Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nou, om Praag te ontdekken heb je heel wat dagen nodig. Hangt bovendien van je interesse af wat je daar wilt bezichtigen. Voornamelijk toch kunst en cultuur zijn m.i. de sterke punten van Praag.
In de omgeving, ten zuidoosten van Praag, ligt het slot Konopiste, jachtslot van Frans Ferdinand, in een groot park (jan.-feb. gesloten). Meer info over plaatsen, zie http://www.thedutchlion.nl/plaatsen.php
 
De dierentuin is naast groot ook heel mooi. Een erg grote dierentuin met heel veel dieren Je hebt bovenaan een prachtig uitzicht over een groot gedeelte van Praag waar het ook nog eens zeer rustig is ondanks dat er 7500 bezoekers waren op de dag dat wij er waren. En voor de prijs hoef je het niet te laten: voor 2 volwassenen en een kind van 14, een hond en een parkeer ticket waren we nog geen €10,= totaal kwijt. En heb je dus nog een paar kronen over om zelfs op het "duurdere"terras te gaan zitten
 
Een paar tips: Vysehrad, Karlovo namesti, namesti Miro en de joodse wijk. Of in de wijk Zizkov heb veel leuke kroegjes en restaurantjes. Ik zou trouwens wel een boekje over de bezienswaardigheden in Praag kopen, want er is genoeg te zien.

Veel plezier alvast in Praag.
 
Alles in Praag is gewoon mooi!

Ik ben al jaren verliefd op Praag en ik zou als ik er voor de eerste keer kwam, gewoon slenteren door de stad. Ik zou bovenop de burcht beginnen, daar de tijd nemen en lekker rondkijken en dan één van de weggetjes naar beneden nemen. Je loopt dan door Mala Strana, een schittererende barokke wijk. Neem één van de bruggen over de Moldau (wel toeristisch, maar je moet het toch gezien hebben: De Karelsbrug. IK zou de Karelsbrug nemen). Aan het einde van de Karelsbrug kom je in Stare Mesto, de oude stad. Die moet je lekker doorslenteren en af en toe uiteraard pauzeren voor een hapje en een drankje. Naast stare Mesto ligt de joodse wijk (Josefov), trek hier ook wat tijd voor uit. En, zie je ook op je plattegrond, Nove Mesto (nieuwe stad) zeker niet vergeten. Gewoon lekker slenteren en ook gewoon een zijstraat induiken, dan krijg je het beste een idee van de sfeer. Op het bekende Vaclavske Namesti raad ik je ook de Lucerna-galerij aan. Neem lekker een pivo of een vino bij het bioscoop-café aldaar, of ga op vrijdag- of zaterdagavond lekker swingen in de music-bar (ook in hetzelfde gebouw). Nu heb je de "centrumwijken" in vogelvlucht gehad. Andere mooie wijken (met niet zoveel toeristen) zijn Vinohrady (erg mooi, veel art-deco) en Smichov (hier raad ik je zeker de Villa Bertramka, ofwel het Mozart-museum aan). Wat betreft de dierentuin: Ben er niet wild van, wel is het leuk dat je in die wijk (Troja) op één stukje én de dierentuin, én de Botanische tuinen én het kasteel hebt. Je kan een combikaart kopen en er ook met de boot vanaf Praag-centrum naar toe. Hierover is meer te vinden op dit forum.

Veel Plezier!!!:D
 
Hallo,

De capitoolreisgids van Praag heeft hele mooie wandelroutes(per buurt) en goede tips om in en rond praag te bezichtigen. Fijn is dat je bij deze gids ook een metrokaart hebt en een gewone kaart. Dan verdwaal je niet zo snel! Wij hebben erg veel gehad aan deze gids afgelopen zomer toen we voor het eerst in Praag waren.

groetjes

Monique
 
Hallo,

Ik ben deze zomer voor het eerst in Praag geweest en had toen de routes uit de capitoolgids over Praag gelopen. Je komt zo op de mooiste plekjes. Maar ook inderdaad de drukste plekjes.
In de joodse wijk zijn we even van onze route afgegaan en zagen toen erg mooie huizen.
Een aanrader die in veel reisgidsen niet duidelijk staat vermeld, is het waterorgel (in dit topic vind je meer). Ik weet alleen niet of deze in de winter geopend is.
Waar ik niet ben geweest maar wat ook mooi schijnt te zijn is de dierentuin.

