Wat kost een tweede huis in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eigenlijk heb ik nog steeds geen idee wat ons tweede huis(je) ons kost. Maar dat uitrekenen met een glaasje Becherovka vind ik een goed plan. In februari dan maar? Dan moeten de mensen op dit forum maar even wachten tot wij onze berekening hebben gemaakt. Kijk of dit een zuivere berekening wordt? Dat weet ik niet.
 
We hebben nog geen huis, maar zijn er wel mee bezig. Zijn dus via forum al wel aan het berekenen wat kan het ons gaan kosten.....
Ook tja bloed zweet en tranen, maar dat hebben we er graag voor over........ Kan niet snel genoeg zover zijn:cheers:
 
Ik ben het eens dat ook Tsjechie in prijs zal gaan stijgen, maar het niveau in de benelux zal zeker een jaar of 15 duren.

De prijzen van onroerend goed is kwestie van vraag en aanbod. Amsterdam is ook 2x zo duur als Almelo. Praag ook 2x zo duur als Cesky Krumlov.

Blijft dat voor een gezin het nu met wat inspanning mogelijk is om in Tsjechië wel een 2e huis te verwezelijken terwijl dit in Frankrijk of Spanje heel erg moeilijk is.

Als de prijzen in Tsjechie zo erg zouden stijgen dan is dat vanwege economische voorspoed. De prijs van onroerend goed stijgt dan echt mee, dat is overal op de wereld zo dus ook in Tsjechie.

Dit zal nooit een nadeel zijn voor de investering die je doet.

De prijs van bestaand onroerend goed is altijd gelinkt aan dat van nieuwbouw. Nieuwbouw bestaat voor een groot deel uit man uren en als deze dan zo duur zouden worden ( wat ik nog niet zo,n vaart zie lopen, als wij al last hebben van Polen, Roemenen en BUlgaren) dan wordt een nieuw huis een flink stuk duurder en daarmee bestaande bouw dus ook.

Voor de duidelijkheid wij hoeven er niet rijk van te worden, maar bekijken nu de mogelijkheden om het straks geregeld te hebben.

En nogmaals "No Risk No Fun":kind:

Neen, dat klopt maar met een koers die nu al op 1 op 25 zit en vlot naar de 1 op 20 lijkt te hollen is het toch goed om een goed-werkend zakrekenmachine in je binnenzak te hebben.
Die 15 jaar van jou, die lijken mij in alle eerlijkheid en objectiviteit onjuist.
Kijk nu maar eens op sites zoals lidl.cz en lidl.nl en reken de verschillen uit die zijn verwaarloosbaar klein.
Idem met panden als je ze inderdaad met de juiste regio vergelijkt. In Bayern heb je best heel mooie huizen met veel grond voor 70.000 euro dat is nu 1.800.000 kronen
 
Is er ook iemand die weet hoeveel de NEVENKOSTEN in Tsjechië bedragen bij de aankoop van een woning ?
Overdrachtakte tussen de eigenaar/koper, het notarisloon, allerhande zegelrechten enz ?

Wie in dun bevolkte gebieden in Bayern of Nieder-Oostenrijk een huis zoekt vindt dat ook al aan een prijs die echt niet ver boven Tsjechie zit. Ik heb het niet over de centrale steden. ,maar wie in de periferie wat koopt in Tsjechie moet beseffen dat die gebieden ontvolken en dat daar het o.g weleens zou kunnen zakken?
Inderdaad, de vastgoedprijzen voor Ober-Oostenrijk liggen niet zoveel hoger en de immokantoren werken voortreffelijk.
 
moesti schreef:
Is er ook iemand die weet hoeveel de NEVENKOSTEN in Tsjechië bedragen bij de aankoop van een woning ?
Overdrachtakte tussen de eigenaar/koper, het notarisloon, allerhande zegelrechten enz ?
Deze kosten zijn in CZ voor de verkoper!
 
heb je een eigen waterbron? kosten niets
Klopt niet, je bent verplicht om een bedrag "waterbelasting" af te dragen. De kosten zijn veel lager, je betaalt nu 2 kronen m3, maar het is wel verplicht

