaecoloog in het ziekenhuis waar je gaat bevallen. Wat dat betreft is het dus wel weer handig om een ziekenhuis in de buurt te hebben.

Op www.hledamlekare.cz vond ik de volgende drie gynaecologen in Humpolec.

MUDr. Petr Kratina Masarykova 885 Humpolec 565 532 064

MUDr. Pavel Příborský Masarykova 885 Humpolec 565 532 064

MUDr. Blanka Kutlvašrová Masarykova 389 Humpolec 565 533 973

Nou bedankt voor je antwoorden dan ga ik hier maar eerst bij vrienden in Humpolec rondvragen voor een geschikte gynaecoloog en dan kan ik mij later orienteren waar ik ga bevallen

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou dat wordt dus in de toekomst, Ma&Ma&Ma. Ondanks dat het niet helemaal in de planning lag, wil ik je toch graag feliciteren. Ik heb idd nu een gynaecoloog in Trutnov. Hij heeft gewoon een privépraktijk en spreekt gelukkig Engels. Mijn bevalling zal straks (+/-maart 2007) in het ziekenhuis van Trutnov plaatsvinden bij een andere dokter, deze spreekt een beetje Duits. Laat het allemaal maar een beetje over je heenkomen, dat doe ik ook. Als je mijn verhalen wil lezen kun je die vinden in de topic http://tsjechie.net/board/f34/mooie-baby-op-komst-10379.html?highlight=mooie+baby. Heel veel plezier en geluk toegewenst. Mijn ervaring is, bijna alles is bespreekbaar en je kunt je gynaecoloog echt alles vragen.

Hallo allemaal en met name ma@ma,

het klopt dat je hier onder het toezicht komt van een gynaecoloog. als je hier leuk mee op kunt schieten, ben je dus al een heel eind. Als je een type bent dat alles makkelijk over zich heen laat komen, zou ik me inderdaad geen zorgen maken, want het personeel is kundig en zorgt medisch gezien goed voor je.

Als je een type bent met een allergie voor doktoren en zusters die zich gedragen als diktators (zoals ik) dan is het misschien handig je te wijzen op het bestaan van 'dulas' deze kunnen je begeleiden bij je
bevalling en zullen van te voren met je doornemen wat voor jou en je man belangrijk is bij de bevalling. Als je dat niet hebt, wordt alles gewoon op de automaat gedaan. Daarbij zijn er ziekenhuizen waar er van alles 'verplicht' is. Dus bv. van onderen scheren - zetpil om te poepen voor de bevalling verplicht. Op sommige plaatsen eten en drinken verboden, etc. Ook de duur van het verblijf verschilt per ziekenhuis. Op sommige plaatsen 5 dagen (met 2 uur per dag bezoek uur... vader is ook bezoek) en op sommige plaatsen 3 dagen met langere bezoek uren.

Ik ben zelf laatst op een opendag geweest in horovice. Daar geven ze elke 1e en 3e maandag vanaf half 2 voorlichting en een rondleiding, maar dan moet je wel tsjechisch spreken denk ik. Ze waren er op zich aardig en de 'bevallingsruimten' zagen er mooi uit, maar ik heb er nu al de pest in om er dagen te blijven. Ik vind dat de vader net zo veel recht heeft om er de eerste dagen bij te zijn als de moeder en dat je er JUISt samen van moet kunnen genieten...
maar goed.. ieder zn ding

www.duly.cz
http://www.rodina.cz/clanek980.htm
http://www.aperio.cz/porodnictvi/pruvodce-porodnicemi/porodnice.shtml?AA_SL_Session=e6441f33cb6684d96c91d802b0095838&scrl=1&scr_scr_Go=4

Bovenaan