Voor herhaling vatbaar: Tsjechië, Opatov en Vidlak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoewel het nu bijna allemaal over wintersport gaat, hier ter afwisseling onze belevenissen van de zomer van 2006.
Nadat we eerst onze vakantie wilden splitsen, zijn we uiteindelijk vanwege goede herinneringen en een grote lijst van te ondernemen excursies, weer bij camping Vidlak uitgekomen.
De reis ging sneller dan verwacht. En zelfs met een omweggetje dankzij Tom en Tom langs een ander Opatov kwamen we een dag te vroeg aan.
We hadden er rekening mee gehouden dat 'onze' plek nog niet vrij zou zijn. Maar we konden direct terecht.

Uitzicht op het meer.

DSC00039k.jpg

De vakantie kon nu echt beginnen.

Wordt vervolgd...
 
Omdat we de vorige keer lang niet alles hadden ondernomen wat we van plan waren, begonnen we na de vaste rustpauze met die bezienswaardigheden.
Maar eerst kregen we nog te maken met een flinke storm. De wind kwam dit keer uit een onverwachtse hoek en er was bij een aantal kampeerders flink wat schade.
Bij ons was er naast de schrik slechts een stang van de voortent iets beschadigd. De bomen hadden voor ons de storm gebroken.
Na zo'n natuurkracht is iedereen toch flink aangeslagen. Dit had wel tot voordeel dat iedereen makkelijker contact had. Elkaar even helpen, even napraten en een aantal mannen stak een handje uit om de omheining weer overeind te helpen.

DSC00044k.jpg

Toen de rust was weergekeerd, begonnen we aan ons lijstje.
Een ervan was kasteel Pernstejn. En het was een iets verdere, maar ook fantastische route en het was indrukwekkend.

DSC04416k Pernstejn eerste aanblik.jpg

Je waande je echt in de tijd van de ridders.
 
Na de eerste indruk van het kasteel onderweg vastgelegd te hebben, wisten we de parkeerplaats te vinden.
Helemaal onder grote bomen naast een helling. Dus besloten we de honden in de auto te laten. Zo kon de hele familie genieten van het kasteel. Opvallend was dat het redelijk rustig was en dat er weinig buitenlandse toeristen waren.
Eerst ga je door een poort en op de binnenplaats kun je kiezen uit een aantal terrasjes.
Dan kom je aan de buitenzijde

DSC04421k Niet te veroveren.jpg

en daarna kun je terwijl je op de gids wacht de kapel bekijken

DSC04423k de kapel.jpg

je tas inleveren en de regels bestuderen. Binnen mochten er dus helaas geen foto's gemaakt worden. We hebben dus wel weer zo'n informatief
boekje gekocht met uitleg en prachtige foto's.

DSC04424k de regels.jpg

Zelfs de laagbegaafden onder ons kunnen deze pictogrammen begrijpen.
Maar welk mentaal niveau enkele toeristen hebben?
Gelukkig waren het dit keer geen buitenlanders.
 
Na dit bezoek afgesloten te hebben in de winkel waar onze meiden direct hun vakantiegeld aanspraken, hadden we trek gekregen.
Buiten stond een grilkraam en er was een wijnproefkelder.
Zelf houd ik wel van een uitdaging, dus nam ik iets in aluminiumfolie wat erg lekker rook.
Dit ontlokte onze puber het vaak geuitte GATVER! Maar toen ze mij bezig zag dit pakje samen met een heerlijk vers stukje brood te eten, liet ze zich overhalen het te proeven. En....... was ik mijn delicatesse kwijt. Maar niet voor lang, want de 'kok' had er nog genoeg.
We hebben nog even bij de wijn gekeken, maar echt proeven durfden we niet aan. We waren met de auto tenslotte. En we hadden nog een halve dag te gaan.
We namen afschied van Pernstejn

DSC04425k overweldigend.jpg

En zijn zeker van plan het nog eens te bezoeken.

Daarna bezochten we een Westernpark dat redelijk in de buurt lag. Omdat we zelf een paard gehad hebben, trekken paardenevenementen ons altijd.
Voor Tsjechische begrippen was het duur. We mochten de honden na betaling meenemen, maar werden daarna door een medewerker boos benaderd. Na het tonen van de kaartjes kregen we een boze blik.
En we laten onze honden niet plassen of poepen in een park. Waarschijnlijk vond hij ze te groot.

