Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Rondleiding Praag en wat wel/niet bezoeken?

Goedemiddag,

Wij gaan 1-4 aug. een lang weekend naar Praag en daarna van 4-11 aug naar Landal Lipno in Tsjechie. Omdat we een baby hebben, wilden we ons tot deze dagen beperken.

Omdat we Praag optimaal willen verkennen (voor zover dat mogelijk is in een lang weekend en met een baby) vraag ik me af waar en welke rondleiding we het beste kunnen nemen. De baby zal namelijk na een paar uur weer moeten gaan slapen. Tijdens deze rondleiding zouden we graag wat typerende plekken in Praag willen zien, maar ook graag de geschiedenis willen horen. Daarna kunnen we besluiten om de mooiste plekken nogmaals te bezoeken in ons eigen tempo.

Gezien de beperkte dagen: wat moeten we vooral niet gaan bekijken? Meestal wordt alles mooi gepresenteerd, maar blijkt het achteraf wel mee te vallen....

Bij voorbaat dank!
 
Ik heb eventueel wel een routebeschrijving en objecten/plaatsen wat je eigenlijk gezien moet hebben als je in Praag bent.
De routes staan bij mijn afbeeldingen/ foto's en kun je opslaan en dan uitprinten.
De nummers die erbij staan zijn objecten/ bezienswaardigheden die je eigenlijk gezien moet hebben.
Als je intresse hebt PM me dan maar even met je email adres dan zal ik je die toesturen.

Greetz Roy
 
zelf ben ik enkele keren in praag geweest met een baby/kinderen

wat ik zelf super vond was de bekende buikdrager en als ze ouder zijn (1-2 jr) een rugdrager. Met mijn 2 kinderen ben ik, beide in buik en rugdrager, door praag heen gelopen, getrammed/gemetroot. als ze toe waren aan een slaapje, dan deden ze dat in de buik/rugdrager en papa kon verder met praag genieten.

een buggy oid kan ik je afraden. praag is redelijk druk in augustus. sommige straatjes kan je dan vergelijken met een drukke markt. met een buggy daar doorheen is een kunst apart

zoals je waarschijnlijk al verder op het forum hebt gelezen is raadzaam als je met de auto naar praag gaat deze buiten het centrum te parkeren en met een dag/week OV kaart praag in te gaan. ook het meenemen van een buggy oid hierin is niet het meest practisch. een buik/rugdrager is wel zeer goed te doen.

het e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van kind en dragende ouder.
maar mijn ervaring is zo goed, dat ik alleen daarom al aan een derde zou beginnen :lache: een baby op je buikdragen is een intense ervaring en als dat ook nog eens in een van de mooiste steden ter wereld kan..... hoe veel geluk kan een mens zich wensen?

als je meer info wilt etc. stuur ff pmetje

groet

rené
 
Voor de routebeschrijving die ik heb geldt wel dat ik ervan uitga dat je met de trein naar Praag gaat.
Met de auto is ook uiteraard ook mogelijk maar het stallen van de auto kost vaak veel geld.

Groeten Roy
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nieuw Praags stadsplan moet rolstoelgebruikers helpen

Een nieuwe kaart biedt rolstoelgebruikers informatie over de toegankelijkheid van de bekende bezienswaardigheden. Geïnteresseerden vinden hierin wat voor rolstoelgebruikers toegankelijk is, waar je met de hulp van een andere persoon kunt gaan en waar geen toegang mogelijk is.

De toegang tot alle bezienswaardigheden van Praag is door rolstoelgebruikers zelf getest, zoals de overheidsinstelling voor het Tsjechisch toerisme, Czech Tourism meldt.

De atlas voor rolstoelgebruikers bestaat uit twee delen. In het eerste deel vinden we een gedetailleerde kaart en vier aan te bevelen uitstapjes. De nadruk van de kaart ligt op het historisch centrum van Praag. Met het gebruik van pictogrammen wordt de toegankelijkheid van de historische bezienswaardigheden aangegeven.

Bovendien geeft de kaart plaatsen voor het "afstellen" van rolstoelen, gehandicaptentoiletten en ook de lijnen van het openbaar vervoer met voertuigen met een lage vloer. Het tweede deel van de kaart bevat een lijst van objecten in het Praagse monumenten beschermingsgebied en hun toegankelijkheid.

Het rolstoelstadsplan is te verkrijgen in de centra van de Praagse Information Services, in de kantoren van de Organisatie voor rolstoelgebruikers van Praag en het Tsjechische Bureau voor Toerisme. De atlas is verschenen in een Tsjechisch-Engels versie, de legende van de kaart in 8 talen.

Tschechien Online, 25-07-2008
 
Voorbereiding op reis naar Praag

hey!

Eind februari 2009 vertrek ik voor een weekendje naar Praag samen met men vriedin. Ik zou graag zo'n diner op de moldau doen. kan je dit op voorhand reserveren of zijn er plaatsen genoeg?

Voorts zoek ik ook naar een of andere wellness center in het centrum van praag die prijs/kwaliteit aan te raden is.

Zijn er andere dingen aan te raden eind februari in Praag?

Alvast bedank!
 
Een diner op de Moldau kan je altijd ter plaatse reserveren. Genoeg plaats. Aan wat voor soort welness-centrum denk je? Wij hebben laatst een leuke sauna gezien in de Polska, vlakbij het Wenceslasplein. Of bedoel je misschien wat anders?
 
Praag in april

Hallo!

