Waterbron/put

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En dat gezien het grondwater bij ons al in 1,5 m diepte is! :snik:
Maar bij 2 meters kwamen zij een gesteende tegen en dan ging het maar dieper en dieper. En dan sta je daar te kijken hoe het duurder en duurder wordt met enige hoop dat jouw waterbron alle anderen in de beurt gaat overleven en beste water gaat geven:confused: .

Rena
 
wij zijn ook bezig met het registreren van onze put. dit lijkt niet zo'n groot probleem. echter volgens mijn vrouw (juriste) moet er ook een formulier voor 't afvalwater ingevuld worden. dit is een groter probleem, want je mag blijkbaar niet zomaar opgepompt water dat bv gebruikt is voor 'n toilet in de bodem lozen. is bij ons tot nu toe (al zo'n 45 jaar) wel het geval....

heeft iemand hier ervaring mee? of hebben jullie allemaal een aansluiting op de riolering?

ik ben bang dat we wellicht een afvalwaterzuiveringsinstallatie (mooi woord voor scrable overigens) aan moeten leggen.
 
Beste Josef,

Van het een komt het ander.

Ik heb mijn put laten registreren.
Geen probleem.
Mooi papiertje gekregen.
En wat ik al vermoedde, ze komen de kwaliteit van het water keuren.
Niet meer voor niets.
Als deze afgekeurd wordt moet ik een nieuwe bron laten slaan.
Tegelijkertijd komt ook de septictank om de hoek kijken.
Ze hebben een adres, weten van een waterbron, koppelen het een aan het ander en voila: septictank.

Het is niet anders dan vroeger in Nederland.
Eerst het drinkwater aanpakken en daarna de septictanks.

En natuurlijk helemaal geen gekke gedachte.
De overheid dient te waken over jouw en mijn welzijn.

En niets is belangrijker dan water!
 
en had je al een septictank of ga je er eentje aan laten leggen?

overigens alvast gefeliciteerd met je aanstaande 1000e berichtje!

je mag het antwoord wel in 2 delen doen :)
 
Er ligt een grote put in de achtertuin.
Met een luik.
Het "plafond" is ook van beton.
Ik kan er niet in kijken wat voor type put het is.
Wel degelijk is het er een voor de faecalien, maar of het werkelijk een septictank is weet ik niet.
Nou schiet opeens in mijn gedachten dat ze een verplichting gaan opleggen om minimaal die put 1x per jaar leeg te laten zuigen.
Ik heb dat al meer laten doen.
Maar eerder voor de veiligheid zodat hij blijft functioneren.
Vermoedelijk sproeien ze met de uitgehaalde drek gewoon het land mee.

Ik wacht maar rustig af wat het lot mij brengt.
 
Waterbron

Beste Rena,

Wij hebben gelezen, dat jullie de firma Vodovrty uit Marianske Lazne een waterbron hebben laten aanleggen.

Morgen (30 juli 2007) komt dezelfde firma bij ons in Koren om te kijken of er een nieuwe bron aangelegd kan worden. Wij hebben namelijk al een jaar geen water meer.

Kun je ons vertellen hoeveel kronen dat bij jullie kostte en hoe dat allemaal in zijn werk ging met de aanleg. Graag zouden wij je eigen e-mailadres krijgen om met elkaar info over deze firma uit te wisselen.

vr.gr.
Margriet en Gerard
 

Vodnik

† In Memoriam
hi valstar,

Ik heb 6 weken geleden een nieuwe put laten boren ne de kosten zijn alsvolgt:

De "wichelroede man" 500 kroon
(Ik was altijd heel sceptisch maar ben 180 graden gedraaid!)

Boren: 1000 kroon / meter (voor mij was dat 18 meter, tot. dus 18000)

Boorpijpbescherming: een "cilinder" van 125 cm diameter en 180 cm diep die om de boorpijp geplaatst wordt met een afsluitbaar deksel)

tijdelijke pomp: 3000 kroon, deze wordt gebruikt totdat het water werkelijk zandvrij is (bij mij vrij snel, drie dagen)

def. pomp: 10.000 kroon (veel geld maar dit is wel de beste die op de markt is)

greppel laten graven voor pijp naar huis: 60 kroon per uur

Ik denk dat je hier wel iets aan hebt

Pieter
 
En niets is belangrijker dan water!
Zeg dat wel zeg...wij hadden in mei al het vermoeden (met 2 oude putten van ver voor de oorlog :D ) en geen regen van betekenis in naar ons insziens een eeuwigheid...en ja hoor...droog..allebei en die oude 'cerpadlo' maar lucht pompen....::oeps:
Tsjechische vrienden hadden al een afspraak gemaakt gelukkig:23 juli (onze 1e maandag van 3 weken vakantie)...moet er 36 (!) meter geboord worden...tja...moet je maar niet boven op een berg gaan zitten...en die wichelroede werkt ja...grappig om te zien hoe dat in zijn werking gaat..maar da's een ander verhaal..
anyway...we konden kiezen: of 1,5 vanaf onze voordeur (2 waterstromen) of toch maar op het zijterrein...ook 2 stromen..keuze snel gemaakt natuurlijk..helaas hebben ze pas in 2e week augustus tijd...kan wel aangesloten worden op onze bestaande leiding omdat hij in de buurt komt van de 1e oude put...moet wel even een nieuwe pomp komen in onze kelder...ach..voor 3.000 Euro zijn we klaar en kan ik eindelijk een wasmachine gaan kopen :?:

