Worden toeristen (nog) afgezet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kan zover bekend niet uit eigen ervaring spreken,
maar vraag het me toch af...

bij de voorbereiding van me vorige vakantie kreeg ik van een persoon (half tsjechische) te horen dat er plaatsen zijn waar toeristen worden afgezet. Zelf beschreef ze 2 ervaringen waar ze mee te maken had gehad tijdens haar laatste wintersportvakantie in tsjechie.

zo scheen er bij een kasteel/burcht bij het loket een prijslijst te hangen met entreekosten in cijfers en in letters (tsjechisch). toeristen betaalden automatisch het (hogere) bedrag in cijfers; de eigen bevolking het (lagere) bedrag in letters.
en bij een restaurant zat er verschil in de prijzen op de engelstalige menukaart en de tsjechische kaart...

Tis omdat ze zelf tsjechisch spreekt en kan lezen,
anders had ze "ook" meer moeten betalen.


Is dit zowiezo een broodje aap verhaal, is hier inmiddels al verandering in gekomen, of komt dat nog steeds regelmatig voor
confused.gif


Zal het zelf niet eens zo erg vinden om een paar euro's meer te moeten betalen voor een maaltijd; denk dat ik toch ook wat meer te besteden heb dan een gemiddelde tsjech
(en dit zonder miljonairtje te willen spelen ofzo hoor).
zolang het eten maar goed smaakt...

Ben hier zelf nog niet naar op zoek gegaan,
maar er schenen volgens haar hierover vaker klachten ingediend te zijn;
ben dus wel benieuwd...
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Het gebeurt inderdaad wel op sommige (toeristische) plekken dat toeristen meer betalen dan Tsjechen. Soms gebeurt het heel sneaky en een andere keer openlijk. Tsjechen hebben immers over het algemeen minder te besteden dan toeristen en zouden prijzen niet aangepast worden voor hen, zou veel niet toegankelijk zijn. Of dit ´´eerlijk´´ is, is de vraag.
Op zich denk ik dat prijzen voor iedereen gelijk moeten zouden zijn, maar aan de andere kant kunnen veel mensen het zich niet veroorloven als ze hetzelfde moeten betalen als een buitenlander. Alle prijzen dan maar laten dalen? Lijkt me niet zo goed voor de economie, Tsjechië blijft een goedkoop land, dus dat hoeft echt niet nog goedkoper.

Vorig jaar zomer hadden we zoiets soortgelijks meegemaakt in Praag. Mijn moeder was met haar Nederlandse vriend en mijn zusje gaan waterfietsen in Praag en zij sprak uiteraard gewoon Tsjechisch met de jongen van de waterfietsen. Als borg moesten ze een identiteitsbewijs achterlaten en aangezien mijn moeder haar NL paspoort heeft, gaf ze die. Er hing een bordje met een prijs per uur, dus prima dat betaalden ze en ze hadden een leuke tijd.
Een paar dagen later ging ik mee, maar deze keer gaf ik mijn Obcanka (Tsjechische ID kaart) en moesten we opeens een stuk minder betalen. Wat bleek? Hij rekende welliswaar hetzelfde bedrag als op het bordje stond, maar dat bleek voor de hele waterfiets te zijn (voor 4 personen) en niet zoals hij mijn moeder een paar dagen terug dat bedrag per persoon had gerekend.
Het was notabene dezelfde gozer, dus hij zal zich toch wel een beetje stom hebben gevoeld toen mijn moeder zei ´´hé, zo weinig? de andere dag heb je ons zo en zoveel gerekend, heb je je nu niet verrekend?``
blush.gif
 
Bij het bezoeken van een kasteel of slot betaalt je als buitenlander vaak meer dan een Tsjech. Dat komt dat ze je dan indelen bij Duits/Engelstalig gids, hij/zij zullen dan ook meer verdienen. Ik vind het eigenlijk best logisch.

Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Tsjech betaalt minder, omdat zijn gids geen vreemde talen hoeft te kennen, de loonkosten zijn lager.

Overigens als je als buitenlandse toerist rondleiding in het Tsjechisch wil hebben, betaal je vanzelfsprekend lagere prijs.

Wat ik vroeger wel eens meemaakte is dat ik in een hotel meer moest betalen. Je vraagt aan de receptie (in het Tsjechisch) wat de kamerprijs is en ze noemen prijs. Ga je dan werkelijk inchecken, moet je legitimatiebewijs laten zien. Kom je dan op de proppen met Nederlands paspoort is de prijs ineens een stuk hoger.