Ik organiseer in april een studiereis naar onder andere Praag voor 50 geneeskundestudenten uit Utrecht. We zijn al druk bezig met het samenstellen van een leuk programma, maar ik ben ook heel benieuwd of er misschien echte kenners van de stad zijn die mij leuke, interessante, culturele of sportieve tips kunnen geven die we kunnen gaan zien of doen in april (16-19 april). Ook tips voor goedkope restaurantjes in het centrum of leuke onbekende achteraf restaurantjes die iets bijzonders hebben. Leuke plekjes om te ontbijten of koffie te drinken. Alles is welkom!

Dankje!

Marieke
 
Studenten???? die drinken veel bier ( althans in mijn tijd) :cheers:

Leuke tip: de beerfactory. Je krijgt je eigen tafel met tap en moet ook zelf je bier tappen. Na afloop afrekenen per liter. Muziek die ze draaien vind ik geweldig, atmosfeer idem-dito.
Garantie voor een hele leuke avond.

http://www.beerfactory.cz/index_en.html

Overigens: welkom op dit forum.

EDIT: En voor het wat meer alcoholvrije gedeelte.
Ze hebben in Praag een hele leuke Starbucks midden in het centrum aan de Malostranské náměstí voor de beste koffie (met gebak)

Wat ook zeker aan te raden is:
Het blacklight theater.

Er zijn er velen in Praag oa bij Mustek de show "cats"
Je moet via een kadoshop naar het theater.
 
er is zoveel te doen, maar als je van wandelen houdt (aangezien jullie ook koffie gaan drinken ipv. bier!) : Stromovka is heerlijk groot, Letna is erg afwisselend en alternatief. Wellicht is het een tip om je door een gids te laten leiden? Een nederlandssprekende gids is hier ook op het forum:Rena (klik op ´zoeken´)
Tsja en ik ga altijd even echte Gulash eten bij een hele chagrijnige kerel, die een soort vrachtwagenchauffeurcafe heeft, vlak voor Stromovka, aan rechterkant (tegenover het museum). Echt errug lekker! Ook al ziet het er verder helemaal niet uit. (als je wilt, zoek ik het adres wel op). En ik ben daarnaast ook gek op de Zoo, dierentuin.
Tsja...verder loop je vanzelf overal in en uit denk ik. Heel veel plezier!
 

RdeR

Geroyeerd Lid
Ik lees een hoop dezelfde reacties wat op zich zonde is. Elke keer komt men in Praag weer bij de absolute hotspots uit. Wil je nu eens een keer iets heel anders dan de joodse wijk, de burcht e.d. Als ik heel eerlijk ben, ik had na 2 dagen Praag eigenlijk alles gezien. Nu loop ik lekker door en maak ik niet van elk huis een foto, wat natuurlijk scheelt. Wel heb ik alles gezien en vooral beleefd. Qua musea, exposities, kunst, ballet, theatervoorstellingen, tja dan kan je weken in Praag jezelf vermaken, maar echt lekker dingen doen en bekijken, dan houdt het snel op. Ik zelf vind dit een voordeel, omdat Praag lekker compact is, je loopt in 30 minuten van Muzeum naar Old Town naar joodse wijk naar de burcht. Natuurlijk ben je wel 2 uurtjes kwijt als je echt een beetje de burcht wilt bekijken, maar daarna valt het wel mee. Je komt toch vaak beetje op hetzelfde uit, wat overigens absoluut niet negatief is! Wil je eens wat anders, met een lekkere wandeling?

Ga eens naar een leuke "beer garden" Het klinkt een beetje plebs en dat is het stiekem ook een beetje maar o zo gezellig. Eerst kan je heerlijk wandelen door leuke parken. Terwijl je loopt kijk je over Praag uit en zal je steeds hoger de heuvel op lopen om vervolgens op een soort platform/terras uit tekomen geheel door bomen en struiken omgeven. Er staat een mooi oud huis waar geregeld bruiloften worden gehouden.

Hier kan je heerlijk 8 verschillende soorten bier drinken en natuurlijk traditioneel eten, zoals kippetjes, worsten en gulash. Je vindt hier ook veel niet-toeristen en dat is vaak wel zo leuk!

Voordeel is heen ga je lekker lopen en terug lekker met de tram/bus/metro! Genieten! Hoe je er komt? Tram 26 uitrijden naar Sparta dan voor de supermarkt Billa rechts omhoog lopen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
In het Praagse Andel centrum, Stroupežnického, gaat morgen de grootste modelspoorbaan van Tsjechië open.

Bezoekers worden geconfronteerd met de meest dominante plaatsen van de Tsjechische Republiek, bijvoorbeeld Jested, Karlstejn en de Praagse Burcht. Het is de bedoeling verder uit te bouwen naar een volledige miniatuuruitgave van Tsjechië. De realiteit wordt zoveel mogelijk nagebootst, zo is er een overgang van dag naar nacht en lopen de treinen op een volledige dienstregeling.

Ook rijden er treintjes rond met miniatuurcamera's zodat u de rit kunt volgen als zat u op de bestuurdersplaats.

De Tsjechische Spoorwegen, die partner is van de onderneming, biedt haar klanten korting bij het voorleggen van een geldig spoorkaartje.

KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC
Stroupežnického 23
150 00 Praha 5 - Anděl

kralovstvi-zeleznic.cz

hobby-idnes.cz

BMA2c1c55_Nakladni_vlak_projizdi_nadrazim.JPG


Voor de liefhebbers van modelbanen, nog enkele video's van de opening en de nieuwe attractie in Praag.

cestovani.ihned.cz

ct24.cz

novinky.cz

relax.lidovky.cz

173240-top_foto2-w0fh6.jpg
 
Bovenaan