BRONOver de regelgeving rond winterbanden doen allerlei verhalen de ronde. Van een expliciete verplichting is in de bekende wintersportlanden nog geen sprake, maar hoe zit het dan wel? Dat zetten we graag voor u op een rij. Feit is wel, dat rijden zonder winterbanden niet zonder risico is.
De ontstane commotie is veroorzaakt door berichtgeving in Duitse en Nederlandse media over vermeende winterbandenplicht in Duitsland. Toch is daar geen sprake van, hoewel er wel degelijk aangepaste regelgeving is op dit vlak. Op 1 mei 2006 zijn er in Duitsland nieuwe verkeersregels van kracht geworden, ook met betrekking tot het rijden onder winterse omstandigheden. Er wordt niet met zoveel woorden gesproken over het rijden op winterbanden; het desbetreffende wetsartikel zegt dat de bestuurder zijn auto moet aanpassen aan de weersomstandigheden. Dat houdt in dat de banden voldoende profiel moeten hebben als het regenwater met bakken tegelijk naar beneden komt. En dus ook dat de banden voldoende grip moeten hebben als het wegdek bedekt is met een laag sneeuw of ijs. Maar wat betekent deze nieuwe regel nu in de dagelijkse praktijk?
Bewijslast
Het begrip winterbanden staat niet specifiek omschreven. Er staat alleen dat de auto aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Waarmee gezegd is dat ook zaken als ruitenwisserbladen en antivries voor de ruitensproeier in orde moeten zijn. En uiteraard de banden. De boetes vallen echter mee: wie onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt, hoeft niet meer dan twintig euro uit zijn binnenzak te trekken. Het dubbele daarvan wordt berekend als de bestuurder in kwestie voor verkeershinder zorgt. Bijvoorbeeld door in de slip te raken of door stil komen te staan op een helling vanwege een gebrek aan grip. In de deelstaat Flensburg krijgt de bestuurder bovendien een strafpunt als een ongeval het directe gevolg is van het niet rijden op bijvoorbeeld winterbanden. Toch roept deze regelgeving vragen op. Want hoe is aan te tonen dat er geen ongeval zou zijn gebeurd als de auto wél was voorzien van winterbanden? Dat zou nog wel eens tot een heel interessante rechtszaak kunnen leiden. De ‘winterbandendichtheid’ in Duitsland is door dit alles wél groeiende. In het seizoen 2005/2006 reed ongeveer 54 procent van de Duitse automobilisten op winterbanden.
Hennerkes: winterband niet gedefinieerd
In een reactie op de ontwikkelingen vertelt Jörg Hennerkes, staatssecretaris bij het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung ons: “Het begrip winterbanden is niet als zodanig gedefinieerd. Er is geen onderscheid tussen winter-, zomer, of vierseizoenenbanden. Ons ministerie heeft zich ervoor ingespannen om de reeds bestaande en dus ook al geldende regels te verduidelijken. Nu is duidelijk omschreven dat bij motorvoertuigen de uitrusting moet worden aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder de banden en de antivries voor de ruitensproeier. Het zou kunnen zijn dat forensich onderzoek moet uitwijzen of de banden een ongeval veroorzaakt hebben. Hoe dan ook, wie zijn auto niet aanpast aan de weersomstandigheden, loopt het risico op een boete. Dat geldt uiteraard ook voor buitenlanders.”
Duidelijk lijkt meANWB schreef:Winterband versus zomerband
Als onderdeel van de jaarlijkse winterbandentest is ook een vergelijking met zomerbanden gemaakt. Een remtest in de sneeuw laat het grote verschil zien. Als een auto met winterbanden stilstaat na remmen vanaf 50 km per uur op sneeuw heeft een zelfde auto met zomerbanden nog een snelheid van 36 km per uur.