Wat kost een tweede huis in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met welke kosten moet je rekening houden als je een huisje er op na wilt houden.
  • Verzekeren (doe je dat in Tsjechie of in NL)?
  • Energie/water?
  • Belastingen/gemeente?
  • Kosten voor je s.r.o?
  • Wat vergeet ik nog !!??
Ik snap dat dit per huisje verschilt, maar het zou mooi zijn om enig inzicht te krijgen van wat de kosten zijn. Bedragen deze b.v. 250 euro of wel 1000 euro per maand!?
 
M'n hele financiele handel en wandel op het net gaat me wat ver. Maar als je echt wat wilt weten stuur me dan maar een PM.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Even een praktische vraag: hoe groot is het huis qua oppervlak en hoeveel grond? Kijk, je betaalt naar mate van grootte, nietwaar?
 
M'n hele financiele handel en wandel op het net gaat me wat ver. Maar als je echt wat wilt weten stuur me dan maar een PM.

Is eigenlijk ook een vraag waar ik me (nog) niet mee bezig gehouden heb. Zal me de kop niet kosten, maar daar kom ik nog wel achter ;-)
 
Van belang is om te weten is:

heb je een eigen waterbron? kosten niets
Vuilafvoer niet? kosten niets.
Septictank of riolering, septic kost niets.
verwarming hout of electra?
belastingen ja.
je vergeet kosten radio/tv

Dus het kan verschrikkelijk goedkoop of iets duurder dan goedkoop.
 
John-daphne, voor een vakantiehuisje in CZ zijn de kosten die jij noemt wel erg hoog. Het zal in ieder geval niet meer zijn dan 250,- euro per maand.

Verzekeren kun je het best in Tsjechie doen, tenzij je moeilijk wilt doen en duur uit wilt zijn.

Gas, water, elektra is nog wel goedkoper dan in NL, maar de prijzen gaan hier de laatste jaren fors omhoog. In 2008 wordt elektriciteit weer 10% duurder.

Rekeningen van instanties zoals in NL bijv. waterschappen heb ik hier nog nooit gezien. Alleen voor het ophalen van het huisvuil betaal je iets (volgens mij zo'n 1.000 Kc per jaar), maar dat verschilt weer per gemeente.

Kosten voor sro? Om als buitenlander onroerend goed in CZ te kopen hoef je geen sro meer op te richten. Wil je dat toch, dan heb je volgens mij alleen de kosten van een boekhouder voor de administratie van de SRO.

Succes!
 
Vuilafvoer niet? kosten niets.
Septictank of riolering, septic kost niets.

Ik zou willen weten wat je dan met het vuilnis doet (naar NL meenemen?) en ook met die septictank als deze vol is .. (met emmers er uit en over de tuin gooien?)

Want zo verschrikkelijk hoog zijn deze kosten dan echt niet.
 
Ik vind de vragen te algemeen om goed te beantwoorden.
Macek zag dat juist want allerlei factoren zijn hierop van invloed.
Je zult dus specifieker in de vraagstelling moeten zijn.
Hoe groot is het huis, hoeveel grond heb je, is er een rioolaansluiting etc, etc
 
voor de duidelijkheid

ik snap dat de vragen algemeen zijn. echter, er zullen mensen zijn met en zonder waterbron en met of zonder riool aansluiting, enz.

Is het b.v naar de toekomst niet zo dat je verplicht bent om je te laten aansluiten op b.v. water of riool enz.

Wij proberen een beeld te vormen wat we ongeveer kunnen verwachten. dit zit natuurlijk echt niet op de laatste euro vast.

Je kunt natuurlijk ook dromen over een huisje in Tsjechie terwijl je b.v. niet de 500 euro per maand kunt missen, wat misschien wel de gemiddelde kosten zijn.

We zijn mede op deze vraag gekomen door het onderwerp verhuren of niet. daar lezen we dat redelijk wat mensen verhuren om kostenneutraal te blijven. Dus wij dachten, is het zo duur dan dat dit nodig is?

