Vochtige muren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al surfend over het 'web' kom ik veel te koop staande huizen tegen waarvan de binnenmuren verkleurd zijn. Wellicht komt dit door vochtdoorslag van de muren?
Ook valt het me op dat de buitenmuren vaak niet geheel van een stuclaag voorzien is, of dat een gedeelte van de stuclaag er af gevallen is.
Ik vraag me af wie van jullie hier zelf mee te maken heeft gehad en hoe e.e.a. is opgelost.
 
Ja, de zoekfunctie heb ik uiteraard geprobeerd maar niet gezocht op verwijderen witkalk.
Ben toch benieuwd wie last van vocht heeft gehad en hoe het opgelost is.
 

Tabe

† In Memoriam
Sjakie.
Ook wij kennen het probleem van optrekkend vocht in de muren. Is moeilijk wat aan te doen. Ik heb wel eens gehoord van het "doorsnijden" van de muren waarna een vochtwerende laag wordt tussengeplaats. Wat ik mij daarbij moet voorstellen weet ik eigenlijk niet. Voor ons huisje is dat niet rendabel. De kosten zouden te hoog worden.

Wat de buitenmuren betreft: We hebben drie jaar geleden de hele pleisterlaag weggehaald. Veel grote stukken zaten compleet los van de muur. Men heeft een nieuwe laag aan de buitenmuren gemaakt. Nu al laat op het sommig plaatsen, vlakboven het maaiveld al weer los. Dit heeft eveneens met het vocht te maken maar evenzeer met het gebruik van slecht cement. Ach, het is voor ons maar een chalupa, een vakantieverblijf. Dus er valt mee te leven. Overigens hebben onze buren/vrienden met hetzelfde probleem te maken en zij wonen er al meer dan 30 jaar.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Wanneer het om een natuurstenen muur gaat, kun je de onderrand weghakken, bijv 1 meter breed, dan de onderkant een beetje vlakmetselen, butum erop, beide zijdes ongeveer 10-15 cm uitloop en dan weer dichtmaken, de volgende dag bijv aan de andere kant van de muur hetzelfde doen en dan bijv het middelste deel. Bij een gemetselde muur kun je met een soort zaag , de muur doorsnijden, butum ertussen en weer dichtmetselen. Wil je dit snijden ook doen bij een natuurstenen muur dan kost je dat zo'n 4.000 tot 5.000 Kc per strekkende meter. Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tabe schreef:
Ik heb wel eens gehoord van het "doorsnijden" van de muren waarna een vochtwerende laag wordt tussengeplaatst.

Doorsnijden is hetzelfde als onderkappen.

Opstijgend vocht

De oplossing? Er bestaan twee methodes; onderkappen of injecteren. Bij het onderkappen wordt een waterkerende laag in de muur gebracht. Dit gebeurt in stroken om de stabiliteit van de woning niet in het gedrang te brengen. De oplossing is hierdoor arbeidsintensief en tijdrovend. Onderkappen wordt dan ook nog maar weinig toegepast.
Het injecteren werkt flexibeler en sneller. Het is in feite het aanbrengen van een horizontale barrière met behulp van een chemisch product. De steen wordt hierdoor als het ware waterafstotend. Wanneer er een goed product wordt gebruikt voor het injecteren, biedt het een even duurzaam resultaat als het onderkappen.”

Meer over de injectiemethode in volgende link:

hydrotec.be
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Tabe schreef:
Overigens hebben onze buren/vrienden met hetzelfde probleem te maken en zij wonen er al meer dan 30 jaar.
Voor hun zal het probleem minder erg zijn als bij jou, ik neem aan dat je buren er wonen, dus stoken ze meer dan jij, waardoor dit minder problemen geeft.

Freddy, injecteren gebeurd volgens mijn mannetje hier maar heel weinig aangezien het heel veel kost en niet altijd een lang goedblijft. Hier gebeurd het 'onderkappen' zoals jij zegt veel meer en blijft langer goed dan wij ;)
 
Je hebt impregneermiddelen te koop.
Aan de binnenzijde op de muren smeren en, voila, de muren worden droog.
Een ouderwetsmiddel is waterglas.
Te halen bij de drogist, aanmaken en smeren maar.
Goedkoop en effectief.
De waterdichtheid ontstaat, net als injecteren, dat kristallen zich samenvoegen tot een waterdichte laag.
Maar, vrienden, ventileren, gewoon ventileren.
Dag en nacht , het helpt.
De lucht moet er in komen en er ook weer uit gaan.
Simpel en effectief.
De buitenzijde van het huis, stucwerk, kan ook waterdicht worden gemaakt, dit moet je om de paar jaar herhalen.
En onderhoud is van levensbelang voor je woning.
Immers, het huis wordt nat, in elke kier en scheur, al is hij nog zo klein komt water.
En als het gaat vriezen is het telaat, water wat tot ijs wordt zet uit.
Kortom, uw kotje verkrot. pleisterwerk valt eraf, tegels laten los, metselwerk verpulvert.
Dus gewoon uw onderkomen onderhouden gelijk u uw meisje onderhoud.