In de tussentijd hebben andere lieve Tsjechische vrienden 4 'kanistery' gebracht met in totaal 400 liter water...moet kunnen toch ?
 
Bronwater is toch niet altijd goed?

Ik wil deze vraag graag inleiden met een grappige ervaring.
Wij hadden een huisje in zuid Bohemen gehuurd.
De verhuurster had gezegd dat het water goed en heel gezond zou zijn omdat het uit hun eigen bron kwam.
Onze oudste hond had dorst dus er wordt water voor hem neergezet. Hij loopt er op af, ruikt er aan, gilt en springt (echt waar) een stukje de lucht in.
Voor hem geen bronwater. Als drinkwater, ook voor ons, hebben wij toen mineraalwater gekocht.
Als je nu zelf een bron hebt in Tsjechië, test je het water dan zelf?
 
Wij drinken gewoon ons eigen bronwater zo min mogelijk.
Het is niet lekker van smaak.
Het heeft dezelfde ijzersmaak als de bronnen in Karlovy Vary.
Edoch, er is nog niemand ziek geworden van ons water, dus het zal wel van een goede kwaliteit zijn.
De honden drinken erook van.

Als je je water laat testen doe dat water dan in speciaal voor dat doel gemaakte flesjes, anders wordt er niet goed gemeten.
 
Door een buurman die zijn septic loost op het "beekje"voor ons huis, zijn er twee weken geleden coli en e coli bacteriën gevonden in het water van onze put. Hopelijk is het probleem inmiddels verholpen door de tabletten die wij bij de Lekarna hebben gekocht. Maar het is wel aan te bevelen het water af en toe te laten controlen, wanneer je dit voor consumptie gebruikt.

Rena, jij krijgt donderdag lekker Zoetermeers water. Je bedje is al opgemaakt!
 
Vorige week hadden wij een fantastisch huis gehuurd in het Ijzergebergte.
Sneeuw, bossen,openhaard, rust, heerlijk!!
Alleen het water stonk.
En niet zo'n beetje.
Vooral het warme water, de vaat doen was geen pretje.
Tijdens het douchen heb ik heel veel lekker ruikend schuim gebruikt maar ook dat moet je een keer wegspoelen....
Ik heb wat water in lege drinkwaterflessen uit de winkel mee terug genomen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Zou je dat in nederland door iemand/instituut kunnen laten beoordelen/onderzoeken?
Of een amateur/hobbist?
Is er iets te doen aan die geur?
Dat het water drinkbaar is dat geloof ik wel.
 

Vodnik

† In Memoriam
stinkend water? Dat kan van alles zijn, van gezond tot dodelijk (nou ja...)

Stinkend water zegt opzich niets, ik kom veel in Italie waar het water stinkt naar zwavel / rotte eieren maar het is zeer goed voor de huid (ervaring).

Het kan ook stinken omdat verkeerde plastic leidingen zijn gebruikt waarin bacterien goed groeien, da's minder gezond.

Om water te testen moet er onder strenghe condities "getapt" worden, meenemen in plastic fles en laten onderzoeken zxegt niets en geen lab zal een uitspraak over zulk water doen.

In CZ lopen nogal wat "watertesters" rond die voor 150 czk je water testen in 5 minuten met een stikje, dat stelt dus niets voor.
Voor een goede test kan je een lab inschakelen die een monster komen nemen, je moet dan rekenen op zo'n 2500 kroon, maar dan heb je ook een officieel rapport waar je iets mee kan doen.
 
Bij ons huis zaten 2 bronnen die bij de koop zijn vermeld .Heb onlangs een adresje gehad in Klatovy van mijn fysio om ze te laten testen .Deze instantie test ook de hygiene in de praktijk van de fysio. Heb nog geen bericht gehad maar het water is kraakhelder en de dieren drinken er goed van .
 
Kan heel goed dat het water ruikt.
In Karolvy Vary ruiken de bronnen ook en dat wordt als gezond water "verkocht".

Ijzergebergte, de naam zegt het al.

Het water uit de bron kan wat roodachtig van kleur worden door de oxidatie van het ijzer.

De bron kan evenwel verontreinigd zijn, wie zal het zeggen.

Maar je doet het nog dus er zal weinig aan de hand zijn geweest.

Groet.
 
Bovenaan