Worden toeristen (nog) afgezet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

daar heb ik helemaal geen problemen mee, gebeurt in oostenrijk, frankrijk, slowakije, hongarije. moet in nl eens op een camping gaan staan: mileuheffing, toeristenbelasting enz. we moeten niet op alle slakken zout leggen.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Duncan schreef:
De toon wordt al meteen gezet bij de grensovergang Waidhaus-Rozvadov. Een 10-daags autobaanvignet kost 150 Kc of EUR 7. Rekent u even mee?
Als men te lui is of gewoon weg de mogelijkheid niet heeft om Kronen te bemachtigen voordat ze het land in gaan, dan is dat diegenes fout en niet die van de vignet verkopers. Zie het als een extra service dat ze ze ook tegen euro's verkopen, en ja, dat mag wel wat extra kosten.

Als een Tsjech daar een vignet wil kopen met euro's betaald bij ook gewoon 7 euro hoor haha
grin.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Duncan schreef:
De toon wordt al meteen gezet bij de grensovergang Waidhaus-Rozvadov. Een 10-daags autobaanvignet kost 150 Kc of EUR 7. Rekent u even mee?
Ja, dus gewoon in kronen betalen, slim zijn we zelf!!!!!
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Erik schreef:
Duncan schreef:
De toon wordt al meteen gezet bij de grensovergang Waidhaus-Rozvadov. Een 10-daags autobaanvignet kost 150 Kc of EUR 7. Rekent u even mee?
Als men te lui is of gewoon weg de mogelijkheid niet heeft om Kronen te bemachtigen voordat ze het land in gaan, dan is dat diegenes fout en niet die van de vignet verkopers. Zie het als een extra service dat ze ze ook tegen euro's verkopen, en ja, dat mag wel wat extra kosten.
Nou, 2,50 Euro zou ik niet "wat extra" willen noemen... En zeker niet naar Tsjechische maatstaven.

Maar ik ben het met je eens dat het een kleine moeite is van tevoren kronen te kopen. Zeker bij Rozvadov waar bij mijn weten een wisselkantoor zit.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik heb geen €7,- betaald bij het benzinestation, Maar minder.
Dan daarbij dit heeft niets met afzetten te maken, Asl men vroeger in NL geen guldens had en als toerist met Duitse marken betaalt, rekende men ook vaak 1:1.
Het heeft te maken dat je geen valuta hebt op dat moment, dus je eigen schuld.

Dus voor mijn gevoel gaat iedere vergelijking mank, als jij CKR 150,- betaalt is het ook goed.
 
A

Anne-Jan

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Wat wilco zegt kan ik over meespreken, in het hoogseizoen kregen we inderdaad een andere menukaart.
Nog steeds belachelijk lage prijzen, maar het feit blijft.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik kom al zo'n 10 jaar naar Tsjechie, per jaar ongeveer 2 maanden. We hebben vrijwel geheel Tsjechië doorkruist en eten bijna elke dag in een restaurant. Het is ons nog nooit overkomen dat er andere prijzen berekend worden, evenmin bij kastelen ed. Ik kan me wel voorstellen dat in uiterst toeristische gebieden, bijv. Reuzengebergte, het wel voorkomt, maar naar dat soort gebieden gaan wij normaal gesproken niet. Wat Praag betreft, kijk eerst op de lijst buiten en bekijk de prijzen. Wanneer het duur is, ga dan een eindje verder.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Toen ik in 91 voor de eerste keer in tsjchie kwam ,was het bij mijn weten normaal dat bij campings b.v twee prijslijsten hingen. Ook als je in Praag naar een concert wilde, betaalde je als toerist veel meer. De laatste jaren kom ik het haast niet meer tegen.
theo
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik heb dit al eens eerder vermeld, maar voor de "wende" (zo wordt het door Tsjechische vrienden van ons genoemd) hingen er, zeker bij de campings, twee prijslijsten voor de camping en de huisjes, een voor Tsjechen en een voor buitenlanders.

Van de restaurants kan ik me dat niet meer herinneren (ik word oud!!)

Groet

Corrie.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ach, soms houden we bv. op de verkeerde manier de hand op de knip, wel genieten en gebruik maken van bepaalde faciliteiten maar er niet voor willen betalen, is dit een beetje typisch Nederlands?
confused.gif
confused.gif
confused.gif
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Hoe komen jullie erbij dat ik misschien altijd wordt afgezet. Ik weet donders goed welke prijzen er berekend worden. Ik heb zelf voor 2 restaurants in Tabor en Trebic de menukaart in het Nederlands vertaald. Ik denk dat jullie naar plekken gaan waar ik nooit zal komen, bvb waar veel buitenlanders zitten, maar daar word je over de hele wereld belazerd.
Wiebe
59.gif
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Tsja... wat zal ik zeggen... na aankomst in VrchLabi hadden we binnen het uur een wielklem te pakken. Hiervoor moesten we 1000 units betalen. Later bij onze hostes hoorden we dat een Tsjech hiervoor de helft betaalt... Aan de andere kant sta je wel veilig (en voor de kroeg) voor 30 eurie.. ook vernamen we dat een vervelende duitser al snel 1500 units betaalt.
wink.gif
maakte de dag weer goed
wink.gif


Groeten,
Leis
 
Vind ik op zich wel eerlijk eigenlijk....
Een Tsjech heeft minder te besteden dus betaalt het minst, Nederlanders betalen 2 keer zoveel, omdat ze anders overal "hun auto lekker veilig" neerzetten en Duitsers betalen de hoofdprijs !! lijkt me niet meer dan normaal.