Groet van Kukel die van een kot een paleis heeft gemaakt.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Kukel, ja lekker goedkoop, lekker Nederlands. Maar als je dus niet in je kotje/paleis woont, is elke dag ventileren en meer dan af en toe stoken geen optie. Dus naar mijn idee geen oplossing.
 
Nou dan laat je gwoon je huis verkrotten.
makkelijk zat.
Goed onderhoud is een eerste vereiste voor de meerwaarde van een woning.
En waarom niet stoken?
Mijn cv staat aan op 5 graden, altijd.
En er wordt geventileerd.
Heerlijke droge vrieskou.
Dag en nacht.
Dus niks goedkoop! Nadenken, meer niet.
Dat is de oplossing. Altijd.
 

Tabe

† In Memoriam
Alleen ventileren is in ons huisje niet voldoende. De opmerking van Esther klopt wel. In bewoonde toestand is er minder last van vocht omdat er dan verwarming is.



bijgaand het huis na het stuckwerk. Nu het terras nog.

huisje.jpg

stucken7.jpg
 
Heel mooi huis Tabe.
Mijn complimenten.

Is er iets over de geschiedenid bekend?
Of had je dat al verteld?
Mijn hersentjes laten het soms afweten.

Het lijkt mij trouwens erg groot.
 

Freddy2005

† In Memoriam
kukel schreef:
Is er iets over de geschiedenid bekend?
Of had je dat al verteld?
Mijn hersentjes laten het soms afweten.

:offtopic: Er is een watermeterput voor het huis aan de straatzijde.

Ventileren is alleen goed voor condensatievocht in de ruimten van het huis. Zie ondermeer: voldoende ventilatie van de slaapkamers. Opstijgend water uit een muur ventileren lijkt mij in Tsjechië onmogelijk.
 
Hoi Freddy ben jij van het vak?
Het klopt wat jullie zeggen van opstijgend vocht, maar is het in der dat opstijgend vocht of kommt het vocht van buiten gewoon door de muur?
Als de vochtplekken midden op de muur zijn dan is het geen opstijgend vocht. Heb je geen fotos van de vochtplekken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Binie/Ger schreef:
Het klopt wat jullie zeggen van opstijgend vocht, maar is het in der dat opstijgend vocht of kommt het vocht van buiten gewoon door de muur?
Als de vochtplekken midden op de muur zijn dan is het geen opstijgend vocht. Heb je geen fotos van de vochtplekken.
Sjakie schreef:
Wellicht komt dit door vochtdoorslag van de muren?
Ik ben niet direkt bouwvakker maar wel technisch onderlegd. Het moet inderdaad bekeken worden, geval per geval waar precies zich de vochtvlekken voordoen en of er niet een direkt aanwijsbare reden toe is. De meeste vochtproblemen zullen zich wel onderaan de muren voordoen en dus met optrekkend water te maken hebben. Wat Sjakie schrijft moet dus specifiek bekeken worden of het aan de bepleistering ligt of waaraan precies. Een lekkend dak is dus een heel ander probleem als de muren van bovenaf nat worden. Dus inderdaad eerst de plaatsen lokaliseren en de nodige besluiten trekken.
 

pepo

† In Memoriam
muren ventileren

Freddy2005 schreef:
Opstijgend water uit een muur ventileren lijkt mij in Tsjechië onmogelijk.
Het probleem van opstijgend vocht in mijn huis met dikke, stenen muren heb ik tijdens de grote verbouwing als volgt opgelost.
Binnen:
Oude vloeren verwijderd
basis betonnen ondervloer aangelegd
5 cm polyester (piepschuim) isolatie er op.
Meerdere ademende drainage pijpen met gaatjes langs de muren gelegd en uiteinden naar buiten getrokken door gaten in de muren, inlaat aan de voorkant van het huis laag bij de grond, uitlaat aan de achterkant plm 1.5 meter boven de grond, een soort schoorsteen.
Grind om de pijp heen en in de bovenste betonlaag verwerkt.
Buiten:
Een gleuf/geul gegraven langs de buitenmuren, noppenfolie tegen de muur gelegd, weer de gele drainage pijp er in gelegd , grind er in.
Verder:
Ventileren en verwarming op 7 graden in winter, als er niemand is.
 

Bijlagen

  • opptrekkend_vocht_1.jpg
    opptrekkend_vocht_1.jpg
    201,5 KB · