Worden toeristen (nog) afgezet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Wat de dubbelprijzen in CZ betreft - je hoeft de hogere prijs toch niet te betalen? Heeft men hier dubbele prijzen? Ga ik dan toch ergens anders kijken!
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Arno schreef:
W. Leistra schreef:
..... een wielklem te pakken. Hiervoor moesten we 1000 units betalen. Later bij onze hostes hoorden we dat een Tsjech hiervoor de helft betaalt ..... ook vernamen we dat een vervelende duitser al snel 1500 units betaalt
Vind ik op zich wel eerlijk eigenlijk....
Een Tsjech heeft minder te besteden dus betaalt het minst, Nederlanders betalen 2 keer zoveel, omdat ze anders overal "hun auto lekker veilig" neerzetten en Duitsers betalen de hoofdprijs !! lijkt me niet meer dan normaal
smile.gif


Ik vind trouwens wel dat we moeten uitkijken niet door te slaan in deze discussie. Er is namelijk een heel groot verschil tussen afleggen en duur betalen....
Als er 2 menukaarten zijn met verschillende prijzen, is er sprake van afleggen, maar op het moment dat je in toeristische gebieden en bij kastelen e.d. meer betaalt is dat geen afleggen. Dit gebeurt overal, zelfs in Nederland.
Koop maar eens een flesje frisdrank in een nederlandse supermarkt of in de Efteling....
Dat je het eens bent met bekeuringen snap ik eigenlijk helemaal niet. In principe zeg je dan dat je het eens bent met de corruptheid van de politie in Tsjechie.
Ik zal in ieder geval de laatste zijn die het daarmee eens is.
Een bekeuring uitgedeeld door een politieagent, moet waar ook ter wereld voor iedereen even hoog zijn en zeker niet nationaliteits- of inkomensafhankelijk. Dat valt niet goed te praten.
Dan zou je hier in NL het ook wel anders kunnen doen, de multinational betaalt het 10-voudige en de werkman 50%.

Kom, die vlieger gaat niet op.
evenals de vergelijking pretpark-supermarkt.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Dat van die boete was niet echt heel serieus bedoeld, tuurlijk zou het zo moeten zijn dat iedereen even veel betaalt, maar speelde meer in op de reactie van Leis over dat lekker veilig voor de kroeg staan voor 30 euri... kijk als je d´r zo over denkt, mag je van mij best iets meer betalen.

De vergelijking pretpark-supermarkt sloeg meer op het feit dat sommige mensen hier het onderscheid niet kunnen/willen maken tussen iets dat duur is of afzetterij....
Als je bij een kasteel of in een toeristische plaats meer moet betalen voor een maaltijd of drankje, is dat geen afzetterij, want iedereen betaalt daar meer, ook Tsjechen... Het wordt pas afzetterij als een Tsjech ergens minder betaalt dan een toerist uit een ander land....

Vandaar die vergelijking met de Efteling in Nederland... Wordt je als buitenlandse toerist afgezet in de Efteling omdat je ruim 3 euro moet betalen voor een blikje cola, of zijn de prijzen daar gewoon voor iedereen hoog......
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Nananana, in de Efteling betaal je ook geen € 3,- voor een blikje frisdrank, als jij dat wel hebt betaald hebben ze je afgezet idd. Normaal € 1,75 en voor een enkel ander blikje € 2,- Maar Cola Sinas of Sprite is echt waar € 1,75.
Kijk maar waar ik vandaan kom, ik kom best veel in De Efteling, woon er nog geen 800 m vandaan. De Efteling is juist schappelijk met zijn prijzen. Ze hanteren niet hetzelfde klimaat als Euro Disney of Warner Bros etc. etc. Het wint niet voor niets jaarlijks zoveel Awards!
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

rob.goverde schreef:
Arno schreef:
Dit gebeurd overal, zelfs in Nederland.
Koop maar eens een flesje frisdrank in een nederlandse supermarkt of in de Efteling....
Bij welk kasteel in Nederland is dat Arno?
En sinds wanneer kun je de Efteling vergelijken met een supermarkt?

