Wat kost een tweede huis in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij zetten de elektriciteit altijd uit als we weggaan. we hebben dan ook geen CV, alleen houtkachel en een paar elektrische radiatoren. de waterleidingen laten we leeglopen, zout in de afvoeren en WC. nooit problemen.

we zijn wel eens later in de winter teruggekomen en hadden een kruik in bed laten liggen. die was compleet bevroren...
 
Hoe krijg je dat voor elkaar? Electriciteit is toch de meest serieuze kostenpost voor ons. Je wilt met name ook 's winters, wanneer je er niet bent, je woning warm houden om de waterleiding niet te laten bevriezen. Wij betalen nu voor het eerste jaar ruim 4000 csk per maand aan voorschot en zijn erg benieuwd naar de eindnota. Moet dan wel opmerken dat de woning electrische vloerverwarming heeft.
wij hebben centrale verwarming met elektrische ketel.
kosten per maand euro 35,-. 's winters staat hij op "anti-vries" stand, geldt ook voor boiler.
in c.v. systeem zit anti-vries vloeistof mocht de elektra uitvallen.
waterleidingen laten we, voor de zekerheid, altijd leeglopen.

ik heb eindafrekening over 2006 gehad en we komen met dit bedrag uit. maar:
1. 2006 was een slappe winter.
2. de temperatuur blijft altijd boven het vriespunt maar daar is ook alles mee gezegd als ik het bijvoorbeeld 10 graden zou willen hebben ('s winters als ik er niet ben) dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

ron.
 
weer wat geleerd

Bedankt voor jullie reakties. we begrijpen nu dat je met zo'n 200 euro per maand al heel wat kan in Tsjechie (reken de aanschaf niet mee).

Dan we hebben het idee dat veel huizen lang te koop of zelfs leeg staan. Betekent dit dat er behoorlijk geboden kan worden?

Tevens zien we veel krotjes tussen de 300000 en 500000 kronen (niet erg respectvol) op juist de mooiere plekjes staan.

Mag je hier de bulldozer voor zetten en krijg je dan makkelijk toestemming om er iets nieuws en groters neer te zetten?
 
Ik vind de conclusie van 200 Euro aan de lage kant.
Ik ben zeker meer dan 350 Euro kwijt per maand aan vaste lasten.
en heb een eigen bron en septic.
wat betreft je tweede vraag is mijn ervaring dat je niet zomaar je buldozer ervoor zet. tsjechie is wat betreft bouwen m.i. strenger dan Nederland.
 
350 per maand??

dat betaal je in nederland nog niet eens. dan moet je wel een paleis hebben! of reken je een hypotheek mee?
 
JA 350 lijkt me bijna niet kunnen. het gemiddeld nationaal inkomen in tsjechie is ongeveer 800 euro bruto. laat daar eens 200 af gaan, dan moeten die mensen van 450 per maand leven.??!!

Maar inklusief hypotheek zou kunnen. maar wij zijn er van uitgegaan dat we ons huisje cash betalen.
 
350 per maand??

dat betaal je in nederland nog niet eens. dan moet je wel een paleis hebben! of reken je een hypotheek mee?
Ja ik snap dat ook niet. Mag je me dat bedrag wel eens uitleggen.
Ik geloof dat ik voor mijn huis hier in Nederland ( en daar zijn die graaiers van Balkenende echt niet misselijk) aan lasten per jaar nog geen 200 euro in de maand kwijt ben

john-daphne schreef:
JA 350 lijkt me bijna niet kunnen. het gemiddeld nationaal inkomen in tsjechie is ongeveer 800 euro bruto. laat daar eens 200 af gaan, dan moeten die mensen van 450 per maand leven.??!!

Maar inklusief hypotheek zou kunnen. maar wij zijn er van uitgegaan dat we ons huisje cash betalen.
Als je de mogelijkheden hebt, gewoon via de overwaarde van je huis hier in Nederland financieren als je al financiering nodig hebt.
Is misschien niet helemaal het goedkoopste, maar absoluut het gemakkelijkste.
 
dat kan ook weer niet

Ik geloof dat ik voor mijn huis hier in Nederland (en daar zijn die graaiers van Balkenende echt niet misselijk) aan lasten per jaar nog geen 200 euro in de maand kwijt ben.

Komen wij bij jou wonen, want wij zijn aan energie meer kwijt, om over de 1000 gemeentelijke belastingen nog niet te praten.
 
john-daphne schreef:
Komen wij bij jou wonen, want wij zijn aan energie meer kwijt, om over de 1000 gemeentelijke belastingen nog niet te praten.
Je bent welkom hoor :zwaai: en ja ... je hebt gelijk ik was die energie vergeten. komt er 148 pm nog bij.
 
JA 350 lijkt me bijna niet kunnen. het gemiddeld nationaal inkomen in tsjechie is ongeveer 800 euro bruto. laat daar eens 200 af gaan, dan moeten die mensen van 450 per maand leven.??!!