Verder een vraagje aan andere forumleden: Ik weet dat er in Amsterdam zoiets bestaat als een soort service dat je bij gewone Amsterdamse mensen thuis kunt eten. Bestaat dit ook in Praag? Lijkt me de ultieme manier om het land en zijn bevolking echt te leren kennen(want dat is niet bij de route in de capitoolreisgids inbegrepen!)

groetjes

Monique
 
Hallo,

Wat betreft lekker en gezellig eten heb ik een tip. Het is niet traditioneel tsjechisch ofzo, maar wel een leuke plek voor reizigers (dus niet toeristen). Libaneese chefkok dat elke dag een ander menutje maakt voor maar rond de 200 Kronen. Vlak bij et centrum aan het water. Klik hier voor meer info/kaart. Helaas nog geen engelse versie van de algemene info. Wel engelse versie van de menukaart - klik hier.

Veel plezier in Praag,

Pavel
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een uitstekend middel om een indruk te krijgen van het niet-toeristische Praag, is de tram. De lijnen zijn enorm lang en hebben hun eindpunt in de buitenwijken, zoals Vysocany, Liben of Vrsovice, weinig hoopvol stemmende gebieden met industrie en haveloze woonblokken, maar heel goed ter nuancering van het vertekende beeld dat je van Praag krijgt, als je alleen in het centrum blijft hangen.
 
Praag: een paradijs voor cultuurliefhebbers

REIS TIP
De onderstaande reistip trof ik aan in een huis aan huis blad in onze gemeente. Omdat niet iedereen dit blad ontvangt heb ik het gekopieerd en in dit forum geplaatst zodat iedereen het kan lezen. Voor velen in dit forum zal het wel gesneden koek zijn maar er zijn altijd nieuwkomers die Tsjechië gaan ontdekken.


PRAAG: ”Een paradijs voor cultuurliefhebbers”

Een stad met een rijke geschiedenis, die floreerde in de gouden eeuw. ‘De gouden stad’ die ongeschonden de diverse oorlogen door wist te komen. Dat is Praag, de hoofdstad van Tsjechië en een paradijs voor cultuurliefhebbers.

Praag is gelegen op de heuvels in het centrum van Tsjechië en wordt doorsneden door de rivier de Moldau. Vandaag de dag telt de stad ongeveer 1.170.000 inwoners. Vanwege het landklimaat kan het er in de zomer erg heet worden (gemiddeld 32º in juli), maar de winters in Praag zijn koud en lang. De geschiedenis is in het hedendaagse Praag nog altijd duidelijk aanwezig. De stad is dan ook bijzonder rijk aan architectuur uit verschillende stijlperioden.

Wat bij een bezoek aan Praag niet gemist mag worden, is de aan de Moldau gelegen Praagse Burcht en het omringende gebied ‘Hradcany’. Vanaf 880 hebben diverse koningen de burcht uitgebouwd tot het grootste gesloten paleizencomplex ter wereld. Alleen de voorzijde is al een halve kilometer lang. In de diverse gebouwen zijn drie stijlperioden te herkennen: Romaans, Gotiek en Classicisme. In het complex liggen ook de Sint-Vitus kathedraal en het Gouden straatje, met het huis van Franz Kafka. Aan de andere zijde van de rivier bevindt zich het oude centrum van Praag. Hier vindt u het stadhuis met de astronomische klok en de joodse wijk. In deze wijk staan nog veel oude synagogen, waarin het Joods Museum gevestigd is.

Het drukste punt in Praag is de Karelsbrug, die in de veertiende eeuw gebouwd is door keizer Karel IV. In de loop der jaren is de brug verfraaid met een groot aantal verfijnde barokversieringen, wat de brug tot een waar kunstwerk heeft gemaakt. Tegenwoordig is de brug alleen toegankelijk voor voetgangers en is het een plek geworden waar kunstenaars en handelaren hun spullen uitstallen. Een andere trekpleister is het kindje Jezus van Praag, een 45 cm hoog beeld van het ‘genadige kind’. Vanaf het moment dat dit beeld in de zestiende eeuw bij de Karmelieten in Praag terecht kwam, ervoer de stad allerlei positieve invloeden. Zo brachten de wijngaarden van Petrin een record-oogst op, ontving het klooster een financiële schenking, weerhield het in 1648 de Zweden van plunderen en bleef het Karmelietenklooster, na dag en nacht bidden, gespaard voor de pest. Het kindje Jezus van Praag, dat ook nu nog vele geschenken krijgt, wordt ceremonieel door de nonnen afwisselend in 39 gewaden gekleed. Het historisch centrum van Praag ‘Nové Mesto’ (nieuwe stad), staat bekend om de vele winkel- en uitgaansmogelijkheden. Aan dit deel van de stad ontleent Praag ook zijn naam 'Stad van de 100 Torens', waarvan er inmiddels al meer dan 500 te vinden zijn. De pleinen en boulevards in 'Nové Mesto' worden omzoomd met Jugendstilgebouwen en u vindt er vele restaurants. Ook het Nationaal Theater is hier gevestigd.