Ik vind dat je nu te ver doordraaft!
Overigens ben ik niet tegen op twee prijzen systeem in een kasteel waarbij het om uitleg gaat in verschillende talen.
Maar in Nederland hanteren we toch ook geen twee-prijzen systeem voor Amerikanen en Scandinaviers die ook meer verdienen dan wij Nederlanders.

Overigens ken ik pretparken die een hoger tarief rekenen dan de Efteling, die rekenen overigens ook niet met twee prijzen. Dat is waar het in de discussie om gaat.
Klopt.... en dat is nou precies wat ik probeer te zeggen...De discussie gaat er niet over dat je op de ene plaats meer betaalt voor een consumptie of een maaltijd dan op de andere plaats, maar de discussie gaat erover dat de één meer moet betalen op dezelfde plaats voor hetzelfde dan een ander.....
Alleen heb ik het idee dat sommige mensen op dit forum dat verschil niet willen zien en vinden dat als je bij een kasteel een flesje frisdrank haalt en daar meer voor moeten betalen dan elders in Tsjechië dat ze afgelegd worden....
Net als dat voorbeeld van een tolvignet betalen met euro´s... tuurlijk betaal je dan meer, is dat afleggerij ?? iedereen kan toch rekenen ?? Wel eens de prijzen in souvenir winkels in toeristische gebieden vergeleken met de prijzen elders in Tsjechië ?? word je daar als toerist afgelegd of is het iets dat je op voorhand had kunnen weten en ben je gewoon dom als je daar veel of dure dingen gaat kopen ??

Ik vind het laatste, maar ja, zolang er genoeg naieve toeristen zijn die dat niet willen inzien zal het altijd wel zo blijven....
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Nou deze vraag is zojuist beantwoord door Nova Nieuws en wel bevestigend. Een onderwerp in het nieuws gaf aan dat 70% van de ondernemers in Spindleruv steels van de toeristen ( zoals het Tsjechische nieuws het zelf noemde) 70% van de restauranteigenaren, taxichauffeurs en andere ondernemers steels door minder voor meer geld te geven, andere prijzen te hanteren voor toeristen, andere menukaarten te hanteren etc etc. Het is dus inderdaad nog aan de orde. Overigens had een Amerikaanse collega van mij ook een dergelijke ervaring in Praag. Hij (spreekt Tsjechisch) ging met zijn ouders ( spreken geen Tsjechisch) in een restaurant eten. Door omstandigheden waren zijn ouders eerder in het restaurant en bestelden voor henzelf alvast eten. Zijn vader bestelde goulash. Toen mijn collega kwam bestelde hij ook goulash (maar in het tsjechisch) Zij kregen beiden het zelfde gerecht echter bij de rekening kwam de verrassing. De goulash van pa was duurder dan die van mijn collega. Uitleg ja maar zij hebben van een andere kaart besteld !!!!!!!!!!
hahahahaha.
Maar goed ik heb ook een ervaring met een Amsterdamse taxichauffeur die dacht dat ik engels was ( ik was met engelse vrienden) en daarom van mening was dat het niet noodzakelijk was de korste weg van A naar B te nemen maar lekker om te rijden (Uitleg ohhh ik dacht dat het daar opgebroken was). Dus ach het is geen Tsjechisch gebruik, maar kennelijk een slecht menselijk trekje.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik ga niet ontkennen, dat op vooral zeer toeristische plaatsen, er met dubbel krijt wordt geschreven. Toch kan je als toerist jezelf ook een beetje beschermen. De laatste jaren gaan we steeds meer en meer van de platgetreden paden af. Resultaat, je eet je middageten in een klein dorpscafé tussen de overalls. De kaart is eentalig , en de prijzen zijn voor iedereen gelijk. Dat we voor een anderstalige gids meer moeten betalen, dan voor een Tsjechische rondleiding vind ik niet meer dan normaal. Nog een tip, voor de toeristische plaatsen, kijk even of er buiten een prijslijst hangt. Bij twijfel over de juistheid van de prijs, kun je even naar buiten gaan om te vergelijken (heb ikzelf nog nooit gedaan). Op voorhand hotels boeken, doen we niet meer, tenzij voor de eerste logies, voor we een kamer nemen vragen we steeds eerst de prijs. En tot nu toe hebben we hiermee nog geen nare ervaringen gehad.
 