Maar inklusief hypotheek zou kunnen. maar wij zijn er van uitgegaan dat we ons huisje cash betalen.
Ieder rekent op zijn manier en je kunt je rijk tellen of arm. Er zijn teveel individuele verschillen om er zomaar een globaal bedrag op te plakken. De grootte van de woning, de staat van het huis, de tijd dat je er verblijft, wat je al of niet als noodzakelijk onderhoud beschouwt etc etc.
Ik frons wel de wenkbrauwen met bedragen die lager liggen dan 100 euro per maand dat kan geenzins. Ik denk dat je jezelf dan zit te bedriegen en je draait toekomstige huisbezitters een rad voor de ogen.
Een fatsoenlijke brand en diefstalverzekering, de kosten van energie< ook hout>, de vuilnisbelasting, de waterheffing, enig toezicht en groot onderhoud van je huisje als je er niet bent.
De investeringen en afschrijvingen voor interieur en spullen voor het tuinonderhoud etc etc etc etc
Ik heb het dan nog niet over extra brandstofkosten en slijtage voor je auto< je gaat vaker naar Tsjechie en ginder rij je meer?>
Een tweede huisje is een forse kostenlast en je komt steeds voor nieuwe en niet altijd verwachte uitgaven. Natuurlijk is het leuk en natuurlijk kan je huisje misschien in waarde stijgen op langere termijn.
En voor diegene die het willen echt en objectief meten, hou een schriftje bij van al je onkosten en bestedingen aan je tweede woning en je zult zien dat je ver boven die genoemde 100 euro komt.
 
natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen bestedingspatroon. meubels kopen, of overnemen van vorige bewoner? of bij een rommelmarkt halen?
kosten van de auto hoef je niet mee te tellen als je bv voorheen 3x naar Frankrijk ging en nu dus 3x per jaar naar CZ.

de oorspronkelijke vraag ging over belastingen/verzekeringen/afvalrechten/energie etc. Dit zijn de echte 'vaste' lasten. en die zullen waarschijnlijk ergens tussen 70 en 200 EUR per maand liggen. verschilt inderdaad per regio en met de grootte van het huis.

het vertimmeren van je huis kost natuurlijk ook geld, maar dat moet je op de balans zetten, het komt ten goede aan de waarde van de woning. en je kunt dit zo duur maken als je zelf wilt.
 
Ik zou willen weten wat je dan met het vuilnis doet (naar NL meenemen?) en ook met die septictank als deze vol is .. (met emmers er uit en over de tuin gooien?)

Want zo verschrikkelijk hoog zijn deze kosten dan echt niet.

In ieder dorp staan containers waar je je huisafval in mag gooien. In Tsjechië zijn ze iets verder dan in Nederland met gescheiden afval. Zo zijn er containers voor karton, glas, plastic en overig vuil. Heb je veel afval (ook bijv. grof vuil), dan kan je het beste een container huren. Die brengen en halen ze.

natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen bestedingspatroon. meubels kopen, of overnemen van vorige bewoner? of bij een rommelmarkt halen?
kosten van de auto hoef je niet mee te tellen als je bv voorheen 3x naar Frankrijk ging en nu dus 3x per jaar naar CZ.
Nou, de reiskosten tel ik wel mee. Een tweede huisje is verslavend, we gaan gemiddeld 10x per jaar naar ons huisje bij Praag. Ook wel veel vliegen en de ticketprijzen vallen over het algemeen wel mee, maar het blijven kosten.:bloos2:
 
heb ik mazzel

Ik heb een auto van de zaak dus aan de reiskosten hoeft het niet te liggen.

Moeten we nog wel een huisje vinden natuurlijk.
 

char

† In Memoriam
Misschien, eerst maar eens een huis huren, tegen de kostprijs (incl. maandelijkse hypotheeklasten/afschrijving etc.) van een mede -Forumlid ?...

Char.
 
Het bezit van de zaak eind van het vermaak?

Ja kan heb je het aangeschaft valt het toch tegen.

Dat is niets voor ons, als we het doen dan kopen we. Het mag rustig een 5 jaren plan of projekt worden.

Wij huren nooit hebben zelf een tourcaravan en die gaan we ook niet weg doen.

We zien het meer als investering voor de toekomst, weet niet hoe andere mensen er over denken maar ik denk dat de prijzen in Tsechie behoorlijk zullen gaan stijgen.

Door nu in te springen willen we niet de boot missen. Misschien kopen we alleen de lokatie . Een bouval op een mooie plek en laten hem gewoon verder wegrotten om er b.v. over 5 jaar een nieuw huis op te bouwen.

In elk geval gaan we zelf leerst lekker op verkenning uit. We hebben er al helemaal zin in.