DSC04411k honden tevreden.jpg

Binnen een half uur waren we uitgekeken. Een soort tredmolen waarin pony's rondjes liepen. Een arena met kinderen die aan de teugels rukten en veel verklede mensen die zich net zo onbeschoft gedroegen als in ouderwetse westernfilms, en een hele rij marktkramen met van alles en nog wat in de verkoop.
We hadden het duidelijk verkeerd ingeschat.
Andere campinggasten hadden ons gezegd dat het de moeite waard was. Wij zijn snel weer vertrokken en hebben onze ervaringen gedeeld.
Het had zoals ze dat noemen mogelijkheden genoeg. Een schitterende omgeving. Er lag een mooi hotel en een camping naast. Maar zoals het nu was, was het niets voor ons.
 
Het is inderdaad de bovenste. Mlýn kan ik me nog herinneren
Op de website lijkt het heel wat. Net als op de folders. En met heel veel fantasie herken ik de saloon en de `arena`.
Maar ik wil het zo snel mogelijk vergeten. Ik heb zoveel goede herinneringen aan deze vakantie, dat ik deze afknapper maar gauw wil vergeten.

Hilde
 
Kenmerkend is dat we slechts een overzichtsfoto van het park vanaf de parkeerplaats hebben. Het geeft een beeld van de grootte die gesuggereerd wordt en hoe het echt is.

DSC04434k western.jpg

en ik heb de foto al iets groter gemaakt.
Hilde
 
We hadden het goed getroffen met het weer in 2006. De storm bij aanvang van de vakantie niet meegerekend.
Omdat we tenslotte vakantie hebben ,luieren(lees lezen:lezen: )we veel. Daarbij nog dat onze meiden regelmatig van hun vriendinnen horen dat die juist die dag niet op pad gaan. Dus passen we ons programma regelmatig aan.
Maar op en rondom de camping is er ook genoeg te doen.
We hebben een antieke rubberboot. Dolfijn genoemd door onze meiden in hun zeemeerminnen periode. En ik sta steeds weer versteld hoeveel pubers er in en op zo`n bootje kunnen.

DSC04442k hoe dol fijn is het in onze dolfijn.jpg

gelukkig hadden we een peddelset over en zo kon ook de kano van de buren weer volop worden ingezet.
Ik hoef zelf niet zo nodig. Maar het is schitterend om naar te kijken.
Als de Rohlikis en sezamka`s nog maar net verorberd waren begon er al leven rondom de tafeltennis tafel te ontstaan. En pas als het helemaal donker werd of als het kampvuur van de jeugd brande werd het er helemaal stil.

DSC04439k tafeltennis.jpg

Daarnaast moet je natuurlijk af en toe je fantasie gebruiken. Dus als er hout voor het kampvuur werd gezocht hadden we het volgende verhaal.
We vertrekken straks met ons speciale rijtuig (de kruiwagen van Jur) en gaan dan vanaf het meer door het donkere bos,

DSC04454k het donkere bos.jpg

langs de snelstromende rivier en over de twee heuvelen.
Kees had in zijn eenzame hondenwandelingen al bekeken waar de beste kampvuurvoorraden lagen. En ik bedoel niet die netjes door de dorpsbewoners opgestapelde stammetjes, die door een aantal `slimme`knullen waren buitgemaakt. En die later weer netjes door ze opgebouwd zijn. Want opvoeden gaat gewoon door in de vakantie Toch???? De betrokken ouders waren het helemaal met Jur eens.
Het hout verzamelen was de voorpret. En de echte mannen zag je steeds stoer complete gereedschapssets ten toen spreiden.
Deed de natuur ook het oerinstinct ontwaken. Hoe hoger de houtstapel hoe hoger de rang. Of was het hoe groter de bijl hoe meer macht.
Maar we waren vorig jaar ook hier geweest en hadden toen geleerd dat een kampvuur mag maar op z`n Tsjechisch. En niet als een soort paasvuur. Want dan gooit Jur het persoonlijk uit.
 
DSC04458k kinderplezier.jpg

Onze kinderen hebben geen storm of de afwas nodig om tot contact te komen. Al zijn ze nog maar net uit de auto, er wordt al gespeeld met de nieuwe vriendinnen/vrienden. Omdat het erg mooi weer is, wordt er van allerlei tentjes en parasols een heel tentenkamp gemaakt. Met afhankelijk van de ouders gezonde en minder verantwoorde snoeperijtjes.

DSC04470k kruiwagen van Jur.jpg

Dit jaar was de overkapping van het terras af. En daar hebben we heerlijke uurtjes doorgebracht. Met uitzicht op het kroost genieten van een Tsjechisch drankje. We waren ook erg onder de indruk van de oude kruiwagen die Jur van een van zijn Tsjechische gasten cadeau had gekregen. Prachtig.

