Voor herhaling vatbaar: Tsjechië, Opatov en Vidlak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Hilde en Kees, wat een prachtig verhaal en hele mooie foto's! Het roept meteen ook bij ons herinneringen op van de mooie plaatsjes en het ongelooflijke warme weer van vorige zomer, met de bijbehorende noodbuien inderdaad. Kannie wachten tot we zelf weer aan de beurt zijn. Groeten, Brenda
 
We hebben in Olomouc onze ogen uitgekeken.
Wat een mooie fonteinen en prachtige gevels.

DSC04597olomouch2.jpg

Bij aankomst maar op goed geluk richting torens gelopen. Dus de trappen op vanaf de parkeergarage. En ergens op een heel klein terrasje met handen en voeten en wat en hoe onze lunch besteld.
We walmden van de knoflook. Maar het was lekker.
Toen geveltjes

DSC04602k olomouch3.jpg

gekeken en de winkels nog even uit het hoofd proberen te praten van onze puber.
En mooie panden waren er genoeg en niet te vergeten

DSC04598olomouch uurwerk.jpg

het uurwerk.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Macek
Na een heel slechte ervaring met Tsjechische wijn in Lednice in 2005 hadden we niet zo`n behoefte meer.:vies:
Maarrrrrr....... Na ons uitje in Praag weten we wel weer beter,
Dus komend jaar gaan we weer proeven.:proost:
Hilde

Jammer, Tsjechische wijn staat bekend om zijn goede kwaliteit, de hoeveelheden zijn niet groot bij mijn weten wordt er bijna niets geexporteerd.
 
Nog even voor de duidelijkheid Macek.
We hebben tijdens ons bezoekje aan Praag in februari enkel Tsjechische wijn gedronken. En zowel de witte de als de rode waren heerlijk.
Vandaar dat we het komend jaar waarschijnlijk wel met een paar doosjes thuis zullen komen.
Hilde:proost:
 
Is er iemand nog opgevallen dat de laatste foto`s te vergroten zijn.:)
Ik dacht dat het Freddie was die er naar vroeg, maar inmiddels is de off-topic discussie hierover verdwenen.:confused:
Maar na een snelcursus van het vriendeje van mijn dochter heb ik inderdaad weer wat bijgeleerd op fotoshop gebied.:lap: :puh:
Hilde
 
DSC04603k uitzicht vanuiy een van de kerktorens.jpg

En wanneer je de torens als baken gebruikt om je te orienteren, moet je er natuurlijk minstens een beklimmen.
Aan het eind van ons dagje Olomouc kon de warmte ons niet van de torenbezichtiging af houden. Ik weet niet meer de naam van de kerk.

DSC04605k inposant olomouch.jpg

En voordat we de auto in gingen, hebben we met dit uitzicht nog een lekker ijsje gegeten en heeft onze oudste dochter nog even het internet onveilig gemaakt.
Voordat we daadwerkelijk in de auto zaten, waren we nog wel flink wat kronen lichter. Want dochterlief zag leuke winkels en had van alles nodig. En wij als ouders met plichtsbesef, kwamen haar natuurlijk voor een groot deel tegemoet.;)
Ook hebben we voor ons zelf de marionetten meegenomen.

:ice: :eten: :warm: :vuur: :proost: :pepsi: :koffie: :lezen:
Wij hadden lekker vakantie en hoefden ons nergens druk over te maken.
Maar......hadden we een camping gehad dan........
Het lijkt altijd zo makkelijk.
Je maakt gezellig praatjes met je gasten, je rijdt wat rond op een grasmaaier en `s avond houdt je een oogje op de kampvuren.
Wat een leven!!! Maar dan. Je hebt drie putten waarvan er twee een goede kwaliteit drinkwater leveren. En in een superwarme periode houdt een er mee op. Dan heb je wat te regelen. Er was nog water te halen op het veld. Douchen en afwassen werd even onmogelijk.
Maar ,na hoeveel zweetdruppels van Jur en Lillian weet ik niet, dan komt er een tankwagen.

DSC04608k waternoodvoorziening.jpg

En er worden douchetijden aangegeven.
Daarna is wel het weer omgeslagen. Waarschijnlijk heeft Jur de klompendans aangepast en er een regendans van gemaakt. Uiteindelijk bleek er een riem oid te zijn gebroken. Veel te technisch voor mij.
Dat zijn de momenten waarop ik nog meer waardering heb voor de campinghouders
 
Is er iemand nog opgevallen dat de laatste foto`s te vergroten zijn.:)
Ik dacht dat het Freddie was die er naar vroeg, maar inmiddels is de off-topic discussie hierover verdwenen.:confused:
Nee, dat was ik. :D
Hartstikke goed, joh! Ik vroeg het alleen maar omdat ik het zo jammer vond dat we die mooie foto's alleen maar op "postzegelformaat" konden bewonderen. Nu kunnen we er echt van genieten!
:yess:
 
Omdat ik door een enthousiast verhaal van mijn oudste dochter werd afgeleid, drukte ik weer eens op het verkeerde kruisje.
Daarom ga ik weer over in stukjes.
Dit even terzijde.