baret

† In Memoriam
Verwerpelijk gedrag t.a.v. toeristen

Men had allerlei wazige argumenten, ook van de staat, om de verschillen in de prijzen in de horeca, maar ook bij kastelen en musea tussen de touristen (lees: buitenlanders) en de Tsjechen goed te praten.
De kamers in de hotels, de buitenlandse menukaarten en ook de drankprijzen. En ik weet wel dat dit verschijnsel eigenlijk een erfenis was vanuit de tijd voor de revolutie toen de tourist bij de grens eigenlijk al "genomen" werd op het moment dat hij de verplichte DM 30.- per dag moest wisselen voor het aantal dagen dat hij in het Tsjechoslowakije verbleef. Immers was het niet zo dat je toen voor de mark bij de grens 8 kronen kreeg, terwijl je toen in de stad op straat 15 kronen kon krijgen.
De podnikatellen van na de revolutie hebben deze traditie echter dankbaar voortgezet na de omwenteling, omdat wij "veel meer verdienden" en dus geen moeite hadden om de vaak dubbele prijzen te betalen.
En de gewone Tsjech maar glimlachen wanneer je er over begon. Schouderophalend gaf hij eigenlijk zijn landgenoot die zich hieraan schuldig maakte in stilte gelijk.
Entrees bij kastelen en musea hebben dit verschijnsel nog heel lang volgehouden, ik heb zelf het idee dat het in de horeca een beetje aan het verdwijnen is. Hoewel ik nog wel eens gasten hoor die het vandaag de dag nog meemaken.
Ik zou graag van jullie, omdat je over heel Tsjechie verspreid zit, eens horen of je dit verschijnsel nog wel eens tegenkomt. Eigenlijk heb ik deze informatie nodig voor het nieuwe informatieboek over Tsjechie en Praag, welke binnenkort weer zal verschijnen.
 
Hallo, deze ervaring dateert wel van een 4-tal jaar geleden en is wellicht niet bruikbaar - naam van hotel zou ik eveneens moeten nakijken.

In Plzen gingen we in een hotel op een plein iets drinken. De prijzen werden ons aangerekend zoals vermeld op de prijskaart, die ook voor het venster uithing...

Daags nadien gingen we daar opnieuw wat drinken. We bestelden hetzelfde en ik hield het geld en een extraatje alvast klaar voor de afrekening. Maar het was een andere dienster die ons het dubbele aanrekende ...

Sukses met het informatieboek.
 
Heb het tot nu toe ook nooit meegemaakt. Scheelt misschien ook omdat ik (bijna) altijd met mijn Tsjechiese vrouw ergens ben.
En eigenlijk ook geen toerist ben, ik woon en werk hier.
Zou persoonlijk, als ik het tegen zou komen, NOOIT meer betalen dan aangegeven op menukaart, entree, etc. etc.
Zou het misschien zelfs uitleggen als zijnde racistisch in "ons" Europa, waar CZ tenslotte ook deel van uitmaakt dezer dagen......
 

Tabe

† In Memoriam
Zelf hebben wij het éénmaal meegemaakt dat er twee tarieven werden gehanteerd . Dat was bij slot Rabi (Sucice) enige jaren geleden.

We waren daar met Tsjechische vrienden. Wij, Hollanders, betaalden naar ik meen 20 kronen terwijl onze Tsjechen er af kwamen met anderhalve kroon entree.