DSC04463k gaan we nog even.jpg

Wie kan deze blik weerstaan.
Als er zo`n groot wit ding in onze straat verschijnt, worden onze viervoeters al ongedurig. Dat betekend meer wandelen en vaak ook zwemmen. Typisch is het dat je van de dagelijkse dingen vaak geen foto's maakt. Maar als deze donkerogige schone je aankijkt, dan smelt je toch.
In dat donkere bos viel in 2006 wel op, dat in tegenstelling tot 2005, er nauwelijks eekhoorntjes waren. Maar het beekje was bij onze honden als zwemplaats zeer gewild. Het meer kan natuurlijk wel, maar niet alle mensen vinden dat prettig. Dus kiezen we dan bij voorbaat liever voor de beek. Als je ze daar in ziet rennen, is het eigenlijk ook nog veel leuker als het meer.
 
Het was lekker warm. Maar we hadden nog weinig ondernomen.
En op het forum had ik hele positieve geluiden gehoord over Znojmo.
Zelf had ik nog zo mijn bedenkingen. Toen we naar Lednice waren gereden vorig jaar, was de aanblik van Znojmo rommelig en grijs. Maar je ziet in de buitenwijken vaak de minder mooie kant van een stad.
We hebben gelukkig airco. Dus op pad. We moesten in ieder geval ook nog proberen een cadeautje te scoren voor onze vakantie-jarige.
En meiden van middelbare school leeftijd zijn altijd 'in the mood' als het over winkels gaat.
Dus eerst bij aankomst wat eten en drinken op het plein. Voor de honden was er direct water. Maar de parasol was klein.
Toen eerst naar de Toeristinfo. En een aantal van ons wacht even buiten.

DSC04471k zoeken in Znojmo naar schaduw.jpg

Het was super rustig. Welke idioot verlaat er met zulk weer een meertje met bomen en rust voor de kokende straatstenen.
Een aantal door de toeristinfo aangegeven ideeën vielen af omdat er geen honden meemochten.
Gelukkig is papa altijd bereid met de honden op een bankje in de schaduw te wachten, als er weer zonodig een winkel van binnen bekeken moet worden. En we scoorden wat kleding voor de meiden en een volgens mijn dochters te gekke zwembroek voor papa.
Iets cultuur wilden we vastleggen en zo'n interieur van de kerk aan het plein is en blijft mooi.

DSC04478k Kerk in Znojmo.jpg

Maar het was veeeeeeeel te warm. Het zoeken naar een zonnebril en een wc bracht ons door een 'steegje' bij een heerlijk terras in de schaduw. Helaas hadden we al gegeten. De ober zal vast gedacht hebben, weer zo`n stelletje krenterige Hollanders. Maar we weten het de volgende keer te vinden.

Hoewel de rest van de familie mijn mening over haar muziek niet deelt, heb ik genoten van deze muzikante en haar zang. Ik verstond er niets van, maar het klonk erg melancholisch in onze oren.
Van het restaurant kreeg ze een verfrissing aangeboden en onze jongste heeft een bijdrage in haar mandje gegooid. Tegen een foto had ze geen bezwaar. Ze heeft hem goedgekeurd met een stralende lach.

DSC04483k De foto is met een stralende lach goedgekeurd door de artieste.jpg

En nadat we ons te goed hadden gedaan aan koude dranken en ijs-desserts, zijn we veel sneller dan gepland weer vertrokken naar het koele bos en meertje.
 
Macek
Na een heel slechte ervaring met Tsjechische wijn in Lednice in 2005 hadden we niet zo`n behoefte meer.:vies:
Maarrrrrr....... Na ons uitje in Praag weten we wel weer beter,
Dus komend jaar gaan we weer proeven.:proost:
Hilde
 
Met dat hele warme weer is het altijd weer fijn om de koelte op te zoeken.
Hoewel, een kampvuur hoort er bij. En een goede voorbereiding is het halve werk.

DSC04487k Voorbereiding voor een bescheiden kampvuur.jpg

Met de emmer water ernaast en een luie stoel en een lekkere Magister bv. Een van onze buren was meer een fan van de Becherovka.
Door deze mensen konden we een keer zonder de honden op pad.
Zij boden spontaan aan om een dagje op te passen. Wij hebben het aanbod geaccepteerd en zijn naar Jihlava gegaan. Daar hebben we eerst op het plein rond gekeken.

