Waterbron/put

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
ik kreeg vanmorgen deze @mail van mijn zaakwaarnemer in Tsjechie (wat klinkt dat toch elke keer gewichtig ;) ) :

Hiermee willen wij u graag informeren dat vanaf 2007 is een nieuwe wet omtrent de welputten/waterbronnen geldig.

Volgens de nieuwe wet moet elke eigenaar van een bron de legalisatie hiervan te controleren. Indien het niet gelegaliseerd is dan moet dit z.s.m. (maar het laats tot eind 2007) gebeuren. Anders is een eigenaar aan gevaren blootstaan om een boete van de betrokkene instanties te krijgen.


In uw geval is een waterleiding aangelegd maar toch willen wij u graag attend maken dat er op uw perceel misschien ook een waterbron zich kan bevinden. Indien het zo is dan geldt de hierboven vermelde informatie voor u ook.

wie weet hier meer van ???
 
waterput

Hallo Marcel
Bij mij in Hradecka hangt op het aankondigingsbord ook een oproep om de in gebruik zijnde waterput te komen melden. Volgens iemand uit het dorp om bronbelasting in te voeren net als in Duitsland. Zelf peinzde hij er niet over om het te melden. Zelf meld ik hem maar wel aan in zoverre dat nog niet gebeurd is, om evt problemen te voorkomen natuurlijk.
 
Enkele tijd geleden moesten wij in Belgiê eveneens aan de overheid melden of we over een "hemelwaterput" beschikken....

Men gaat er bij de waterzuivering van uit dat ook bevuild (regen)water door de riolen spoelt en moet gezuiverd worden .Wie dus als gelukkige bezitter van een waterput geregistreerd staat, betaalt daar de belasting voor.
 

pepo

† In Memoriam
waterwet 254/2001 Sb.

Het betreft hier de waterwet zák.č. 254/2001 Sb., geldig vanaf 1.1. 2002, genoveliseerd met č.II zák. č. 20/2004 Sb, waarin paragraaf 127 is opgenomen, dat de huidige wet over waterbeheer č. 11/1955 Sb. en č. 138/1975 Sb., zijn geldigheid verliest per 1.1.2008.

Belangrijke punten van de hier genoemde "legalisatie":

- geldt niet voor bronnen, gebouwd vóór 1955
- geldt niet voor bronnen, gebouwd na 1955, waarvoor toen toesteming is verleend en de eigenaar het bewijs kan overleggen
- is niet bedoeld de bronnen (t.b.v. de huishouding) te belasten

Voorbeeld van aanvraag in de bijlage
 

Bijlagen

  • zadost o povolen stavby vod.dila a odberu vody pro jednotliv domcnosti.doc
    93,5 KB · Bekeken: 38
Kortom,

Als ik het goed begrijp: niets doen.
Het is voor de huishouding.

Het is trouwens een knappe vent die mijn bron kan vinden, dit terzijde.

Groet van een immer waterige Kukel.
 
vraagje

nu het toch over waterbronnen gaat..
zijn er mensen onder jullie die alleen een bron hebben in tsjechie of is het verstandig een huis te zoeken wat ook waterleiding heeft?
groeten judith
 
Ik heb een eigen bron.
Mijn huis staat te ver van het dorp om darvoor een waterleiding aan te leggen.
In Karlovy Vary zie je iedereen uit de bronnen drinken.
Dat water heb ik ook.
Houdt mij eeuwig jong!

Zouden ze in Karlovy Vary ook bronbelasting betalen?

Groet.
 
wat een geruststelling..hoef ik niet perse op zoek naar een huis met waterleiding!
maar staat die bron nooit droog ?
drink je het zelf ook?
ik ga altijd als eerste in het buitenland flessen water kopen...
 
Bron heeft nog nooit droog gestaan.
Water is drinkbaar.
Tot nu toe niemand ziek geworden.
Echt lekker is het niet.
Een beetje ijzer smaak, dat is ook niet zo gek in het Ertsgebergte.
Maar je velletje gaat mooi strak staan en glimmen.
Oergezond.
Boven mijn huis is een berg, daar lopen geen koeien of iets dergelijks.
Het land wordt ook niet bemest, dus verontreiniging vindt niet plaats.

Een goeie groet van Kukel.

PS
Ik zegaltijd tegen Kukelin dat het water vies is, kan ik lekker bier drinken.
 
Ook wij hebben alleen 2 eigen waterbronnen, waterleiding is hier niet.
Nog nooit droog gestaan, alleen met het zwembad vullen is het uitkijken geblazen.
Maar als je dat in gedeeltes doet is er niets aan de hand!
Ook bij ons is er nog nooit iemand ziek geworden van het water!
 
waterputwet

Wij hebben deze berichtgeving dus ook ontvangen. Ik heb inmiddels begrepen dat deze legalisatie geregistreerd zou (moeten) zijn bij de betreffende gemeente. Ik heb inmiddels ook vernomen dat de boete 50.000 CZK is.
 
Er zijn een heleboel waterputten die heel goed water geven, dat weet ik wel zeker.
Alleen er zit altijd een onzekere factor aan, bijvoorbeeld als er in de waterloop vóór jou put (als hij ergens bovengronds is) een dier dood zijn gegaan en liggen te rotten. Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen daar ziek van worden.
Bemesting en landbouwgrond kan ook negatieve invloeden hebben. Het land is niet overvol maar je weet nooit wat er "boven" jou gebeurd.
Dat is wat ik bedoel en als je kan kiezen zou ik voor zeker kiezen.
 
Ik heb beide maar betrek water gewoon van de gemeente. De put werkt, en is in mijn eigen tuin. Wellicht geschikt als noodvoorziening en anders om de tuin te sproeien.
 
ach.. put of waterleiding voor mij even geen vraag meer.
we gaan zondag weer naar tsjechie maar het huis waar we naar gingen kijken is al verkocht!
het lijkt wel of iedereen hetzelfde wil als ik ,maar ze zijn mij altijd voor!
gelukkig schijnt de zon!
judith
 
Bovenaan