Worden toeristen (nog) afgezet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

het was 2004 en we gingen eten in een restaurant in roztoky vlakbij praag, toen we klaar waren met eten kregen we de rekening en we wouden nog fooi geven maar dat nam die vrouw niet aan. zagen we later dat die vrouw 10% extra wat had berekend op de rekening( de fooi zat er dus al bij in):denk:
 
vaak moesten toeristen meer betalen en soms gebeurt dat nog steeds. toch denk ik dat de toeristen dit zelf in stand houden. bij een burcht moet een toerist 10 kronen betalen en een tsjech 2. als de toerist ook 2 kronen moet betalen, geven ze vaak 10 en laat de rest maar zitten. in de restaurants hetzelfde. vaak genoeg meegemaakt met nederlanders dat we ergens gingen eten en dat ze na het eten een fooi geven van 200 of 300 kronen. op een rekening van 700 kronen laten ze 1000 kronen liggen. maar dat de tsjech (of zeg liever lokale bevolking in elke toeristisch plek) hun gelijk meer vraagt, is niet eerlijk. maar wel dikke fooien geven, want ze hebben het nodig. en nu zijn nederlanders over het algemeen wat normaler (fatsoen) dan andere toeristen. en bij dit antwoord heb je ook gelijk een van de antwoorden waarom de meeste tsjechen oost duitsers niet moeten.
 
vaak moesten toeristen meer betalen en soms gebeurt dat nog steeds. toch denk ik dat de toeristen dit zelf in stand houden. bij een burcht moet een toerist 10 kronen betalen en een tsjech 2. als de toerist ook 2 kronen moet betalen, geven ze vaak 10 en laat de rest maar zitten.
Gelukkig mag je tegenwoordig voor 2 kronen niet eens in een burcht plassen.
 
Dit is nog steeds actueel

Bij mijn vakantie in cesky brod stond ik op een camping die 110% buitenlandersbelasting rekende. In Sedlec (een dorp waar de knekelkerk van Kutna Hora staat) werd het dubbele gevraagd aan westerse buitenlanders. En de grotten van Blansko kost toch echt het dubbele van wat een Tsjech ervoor moet betalen. Een discussie hierover (de parkeerplaats stond vol met vette Duitse auto's voorzien van een Tsjechies kenteken) zorgde ervoor dat de Duits sprekende kassamedewerker ineens alleen nog maar Tsjechies kon.

Het is jammer dat deze prijsdiscriminatie in 2011 nog steeds heel gebruikelijk is.

Wat zullen de Tsjechen (en Slowaken want die kunnen er ook wat van) ervan vinden als voor hun de dubbele prijs wordt gerekend bij de Zaanse Schans.
 
Ik heb wel ervaringen dat er onderscheid wordt gemaakt.
Afgelopen zomer in Loket. Bezoek aan het kasteel. Duitsers voor mij moesten per camera 20 kroontjes extra betalen om te fotograferen.
Ik vroeg eerst om een Nederlandse beschrijving. Terwijl ik 3 camera's zichtbaar om mijn nek had hangen, betaalde ik alleen de toegangsprijs.
 

kuurgast

Donateur
Je kan van tevoren ook de websites opzoeken waar de toegangsprijzen staan. Die zijn vastgelegd en als er verschillen zijn is dat waarschijnlijk iets wat het personeel zelf regelt en dat mag dus officieel niet. Alles van de grotten kan je vinden op caves.cz, daar staan overal dezelfde prijzen in het Tsjechisch en alle andere talen. Wel zijn er kortingen voor 65+ers, kinderen, studenten, gehandicapten, mensen met een speciale kaart van de ISCA.
 
Wij hebben dit alleen in 1994 meegemaakt, we kregen twee kaartjes per persoon in de dierentuin van Praag. Maar toen waren we voor 5 personen nog niet eens 5 gulden kwijt. We hebben er hartelijk om gelachen.
Afgelopen jaar juist van gezinskaarten gebruik kunnen maken :Rodinni(speling?), ondanks dat onze twee kinderen ruim boven de leeftijd zijn, of van een "studentenkaartje". In sommige kastelen zijn studerenden uit de Eur. Unie tot 26 jaar gratis of tegen kindertarief.

Soms zijn rondleidingen voor buitenlanders duurder omdat er een buitenlands sprekende gids is.
David, dat men ineens geen duits meer spreekt is lastig, maar bij de Zaanse Schans spreken ze ook geen tsjechisch.
En in bv het Muiderslot heb je ook geen tsjechische rondleiding.
 
Verkeerde vergelijking, Saskia.

Bij de Zaanse Schans zullen ze Engels en Duits spreken, is mijn ervaring, net zoals in het Muider Slot.

We verwachten niet dat Tsjechen Nederlands spreken, maar een internationale taal is toch niet teveel gevraagd? Zeker niet op een plek waar toeristen komen.:?:
 
In het Muiderslot hadden ze altijd een hele leuke rondleiding vol met nederlandse taalgrappen en nederlandse uitdrukkingen waar ze voorwerpen of schilderijen van hadden. Het lijkt me erg lastig dat in het duits of engels te vertalen, omdat er dan niets van het verhaal of de uitdrukking overblijft: Op je geld zitten, met klinkende munt betalen, de kantjes er vanaf lopen. En bv een schilderij in de keuken met een heethoofd, halve gare, te heet gebakken enz.....

Maar ik ben het je eens dat men in Cz bij veel meer toeristische trekpleisters eens bordjes/ beschrijvingen in Gb of Du moet toevoegen en dan niet alleen de clou dus 3 regeltjes terwijl er een halve bladzijde Tsjechisch naast staat.
 

kuurgast

Donateur
In Nederland zijn er ook musea die een flinke toeslag vragen voor een rondleiding in het DE of EN zie hier of hun website is alleen in het NL terwijl dat een redelijk toeristische stad is zoals hier. :confused:
Zelfs in Amsterdam een museum die zijn website alleen in het NL heeft ,dat had ik daar niet verwacht.
 