DSC04494k Jihlava.jpg

De apotheek en het terras bezocht en onder dit prachtige plein ligt een onderaards gangenstelsel wat we nu zonder honden konden bezoeken.

DSC04495k Jihlava 2.jpg

Een van deze gangen gaf licht in het donker. Of het zo gezond is moeten we maar niet te lang bij stil staan. Het was wel heel indrukwekkend.
Van het gangenstelsel hebben we geen foto's.
 
Na eerst onze belofte ingelost te hebben en de Mac te hebben bezocht, gingen we op weg naar de Zoo.
We waren al vaak langs de 'afrit' gekomen. We kwamen wel aan het twijfelen toen we daadwerkelijk deze weg inreden. We zijn natuurlijk Blijdorp gewend.
Dit was iets kleinschaliger. Maar de entree zag er prachtig uit.

DSC04500k entree jihlava Zoo.jpg

Na de entree was er eerst een vrij lange saaie weg. Onze verwachtingen waren laag. Zeker gezien de prijs.
Maar na de start bij de eerste verblijven

DSC04507k leeuwaapje.jpg

zagen we een mix van mooie verblijven

DSC04508k twee katjes.jpg

met daarnaast ook wat verouderde verblijven. Het was duidelijk een dierentuin in opbouw. En er werd ook opgeroepen om de Zoo te sponsoren.
Zelf vond ik de Afrikaanse hutten die deels als dierenverblijf waren ingericht, de topper. Ook voor de kinderen is er een redelijk grote speeltuin en kun je rondracen in bijvoorbeeld een jeep op kindermaat.
Winkeltjes en kraampjes waren er natuurlijk ook.
En een van de terrasjes was via een touwbrug te bereiken. Wij vonden het zeker het geld waard. Maar je moet het niet vergelijken met onze dierentuinen.
Een halve dag is genoeg. Hoewel ik eerlijk gezegd toe wil voegen, dat wij als abonnementhouder van Blijdorp ook meestal na een half dagje er wel weer even genoeg van hebben.
 
En zoals bijna ieder jaar, hadden we weer een jarige in onze vakantie.
Dit keer was het niet een bijzonder jaar, maar elk jaar moet gevierd.

DSC04564k 51 jaar hoera.jpg

En omdat het de vorige keer zo'n groot succes was, hebben we via Jur en Lillian de supermusici waarvan ik de naam maar niet kan onthouden, weer gevraagd.

DSC04565k Muziek hoort bij feest.jpg

En ook dit jaar was hun muziek goed en hun enthousiasme groot.
Later in de vakantie traden ze op in het dorp, met een wat ruigere act. Helaas waren we niet in de gelegenheid ze ook daar te bewonderen.
Tijdens zo'n feestje is het lekker druk en super gezellig. Maar niet iedereen houdt ervan, dus tijd is tijd. Wel staan wel altijd verbaasd dat mensen onze uitnodiging afslaan. Terwijl ze gewoon voor de tent zitten.
En dan de volgende ochtend is het weer zo sereen.

DSC04569k Zwanen op het meer.jpg

Zwanen die voorbij dobberen en de zon op het water.
 
En het seizoen was nu echt begonnen. En hoe meer mensen, hoe meer troep. Dat had tot gevolg dat er af en toe een soort show werd opgevoerd. `Hollandse`folklore.in een Tsjechisch decor.
Jur stampend op zijn klompen.
Hij dacht dat niemand keek. Dus stiekem door ons vastgelegd.
Nog zo`n stiekem plaatje

DSC04590k  dromen.jpg

Liggend op mijn knieen kon ik dit plaatje schieten. Zelf vind ik het heel goed gelukt.


En dan eindelijk komt het ervan. warm of niet we gaan de auto in en rijden gekoeld door de air-co naar Olomouc.
Van Arno had ik deze tip bij mijn kennismaking met het forum bij de tips voor beginners gekregen. En hij had zeker niets te veel gezegd.
Wat een prachtige stad. En omdat het erg warm was en we de auto geparkeerd hadden in een echte parkeergarage waar het heerlijk koel was. Besloten we de honden na een fikse wandeling in de auto te laten.
Als we dan stiekem gaan kijken liggen ze heerlijk te slapen.

DSC04599olomouch.jpg
 

Bijlagen

  • DSC04581k hoe meer gasten hoe meer troep en dan doet  de klompendans  goede dienst.jpg
    DSC04581k hoe meer gasten hoe meer troep en dan doet de klompendans goede dienst.jpg
    47,1 KB · Bekeken: 99
Bovenaan