Zonnepanelen, ervaringen, leveranciers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

is het maar afvragen of het de moeite is
Ja, dat moet je zeker uitrekenen. Ik zou de investering terug moeten hebben in 15 jaar, dus ik ben bijna op de helft :D en met de klimaatverandering gaat het misschien sneller. Maar makkelijk is het niet, mij heeft het veel moeite gekost en regelmatig komt er weer een verrassing met andere regels. Als je iets wil doen op het gebied van energie zou ik iets zoeken waar je niet afhankelijk ben van derden.

Veel plezier in jullie nieuwe huis, lijk mij een prima plek. Ik zou de overdrachtsbelastingbesparing (leuk woord voor scrabble) ergens anders in investeren.

kuurgast

Donateur
Zonnepaneelproducten uit China........
Kampen en dwangarbeid in China treffen ook Tsjechen. Bedrijven ontrafelen het web van leugens.

Slavenarbeid die grenst aan onmenselijke behandeling en ontkenning van fundamentele mensenrechten. Dit gebeurt ook in Chinese fabrieken. Het ontrafelen van de lokale toeleveringsketens en het bestrijden van de barrière van stilte is een bovenmenselijke taak voor bedrijven in Tsjechië.

Wie heeft katoen ingezameld voor kleding in winkelketens? Wie heeft het nieuwste model dure sneakers of een chirurgisch masker genaaid, auto-onderdelen gelijmd of polykristallijn silicium verwerkt tot zonnepanelen op het huis van een buurman?

Het zou iemand kunnen zijn die niet voor zijn werk werd betaald, achter de muren van detentiekampen overleeft en niet eens de meest fundamentele rechten heeft. Het is echter niet alleen de eindconsument die dit waarschijnlijk nooit zal weten - het vinden van veel professionele detectives is om erachter te komen wat er aan het begin staat van een bedrijfsketen met onderdelen in China. Ook bedrijven in Tsjechië weten hiervan.

De ene leugen na de andere
De autonome regio Xinjiang in China herbergt ook polykristallijn silicium, een essentieel onderdeel van zonnepanelen. Xinjiang's reserves van dit polysilicium zijn goed voor ongeveer de helft van de wereldproductie. Toen informatie over dwangarbeid en mensenrechtenschendingen in dit gebied naar het publiek begon te lekken, raakte ILICO geïnteresseerd in de herkomst van het materiaal dat de Chinezen aan de panelen leverden.

"Onder bedrijven die zich richten op hernieuwbare energiebronnen, gaat het gerucht dat er een zeker verband bestaat tussen siliciumverwerkingsfabrieken en kampen met gewelddadige detentie van Oeigoeren. Polysilicium, dat tot 50 procent van de wereldproductie uit deze probleemgebieden haalt, is een integraal onderdeel van elk zonnepaneel. We maakten ons grote zorgen over het onderwerp en gingen meteen met alle leveranciers in gesprek over de bron van zonnepanelen in onze producten. Het is echter niet gemakkelijk en de garantie voor succes door de onderlinge verwevenheid van bedrijven bestaat in principe niet ”, zegt de directeur Jan Radil van ILICO Europe en productie- en exportexpert uit China.

Het bedrijf produceert de afgelopen jaren behoorlijk intensief zonnepanelen en zonnepaneelproducten in China. "Ik hou van een schoon en eerlijk bedrijf op basis van kwaliteit en vooral om te weten waar de producten vandaan komen en wie er achter staat. Ik maak me grote zorgen over de verspreiding van informatie over siliciumverwerkingskampen en ik besloot op onze producten te zoeken naar de exacte oorsprong van de zonnecomponenten. Ik weiger dergelijke mensenrechtenschendingen en fysieke en mentale genocide te steunen." Maar Jan Radil kwam, net als vele anderen, tot de conclusie dat het niet gemakkelijk zou zijn om de waarheid te vinden.

"We zijn begonnen met het eisen van stuklijsten (bewijs van oorsprong) van onze fabrikanten en leveranciers met links naar specifieke fabrieken en leveranciers. Het is best moeilijk om de Chinezen te overtuigen waarom je documenten nodig hebt. Tegelijkertijd is het geen garantie voor succes. Alleen tijdens de verwerking van silicium worden de afzonderlijke fasen tussen verschillende fabrieken verpulverd. In de eerste fase moet je silicium verfijnen om een betere geleider te worden, dan wordt het gesmolten tot lange staven - blokken, dan gesneden in dunne vierkanten (wafers), dan worden de vierkanten verbonden tot roosters (cellen) en pas dan zijn de cellen samengevoegd tot modules.of panelen. En in deze keten zijn nog een aantal andere bedrijven opgenomen”, aldus Radil.
Hij vindt dat bedrijven of hele landen zich niet alleen moeten richten op het verbod op de import van katoen of tomaten, maar ook op materialen als polykristallijn silicium.

Xinjiang heeft vier grote fabrieken voor de verwerking van silicium voor oa zonnepanelen.

Dus hoe om te gaan met de situatie en storende informatie? "Ik zie het verplaatsen van de ketting als de eenvoudigste oplossing voor de situatie, omdat je nooit zeker weet dat je de hele productie- en toeleveringsketen van de bedrijven die betrokken zijn bij de productie van onderdelen voor zonne-energie in China kunt ontcijferen. Het is mierenwerk en 'dun ijs' in onderhandelingen met Chinese leveranciers, gehuld in een web van leugens die je niet echt kunt verifiëren. En bijna elk op silicium gebaseerd zonnepaneel kan op zijn minst een kleine hoeveelheid Xinjiang bevatten”, voegt Jan Radil toe.
"We proberen gewoon de gegevens te verkrijgen en niet de hele zaak specifiek te noemen, zodat ze met ons kunnen praten en informatie van hen kunnen krijgen. Ze hebben echter nog steeds een probleem met het antwoord en tot nu toe weten we niet meer dan we tot nu toe hebben gevonden. We worden er constant aan herinnerd, en ze blijven ons vertellen dat 'we het je morgen zullen opsturen'. Ik zal niet opgeven en ik denk dat ik vroeg of laat de exacte bron zal krijgen."
Bron seznamzpravy.cz.

Laatst bewerkt:
Bovenaan