Misschien ben ik verkeerd begrepen.

Ik snap ook wel dat voor een niet Tsjechische rondleiding wat bijbetaald moet worden, maar daar is geen sprake van geweest.

In mijn tekst over prijsdiscriminatie bedoelde ik steeds exact hetzelfde product. Want bij de knekelkerk in Kutna Hora - Sedlec is geen rondleiding gevolgd. In bij de grotten van Blansko kreeg ik van de kassière die tijdens een discussie over de westerse toeristenprijs geheugenverlies leed, geen kaartjes. En een kampeerplaats is voor een Tsjech van dezelfde kwaliteit als voor een "buitenlander".

Iedere keer dat ik dit tegenkwam, werd de sfeer unheimisch omdat ik door had wat er gebeurde en dat ook kenbaar maakte. Prijsdiscriminatie druist gewoon tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in.
 

Vodnik

† In Memoriam
Twee prijzen hanteren voor hetzelfde product zal zeker nog wel hier en daar voorkomen, maar gebruikelijk is het niet meer.

Tussen 1996 en 2001 heb ik het nog regelmatig meegemaakt, onder andere in hotels in Krokonose. Overigens kreeg ik op vertoon van mijn verblijfsvergunnig (dat lichtrode boekje) óók de lage prijzen.
Bij de joodse begraafplaats stond in die tijd als toegansprijs 250 czk en voor tsjechen padesat czk.
Enkele restaurants in Praag hadden (hebben) een meertalige prijslijst waarin de goedkopere tsjechische gerechten gewoon niet voorkomen op de engelse / duitse of franse lijst.
 

kuurgast

Donateur
Wat betreft de toegangsprijzen voor kastelen staat een artikel in tyden.cz over dat ze behoorlijk duur zijn geworden en een probleem krijgen met die zuinige Hollanders en de Tsjechen omdat ze van alles verzinnen om daar onderuit te komen. Kinderen "lenen" om zo goedkopere familiekaartjes te krijgen of bij een groep aan te sluiten en zo zonder betalen mee gaan op een rondleiding.
 
In Antwerpen bvb zijn musea gratis toegankelijk voor de Antwerpenaars. Overigen betalen toegang, vaak overdreven veel, om het nog leuk te houden. Een museumbezoek met de ganse familie weegt al gauw door in het budget van gewone mensen... In Tsjechië valt dat allemaal nog best mee, ook wanneer men als buitenlander iets meer zou moeten betalen.
 

kuurgast

Donateur
Dit onderwerp is nog steeds actueel want vorig jaar zijn er diverse boetes uitgedeeld aan restaurants in oa Praag voor prijsverschillen. Enkele Tsjechische journalisten hebben zich voorgedaan als Engels sprekende toeristen en kregen in het centrum van Praag een restaurantrekening die 10% hoger was.
Bron: aktualne.centrum.cz met lijstje van restaurants die beboet zijn.
 
Het zou niet verkeerd zijn als je ''goedendag, graag ....'' kan zeggen in het Tsjechisch. Wellicht denken ze dan 2x na voordat ze je een toeristenprijs rekenen. Dat is mijn ervaring.

Ik heb het zelf ook meegemaakt bij de Joodse Begraafplaats. Naar spul daar..

Verder is het naar mijn mening onzin dat je voor een Duitse gids meer moet betalen. Stel dat je daar 25% extra voor moet betalen.
Dus 125 KC ipv 100 KC.
Er komen in 1 maand 1000 toeristen die met deze gids meegaan.
Denk je nu echt dat deze gids van zijn baas 1000 x 25 KC meer bij het salaris krijgt dan zijn Tsjechisch sprekende collega ?
NIET DUS !!! Ik denk zelf s dat ze hetzelfde krijgen, en anders hooguit enkele tientjes meer. Geen 1000 EURO !!!!

Hetzelfde voor verkeersboete, voor een overtreding staat een sanctie. De hoogte van die sanctie is dus afhankelijk van de overtreding die men maakt. Huidskleur, geloof, je kapitaal, nummerbord, inkomen of nationaliteit hebben daar geen donder mee te maken. (behalve in Noorwegen)
Over hoe en hoe snel je de betaling moet doen zit wel verschil, dat is ook in Nederland -> meteen cashen of pinnen.

Dat prijzen voor toeristen met eten, entree of wat dan ook hoger zijn is belachelijk. Je kan lezen dat de prijzen voor Tsjechen lager zijn omdat ze het anders niet kunnen betalen maar zo is het niet. De prijs die de Tsjechen of andere Slavische volken betalen is de norm, 100%. Als iemand meer moet betalen dan is dat dus ophoging.
Voor studenten, invaliden en ouderen onder de norm gaan = PRIMA.

Ik hen 3x een boete gehad, bij 2x kreeg ik een oud verkeersbonnetje/vod van een hele andere stad.
De ene keer dat het goed ging was in Slowakije, toen sprak ik de eerste zinnen in het Tsjechisch en meneer gaf me keurig een bon uit een ''goed'' boekje en het bedrag was ook in overeenstemming met wat voorgeschreven staat.

Mijn laatste oplichting was met het aankopen van een ''Turisky Znamka'' of zoiets ;)
Voor die schijven staat een vast bedrag, een joker bij Adrspach wilde het dubbele vragen.

Het heeft ook wel iets, toch ?
Mijn tip is leer wat simpele zinnen voor in een restaurant etc. Dat gaat helpen.
 
Bovenaan