Want verhuren lijkt ons namelijk niets.
 
John/Daphne,

Verhuren is juist erg leuk! Het geeft je veel voldoening en het huis wordt zo goed benut!
 

char

† In Memoriam
bofkonten

Wij kochten eind 1999 ons huis. De echte waarde is inmiddels verdubbeld t.o.v. de toen geldende marktwaarde! Ons huis is inmiddels even veel waard als toen. Dus, kijk goed uit door wie je je laat naaien!!

Verder liggen de totale kosten: verzekeringen, onderhoud en verzorging door de buren, licht en water, belastingen, boekhouder, jednatel, haardhout, sat.TV, schoorsteen vegen, klein/groot onderhoud, etc. voor ons op ongeveer 2000 euro p.j.

Valt mee, toch?

Char.
 
Char, is je huis nu twee keer zoveel waard geworden of in waarde gelijk gebleven?

Wij betalen ook ongeveer € 2000 per jaar voor ons huis. Verhuren doen we tot nu toe alleen aan vrienden en andere bekenden. Gewoon voor de lol en om ook anderen kennis te laten maken met het fantastische land dat Tsjechië heet.
 
Ik zou willen weten wat je dan met het vuilnis doet (naar NL meenemen?) en ook met die septictank als deze vol is .. (met emmers er uit en over de tuin gooien?)

Want zo verschrikkelijk hoog zijn deze kosten dan echt niet.

De septictank functioneert uitstekend en raakt daardoor nooit vol.
Het vuil vind ik een probleem, er is geen ophaaldienst.
Dus het vuil doen we in boodschappentasjes en gooien deze in vuilcontainers die vaak van gemeentewege langs de weg staan.
Je leert heel goed afval scheiden en dozen al bij de supermarkt achter te laten.
Dus is ons huis wel wat goedkoop.
 
Ik sluit me bij jan57 aan.
Door verhuur op hele kleine basis zijn de uitgave en inkomsten op jaarbasis gelijk.
De waarde van het huis stijgt hopelijk mee met de indexering.
Maar eerlijk gezegd geloof ik niet zo in exeptionele prijsstijgingen van het onroerend goed.
 

char

† In Memoriam
Jan57, ik bedoelde te zeggen dat wij ons huis, toen in 1999, veel te duur gekocht hebben (de totale verbouwing voor 500.000 kronen, was weer wel goedkoop!). Terwijl de huizen, gemiddeld, 10% p.j. in waarde zijn gestegen, brengt ons huis (bij verkoop) niet idioot veel meer op dan de totale investering, die we toen gedaan hebben.

Char.
 
- hout uit eigen tuin
- zeker GEEN NL satelliet TV
- water uit eigen put
- septic, dus geen kosten.
- paar weken per jaar elektriciteit, ong. EUR 70-80
- EUR 10,- onroerendgoedbelasting per jaar (!)
- EUR 10,- betalen aan gemeente om afval te mogen weggooien.
- verzekering huis tegen brand en omvallende bomen en inbraak. EUR 100 per jaar?
- geen SRO nodig, dus geen boekhouder/jednatel
- paar tientjes voor jongen uit de buurt die een paar keer komt maaien.

dat zijn onze vaste lasten ongeveer.

verbouwingen etc. tel ik niet mee, die laten de waarde van het huis ook stijgen per slot van rekening.

verder moet je wel rekening houden met je brandstof voor de auto. als je wat vaker naar je huisje gaat is dat een serieuze kostenpost.
 
Josef schreef:
paar weken per jaar elektriciteit, ong. EUR 70-80.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Electriciteit is toch de meest serieuze kostenpost voor ons. Je wilt met name ook 's winters, wanneer je er niet bent, je woning warm houden om de waterleiding niet te laten bevriezen. Wij betalen nu voor het eerste jaar ruim 4000 csk per maand aan voorschot en zijn erg benieuwd naar de eindnota. Moet dan wel opmerken dat de woning electrische vloerverwarming heeft.
 
Bovenaan