Vuilafvoer niet? kosten niets
Septictank of riolering, septic kost niets
Septic kost ook geld, je moet deze officieel leeg laten trekken en in de dichtstbijzijnde zuiveringsinstallatie laten verwerken, wordt vanaf afgelopen jaar extra veel op gecontroleerd.

verwarming hout of electra?
Elektra, gas stijgt flink

belastingen ja.
je vergeet kosten radio/tv, ook niet echt goedkoop

Dus het kan verschrikkelijk goedkoop of iets duurder dan goedkoop.
Ik ben natuurlijk allang weg uit Nederland, maar de kosten zijn afgelopen jaren meer dan flink gestegen.
En de koers van de Euro doet hier nog een duitje boven op. Vandaag weer een dieptepunt of hoogtepunt, afhankelijk van hoe je dit bekijkt.

Josef schreef:
niet altijd... je moet wel opletten bij de advertentie.

maar meestal wel inderdaad.
inderdaad lang niet altijd.
 
Dank voor je reactie Paula.

Met nevenkosten bij de aankoop bedoel ik de extra (eenmalige) kosten die onmiddellijk bij de aankoop moeten geregeld worden zodat het goed kan overgedragen worden aan de nieuwe eigenaar. In België betaalt de koper :

aankoopsom + registratierechten.(Deze liggen vrij hoog en zijn nog eens extra afhankelijk van het Kadastrale gegeven- een groot of een klein beschrijf). Voeg bij de nevenkosten het riante ereloon van de notaris voor het opstellen van de overdracht akte .. en vergeet de zegelrechten en BTW niet. Alles te samen moet je bij ons toch 25% extra opzij houden voor de nevenkosten bij een aankoop.... In Oostenrijk bvb bedragen de totale nevenkosten bij een aankoop slechts 10%..

Hoeveel ¨% extra centen heb ik nodig om een aankoop in Tsjechië .administratie rond te maken.. ? (geen bankvermenging of bvb overnamekosten van elctriciteit of water of telefoon enz..)

PS

Het keuringsattest van de electriciteit (in B verplicht vanaf 1/5/2008) en het energielabel (verplicht vanaf 1/10/2008) zullen bij ons ten laste komen van de verkoper. Het bodemattest - (Belgische gelklopperij, want ze geveven bij de administratie routinestempels zonder iets te onderzoeken !!!) - is reeds in voege.
 
Wat het ons kost? De vaste lasten betalen we van ons vakantiegeld, wij verhuren ons huis ook en met de opbrengst daarvan kunnen we verbouwingen realiseren. Het feit dat de familie er ook nog volop van genieten kan, maakt het voor ons onbetaalbaar!
 
Hallo Tieske,

Even over de verzekering. Hebben jullie een aanrader? We hebben de verkeerde verzekeraar. De betalingen lopen niet goed, dus we zijn weer eens niet verzekerd. Bij deze verzekeraar spreekt niemand een woord over de grens en is de site niet te veranderen in een andere taal. We hebben een huisje in de buurt van Klatovy. Als iemand suggesties heeft, dan graag.
 
Omdat wij voor ons huisje in Tsjechie onze overwaarde hebben opgenomen zijn onze vaste lasten iets hoger. Ook het verwarmen op elektrische radiatoren is een behoorlijke post in het jaar.
Maar daarentegen verhuren wij ons huis en worden de kosten ruimschoots terugbetaald, dus wij klagen niet. Verhuur loopt goed en is rendabel. Zonder verhuur zou het voor ons te gek worden.

Over de verzekering: Wij weten iemand die sinds kort ook een verzekeringsagent is en die prima Nederlands spreekt. Ik weet niet of ik de naam hier mag noemen, maar met een pm kan ik je de naam geven. Ach wat maakt het uit: www.czechhome.nl. Richard is getrouwd met een Tsjechische vrouw die voor een verzekeringsmaatschappij werkt. Die spreekt uitstekend Nederlands en is ook te vertrouwen! Dus misschien een goede tip.
 
Bovenaan