Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De dierentuin is erg mooi en er zijn overal in Praag speeltuinen waar je even uit kunt rusten met de kinderen. Bij Zofin heb je er een die wel leuk lijkt (ik heb geen kleine kinderen). Varen op de Vlatava is ook erg leuk en met het treintje naar de Petrinheuvel is wel een belevenis voor kinderen. Op deze heuvel heb je een hal met lachspiegels erg leuk ook voor volwassenen. Veel plezier in Praag en CZ.

A3.
 
Stappen: discotheek Misch Masch!!

Bezienswaardigheden: Karelsbrug, oude centrum, Joodse wijk (standbeeld Kafka), Strahov stadion, Palladium (shopping centrum).

En dan ben ik vast nog wel tig zaken vergeten te melden.

Als je vrijgezel bent dan is het "cabaret" ook wel aan te raden denk ik ;)
 
wel Corrie, hier dan mijn verhaal...

Begin december verbleef ik in het A plus hostel in Praag. Ik heb daar op doorreis al meerdere keren gelogeerd en vind de prijs/kwaliteit daar altijd zeer behoorlijk. Van overnachten in een meer- persoonskamer maak ik geen probleem. Een goede sfeer berust trouwens op wederzijds respect en vertrouwen van kamergenoten.

Om de kamergenoten niet te storen bij hun slaap, besloot ik om op de vooravond van mijn vertrek mijn rugzak te gaan klaarmaken in het aangrenzend keukentje.

Het gereed maken van mijn rugzak verliep in een minimum van tijd. En toen gebeurde het! Plots stapte er een kwieke gelaarsde jongedame binnen die regelrecht ging aankloppen op twee deuren die een rechtstreekse toegang verleenden tot de plaats.

Ze wervelt enkele keren weer naar buiten - komt weer binnen en doet erg zenuwachtig en druk (afleidingsmanoeuvers kan je dat -achteraf beschouwd - noemen...) Ze zucht, doet alsof ze in een hopeloze situatie verkeert en vraagt me in het Tsjechisch of ik haar vrienden daar binnen ...werkelijk niet gezien had ..?

In mijn allerbeste Tsjechisch verzekerde ik haar dat er in die kamers niemand logeerde! (Maar dat had ik achteraf bekeken ook maar beter gezwegen. Zij wou namelijk zekerheid om niet verrast te worden bij het ondernemen van een diefstal) Het meisje bleef maar opnieuw vragen alsof ze daar echt zeker wou van zijn en ging toen nog meerdere aankloppen.

Tenslotte liet ze zich neervallen op een stoel aan de tafel waarop ik nog mijn grote - (openstaande) - fototas had staan..In deze tas had ik mijn reisdokumenten en de meeste kostbaarheden gestopt tijdens het maken van de rugzak. Ik was van plan om deze naar mijn kamer te brengen en de fototas met de kostbaarheden mee te nemen naar de douche...

Het meisje duikt onverwachts in haar grote boodschappentas en haalt er tot mijn verbazing een nieuwe bustenhouder uit, waaraan het prijskaartje nog hangt. Ja, ik herkende dat modelletje wel ; eentje uit het gamma van H&M van 299 Kr, waar je op reklameborden en in de metro niet naast kon kijken..
Bij mezelf dacht ik : dwaas mens, wie hoeft er nu te weten wèlk ondergoed jij aantrekt ! Ik ken je niet eens en het interesseert me niet !
(Dat was zonder dat ik het nog steeds beseft, haar zoveelste afleidingsmanoeuwer en een poging om vertrouwen wekken. Vanop de stoel zat ze nu wat dichter in de buurt van de nog openstaande fototas, waarvan zij de inhoud met voorbedachten rade goed kon inspecteren.)

