Vochtige muren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand ervaring met het toepassen van electro osmose om vochtproblemen tegen te gaan?
.... ....
Het is wel kostbaar om het uit te voeren maar altijd nog goedkoper dan het eindeloos uitvoeren van reparaties en het genot van schimmels in huis.

Dit is een goede oplossing en is al eerder beschreven

Ook wij kennen het probleem van optrekkend vocht in de muren. Er is echt wel wat aan te doen. Maar dat kost wel wat geld en geloof me als je het goed doet is het probleem voor 100% opgelost. ( en ik spreek uit ervaring )

Wat is de oplossing???
De buitenmuur en de binnenmuur moeten meter voor meter open gemaakt worden, daar leg je rubberoud tussen, dan is de verbinding tussen de fundering en de muur afgesloten, zodat het water niet meer kan optrekken in je muur.
Let wel op dat de binnenvloer als die op zand is gelegd, wel geïsoleerd moet zijn,
en de isolatie moet wel verbonden worden met de muur isolatie.
Gr Arie
 
Ik zocht eigenlijk een oplossing waarbij ik niet het halve huis moet slopen.
In ons geval zou dat aan de buitenkant gaan om 65 muur en binnen iets van 80 meter.
Een aantal bouwkundige maatregelen hebben we al getroffen maar dat is nog onvoldoende.
Met electro osmose hoef je niet te grof te graven/breken/slopen. Dat is natuurlijk een groot voordeel.
Ik vond nog een clip waarbij het procedee wordt uitgelegd/getoond.
http://www.destentor.nl/stentortv/regionieuws/article6440600.ece
 
Ook ik zit, hier in Duitsland, met een vochtige/natte kelder en ben daar al drie jaar tegen aan het worstelen. Ik heb eerst compleet nieuwe hemelwaterafvoer aangelegd (65 meter) en die aan laten sluiten op het riool.

De oude hemelwaterafvoer bestond uit het weg laten lopen in de (veen)bodem en standaard na een goede week na hevige regenval stond er dan water in de kelders.

Ik dacht de kelder droog te hebben tot na de laatste stevige regen (90 mm in 24 uur) van twee weken geleden, weer indringend water en dat uurt dan weer weken eer het droog is. Daarbij zijn dan de muren op sommige plekken tot ruim een meter hoog nat.

Ik heb de afgelopen weken zo ongeveer alles gelezen wat er over natte kelders te lezen staat, op Nederlandse, Belgische, Duitse en Zwitserse fora en uiteraard hier en ben veel wijzer geworden.

Alle electro-osmose methoden worden door deskundigen betwijfeld en dat goed, wetenschappelijk onderbouwd. Hydropol en de Zwitserse Aquastop claimen dingen die niet waargemaakt worden.

Wetenschappers beweren dat het effect ogenschijnlijk is omdat het gebruikte vermogen zo gering is dat dat in het gunstigste geval slechts enkele centometers in de muur dringt.

De aangeraden methode om van binnenuit te werken is injecteren onder lage druk of trechteren van Kiesol of waterglasm middels boorgaten.

Ik ben inmiddels begonnen boven de vochtgrens in de muren en naar gelang deze droger worden ga ik door tot op de fundering. Als van de zomer de kelder droog is worden de voegen tussen de vloertegels op die plaatsen waar vocht indringt weggeslepen en gevuld met kiesol.

De ideale oplossing om het huis/de kelder van buiten compleet te verzegelen is niet haalbaar omdat daar niet meer bij te komen is.

De duurdere en comfortabele oplossing van een toverdoosje in de kelder sla ik over, ik zet de radio wel aan als ik aan het boren ben.

Op het technisch merkbladvan Remmers/Kiesol staat alle info plus de werkwijze en dat ziet er onderbouwd uit.
 
Hallo Jan,
Wij hebben net een offerte opgevraagd voor het laten aanleggen van drainage. Wij hebben twee zeer uiteenlopende bedragen opgekregen. Jij hebt het over een schappelijke prijs. Zou je willen vertellen wat schappelijk inhoudt? Ik hoop dat je ons kan/wil informeren.
mvg, mp
 