DSC04609k afghanistan of tsjechie.jpg DSC04610k maanzaad of heroine.jpg

We dachten even dat we in Afghanistan waren, maar het was echt de provincie Vysocina in Tsjechie.
De papavers hadden ook geen sneetjes dus kon ik de kids geruststellen dat het hier niet om heroineproductie, maar om het produceren van maanzaad ging.
Wordt je ook high van maanzaad? vroeg ik me af.
 
We reden eigenlijk rond op zoek naar het stuwmeer. En om weer eens een ander stukje van de omgeving te bekijken.
Inmiddels hadden we wel zin in een terrasje.
Dus toen we voorbij een parkeerplaats reden en we in onze toeristische info lazen dat dit een biermuseum was, draaiden we om.
Helaas was er geen schaduw te bekennen. Dus ging ik met de meiden en de honden een klein ommetje maken en Kees ging naar binnen om te vragen of een van ons met de honden ergens in de schaduw kon zitten. Hij was zo weer buiten. Boos en teleurgesteld. Ze wilden hem niet eens te woord staan. Dat hadden we nog nooit meegemaakt.
Dus bij dit museum kunnen we u alleen aanbevelen, maak een foto en rijdt snel verder.

DSC04613k biermuseum.jpg

Gelukkig werd dit voorval weer snel te niet gedaan.
We reden op sightseeing snelheid op een smal weggetje en maakten plaats voor een achteropkomende auto. Deze vertraagde zijn snelheid en bleef naast ons rijden. Even voelden we ons bedreigd. Maar al snel opende we ons raampje en werd ons gevraagd of we soms de camping zochten.
Dit past meer binnen onze ervaring.
 
We waren op zoek naar het stuwmeer. En dat hebben we gevonden.
Het blijft altijd een mooi gezicht, zo`n stuwmeer.

DSC04614stuwmeer.jpg

De kleine mens die probeert de natuur naar zijn hand te zetten. En naast bewondering voor de samenwerking van mens en natuur komt dan ook gelijk de afschuw over de manier waarop een deel van onze medemensen met de natuur omgaat.
Het bordje: Verboden te zwemmen was niet echt nodig. De troep die meegedreven was nodigde niet echt uit tot een frisse duik.

DSC04615niet geschikt voor recreatie.jpg

We hebben heel wat dorpjes gescreend op restaurace bordjes en terrasjes. Helaas zonder succes. Potraviny was er genoeg.
Inmiddels kwamen we aardig in de buurt van Náměšť nad Oslavou.
Hier waren we vorig jaar ook geweest.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wordt je ook high van maanzaad? vroeg ik me af.

Het is wel slaapverwekkend. Vroeger werd het gebruikt om de kinderen mee rustig te houden.

Wees er niet te royaal mee, want de papaver heet niet voor niets "slaapbol".
Onze grootmoeders namen een linnen doekje en deden daar wat maanzaadjes op. Ze draaiden er een koordje rond en stopten dat hele pakket in de zeurende peuter-mond. Als die er een tijdje op gezabberd had, viel de dreumes waarschijnlijk kort daarna in slaap. Soms kreeg zo'n peuter te veel van die zaadjes naar binnen. Te veel is nooit goed. De nare gevolgen bleven dan ook niet uit.
 
Ik weet nog, dat ik als jochie van zo'n 10 jaar de zaadjes van de papaver lekker vond. Bij het dorsen nam ik een paar handjes en at ze op.
Na een paar uur werd ik weer wakker, tot grote blijdschap van de boer, die zich al hevige zorgen had gemaakt.
Niet zo onschuldig als het lijkt!!
 
Dus zijn we, na onderweg toch even een potraviny in te zijn gegaan, voor de echt nodige zaken doorgereden.

Vorig jaar hadden we alleen het kasteel bezocht. Dus nu eerst het dorp in.

DSC04617k namest 2.jpg

Er was een festival. Ik dacht dat de muziekstijl Folk heet. Een beetje Iers aandoend. De paar restaurantjes die er zijn hadden geen plaats.
Dus met een lekker broodje en een gekoeld flesje de inmiddels rammelende magen gerust gesteld en onder een grote boom in de schaduw om ons heen gekeken. Het was nog erg stil. Maar dat vinden wij niet erg.

DSC04619k vanaf het plein kun je het kasteel zien.jpg

We hebben een rondje gewandeld en hebben aan de buitendeur meegeluisterd met een optreden. Vooral onze jongste vind live-muziek erg mooi.
Daarna op weg naar het kasteel.

DSC04622k De buitenkant ziet er misschien vrij sober uit , maar binnen is er veel moois te zien.jpg
 
Bovenaan