Ik wou liefst zo vlug mogelijk mét rugzak én tas uit die keuken verdwijnen. Maar de eigenaardige bezoekster slaakte plots kreten van helse pijnaanvallen. Prachtig theatraal staaltje !!! Ze schreeuwde dat ze bloedingen kreeg en bedelde me met een haast heilig gezicht dringend om maandverband. Ze maakte een scène van het allerergste en dommer kon het niet : ik dook in het zijtasje van mijn rugzak en bezorgde haar het gevraagde maandverband.
Mijn intuitie kwam toen op de proppen , ook de drang om de inhoud van de geopende fototas direct te controleren. want ik meende een schijnbeweging gezien te hebben terwijl ik voor haar het maandverband uit mijn rugzak haalde .

Al roepende "toalet" ritste de zigeunerin onmiddellijk het keukenje uit. Nog vooraleer ik kon vaststellen dat er een briefje van 1000 Kr uit mijn toch stategisch verstopte geldbeugel verdwenen was, was ook die vrouw al lang spoorloos ! Dat ze dus niet naar het toalet gelopen was om daar op mij te wachten was duidelijk..(valse piste in het achtervolgen...)

Moraal van het verhaal, lieve dames: Verwijs onbekenden die je met allerhande drukte aanklampen of met foefkes naar maandeverbanden vragen maar beter naar de hotelreceptie of een apotheek .. en vergeet niet dat mensen met lange vingers vaak meer psychologisch doorzicht hebben dan de hulpvaardige brave mensen die ze er proberen op te leggen...

Alles bij elkaar mag ik nog héél blij zijn dat ze er niet met de volle tas en alle papieren van onder is gegaan...
 
Heel vervelend verhaal Moesti.Ik kan daar altijd zo kwaad om worden, mensen die de boel besodemieteren en al helemaal als ze inspelen op je behulpzaamheid.
Pas nog 'n verhaal gehoord van 'n maat van ons in Barcelona, jammer genoeg kun je ze overal tegenkomen.
 
Zo Moesti, dat is niet niks!!! :kwaad: Daar wordt je toch echt pislink van zeg!! :kwaad:
Gelukkig dat jij nog argwanend genoeg was dat ze niet al je spullen heeft meegenomen.
Maar dat je zo in de maling wordt genomen, ik kan me voorstellen dat je dan in alle staten bent!!
 
Voor een mannetje van 6 jaar maakt het technisch museum grote indruk.

En voor jou ook.

Gewoon naar toe gaan.

Mijn kinderen vonden het een geweldig museum, ook na 3 keren.
 

Freddy2005

† In Memoriam
kukel schreef:
Voor een mannetje van 6 jaar maakt het technisch museum grote indruk.
Het technisch museum is in renovatie en is nog dicht tot 2010 ! ntm.cz

Een bezoek aan de zoo is een aanrader voor de kinderen. zoopraha.cz

En er naar toe gaan met de boot is een aanrader paroplavba.cz Praha - Troja. Terug met de tram of combinatie tram/metro.

Een bezoek aan Petrin met de funiculaire, Lanovka Petřín, en beklimming van het torentje met panorama op de stad. Verder bezoek aan het spiegelpaleis,Bludiště Petřín, ook op de Petrinheuvel.
 
ja de petrin toren vind die vast wel leuk, en zowiezo de burcht met zijn wachters, en dan ook gelijk het gouden straatje, daar is ook nog een museumpje met iets over legers, vind die misschien ook wel leuk, je voelt je daar echt terug in de tijd.
 
Dit vond ik op een site van een reisorganisatie:

Niet te missen met kids
  • rondrijden in een oldtimer
  • de astronomische klok waaruit de 12 apostelen verschijnen
  • maak een rondvaart
  • met de metro onder de grond
  • met de kabelbaan naar de Petrin heuvel
  • een tekening van jezelf laten maken op de Karelsbrug
 
Wij zijn afgelopen meivakantie in het speelgoedmuseum in Praag geweest. Het precieze adres weet ik niet meer, we liepen er zo tegen aan toen we langs de st. Vitakathedraal liepen. Superleuk voor alle leeftijden!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het adres is Jirská 6, maar dat is gewoon achter de St Vitus kathedraal. Het museum noemt "Muzeum hraček". Het is een privé museum en heeft geen website.

