Wat kost een tweede huis in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jammer, dat ik niet duidelijk overkom.
Jij mixt juist kopen < investeren?> en begrippen als een prachtige locatie/vrienden/vakantie<=emotie> door elkaar en trek dan de conclusie dat dit niet onverstandig zou zijn.
Als jij en ook John dat geloven is dat een overtuiging van jezelf voor je plannen.
Prima hoor, ik heb alleen bedenkingen geformuleerd voor zo een keuze en ook helder gemaakt welke kosten er zo al zijn aan zo een huis< lees eerdere berichten>
Ik ben de laatste die iemand wil tegenhouden omdat te doen, ik plaats alleen kanttekeningen.
 
voor alles is wat te zeggen

Ik ben het eens dat ook Tsjechie in prijs zal gaan stijgen, maar het niveau in de benelux zal zeker een jaar of 15 duren.

De prijzen van onroerend goed is kwestie van vraag en aanbod. Amsterdam is ook 2x zo duur als Almelo. Praag ook 2x zo duur als Cesky Krumlov.

Blijft dat voor een gezin het nu met wat inspanning mogelijk is om in Tjechie wel een 2e huis te verwezelijken terwijl dit in Frankrijk of Spanje heel erg moeilijk is.

Als de prijzen in Tsjechie zo erg zouden stijgen dan is dat vanwege economische voorspoed. De prijs van onroerend goed stijgt dan echt mee, dat is overal op de wereld zo dus ook in Tsjechie.

Dit zal nooit een nadeel zijn voor de investering die je doet.

De prijs van bestaand onroerend goed is altijd gelinkt aan dat van nieuwbouw. Nieuwbouw bestaat voor een groot deel uit man uren en als deze dan zo duur zouden worden ( wat ik nog niet zo,n vaart zie lopen, als wij al last hebben van Polen, Roemenen en BUlgaren) dan wordt een nieuw huis een flink stuk duurder en daarmee bestaande bouw dus ook.

Voor de duidelijkheid wij hoeven er niet rijk van te worden, maar bekijken nu de mogelijkheden om het straks geregeld te hebben.

En nogmaals "No Risk No Fun":kind:
 
het is geen kasteel wel een landhuis met vijf slaapkamers en 20 meter lang en 7 meter breed.per drie maanden zijn we al 16.000 kronen kwijt voor voorschot electra. praat dan nog niet over SRO boekhoudkosten, verzekering enzovoort. En ik heb geen hypotheek kosten.
 
hoe vaak per jaar ben je daar? wordt het ook verhuurd? vind het wel erg veel geld.
wij betalen nog geen 500 Kc per 3 maanden...
 
Ik vind het zelf ook erg veel geld. ik ben er ongeveer 5 keer in het jaar en daarmee gemiddeld 8 weken in het jaar. het huis is in 2006 gerenoveerd opgeleverd en ja we verhuren het. daarmee hopen we de kosten te drukken. als we er zijn dan zijn de stookkosten afhankelijk van het weer tussen de 700 en 3000 kronen. we genieten wel ontzettend van de mooie omgeving en het geweldige huis.
 
Het maakt nogal uit of de woning al dan niet verhuurd wordt, bij verhuur is de premie voor de verzekering een stuk hoger!
 
@danili: stook je dan volledig elektrisch? je had het over een voorschot electra van 16000 Kc/kwartaal?

@paula: kijk dat is nuttige informatie. onze premie inboedel/opstal is volgens mij vrij normaal (vergelijkbaar met Nederland). zo'n EUR100
 
Nee Josef
Overal staan wel radiatoren en er is sprake van twee boilers en twee badkamers maar daar gaan we zuinig mee om als we er zijn.
Realiteit is dat we op dit moment 10000 kronen kwijt zijn en we bovenop dit voorschot vorig jaar (20.000) moesten bijbetalen. met de voorspelde energie verhoging komen we op 16.000kc. moet wel zeggen dat we een SRO hebben zonder btw, waarbij vastrecht hoger is dan een huis op naam.
 