Tsjechen zijn echte bierdrinkers. In Praag zijn talloze bierhuizen gevestigd, waarvan ‘U Fleku’ de bekendste, maar ook erg toeristisch is. Hier serveren ze ontelbare soorten bier. Wie niet van bier houdt, kan ook een bezoekje brengen aan een thee- en koffiehuis, waarvan er steeds meer te vinden zijn. Voor een mooi uitzicht moet u eens de 299 treden tellende trap naar de top van de Petrinheuvel beklimmen. Op deze heuvel staat een uitzichttoren die qua vorm aan de Eiffeltoren doet denken. Wie zo’n klim iets teveel van het goede vindt, kan ook de kabelbaan nemen.

Hoewel Praag vooral bekend staat om de Middeleeuwse architectuur en de interessante musea, is ook de omgeving net buiten de stad een bezoek meer dan waard. Hier vindt u mooie natuur en indrukwekkende kastelen. In de streek Centraal Bohemen, ongeveer 120 km rondom Praag, liggen verscheidene stuwmeren en staan langs de Moldau tientallen burchten en kastelen. Iets buiten Praag ligt ook èèn van Europa’s grootste parken ‘Pruhonice’. Hier is twintig hectare aan vijvers, bosjes en weilanden aangelegd, zijn 7000 azalea’s geplant en 75 exotische gewassen gekweekt. De omgeving van Praag is goed te bereiken met de auto. De stad zelf is minder geschikt voor autoverkeer. Maak hier gebruik van tram, bus of metro, een zeer betaalbare manier van reizen.

Bron: REGIO journaal editie Rijnmond Zuid west
 
Info-site over Praag

Beste forumleden,

Ik kwam de volgende site tegen over Praag: www.in-prague.cz dit is het digitale foldertje wat je veel bij de Infobureau's tegen komt. maar: nu blijf je elke 2 maanden op de hoogte van wat er in Praag gebeurt!

Tevens veel info en links naar leuke sites over Praag wanneer je doorklikt!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Huis der Tsjechische wijn.

Voor zij die enkele dagen in Praag verblijven kan een bezoek aan het "Huis der Tsjechische wijnen" een aangename kennismaking zijn met alle Tsjechische wijnen en wijngebieden. Op drie verdiepingen kom je alles te weten over al deze heerlijkheden. Een twee uur geldig ticket laat je onder meer de kans te proeven van 50 verschillende wijnen.

Het bewuste pand bevind zich op slechts 100 meter van staromestske namesti.

dumvin.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Entreeprijs heb ik ook niet gevonden Elly, maar dat kan toch geen bezwaar zijn. Er zijn wel meertalige gidsen, staat er op de web site. Zeker uitproberen de volgende maal, ikzelf heb het ook genoteerd.
 

Marcel

Moderator
bron : Radio Praha

http://www.radio.cz/en/article/88765

Er komen steeds meer grootse plannen om de wijk Troja aantrekkelijker te maken voor de toeristen.
  • De eerste stap zou moeten worden om de 3 reeds bestaande attracties te koppelen (de botanische tuin, de dierentuin en het kasteel).
  • Met de tweede stap zouden er meer verblijfplaatsen voor toeristen moeten komen.
  • De derde stap zou zijn om Troja + Stromovka park + Vystaviste tentoonstellingsterreinen + de eilandjes in de Vltava beter aan elkaar te knopen met voetpaden, fietspaden en openbaar vervoer.
1 troja.jpg 2 troja.jpg
3 troja.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
De eerste stap zou moeten worden om de 3 reeds bestaande attracties te koppelen (de botanische tuin, de dierentuin en het kasteel).
Hiervoor wordt vanaf april de "Troja Card" ingevoerd. Voor de prijs van twee kan men hiermee de drie attracties bezoeken, tevens geniet men kortingen bij verschillende andere activiteiten.
 
Bovenaan