Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Ik denk dat de restauratie van 1965 alleen maar een oplappen was van de buitenzijde en de vorige in de steigerstelling, voor enkele jaren, alleen een restauratie van de sokkel en een poetsbeurt van het beeld.

Het is voor het eerst, sedert de oprichting in 1915, dat het beeld is opengemaakt en men de binnenzijde en de dragende structuur dus heeft bekeken. Het werk bestaat uit ongeveer 150 verschillende delen die aaneengeschroefd zijn met zo'n 5000 bouten. Ze troffen er reeds een aantal voorwerpen aan die erin verwerkt zijn. Binnenin zou zich ook een doos bevinden met documenten die toendertijd er zijn ingeplaatst.

Jan_Hus.jpg


Beeldhouwer Anton Kaspar toont een reliëf van dichter Karel Havlíček Borovský
dat werd gevonden in het monument.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praagse kerstboom 2009 geschonken door stad Vrchlabi

De kerstboom die dit jaar het Praagse Staroměstské náměstí zal sieren en door duizenden Tsjechen en toeristen zal bewonderd worden is dit jaar geschonken door de stad Vrchlabi. Dat is vandaag door de kerstmarktenvereniging medegedeeld. De boom die meer dan 27 meter hoog is zal op 24 november aankomen. Een feestelijke ceremonie met het ontsteken van de verlichting van de boom zal plaatsvinden op 28 november wanneer de traditionele kerstmarkt zal geopend worden.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
De kerstboom die dit jaar het Praagse Staroměstské náměstí zal sieren ...is dit jaar geschonken door de stad Vrchlabi...

Vanmorgen rond 09h00 is de ongeveer 65 à 70 jaar oude boom in Vrchlabi Herlíkovice door een team houthakkers omgehakt. De 27 meter hoge boom werd door deskundigen geselecteerd. Deze maal niet in een afgelegen terrein maar in de buurt van een brug, wat in de toekomst voor eventueel gevaar kon zorgen aldus burgemeester Jan Vrchlabí Sobotka. Daarna werd de boom op een Amerikaanse vrachtwagen geladen en zorgvuldig werden alle takken opgebonden. Vanavond rond 22h00 zal het transport vertrekken via Trutnov en Hradec Králové richting Praag. De boom moet echter nog even op een afgesloten parkeerplaats wachten om pas dinsdag op het stadsplein afgeleverd te worden.

novinky.cz

192178-top_foto1-0riu2.jpg


192179-top_foto2-dktbh.jpg


Voor de liefhebbers ook nog deze link demolice.cz/oversize-transport
 

Freddy2005

† In Memoriam
De kerstboom die dit jaar het Praagse Staroměstské náměstí zal sieren ...

...staat sinds vanmorgen op het Praagse stadsplein. Heel vroeg deze nacht is het gevaarte de stad binnengereden en werd de boom in de voorziene opening geplaatst. De plaatsing nam ongeveer twee uur in beslag. De juiste verankering en het veilig opstellen zijn prioritair sinds het ongeval in 2003 waarbij een Britse toerist en nog vier andere personen minder of meer ernstig verwond raakten. Nu nog de versiering en zaterdag gaan de lichtjes aan.

idnes.cz (video)
 

kuurgast

Donateur
148689-top_foto2-r9vln.jpg


148688-top_foto1-6yzr1.jpg


De kerstmarkt bij de kerstboom op het stadsplein is geopend tot 3 januari.Morgen begint de kerstmarkt op het Wenceslasplein geopend tot 10 januari.Op het Wenceslasplein is dan ook het culturele podium.

Het leven is zo mooi als de kerstzon schijnt:zon:
 
Pfffff, prachtige boom, maar als ik al die mensen zie op het plein.....:denk: .....waar komen die voor? Je ziet toch helemaal niets lijkt me. :slik: Ik kom later wel eens terug op een iets rustiger tijdstip.
 
Hallo ericske,

Ik las dat jij met een grote groepnaar praag bent geweest.

Mijn man gaat met een groep van 14 man naar praag.
Het jij leuke tips om dit wekkend in te vullen.
Restaurants,hotel dingen die je gezien moet hebben ?

Ik hoop dat je me wat verder kunt helpen,

lvast mijn dank Annelies
 

kuurgast

Donateur
2_009.jpg


Hierbij nog een mooi plaatje van de kerstmarkt.
Freddy,er stond ook bij idnes of novinky iets over adoptie van de kerstballen of lampjes
waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.Weet jij daar meer over?

Kerst is mooier als de zon schijnt:zon:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op de kerstmarkt op het Náměstí Míru is deze namiddag brand uitgebroken nadat gas was ontsnapt uit een propaangasfles. Dit zou gebeurd zijn bij het wisselen van een gasfles. Het ontsnapte gas explodeerde en er ontstond een brand waarbij vier kraampjes werden vernield. Er vielen hierbij drie gewonden. Snel waren de hulpdiensten ter plaatse die verder onheil konden voorkomen. Het tramverkeer werd hierdoor wel een uur gestoord.

novinky.cz (video).

193277-original1-wdryp.jpg


193276-top_foto2-lbrwx.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
2° Afrikaanse Oosterse kerstmarkt

Vandaag is een speciale kerstmarkt geopend in het museum van Aziatische -Afrikaanse - en Amerikaanse cultuur, het Náprstkovo muzeum. Diverse artikelen en herinneringen voornamelijk uit Afrikaanse landen als Mali, Senegal en Burkina Faso, maar ook uit Azië en Zuid-Amerika worden getoond en te koop aangeboden. De markt die voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt gehouden loopt tot zondagavond.

Het muzeum bevindt zich aan het Betlémské náměstí 1.

tyden.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gouden straatje jaar dicht voor grondwerken

Het gouden straatje, Zlatá ulička, zal wegens renovatiewerken een jaar voor het publiek gesloten worden. Tot 30 april is het nog mogelijk deze "attractie" aan de Praagse burcht te bezoeken, dan gaat het dicht tot de zomer van 2011.

Reden is de slechte staat van de historische rioleringen, die nooit echt zijn hersteld en voor veel waterschade zorgen aan de funderingen. Tevens zal er uitgebreid archeologisch onderzoek gedaan worden in de straat.

idnes.cz

JB30dae9_329040.jpg
 

kuurgast

Donateur
Hierbij een handige evenementenkalender van Praag:pragueexperience.com.
Er is veel te vinden op deze site zoals nachtleven,restaurants,theater,vervoer etc.
Er staan ook al de paasmarkten vermeld van 20 Maart tot 11 April.


Zie nu elders bij Uitgaan in Praag dat Freddy deze link al gebruikte.
 
Bovenaan