kun je net zo goed een paragnost inhuren.
blijft me verbazen waar mensen in geloven.
Inmiddels wat meer onderzoek gedaan. Voordat ik duizenden euri uitgeef wil ik toch wel weten wat ik koop. Hydropol komt bij me aan met allerlei mooie rapporten over de veiligheid van de apparatuur. Dat zegt dus niets over de werking. Het verhaal dat verteld wordt klinkt heel mooi. Ik ben er inmiddels achter hoe het spel gespeeld wordt. Tijdens het verkooppraatje wordt het principe van electro osmose uitgelegd. Mooi verhaal met een +pool en een -pool en dat water mits 'gericht' :) naar de minpool afreist. Vervolgens wordt uitgelegd dat door middel van een radiosignaal op een heel lage frequentie de watermoleculen naar beneden worden gestuurd. Afijn, na een korte opfriscursus natuur en scheikunde kan je wel stellen dat het verhaal pure larie is. De consument wordt in verleiding gebracht met halve waarheden en mooie rapporten van officiele en niet-officiele instanties die roepen dat de apparatuur veilig is. Pure misleiding dus. Of beter gezegd oplichting? Voor ons deus geen draadloos waterwegtoverkastje. Het enige dat het doet is je portomonee leegtoveren.
 
Hallo Jan,
Wij hebben net een offerte opgevraagd voor het laten aanleggen van drainage. Wij hebben twee zeer uiteenlopende bedragen opgekregen. Jij hebt het over een schappelijke prijs. Zou je willen vertellen wat schappelijk inhoudt? Ik hoop dat je ons kan/wil informeren.
mvg, mp

reken op 500kc/m³ graafkosten en een paar kronen voor de folie en de drainagebuis.

kun je geen Tsjechisch dan x2 geen technische kennis x3
laten merken dat je een Hollander bent x4
 
mijn huis ligt op een heuvel , was ongeveer 40 M³ 3 zijden , plus restmateriaal
bagger 600kc/uur prijs komt aardig overeen.
ik had wel offertes x2 x3 x5 etc.
mijn Tsjechisch was toen nog slechter....
 
mijn huis ligt op een heuvel , was ongeveer 40 M³ 3 zijden , plus restmateriaal
bagger 600kc/uur prijs komt aardig overeen.
ik had wel offertes x2 x3 x5 etc.
mijn Tsjechisch was toen nog slechter....


Klopt, ik heb dezelfde ervaringen, was dan wel niet met grondwerk maar dat is om het even. Uiteindelijk had ik het door hoe het moest en liet iemand van de zaak de offerte opvragen, onder eigen naam. Dat ging een stuk beter !!!
 

Vodnik

† In Memoriam
Inmiddels wat meer onderzoek gedaan. Voordat ik duizenden euri uitgeef wil ik toch wel weten wat ik koop. Hydropol komt bij me aan met allerlei mooie rapporten over de veiligheid van de apparatuur. Dat zegt dus niets over de werking. Het verhaal dat verteld wordt klinkt heel mooi. Ik ben er inmiddels achter hoe het spel gespeeld wordt. Tijdens het verkooppraatje wordt het principe van electro osmose uitgelegd. Mooi verhaal met een +pool en een -pool en dat water mits 'gericht' :) naar de minpool afreist. Vervolgens wordt uitgelegd dat door middel van een radiosignaal op een heel lage frequentie de watermoleculen naar beneden worden gestuurd. Afijn, na een korte opfriscursus natuur en scheikunde kan je wel stellen dat het verhaal pure larie is. De consument wordt in verleiding gebracht met halve waarheden en mooie rapporten van officiele en niet-officiele instanties die roepen dat de apparatuur veilig is. Pure misleiding dus. Of beter gezegd oplichting? Voor ons deus geen draadloos waterwegtoverkastje. Het enige dat het doet is je portomonee leegtoveren.

En de referentielijst die gebruikt wordt klopt ook niets van!
Door één van de leveranciers (weet niet meer welke, de naam veranderd nogal is) wordt zelfs Narodni divadlo als referentie opgegeven echter daar is niemand die er iets van weet.
 
Probeer waterglas, kost weinig en je hebt resultaat.
Als dat mogelijk niet helpt, gewoon injecteren.
Dat is een doodnormale methode met goede resultaten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ja Kukel, maar voor injecteren, ventileren!!!!!!!

Ik heb de vochthuishouding enorm verbeterd door alleen ventileren en verwarmen (met de ramen open), dat heeft me tientallen procenten rel. vochtigheid opgebracht.

