Ik persoonlijk zou nog even wachten tot de kinderen wat ouder zijn en op (de middelbare) school in de Duits en Geschiedenislessen wat meer kennis hebben opgedaan en zaken wat sneller in hun historisch perspectief kunnen plaatsen.
Zelf ga ik jaarlijks met leerlingen van 15 à 16 jaar naar KZ Sachsenhausen, even ten noorden van Berlijn. Ook op die leeftijd hebben velen behoefte aan een persoonlijke uitleg om samenhang en omvang van wat daar gebeurd is beter te kunnen plaatsen. Persoonlijk zou ik daarom wachten tot de kinderen een jaar of 12 zijn.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat van kind tot kind verschilt.
Kinderen hebben m.i. het recht eerst kind te zijn.
En als ze wat ouder zijn worden ze rijp om kennis te maken met de gruwelijke excessen van het gedrag van zichzelf "beschaafd" noemende volwassenen.
Zelf ga ik jaarlijks met leerlingen van 15 à 16 jaar naar KZ Sachsenhausen, even ten noorden van Berlijn. Ook op die leeftijd hebben velen behoefte aan een persoonlijke uitleg om samenhang en omvang van wat daar gebeurd is beter te kunnen plaatsen. Persoonlijk zou ik daarom wachten tot de kinderen een jaar of 12 zijn.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat van kind tot kind verschilt.
Kinderen hebben m.i. het recht eerst kind te zijn.
En als ze wat ouder zijn worden ze rijp om kennis te maken met de gruwelijke excessen van het gedrag van zichzelf "beschaafd" noemende volwassenen.