Het museum telt zeven kamers met zestig uitstallingen vol met speelgoed, waaronder houten en tinnen dieren, treintjes, auto's, boten, boerderijen en kastelen. Sommigen ervan zijn maarliefst 150 jaar oud! Ook zijn er honderden teddyberen, barbiepoppen en speelgoedtreintjes te vinden.

Het speelgoedmuseum heeft de op een na grootste speelgoedcollectie ter wereld en is te vinden in de voormalige rekenkamers van het Praagse Vysehrad Kasteel. Van oude Griekse collecties tot de nieuwste robots; je zult versteld staan van de enorme hoeveel speelgoed dat vanuit de hele wereld afkomstig is.
Het museum illustreert de 150 jaar tellende speelgoedgeschiedenis, met het oorspronkelijk houten en tinnen speelgoed, poppen, poppenhuizen en modelhuizen, nagebouwd tot in het kleinste details.

De geschiedenis van 'De Gouden Eeuw voor Speelgoed' begint bij kuddes tinnen paardjes, auto's en motorfietsen, vliegvelden met vliegtuigen, onderzeeërs, treintjes, inclusief de oudste Märklin locomotiefjes en treinstations in elk mogelijk denkbaar detail nagebouwd. Boerderijen zijn bevolkt met dieren uit landerijen en bossen. Exotische wilde dieren zijn gepresenteerd in een dierentuin. Swingende tinnen clowns hangend in de ringen maken het circus letterlijk compleet.
Een aanrader als avondafsluiting met kinderen is krizikovafontana.cz Voorstellingen zijn op verschillende tijdstippen maar natuurlijk op zijn mooist bij volledige duisternis.
 
Freddy, ik heb even doorgeklikt op de site die jij aangaf en die ziet er geweldig uit! Help eens, kun je ter plekke een voorstelling bijwonen (afhankelijk van het tijdstip) of moet je reserveren?
 
Minder groots maar beslist de moeite waard is een Black Velvet voorstelling in Praag.Wij hebben dat jaren geleden gedaan met de kinderen en die waren er helemaal weg van. Het adres weet ik niet maar in dat straatje zaten meer theatertjes. Misschien weet iemand anders op het forum dit?
 
allereerst; bij een eerste maal praag zal het niet gaan blijven.

nadat ik er 11 jr geleden voor het eerst ben geweest, ben ik vaker in praag geweest dan in amsterdam!
zelf heb ik goede ervaringen met het boeken van een appartement via internet. niet te duur, net buiten centrum. maar tram metro verbindingen in praag zijn goed en niet duur. auto parkeren is dan ook geen probleem meer.

eten kan je goed in praag, maar net buiten het centrum ook goed betaalbaar. vorig jaar tijdens herfstvakantie met twee collega docenten onze vakantie verbrast in praag. ca 40 euries kwijt voor uitgebreid eten. (www.charlestonrestaurant.cz)

veel plezier in praag
 
Wat te doen in Praha 10?

Beste forumleden,

Komende maand ga ik met mijn vriendin een 3-tal dagen naar Praag toe, omdat we daar hele goede verhalen over gehoord hebben. We hebben er dan ook erg veel zin in...

Ook heb ik met hulp van dit forum mijn planning voor 90 procent kunnen uitstippelen. Ik zit echter nog met enkele vragen.
Ons hotel ligt in Praag 10 en aangezien we pas rond 20.00 inchecken in het hotel willen we ipv het centrum iets leuks gaan doen in Praag 10. Allereerst willen we betaalbaar lekker gaan eten en ben ik via internet terecht gekomen bij Thai Restaurant Sawadi, heeft iemand ervaringen met dit restaurant?
Daarna willen we natuurlijk ook nog ergens een biertje gaan drinken en we vroegen ons af of je in Praag 10 ook nog ergens leuk kan stappen.

Verder zijn wij ontzettende (Engelse) muziekliefhebbers, maar zijn er in Praag ook cafe/pubs waar ze muziek draaien van The Beatles tot Britpop nu....?

Dit waren mijn eerste vragen wat betreft Praag. Ik ben ervan overtuigd dat ik een geweldige (korte) tijd ga hebben. Hopenlijk met kundige hulp van jullie zijde!!!
 
Bovenaan