Waterbron/put

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

stinkend water? Dat kan van alles zijn, van gezond tot dodelijk (nou ja...)

Stinkend water zegt opzich niets, ik kom veel in Italie waar het water stinkt naar zwavel / rotte eieren maar het is zeer goed voor de huid (ervaring).

Het kan ook stinken omdat verkeerde plastic leidingen zijn gebruikt waarin bacterien goed groeien, da's minder gezond.

Om water te testen moet er onder strenghe condities "getapt" worden, meenemen in plastic fles en laten onderzoeken zxegt niets en geen lab zal een uitspraak over zulk water doen.

In CZ lopen nogal wat "watertesters" rond die voor 150 czk je water testen in 5 minuten met een stikje, dat stelt dus niets voor
Voor een goede test kan je een lab inschakelen die een monster komen nemen, je moet dan rekenen op zo'n 2500 kroon, maar dan heb je ook een officieel rapport waar je iets mee kan doen.

Van watertesters voor 150 kc heb ik nog niet gehoord, maar voor ca. 800 kc kun je als privé persoon in vrijwel elk officieel Labatoratorium het water uitvoerig laten testen en krijg je een officieel testrapport.
 

Vodnik

† In Memoriam
Er liep een a twee jaar geleden een "laborant" rond in de omgeving van Rumburk die voor 150 kroon je water testte. Alleen geschikt om te weten welke zeep je kan gebruiken, je kent de calgon reclames.

Ik heb ons bronwater de eerste keer (2005) laten testen door waterbedrijf in Praag (veolia). Daarvoor moest je bij hen speciale flessen ophalen en kreeg je instructie hoe de felssen te vullen. Deze test kostte indertijd 1000 czk.

De tweede maal (2008) moest ik tbv koladace van een nieuwe bron laten testen, daarvoor werd het zelf nemen van monsters niet geaccepteerd en moesten de monsters door het laboratorium (uit Decin) gedaan worden. Deze test kostte ongeveer 2500 czk.

Er zijn dus wat mogelijkheden maar het gaat erom wat je er mee wilt doen
 
Mijn bericht was alleen uit nieuwsgierigheid!

We huurden een fantastisch huis en het water stonk (jammer!!).

Ik heb 2 flessen mee naar huis genomen, ze staan koel en donker in de garage.
Een dag na thuiskomst was de geur nog duidelijk waarneembaar, gisteren niet meer maar dreven er vlokjes in het water.
De vraag is dus eigenlijk, hoe kun je er hier in nederland achterkomen wat het water zo liet stinken.
Hebben mensen met huisjes in Tsjechie ervaring met bron/grondwater dat ruikt/stinkt, wat doe je daar aan.
Nogmaals gewoon uit nieuwsgierigheid.

Aafke
 
ons huis staat in de buurt van de kuuroorden en ons water "stinkt" ook erg naar ijzer.
in het begin is het water ook altijd bruin ..maar ik vind dit niet erg ..
wij gebruiken het niet voor consumptie ,ik weet niet eens of dat wel of niet kan ..maar ik weet wel dat het heel goed is voor je huid..
eigenlijk vind ik dit natuurlijker dan het nederlandse kraanwater waar van alles en nog wat aan is toegevoegd ...
 
in het begin is het water ook altijd bruin ..maar ik vind dit niet erg ..
wij gebruiken het niet voor consumptie ,ik weet niet eens of dat wel of niet kan

Dat bruine water in het begin, kan ook aan de leiding liggen. Wij hebben ons huis ook nog een stuk ijzeren leiding liggen en hieruit komt altijd bruin water als we aangekomen zijn en het water weer op het huis zetten. Bij een andere kraan waar het water uit een kunststofleiding komt is het water nooit bruin. Beide leiding komen vanuit dezelfde bron.

En het water is goed drinkbaar, omdat het smaakt naar ijzer. Daar wen je aan, maar je wordt er zeker niet ziek van.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wees niet bang hoor, in het Tsjechische leidingwater zitten zeker net zoveel "bijvoegsels" als in Nederland.

als je daarmee "stads water" bedoeld heb je gelijk, maar onderschat niet het aantal eigen bronnen in tsjechische huishoudens.

Veel mensen die wél op stadswater aangesloten kunnen worden blijven liever hun eigen bron gebruiken, meestal uit financiele overwegingen.
Aan eigen bronnen is/wordt niets toegevoegd.

Pieter
 
nee ,bij ons komt het niet door de leidingen..die zijn allemaal vorig jaar vernieuwd....
ons water is niet lekker vind ik ,maar we zullen het binnenkort eens laten beoordelen .
misschien is het net zo "goed" voor ons als het water uit de bronnen in marianske lazne...
 
ons huis staat in de buurt van de kuuroorden en ons water "stinkt" ook erg naar ijzer.
in het begin is het water ook altijd bruin ..maar ik vind dit niet erg ..
wij gebruiken het niet voor consumptie ,ik weet niet eens of dat wel of niet kan ..maar ik weet wel dat het heel goed is voor je huid..
eigenlijk vind ik dit natuurlijker dan het nederlandse kraanwater waar van alles en nog wat aan is toegevoegd ...

Hier vergelijk je Tsjechisch bronwater met Hollands leidingwater, daar doelde ik dus op in mijn reaktie.
Hier wordt Nederland weer eens licht neergehaald terwijl er appels en eieren worden vergeleken.
 
Daar ben ik het geheel mee eens Corrie een vergelijk tussen Bron en leidingwater is geen vergelijk.
Over het algemeen hoeft de kleur geen probleem te vormen, als het water getest wordt geven ze ook aan waardoor dit veroorzaakt wordt
Als het geen ernstige vervuiling is, is dit eenvoudigweg te verhelpen door toevoeging van Savo vermengd met veel water, dan dit mengsel met behulp van een gieter in de bron te doen.
Overigens is ons bron water wat betreft de kleur, geur en smaak een stuk beter dan flessen water, er zitten geen overbodige toevoegingen in.
Proost.
 
Wij hebben ook problemen gehad met bron veel ijzer en mangaan, dus reuk en bruin water. Testen geven aan dat we bijna aan maximum zaten van toegestaan ijzer en mangaan gehalte. Nadeel is bruine aanslag tegels en sanitair vlotters begeven het en zelfs leidingen raken verstopt. Ik heb dit probleem heel simpel en doeltreffend kunnen oplossen door er een zandfilter er tussen te plaatsen en een koolstof filter erna te plaatsen. Leidingen zijn schoon stank is weg en water is helder. En smaak kan niet beter, ik neem iederkeer als ik naar Nederland ga meerdere vaten mee aangezien we nu beter water hebben als er in Nederland mogelijk is. Onze put is trouwens 42 meter diep.
 

kuurgast

Donateur
Hier vergelijk je Tsjechisch bronwater met Hollands leidingwater, daar doelde ik dus op in mijn reaktie.
Hier wordt Nederland weer eens licht neergehaald terwijl er appels en eieren worden vergeleken.

Ook in Nederland wordt op verschillende plaatsen bronwater gebruikt dat is vaak lekkerder dan leidingwater ligt er net aan waar je woont en hoe diep de bron is.:lekker:

Kuurgast.
 

Vodnik

† In Memoriam
SAVO is een merknaam en leverancier van diverse soorten chloorhoudende middelen Eén van producten is chloor voor desinfectie van waterbronnen of watertanks van andere flessen voor desinfectie zwemwater en weer een andere voor reingen van toilet
Maar wel allemaal op basis van chloor.
 
Bovenaan