Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Daar hadden we , dachten we tenminste, aan gedacht Freddy.
Er is daar een tandrad baan "PETRIN" naar de "eifeltoren" , dan zijn we weer hoog, Ja TOCH?
Lina schreef: Hier kun je met de kabelbaan naar boven (heet ook Újezd)
Maar dan nog een vraag: Is het te doen in een dag zo je hebt beschreven?

Voor 50 plussers?
 
Praag_plattegrond.JPG


Een stadsplan.

Ik probeer er een duidelijke route op aan te geven met een lijntje op de plattegrond(Paint)

startpunt is dus Metrostation malostranska
We gaan omhoog lopen via............ de trap naar de burcht?
Staat dat aangegeven?
Ik kan op google twee trappen ontdekken.
Wel via de straat:Valstejka en snemovni en thunovska en dan de trap op?
Klop deze route?
Of vanaf het bus station gelijk de trap op naar de prazsky Hrad?

En ik zie geen zwarte toren?
Maar ook geen doorgang
 

Freddy2005

† In Memoriam
Weet iemand of de kabeltram wel het hele jaar in gebruik is?

Dit staat op de website:

Provozní doba:
duben - říjen denně od 9.00 do 23.30 hodin
listopad - březen denně od 9.00 do 23.20 hodin

Časový interval:
v zimním období (říjen - duben) jezdí v intervalu 15 minut,
v letním (duben - říjen) v intervalu 10 minut

ofwel:
Openingstijden:

Van april tot oktober dagelijks van 9.00 tot 23.30.

Van november tot maart dagelijks van 9.00 tot 23.20.

Vertrektijden:

Van oktober tot april om de 15 minuten.

Van april tot oktober om de 10 minuten.

dpp.cz/lanova draha
 
Je kan ook boven bij het kasteel in de buurt gaan parkeren. Dan loop je via allerlei mooie plekjes naar beneden en neem je later tram 22 terug naar boven en stapt weer uit bij het kasteel. Heel 50 plus vriendelijk. Koop wel even een plattegrond met tram en bus lijnen erop. Te koop bij elke boekhandel.

Veel plezier en groet vanuit Blovice.
 


Willen jullie er eens naar kijken of het zo te lopen is?
En dat ik dan alle belangrijke zaken heb gezien?

Het gaat om een bliksem bezoek voor 1 dag.

Mocht het zo zijn dat we moe in de oude stad vertoeven, kunnen we altijd de tram nemen .
Ik zie dat de tramlijn 22 vanaf het karelsplein omhoog slingert naar de burcht en stopt ongeveer 300 meter van de vitus katedraal.

De auto kan staan , op de parkeerplaats bij het Hradsjin aan het Pohorelec.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Je mist nog volgens mij het Václavské náměstí met het Nationaal museum.

Dit is toch naast het Staroměstské náměstí het meest bezochte plein en is slechts een klein ommetje op de geplande route. Niet alleen s'avonds maar ook overdag mooi.
 

Bijlagen

  • DSC05617 (Small).JPG
    DSC05617 (Small).JPG
    75 KB · Bekeken: 8
De enige keer dat de kabelbaan gesloten was is het hoogseizoen van 2007.
We wilden ook graag naar boven gaan om de mini eifetoren te bezichtigen, maar helaas we moesten lopen. De kabelbaan was gesloten wegens renovatie ze hadden europeese subsidie ontvangen en dus moest kennelijk direct de renovatie beginnen. Jammer voor ons want wij moesten de klim naar boven maken, alhoewel het ontzettend mooi was en waarschijnlijk hadden we de schitterende rozentuin nooit gezien als we ook daadwerkelijk het treintje genomen hadden. Moe maar voldaan zijn we boven gekomen alleen hadden we toen geen energie meer over om nog in de toren te klimmen.
 

dennuzzz

Donateur
Antonin,

dat is niet helemaal waar, in Maart van dit jaar heb ik ook een bord gezien dat er renovatie voor een week zou zijn en toen was de toren overigens ook nog niet open voor publiek.

grt,
Dennis
 


Willen jullie er eens naar kijken of het zo te lopen is?
En dat ik dan alle belangrijke zaken heb gezien?

Het gaat om een bliksem bezoek voor 1 dag.