Ik vind trouwens wel dat we moeten uitkijken niet door te slaan in deze discussie. Er is namelijk een heel groot verschil tussen afleggen en duur betalen....
Als er 2 menukaarten zijn, met verschillende prijzen is er sprake van afleggen, maar op het moment dat je in toeristische gebieden en bij kastelen e.d. meer betaalt, is dat geen afleggen. Dit gebeurt overal, zelfs in Nederland.
Koop maar eens een flesje frisdrank in een nederlandse supermarkt of in de Efteling....
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

correct Arno: groot verschil tss duur betalen en afzetten... .
Maar hoe meer je reist naar tsjechie, weet je ook wel de beste adressen te zijn, ga eens een paar straten verder uit het centrum, marktplein en daar vind je ook wel restaurantjes die iets goedkoper zijn, maar zeker even lekker... .
 

baret

† In Memoriam
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Je kent ze wel. Die leuke Nederlandse stellen die Tsjechie komen ontdekken. Ze hebben net ingecheckt bij het hotel waar ze via de Nederlandse touroperator 7 dagen mogen verblijven op basis halfpension voor Euro 75.- Ze rijden in een Opel van onbestemde leeftijd en die blijft bij het hotel staan en ze gaan iedere dag met het treintje naar het centrum van Praag. Soms ontmoeten ze toevallig in hetzelfde hotel nog zo'n leuk stel en dan doen ze verder alles samen.
In hetzelfde hotel verblijft die week een groep met de bus.
Ongeveer 40 mensen die voor die week een aantal leuke dingen aan hun reis hebben toegevoegd. O.a. hebben ze een traditionele folklore/dansavond besteld in het hotel samen met een perfekt viergangen diner.
De man van ons eerste stel gaat met een bier naar de tafel van de buschauffeur en vraagt naar het programma van de groep. Tevens lijkt het hem leuk om een wandeling in Praag samen met de groepsgids te maken en mee te rijden met de bus. "We geven die gids wel iets extra, enne.... we denken ook wel even om U" De stellen zijn 3 keer meegeweest naar de stad.
Dan breekt de folkloreavond aan en er is nog niets extra's betaald. Onze twee stellen zitten haast vooraan in de zaal en hebben er niet eens om gevraagd. De reisleider vraagt hen of ze ook iets bij willen dragen in de kosten van de avond. "Wij logeren hier ook, dus kunnen we deze avond hier aanwezig zijn, anders dienen we een klacht in bij de Nederlandse touroperator" Er was gevraagd om een bijdrage van 5 Euro extra per persoon. Dit zijn ook de Nederlanders!
Een folkloregroep bestaande uit 30 leden (muziek en dans)
Een uitgebreidere maaltijd en na die tijd een 6 mans dansorkest. De gidsen niet betaald en de buschauffeur heeft ook niets gezien. En dan nog een klachtenbrief naar de Nederlandse touroperator. Soms schaam ik mij als Nederlander
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Arno schreef:
Dit gebeurt overal, zelfs in Nederland. Koop maar eens een flesje frisdrank in een nederlandse supermarkt of in de Efteling....
Bij welk kasteel in Nederland is dat Arno?
En sinds wanneer kun je de Efteling vergelijken met een supermarkt?

Ik vind dat je nu te ver doordraaft!
Overigens ben ik niet tegen op twee prijzen systeem in een kasteel waarbij het om uitleg gaat in verschillende talen.
Maar in Nederland hanteren we toch ook geen twee-prijzen systeem voor Amerikanen en Scandinaviers die ook meer verdienen dan wij Nederlanders.

Overigens ken ik pretparken die een hoger tarief rekenen dan de Efteling, die rekenen overigens ook niet met twee prijzen. Dat is waar het in de discussie om gaat.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Rob heeft gelijk. Het gaat er niet om dat een reep Mars bij de supermarkt 30 Eurocent kost en op toeristische plekken 2,50 Euro, zolang die prijzen maar algemeen gelden. Als toeristen zo gek zijn om zulke dwaze bedragen te betalen, is er niets mis mee (behalve misschien met de herseninhoud van de desbetreffende toeristen).

Het gaat om gelegenheden waar voor hetzelfde product verschillende prijzen worden berekend, afhankelijk van de herkomst van de koper. Dat mag je gerust afzetterij/oplichting noemen.
 
Bovenaan