Ik weet niet of men daar nu nog steeds verschillende tarieven gebruikt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Heb het inderdaad meegemaakt, nog tot voor kort!
Een redelijk groot restaurant aan Stare Mesto Namesti in Praag heeft een uitgebreide kaart in vele talen. Het tsjechische deel is echter uitgebreider, daar staan producten op die niet op de andere kaarten staan, met name goedkopere producten. Er zitten overigens in de producten die op alle kaarten staan geen prijsverschillen!

P.
 
wel eens opgelicht?

Nog niet zo lang geleden hingen er bij het restaurant voor de ingang van de dierentuin in Praag, twee menukaarten: een voor de Tsjech en student en een voor de toeristen uit het buitenland.
Toen ik daar voor de eerste keer was vond ik het eigenlijk wel begrijpelijk.:denk:

En wat we nog wel eens meemaken, is dat we worden opgelicht.
Zo liepen we eens in de zomer van 2007 op de burcht naar beneden. In een achterafstraatje bestelde we een Mattoni en een cola. Zonder eerst naar de kaart te vragen, wat we meestal wel doen. Tot onze verbazing durfde ze iets meer dan 100 kr per drankje te vragen.
We hebben ze er ook op aangesproken, maar hun enige reactie was dat het hier een dure wijk was en dat de meeste toeristen er geen punt van maakte.
Dus geen fooi en daar nooit meer komen.

En wat we al twee keer hebben meegemaakt, is dat als we met onze vriend uit ons dorp Senohraby u Prahy iets gaan drinken in een kroegje niet ver bij ons vandaan. En als Frank (onze vriend) wil afrekenen dat ze dat niet leuk vinden.
Een keer raakt Frank zelfs in een handgemeen met de uitbaatster :bek:.
Reden volgens Frank: ze kunnen aan jullie meer vragen dan aan mij als inwoner van dit land.

Conclusie: voorkom oplichting door altijd de kaart te vragen, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.:lezen:

Boeda
 
Zeker in de beginjaren, toen wij het tsjechisch nog niet zo beheersten als nu, bleek dat voor toeristen, met name bij de kastelen, de toegangsprijs in CIJFERS werd aangegeven en voor de Tsjechen in TEKST.

En zo kon het gebeuren, net zoals bij Tabe, dat je zelf 20 kroon moest betalen en de dochter van je tsjechische vriend slechts 2 kroon of zoiets. Wij lieten de dochter dan maar de kaartjes kopen. In het geval van Rabi wel zo eerlijk, want ze had zelf 4 zomervakanties lang aan de burcht helpen renoveren en had heel veel meer te vertellen dan de verplichte gids.

Achteraf gezien, wat was nou 20 kroon in die tijd? Een hele stevige Pils aan een terrasje en dan hield je nog geld over.
 
Vaak lunck ik bij restaurants in omgeving Vaclavske Namesti en Smichov, en ik zie toch bij heel veel restaurants dat "minutky's" nooit aan buitenlandse toeristen worden aangeboden... Vaak zit dit als een los papier in de menulijst, en als de ober een groep buitenlanders ziet binnenkomen, worden deze lijstjes uit de menu's gehaald... Dit gebeurt bij heel veel restaurants in het centrum van Praag...

Maar of daarmee ook sprake is van oplichting of verwerpelijk gedrag?!?!? Prijsdiscriminatie lijkt mij een beter woord... En dat wordt gedaan door alle ondernemers waar ook ter wereld (ook in NL) en op basis van allerlei redenen...
 
Klopt, het komt heel regelmatig voor dat de dagmenu's alleen aan Tsjechen gegeven worden, er is voor toeristen ook geen vertaling.
Verschillen in prijs kom ik eigenlijk niet meer tegen, wel dat de Tsjechische menukaart veel uitgebreider is als de vertaalde menukaarten.
 
Bovenaan