O ja "No risk No fun":kind:
 
Misschien, eerst maar eens een huis huren, tegen de kostprijs (incl. maandelijkse hypotheeklasten/afschrijving etc.) van een mede -Forumlid ?...
Verstandige keuze, het zo maar snel kopen van en huisje is een emotionele daad zonder veel ratio. Als je ziet wat je aan een paar weken vakantie uitgeeft en je zet dat af tegen de kosten aan een tweede huis ?
Ik heb het niet over beleggen in onroerend goed als investment, dat is weer een heel ander verhaal.
Maar puur voor eigen gebruik is zo een huisje echt duurder dan wat men beweert. Als je al je onkosten optelt is de rekening gauw gemaakt.
Met dat geld ga je meer dan riant op vakantie en ook nog in volledige vrijheid voor een bepaalde locatie
Mensen verdedigen na aankoop van zo een huis al te vaak hun eigen keuze, ook al is die duurder dan ze hadden verwacht.
Wie echt "gek" is op een tweede vaste stek en meent voldoende middelen daarvoor te kunnen vrij maken, moet het natuurlijk niet laten.
 
Als je ziet wat je aan een paar weken vakantie uitgeeft en je zet dat af tegen de kosten aan een tweede huis ?

Wie echt "gek" is op een tweede vaste stek en meent voldoende middelen daarvoor te kunnen vrij maken, moet het natuurlijk niet laten.

Maar als ik het goed gelezen heb van John-Daphne dan is het niet zozeer bedoeld om alleen maar op vakantie te gaan.

Als je nl. toch al het plan hebt om te gaan vestigen in een ander land bijv. na je pensioen, maar dat pensieon laat nog een aantal jaren op zich wachten dan is het in een land als Tsjechië heel heel verstandig om die investering NU al te doen, mits je het kunt opbrengen natuurlijk.

Als ik de kosten bij elkaar optel de komende jaren en dat af zet tegen de kosten die ik moet gaan maken als ik over pakweg 10 jaar hetzelfde (soort) huis wil aanschaffen/bouwen dan denk ik dat de ballans toch uitslaat naar NU doen.

Als het alleen om vakantie te doen is dan is dat idd een ander vehaal.
 
ons idee

Dit is precies onze gedachte als onze kinderen groter zijn, ( duurt niet zo heel kang meer ( 11, 12 en 14) hebben we meer de handen vrij en kunnen we er vaker naar toe.

Tevens kunnen onze kinderen als ze groter zijn er ook gebruik van maken. En we richten ons op het zuiden wat centraal in europa ligt, en daarmee ook een prima uitval basis om naar andere landen te gaan.

Zeer waarschijnlijk zal ook onze familie er gebruik van willen maken, zodat het er niet voor niets staat.

Wij zijn nu 38 en 40 en ik denk dat je zo,n projekt makkelijker oppakt als je jonger bent dan dat je het pas na je pesioenering moet gaan doen.

Als je zo iets dergelijks in b.v Frankrijk of Spanje wilt realiseren dan is het bijna niet te doen.
 
Ja, dat vat ik. maar dan is het investeren met een dubbele bodem low-cost invest en geografische ligging.
Je kunt volkomen gelijk hebben maar ik heb daar "twijfels" bij, we komen nu in een heel andere discussie terecht en daar zijn al items over.
Wie geen echte zakelijke of familiebanden heeft in en met Tsjechie, moet toch echt serieus overwegen of hij zijn centen daarin steekt
Veel Nederlandse mensen de nu in Tsjechie < ook Slowakije> een huis kopen om daar later te wonen , gebruiken vaak dezelfde argumenten.
Mooi land, goedkoop leven en dat pand zal alleen maar in waarde stijgen?
Over dat eerste de schoonheid van het land , die is er ontegenzeggelijk .........,maar er zijn meer plaatsen op deze aardbol die prachtig zijn.
Goedkoop leven....dat is einde verhaal. Je hoeft geen econoom te zijn om alleen al door de sterkte van de kroon in te zien, dat Tsjechie nu al bijna onze levensduurte heeft bereikt en ik voorspel dat het zeker geen 3 jaar meer duurt of Tsjechie is krek even duur< ook voor eten en drinken> dan de Benelux.
Ja, en de waardestijging van het pand. Ik hoop het voor elke koper en die trend is er NU ook Maar hoelang nog?
Wie in dun bevolkte gebieden in Bayern of Nieder-Oostenrijk een huis zoekt vindt dat ook al aan een prijs die echt niet ver boven Tsjechie zit. Ik heb het niet over de centrale steden. ,maar wie in de periferie wat koopt in Tsjechie moet beseffen dat die gebieden ontvolken en dat daar het o.g weleens zou kunnen zakken?
 
Ik snap je niet helemaal Jacques......

Je praat over investeren maar daar gaat het helemaal niet om.
De vraag is: Wat kost een huis in CZ per maand ongeveer aan vaste lasten?

Daarna komt de vraag: Als je in CZ wilt gaan wonen en leven is het dan niet aantrekkelijk om dit dan nu te gaan realiseren en niet pas over 10 jaar? In de tussentijd heb je een prachtige lokatie waar jij , je vrienden en je directe naasten op vakantie kunnen gaan.

Mijn overtuiging los van de emotionele kant van de zaak:
Ja ... dat is niet onverstandig.
En John denkt daar ook zo over geloof ik.
 
Bovenaan