Zonnepanelen, ervaringen, leveranciers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi Curious. Snap je bericht ;) echter op 1 punt na.

**Als je nu op het zelfde moment je was machine met groter verbruik aan hebt op fase L2**
Deze snap ik niet, maar jij kan me dat zeker wel uitleggen.
Ok zie 3 fase als 3 waterleidingen naar je huis ,waterleiding 1 , W1 stroomt 1 liter water , je verbruik is 5 liter water , je waterbron(zonnepaneel ) pompt 1 liter water terug in leiding 1. maar je verbruikt 4 liter water uit de andere waterleiding .die je dus extra betaalt.
 
elke energie leverancier heeft zo zijn eigen truukjes om het je zo moeilijk.onrendabel te maken.
volgende voorbeeld , ik hoop dat je dit voor een niet elektro technicus duidelijk is.

Neem de meterkast in je huis , heb je een 3 fase installatie of 1 fase ?
Heb je een 3 fase L1,L2,L3 en je verbruikt stroom op fase L1 met je gloeilamp ,maar je levert ook terug op fase L1 met je zonnepaneel dus je bespaard.
Als je nu op het zelfde moment je was machine met groter verbruik aan hebt op fase L2 koop je dus stroom op het zelfde moment , alleen je koopt veeeel meer dan je levert.
Nu zegt de ene leverancier ok, wat je op de ene fase levert mag je salderen met de andere fase ,totale energie 0.
Maar elke leverancier is anders.....

Ik snap wat je bedoelt, maar zo werkt dat in Nederland dus (nog) niet. Voor elke leverancier is dat zo.
De meter saldeert intern over de fases.
Ik lees de meter constant uit via Domoticz en zie dit ook terug in de cijfers.
Als je op 1 fase veel levert en op andere fase veel uit het net haalt, dan gaat de meter dit van elkaar wegstrepen.
Uiteindelijk zijn de enige getallen die gelden: kwh verbruikt en kwh teruglevering. Bij dubbel telwerk is dit ook nog eens voor hoog en laag tarief.
En voor hoog en laag moet je wel opletten. Want sommige leveranciers doen salderen per tarief, en sommige in totaal.

Zelf heb ik 2 omvormers: een 3 fase omvormer en een 1 fase omvormer.
Binnen mijn huis zorgt dit al voor een betere verdeling over de fases, maar als ze in de toekomst iets gaan veranderen met de meter dan ben ik dus ook al een beetje voorbereid.
 
De Nederlandse situatie is mij ook niet geheel duidelijk , lees teveel tegenstrijdigheden op verschillende fora.
Hier denk ik dat het in sommige gevallen zin heeft.
Bedenk wel dat wat de energie leverancier uitleest heeel anders is dan wat u/ik uitlees van de meter.
Ik kan dus de grafiek per fase cos phi kvar etc. niet uitlezen.
dat zie ik dus eind van de maand als er een boete bijkomt......

Maar als je een airco hebt is het misschien wel positief ,hoe meer zon hoe meer je wilt koelen.
 
Bedenk wel dat wat de energie leverancier uitleest heeel anders is dan wat u/ik uitlees van de meter.
In Nederland kan je de digitale meter uitlezen met een zogenaamde P1 kabel. Er is verschillende software om de gegevens die doorkomen leesbaar te maken. De leverancier/netbeheerder zal vast nog wat extra's kunnen. De getallen die voor een particulier interessant zijn kunnen in ieder geval uitgelezen worden. Ook per fase.
 
@Plank
kun jij per fase ampere uitlezen pos/neg ?
wil je zo een uitlezing posten ?
Ik kan het niet ,heb een speciale verbinding en software naar mijn meter.
Welk merk meter ?
Want als je hier als ondernemer het gereserveerde maximum overschrijdt, betaal je 500 x de KWh prijs.
Staan er een paar elektro moteren verkeerd geschakeld (cos phi ) volgende boete.
 
@curious
Hierbij een voorbeeld van een momentopname:
1656569935753.png

Per dag(en ook maand, jaar) zie ik in Domoticz ook een totaal Usage en Return, waarbij ook een splitsing te zien is tussen normaal en dal.
Gedurende de dag wordt die natuurlijk steeds hoger, en het live getal is ook zichtbaar.
In bovenstaand voorbeeld was het live getal dus 370+2-59 = 313 Watt
 
@curious
Ik heb een set van 4560 Wp (12*380) sinds 3 april 2020, op een 3 fase 4 kW Goodwe omvormer. Op ons dak op het ZW zonder schaduw.
In 2020 heeft die opgewekt: 4278,5 kWh
In 2021 heeft die opgewekt: 4807,1 kWh

Sinds 11 april 2022 heb ik een nieuwe set op ons afdak op het ZO met schaduw in de ochtend en avond: 2400 Wp (6*400) op een 1 fase 2,5 kW Goodwe omvormer.
Deze heeft tot nu toe 717,3 kWh opgewekt.
 
2021 4807 Kwh x 5kc =24035 kc stroom prijs 2022 7kc/Kwh besparing nu 33600 kc ,niet slecht .
wat was de totale investering voor deze ?
Heb je een airco ?,of is dit gewoon particulier gebruik ?
 
@curious in Nederland zijn die prijzen op dit moment hoger ;)
Totale investering voor beide sets (ik heb alles laten doen), minus de btw (die krijg je in NL terug) is ongeveer 7000 euro geweest.

Voor particulier gebruik, maar in 2020 al bedacht dat stroom verbruik in de toekomst hoger ging worden en gas verbruik minder.
November 2021 is er een airco geïnstalleerd en de hele afgelopen winter is daarmee onze woonkamer verwarmd. Dat scheelde al veel gas verbruik.
Binnenkort komt er ook een lucht/water warmtepomp waardoor onze gaskraan dicht gaat :)
 
Hoe is het overigens geregeld in Tsjechië met teruglevering van teveel geproduceerde zonnestroom op het net? Ik neem aan dat er geen salderingsregeling is zoals in NL. Maar levert deze stroom ook iets op en is het toegestaan etc?
 
Bovenaan