Ik begrijp er helemaal niets meer van.

moet wel zeggen dat we een SRO hebben zonder btw, waarbij vastrecht hoger is dan een huis op naam. Stelt Danili.

Ook de stroom in een sro is veel duurder dan prive. zegt Paula.

Graag een beetje uitleg.
 
Een sro zonder of met BTW zegt niets over de stroomkosten/vastrecht.
Met een sro ben je altijd duurder uit.
Je hebt ook altijd maar 1 tarief stroom, geen goedkope periodes zoals bij prive.
Eigenlijk telt voor de meeste zaken dat de kosten voor een sro duurder zijn als voor prive.
 
Het spijt me maar ik begrijp het nog steeds niet.
Ik heb een sro.
En ik heb twee meters: een voor de dure en een voor de goedkope stroom.
Dit heeft dus klaarblijkelijk niets met de sro te maken.

En wat zijn de meeste zaken dan?
 
Ook de stroom in een sro is veel duurder dan prive.

wij hebben ook de elektra ook via de s.r.o. en is inderdaad duurder, al heeft niemand me ooit antwoord kunnen geven op de vraag hoe duur...
czk 16.000,- is een enorm bedrag. in mijn opinie.
wij betalen aan voorschot czk 1.000,- per maand en daar komen we mee uit (alles elektrisch, c.v., koken, boiler)
woonkamer, badkamer, keuken, hal en drie slaapkamers.

denk dat de bottleneck met name is hoe hoog zet je de verwarming wanneer je niet in het huis bent ????? 5 graden of 10 of 15... dat tikt aan.

en over de discussie wat een huis nu eigenlijk kost, ik denk dat je die zo makkelijk en moeilijk kunt maken als je wilt.
sommige mensen nemen in hun berekening mee het geld dat ze uitsparen in de perioden dat ze in tsjechie zijn en daar zit wel wat in. de weken dat we daar zijn maken we minder op dan dat wanneer ik thuis zou zijn.

al moet ik zeggen dat ik persoonlijk niet zo aan het rekenen ben hoor op dat gebied. als je dan toch een rekening wilt maken de meeste mensen hebben een huis gekocht voor de prijs waar je hier nog geen garage voor kunt kopen en het huis kan alleen maar meer waard worden...

ron
 
wat ik ervan begrijp is dat bij een SRO men ervan uitgaat dat je een "grootverbruiker" bent. dat betekent dat je vastrecht hoger is en je gebruikslasten lager. dit gaat niet in je voordeel op als je weinig vstookt of er weinig bent. tarief dure en goedkope stroom heeft te maken wanneer je stroom afneemt. ik heb dat ik twee uur op een dag geen stroom heb(afgesproken), in de piektijd.
 
Wie in dun bevolkte gebieden in Bayern of Nieder-Oostenrijk een huis zoekt vindt dat ook al aan een prijs die echt niet ver boven Tsjechie zit....
.
Dat heb ik onlangs ook vastgesteld voor de regio Rohrbach (OO)
 

Vodnik

† In Memoriam
Met welke kosten moet je rekening houden als je een huisje er op na wilt houden.

  • Verzekeren ( doe je dat in Tsjechie of in NL )
  • Energie/water?
  • Belastingen/gemeente?
  • Kosten voor je s.r.o?
  • Wat vergeet ik nog !!??

Ik snap dat dit per huisje verschilt maar het zou mooi zijn om enig inzicht te krijgen van wat de kosten zijn. Bedragen deze b.v. 250 euro of wel 1000 euro per maand!?

BLOED, ZWEET EN TRANEN
 

Vodnik

† In Memoriam
er is zeker een omreken methode!
Een zeer ingewikkelde, dan moet je onder ander het becherovka verbruik kennen, weten WAAR die verbruikt wordt en onder welke condities!
InPraag (en jirikov) zijn wel lokates te vinden waar we daar is over kunnen brainstormen

P.
 
Bovenaan