Winterbanden, socks en sneeuwkettingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En de aanschaf van sneeuwkettingen valt erg mee. Bij de doe-het-zelf zaken een euro of 18.
OK, maar niet voor mijn bandenmaat. Die moet ik bij een speciaalzaak kopen. Kosten een Eurie of 200. Huren kost 75 Euries per week.

Nee, ik vertrouw op mijn vierwiel aangedreven winterbanden....

Aliën.

Trouwens die socks zou ik nog geen 5 meter op kunnen rijden, dan zijn ze al naar de mallemoer.
 
Ik zag trouwens wat nieuws in Tsjechie.

Kunststof grepen die je op de band klemt mocht je onverhoopt helemaal stil staan.

Je klikt ze om de band heen en hupsakee.......................of de clips vliegen er af of je rijdt je auto er uit.

Maar wanneer heb je nou nog sneeuwkettingen nodig?

Voor het eerst in de sneeuw?
Zoek een rustig plekkie uit en ga rijden, draaien, remmen, slippen.
Trek al rijdend de handrem aan.
Leer je auto kennen en de besneeuwde wegen zijn voor jouw.

Draai als een gek je stuur links, rechts, links en je komt vaak al los zonder kettingen.

Niet bang zijn, jij bent de baas.

En altijd onthouden, geslipt, gekke situatie?

Altijd sturen daar waar je van plan was toe te gaan.

En doe het rustig aan, helden zat op deze wereld.

Succes.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tips voor het gebruik van sneeuwkettingen

* Monteer de kettingen op de aangedreven wielen.
* Oefen vooraf thuis om de kettingen te monteren.
* Neem een rubberen mat mee om op te knielen.
* Vergeet uw handschoenen niet.
* Leg de sneeuwkettingen bovenop de bagage.
* Wacht niet te lang met monteren.
* Monteer uw kettingen altijd op een veilige plek zoals een parkeerplaats.
* Indien u wieldoppen op uw velgen heeft, demonteer deze alvorens van huis te vertrekken.
* Beperk uw snelheid met sneeuwkettingen tot maximaal 40 km/u.
* Rijd niet met sneeuwkettingen als er geen sneeuw ligt. Dit verkort de levensduur van uw kettingen.
* Controleer na uw eerste kilometers of de kettingen nog op het loopvlak liggen.
* Maak de kettingen na gebruik met warm water schoon, laat ze drogen en berg ze dan weer op.
 
sneeuwnetten

Bij Halfords heb ik een heel andere soort zien liggen: Het zijn een soort netten die om de banden gaan. Kosten: 99,- euro per set.

Zelf heb ik ook gekeken naar die hoezen, maar vind ze er nou niet echt uitzien om ze de komende jaren te blijven gebruiken. Ze zijn volgens mij nogal slijtgevoelig.

Dus: Wie kent die netten?? Ze zijn van Michelin.
 
Ik heb zelf een set goede winterbanden op mijn Skoda liggen en ik heb kettingen bij, dus je zou zeggen dat ik goed ben voorbereid op alles.
Maar ik heb in Tsjechie al diverse auto's van de lokale bevolking zien schuiven omdat ze met gladde zomerbanden rijden. En als je met winterbanden plots vol in de rem moet ga je ook gewoon schuiven hoor. Wel minder natuurlijk dan met zomerbanden, maar het blijft goed opletten en afstand houden.
 
Even een kleine correctie:
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, heeft u geen winterbanden nodig.
 

Marcel

Moderator
en wij verleden jaar half oktober 's avonds laat onderweg, van een dagje op stap, naar ons huisje ... en de auto hadden we net 3 weken. je ziet jezelf al in gedachte de weg af glijden, zo het bos in.
er lag binnen een half uur bijna 10 centimeter. we waren niet blij verrast uiteraard.
de volgende keer gooi ik ze er gewoon om in oktober. en als we dan weer thuis komen, gaan ze de schuur weer in tot ergens eind november.
 