Deze praktijken zijn nu wel verboden. Maar als je in je Duits of Engels naar de prijs zal vragen is de kans groot dat je meer betaalt als een Tsjech. Je merkt het namelijk niet.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Maar als ik het niet merk, is het dan erg ???
Ik bedoel, ik weet als niet Tsjechiesch sprekende toerist toch niet beter ????
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Vašek schreef:
Bij het bezoeken van een kasteel of slot betaalt je als buitenlander vaak meer dan een Tsjech. Dat komt dat ze je dan indelen bij Duits/Engelstalig gids, hij/zij zullen dan ook meer verdienen. Ik vind het eigenlijk best logisch.
Ik weet me nog goed te herrineren dat ze ooit bij kasteel Sychrov een jochie van een jaar of 14, er de rondleidingen lieten doen in het duits en engels.
Die kreeg van z'n baas een casetterecorder mee, en in iedere ruimte liet ie wat van een bandje horen.. (zal ie echt meer verdienen??
grin.gif
)

2 zomers geleden waren we in Slowakije in een restaurant; daar kreeg m'n vrouw een menukaart in het Slowaaks/Tsjechisch..
Ik kreeg hem in het duits, met geheel andere prijzen dan die tsjechische menukaart. (hogere prijzen dus)

Ook laten ze je, in bv. Cesky Raj, veel meer betalen als je je (buitenlandse) auto ergens wil parkeren; als er dan opeens tsjechisch tegen die parkeerwachter gesproken wordt, rekenen ze veel lagere prijzen.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

In de communistische tijd hingen er op elke camping prijslijsten van de "Luxes bungalows" zoals de hutjes op de campings werden genoemd, en die hadden een prijs voor buitenlanders en een prijs voor Tsjechen.
Wij vonden dat heel normaal, wij hadden meer geld te besteden dan de meeste Tsjechoslowaken, bovendien moest je toen nog ongeveer DM 11,-- p.p.p.d. omwisselen, dus je kreeg je geld toch al bijna niet op, zeker niet als je vrienden in Tsjechoslowakije had waar je ook naar toe ging.

Het resterende geld gaven we dan ook aan deze vrienden (onder zwaar protest natuurlijk) maar we mochten het ook niet mee naar Nederland nemen, en onzin dingen kopen hadden we toen ook al een hekel aan (Nederlanders zeker??).

In restaurants hebben we dat ook meegemaakt, maar dan zoals hiervoor al is verteld, andere taal van de menukaart, andere prijzen.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Dit verhaal is absoluut niet broodje aap.

Toen wij de eerste keren in Tsjechie kwamen begreep ik die twee prijslijsten ook niet, ik heb er nu wel begrip voor, alhoewel je ze ook steeds minder ziet. In Restaurants heb ik het zelf nog nooit meegemaakt.
Dat vind ik ook niet nodig, bij kastelen, en je hebt een Duitstalige gids, begrijp ik het wel, maar dan moet het geen cassettebandje zijn.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

een aantal jaren geleden gebeurde dit vaker. had er niet zoveel moeite mee. nu kom je het niet zoveel meer tegen (behalve gidsen en zo)
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

kan vele voorbeelden geven van situaties waar met prijzen gerommeld wordt. Laatste ervaring bij een restaurant in Nové Mesto nad Metuje. De prijslijst welke ik als buitenlander kreeg voorgeschoteld was afwijkend van die keer dat mijn vrouw in het Tsjechisch het woord voerde. De reden die de eigenaar met enig schaamrood hiervoor gaf was dat buitenlanders gewend zijn meer te eten en dus een groter portie krijgen. Ik kan wel tien voorbeelden geven van noem het gerommel binnen de marge. Zie het als een vorm van folklore!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik kijk altijd op de prijslijst in het Tsjechiesch en vergelijk hem dan met de lijst in het duits of engels, dan leer je meteen wat tsjechies.
Facilis est decensus averni!!
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Denk zelf ook dat toeristen er niet zo mee zullen zitten dat ze meer moeten betalen; ze zullen het meestal zelf toch niet zo snel doorhebben (wat niet weet wat niet deert).
En wat zal het ze/me nou uitmaken wat ik moet betalen;
ik heb het bedrag er simpelweg wel of niet voor over.

Die andere zijde bevalt me trouwens wel goed (het "minder" hoeven betalen voor de tsjechen zelf).
Had de oorspronkelijke tsjechen in toeristenstreken al gezien als "slachtoffers" van het toerisme....
gedachtegang in het kort ->
eenvoudige arbeider profiteert niet mee van toerisme (inkomen blijft gelijk), de prijzen om hem heen stijgen wel door de vele toeristen, dus levensonderhoud wordt onbetaalbaar voor deze groep.

Maar wordt toch in enige mate rekening mee gehouden, begrijp ik.
 
Toen ik de eerste keer naar Tsjechië ben gereisd, begreep ik geen woord van de taal. Ik dacht dat de trein in het hoofdstation van Praag halt gehouden had, stapte uit en ...fff weg was die trein.

Toen ging ik een taxi zoeken om me naar de plaats te laten brengen waar ik opgewacht werd door Tsjechische kennissen. De rit kostte bijna het hele bedrag van wat ik in de trein had uitgewisseld. (er waren toen verplichte bedragen, afhangend van het aantal dagen dat men ter plekke zou blijven...Een geluk dat ik reischecks bij had enz...)

Op de terugreis vroeg een treincontroleur wie er onder de reizigers nog in het bezit was van kronen. De enkele luttele muntjes, die ik voor de herinnering nog in mijn zak had, moest ik afgeven ..

Maar dat is lang geleden. Ik kan je verzekeren dat de toeristen in België ook wel eens afgezet worden, maar dat is een ander verhaal...

dat klopt, je merkt het prijzenverschil bij kamerreservatie vaak niet. En je betaalt als buitenlander niet meer wanneer de rondleiding in het Tsjechisch neemt.

In het gezelschap van mijn Tsjechische vrienden ben ik altijd beter gediend. Als we ergens heen gaan nemen zij altijd het woord. Spreken is zilver en zwijgen is goud..
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Zelf moest ik een keer als buitenlander een hogere prijs betalen voor het gebruik van het toilet. Als mini-protest heb ik dat geweigerd en een boom uitgezocht.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

toeristen worden overal afgezet. ben juist terug van Beijing, waar het over het algemeen voor de westerse mens zeer goedkoop is, maar als je al een tijdje in China woont, dan is het er duur. op de souvenirmarkten worden toeristen lekker afgezet, iedereen weet het, inclusief de toeristen, maar het blijft toch nog goedkoop voor hen, dus maken ze geen drama. ik wel, kvind dat wel eens leuk, een Chinees op zijn plaats zetten. en eens fijn onderhandelen over de prijs is goed voor mijn telwoorden te oefenen. uiteindelijk plooien ze dan voor een bedrag dat minder is dan de helft dan dat ze zeiden in het begin, dan trekken ze een pruillip en zeggen `for you not a lot money` en dan zeg ik in mijn chinees met een bos haar op dat ik in China woon en geen stoeme toerist ben en zeggen ze `oh, then OK`. uiteindelijk kunnen ze er mee lachen (wschl wel met mijn chinees) en iedereen is content.
in Tsjechie ben ik het eigenlijk nooit echt tegengekomen dat ik zo duidelijk afgezet werd en ik denk moest ik het doorhebben, dat ik er niets van zou zeggen...
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

De afdingcultuur in China is niet te vergelijken met europa. Het afdingen is bij ons niet gebruikelijk. Ik vind dat je wel mag laten merken dat je weet in de maling genomen te worden. Het excuus dat ze toch al minder hebben en dat wij zoveel meer verdienen gaat niet op. Want waarom moet er bij een verkeersovertreding aan sommige politieagenten minder betaald worden in plaats van meer indien je geen betaalbewijs verlangt? Dan zijn wij opeens geen rijke buitenlander meer.
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

het is iets waar je weinig kan tegen beginnen.... .
Ik weet van een oud-leraar die gidst in brugge dat het ook gebeurt(restaurants met 2 menukaarten)... .
Ik zelf heb er nog geen last van gehad, mss 1x vorige week, ik nam een txai naar praha florenc, opeens de teller stond op 34(in tsjechie-pardubice begint de teller altijd op 25),de taxichauffeur nam een hele ommetoer(terwijl ik perfect de weg weet naar florenc, maar deze maal iets teveel bagage mee en pijnlijk rug-schouders) en vanbinnen zat ik te koken...wees gerust.... . is dit het respect dat je terugkrijgt als je zoveel respect opbrengt voor dit land?
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Trouwens over het oplichten De burgemeester van praag heeft verkleed als italiaanse toerist de proef op de som genomen
Hij moest ongeveer drie maaal het toegestane bedrag betalen toen hij om een bonnetje vroeg kreeg hij een bon met valse naam vals telefoonnummer en op het bonnetje stond niet de afstand en het eindbedrag Hij was erg boos
theo
 
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

Ik ben eens met mijn vriendin met de trein naar .cz gegaan. Na een treinreis van de hele nacht kwamen we aan op Hlavni Nadrazi. Vanaf daar moesten wij nog naar Vrane nad Vltavou. Het is een ritje van ongeveer 20 kilometer maar we wisten niet waar het was dus wij denken: we nemen de taxi. Zeker omdat wij het na die lange treinreis al helemaal gehad hadden.

Eenmaal aangekomen in Vrane stond de teller op 2000 kronen, en dat is een hele hoop geld als jong stelletje.

En dan is het al helemaal vervelend als je er de volgende dag achterkomt dat je vanuit Vrane al voor 20 kroon met de trein naar Praha kunt gaan, er is namelijk gewoon een station in Vrane :-)
 
D

Duncan

Guest
Re: Worden toeristen (nog) afgezet in Tsjechië?

De toon wordt al meteen gezet bij de grensovergang Waidhaus-Rozvadov. Een 10-daags autobaanvignet kost 150 Kc of EUR 7. Rekent u even mee?
 
Bovenaan