Mocht het zo zijn dat we moe in de oude stad vertoeven, kunnen we altijd de tram nemen .
Ik zie dat de tramlijn 22 vanaf het karelsplein omhoog slingert naar de burcht en stopt ongeveer 300 meter van de vitus katedraal.

De auto kan staan , op de parkeerplaats bij het Hradsjin aan het Pohorelec.


Verplaatsen binnen het centrum
Het openbaar vervoer van Praag is goedkoop en is goed geregeld. Het kaartjes-systeem werkt iets anders dan in Nederland.

Er zijn losse tickets verkrijgbaar van 26 CZK en 18 CZK. Ben je van plan om niet al te lang gebruik te maken van de metro, tram of bus? Kan schaf je een kaartje van 18 CZK aan. Hiermee kan je tot 20 minuten gebruik maken van de tram of bus zonder over te stappen óf tot 30 minuten in de metro.
Het basiskaartje van 26 CZK kan tot 75 minuten gebruikt worden met overstap.

Ook zijn er dagkaarten (100 CZK), en kaarten voor 3 dagen (330 CZK) of 5 dagen (500 CZK). Bij de laatste 2 opties mag er 1 kind tot 14 jaar gratis meereizen.

Tip: Kinderen tot 6 jaar en personen boven de 70 jaar reizen gratis op vertoon van geldig legitimatie.

Let op: het meebrengen van bagage in het openbaar vervoer kost ook geld: 13 CZK voor een koffer en 26 CZK voor een hond zonder draagmand.

Meer info: www.dpp.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Weet iemand of de kabeltram wel het hele jaar in gebruik is?

Toevallig of niet maar de kabelbaan wordt volgende week gesloten voor een onderhoudsbeurt.

Vanaf maandag 5 oktober tot 23 oktober mag men te voet de heuvel oplopen. Naast de controle van de machines, kabels, remmen en elektronika worden ook de wagentjes aan een grote controlebeurt onderworpen.

Dit onderhoud wordt telkens gedaan op het einde van het belangrijkste toeristische seizoen.

idnes.cz

JB2e2d70_lanov.jpg


(foto ČTK)
 
Verwarring of zie ik iets over het hoofd?

Let op:

Route van Freddy

Het Kleine Zijdeplein wordt gedomineerd door de St. Nicolaaskerk [24] in het midden. Het gebouw dat links aan de kerk vastzit, was het Jezuïetencollege. Het bekijken van de kapel naast de ingang is gratis maar de St. Nicolaaskerk zelf is een van de weinige kerken in Praag waarvoor entree betaald moet worden. Maar dan zie je ook wat..

En het tweede stuk:

Als we om het Raadhuis heen lopen zien we daar de St. Nicolaaskerk. Op deze plek hadden al enkele kerken gestaan voordat de Nicolaas hier, midden 18de eeuw naar een ontwerp van Dientzenhofer, werd gebouwd. Het is een rijke kerk geworden, zowel van binnen als van buiten.

 

Freddy2005

† In Memoriam
Het monument van Jan Hus op het Staroměstské náměstí is aan een grondige restauratie toe. De ijzeren draagstructuur en de koperen platen zijn helemaal doorroest. De laatste restauratie dateert van 1965. Bekijk de nooit geziene videobeelden van de binnenzijde van het standbeeld.

novinky.cz (video)

LPO2d0e96_131645_4264236.jpg
 
Verwarring of zie ik iets over het hoofd?

Let op:

Route van Freddy

Het Kleine Zijdeplein wordt gedomineerd door de St. Nicolaaskerk [24] in het midden. Het gebouw dat links aan de kerk vastzit, was het Jezuïetencollege. Het bekijken van de kapel naast de ingang is gratis maar de St. Nicolaaskerk zelf is een van de weinige kerken in Praag waarvoor entree betaald moet worden. Maar dan zie je ook wat..

En het tweede stuk:

Als we om het Raadhuis heen lopen zien we daar de St. Nicolaaskerk. Op deze plek hadden al enkele kerken gestaan voordat de Nicolaas hier, midden 18de eeuw naar een ontwerp van Dientzenhofer, werd gebouwd. Het is een rijke kerk geworden, zowel van binnen als van buiten.


De eerste Sv.Mikulas kerk is mijn favoriet en wist je dat de tweede jaren als pakhuis is gebruikt voor dat hij gerestaureerd werd ?

Groet A3.
 
Bovenaan