Ik ben het met Barend eens, wij hebben in juni nog wel sneeuw gehad, oke, het bleef niet echt liggen op de straten, alleen op de bomen en in het gras.
Wiuj hebben trouwen altijd sneeuwkettingen bij ons maar dat is dan vanwege de caravan. Als je vanwege modder o.i.d. niet met de caravan weg kan komen, dan zijn sneeuwkettingen nog wel eens handige dingen. Voor de auto hebben we ze dan niet nodig, we hebben 4-weel-drive.
 
Dus 2 maanden de winterbanden erom:denk: Marcel. Maar de vraag gaat over de sneeuwkettingen. Ik zou ze meenemen je weet maar nooit en ze nemen bijna geen ruimte inbeslag toch ?
:denk: Ik lees juist dat Marcel zijn winterbandjes na zijn oktober-vakantie weer in de schuur zet, om ze vervolgens eind november er weer op te zetten. Het is onwaarschijnlijk dat je in mei je sneeuwkettingen nog echt moet gaan gebruiken. Hoop ik. :D Wij waren trouwens onze sneeuwkettingen ook vergeten een paar weken terug....het was een leuk avontuur....:stout:
 
Winterbanden wel of niet verplicht

Ben je nu wel of niet verplicht om als Nederlander met winterbanden te rijden door Duitsland en Tsjechie.
Ik krijg verschillende berichten, er zijn er die zeggen dat je vanaf 1 oktober met winterbanden moet rijden, ook als buitenlander en dan hoor je weer dat dit alleen geld voor Duitsers.

Ik snap wel dat het 's winters veiliger is met winterbanden maar ik ga over 14 dagen naar Tsjechie en dan ligt er nog geen sneeuw. (denk ik)
 

Vodnik

† In Memoriam
De situatie is als volgt: Als bestuurder van een nederlandse auto moet die auto voldoen aan veligheidseisen die het verkeer stelt. Dat betekent dat bij sneeuw er winterbanden "onder moeten liggen". Bij geen sneeuw dus niet want dan zijn gewone banden ook veilig!
Als je in de sneeuw in de problemen komt en blijkt dat je zomerbandjes hebt, dan kan je met politie problemen verwachten.

Lees deze link maar eens:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=222
 
Als bestuurder van een nederlandse auto moet die auto voldoen aan veligheidseisen die het verkeer stelt. Dat betekent dat bij sneeuw er winterbanden "onder moeten liggen".
.....
Als je in de sneeuw in de problemen komt en blijkt dat je zomerbandjes hebt, dan kan je met politie problemen verwachten.
het gaat niet alleen om sneeuw in duitsland.
Winterse omstandigheden: dus temperaturen van 7 graden e.d, kans op gladheid door opvriezing.
Waarmee het er dus in feite op neerkomt dat je gedurende de herfst-/winterperiode winterbanden moet hebben. Tenzij iemand met 100% zekerheid de gok aandurft dat het niet zal gaan sneeuwen of ijzelen. Ikzelf zou het risico niet nemen.
 

Vodnik

† In Memoriam
even terug nar de vraag van de vraagsteller (J.Noordam)
verplicht in duitsland of niet verplicht?

Nee dus, niet verplicht echter....... en dan komen alle andere verhalen aan de beurt.
Een duitse automobilist die in de winterperiode op zomerbanden rijdt (ook al is het 20 graden en zomers zonnig) kan een bekeuring krijgen, een nederlandse auto onder die condities niet.
Dat ik alleen sneeuw noemde is luiheid, daarom de link naar VAB, profs op dit gebied.

P
 
Waarmee het er dus in feite op neerkomt dat je gedurende de herfst-/winterperiode winterbanden moet hebben. Tenzij iemand met 100% zekerheid de gok aandurft dat het niet zal gaan sneeuwen of ijzelen. Ikzelf zou het risico niet nemen.

Let wel, de regelgeving geldt tot 1 mei, dus ook nog 6 weken van de LENTE!

@Semabyt:

Ook voor Duitsers geldt niet dat winterbanden verplicht zijn bij 15C in b.v. Zie de tekst bij je eigen VAB:

"De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:

Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen."
 
Bovenaan