O ja, niet alleen ventileren, óók alle begroeien (gras en onkruid) dat tegen de muren aangroeide verwijderd (over een breedte van ongeveer 20 cm)
 
Heer Kukel adviseerd waterglas..
ook wel Hamoline genoemd..
dit is waterafstotend en kan met een blokwitter of vernevelingsspuit op de buitenmuur aangebracht worden..
tegen optrekkend vocht helpt dit echter niet..
wel als er regen op de muur komt, dit loopt er af zonder in de poreuze steen/stuclaag te dringen..
de beste oplossing is het meter voor meter doorzagen van alle funderingssmuren en isoleren met speciale folie..
dit is echter een kostbare zaak 3000/5000 kc per m2..
wel 100% resultaat..
de andere methode, injecteren onder een schuine hoek met een produkt wat verkiezeling van de fundering tot gevolg heeft en water uit de fundering verdrijft/tegenhoud word in tjechie nauwelijks toegepast..


pes..geeft zijn gefundeerde mening..
 
waterglas fantastisch spul.
bestaat in 2 vormen alkali/natrium (mix) voordeel snel te injecteren, spotgoedkoop werkt goed.
nadeel chemische reactie ,bij monumentale panden en bijv. waar opnieuw gestuukt/betegeld moet worden geeft het vaak problemen met de hechting.
dan zijn er nog de andere (injectie gelvormers) maar die zijn erg giftig en voor de doe het zelver niet geschikt.
 
Hmmm... hem helaas geen tijd om alle 14 de pagina's door te lezen.
Maar om terug te komen op de eerste vraag.

Stuckwerk laat aan de buitenmuur vaak los omdat men teveel kalk gebruikt.
Gebruik een betere verhouding van cement en goed zand en je stucklaag zal al velen malen beter zijn en goed houden!

Aan de binnenzijde is soms het probleem dat de vloeren niet goed zijn.
Dan zit direct onder de houten vloer al aarde oid.
Verwijder dit flink. Dan een laag steentjes en beton etc, voor het mooie nog isolatie etc en men heeft aan de binnenzijde ook een stuk lagere vochtigheid.

Gr, Erik
 
Als je een (beton)vloer gaat isoleren, kan het eventuele vocht nog maar één kant op: naar de omliggende muren. Daar zal het in optrekken en voor problemen zorgen.
Om dat weer te voorkomen, werkt slechts de 'doorkap/doorzaag-methode' 100% afdoende.
Dit is ons door meerdere bouwbedrijven zo uitgelegd en ik geef het maar door.
 
Ik wil even de laatste ontwikkelingen melden; methode van waterglas injecteren werkte voor het grootste deel van het probleemgebied op twee gaten na.

Hier was blijkbaar zoveel drukwater dat waterglas geen kans kreeg de kristaliseren, als het ware weggedrukt werd door het opkomend water.

Ik heb hetvolgende gedaan, met een oude straalspuit voor gritstralen (beetje aangepast), na het leegzuigen van de boorgaten met een slangetje op een waterzuiger, snelcement in het boorgat gespoten met behulp van de compressor.

Dit snelcement hardt in vijf minuten uit en is gelijk waterdicht en dit gaat vanzelf door het binnendringend water. Dagje wachten en de waterglastrechters weer geplaatst en drie dagen lang waterglas navullen tot verzadiging en de zaak is dicht en droog.

Over een week of wat de zaak bespuiten met schimmelwerend middel en dan afwerken en dan verwacht ik van het probleem af te zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
...........................Hier was blijkbaar zoveel drukwater dat waterglas geen kans kreeg de kristaliseren, als het ware weggedrukt werd door het opkomend water.

.........................


Vooropgesteld, ik ben géén bouwkundige! Maar hier heb ik toch vraagtekens bij.

KJe noemt opkomend water, moet ik me hierbij voorstellen dat het geboorde gat gewoon vol liep met water?
Dan heb je het toch niet meer over optrekkend vocht, maar meer over een waterval!

Laat een bouwkundige is reageren!

P
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je een (beton)vloer gaat isoleren, kan het eventuele vocht nog maar één kant op: naar de omliggende muren. Daar zal het in optrekken en voor problemen zorgen.
..........................


Dat is te voorkomen door onder de nieuwe betonnen vloer drainage pijp te leggen die naar buiten "kijken".

Ik heb dit opgelost door onder de nieuwe betonnenvloer grind te storten waardoor "zig zag" een drainage buis ligt die aan beide zijden een aansluiting naar buiten heeft. Aan één kant waar die pijp naar buiten komt heb ik een ca 150 cm hoge pijp aangesloten die matzwart gespoten is én in de zon staat. De lucht in deze pijp warmt op en veroorzaakt een luchtstroom door de drainage pijp.
 
Bovenaan