Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Het werd een hele wandeling en ook hier ging de prins voorbij. En er werd hartelijk gelachen.

VEL31ea2b_155129_3920385.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Botanische Tuin opent wandelpad voor blinden

Vandaag is in de Botanische Tuinen in Praag-Troja een wandelpad met 30 nieuwe informatieve borden voor slechtziende en blinde bezoekers geopend. Deze zijn voorzien van informatie in braille. Het project kreeg de steun van de stad Praag. Het was burgemeester Pavel Bem die de positie van een blinde bezoeker zelf ging uitproberen en geblinddoekt het traject afliep. De informatiepalen staan in de buurt van planten en bomen zodat de blinden ook deze kunnen aanraken. Om ook de omgang met blinde bezoekers te verbeteren krijgen de personeelsleden een opleiding voor het werken met personen met een handicap. Twee medewerkers beheersen ook de elementaire gebarentaal.

novinky.cz

210176-top_foto1-5krdu.jpg


stezka.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Seizoenstart in mineur

Alhoewel het mooie weer op zich laat wachten en mei zich nog niet als "zonnige" maand toont, heeft het Praagse strandbad Žluté lázně opnieuw de poorten geopend.
De laatste jaren waren er dagelijks rond de 8000 gasten die van het veelvuldige aanbod wisten te genieten.
Voor iedereen heeft het iets te bieden, zandstrand, voetbal, tennis, volleybal, klimwand, schaak, bootverhuur, kinderzwembad en nog veel meer.
Ook een "biergarten", pizzeria en beach bar nodigen uit om zich te ontspannen.
Het Žluté lázně is dagelijks geopend van 09h00 tot 18h00 en ligt aan de Podolské nábřeží (iets verder dan Vyšehrad ). Te bereiken met trams 3, 16, 17 en 21 halte Dvorce.

zlutelazne.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nationaal museum voor grondige renovatie

Het Národní muzeum of Nationaal museum aan het Václavské náměstí zal volgend jaar gesloten worden om een grondige renovatie door te voeren. Mogelijks gaat het hoofdgebouw reeds in juli 2011 dicht, de werken zijn voorzien te starten in december. De werken zullen ongeveer 160 miljoen euro kosten en duren tot 2015. Er zullen koepels komen over de open binnenruimten en er komen nieuwe interactieve tentoonstellingen.

Het gebouw is sedert de oprichting in 1891 nooit gerestaureerd geweest en leed ernstige schade bij bombardementen in wereldoorlog II, bij de beschietingen door de Russen in 1968 en door de metrowerken.

radio.cz

idnes.cz (video)

KOT33f4a4_muzeum_2.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pete Best tekent Lennon-muur

Gisteren is voormalig Beatles drummer Pete Best langs geweest bij de Lennon muur in Praag. Hij tekende er op de bekende graffiti muur en gaf aan dat vele Tsjechen Engeland wel bezoeken maar Liverpool wel eens vergeten.

Hij trad later op de avond op in het muziekmuseum in het kader van de "Beatlemania" tentoonstelling.

Best_small.jpg


praguemonitor.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bezoekers betalen toegangsgeld voor bezoek Sint-Vituskathedraal

Vanaf 2 augustus moeten bezoekers van de Sint-Vituskathedraal opnieuw toegangsgeld (250 tot 350 kronen) betalen. Zonder toegangskaart zal nog slechts een klein gedeelte van de kerk, in de nabijheid van de ingang, te bezichtigen zijn. Het historische gedeelte daarentegen, zal met een betalende kaart voor een rondleiding toegankelijk zijn. Volgens een vertegenwoordiger van het bestuur van de Praagse burcht zal de nieuwe maatregel het vormen van lange wachtrijen verminderen en hiermee het bezoek aan de kerk vergemakkelijken.

radio.cz

idnes.cz

KOT298981_chram_mraz.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Toekomst Strahov stadion onzeker

De Tsjechische sport associatie ČSTV zou het Strahov stadion willen afbreken en het 35 ha groot terrein ter beschikking stellen voor stadsuitbreiding. Het Strahov Stadion, een van de bezienswaardigheden van Praag, staat momenteel te verkommeren. Het onderhoud van het reuzenstadion, 240.000 toeschouwers kunnen er binnen, vraagt zoveel geld en dat is er niet. Het stadion is gedeeltelijk beschermd en dit zorgt voor problemen. Burgemeester Pavel Bém wil daarom van geen afbraak weten en ziet meer in een renovatie maar ook de stad Praag heeft momenteel geen geld.

Dat er iets moet gedaan worden weten ze allen, want de stukken beton vallen zo naar beneden en delen zijn niet meer toegankelijk voor het publiek. Verdere verwaarlozing trekt alleen maar daklozen aan die er een onderkomen zoeken.

idnes.cz (video)

JB34ec6d_247861.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik was er reeds maar kon, wegens de afsluitingen van de hogere tribuneplaatsen, moeilijk een volledige overzichtsfoto maken.

De luchtfoto in bericht 160 geeft duidelijk weer hoe groot het stadion is, als je het met het ernaast liggende andere stadion vergelijkt.
 

Bijlagen

  • DSC05459.jpg
    DSC05459.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 1
  • DSC05461.jpg
    DSC05461.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 2
Zou het kunnen dat dit stadion in ongeveer 1966 als camping in gebruik was?
Ik was toen met mijn ouders en twee broers met een Skoda 1000MB en we hebben toen in een stadion gekampeerd alleen weet ik niet welk stadion.
Aan de rand was een waterplaats waar je je auto kon wassen weet ik nog!
 
Strahov

We zijn er vorig jaar geweest en ik was eigenlijk onthust door de desolate staat van het geheel. Ik had verwacht dat je er op 1 of andere manier ook nog een kijkje in het stadion kon nemen. Maar bij navraag aan een balie was het resoluut Nee !!!
Daarop is mijn zoontje door een hek geslopen en heb ik snel een foto genomen als bewijs dat hij in het stadion is geweest.
Ik vond het een imposant groot bouwwerk. Ideaal voor mega openlucht concerten en hoop dat het opgeknapt wordt. Bijgaand wat fotootjes over de staat van dit stadion.
 

Bijlagen

  • IMG_8499.jpg
    IMG_8499.jpg
    44,2 KB · Bekeken: 6
  • IMG_8506.jpg
    IMG_8506.jpg
    60,8 KB · Bekeken: 4
  • tjechie 09-2 (29).jpg
    tjechie 09-2 (29).jpg
    47,5 KB · Bekeken: 4
  • IMG_8500.jpg
    IMG_8500.jpg
    51,9 KB · Bekeken: 3
  • IMG_8504.jpg
    IMG_8504.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 2

Freddy2005

† In Memoriam
Bio/Oko cinema

Ooit al eens een film bekeken vanuit een knalgeel, tot cabrio omgebouwd, Trabantje of vanuit een strandzetel ? Dit kan in de Praagse cinema Bio/Oko. Er staan ook normale cinemazetels voor een aangenaam filmbezoek. Het programma is ook met zorg samengesteld en er zijn voormiddagvoorstellingen voor grootouders met kleinkinderen en voor senioren.

biooko.net

Františka Křížka 15
170 00 Prag 7 - Holešovice
5074854095_edb9c9a3f5_b.jpg
 
Bovenaan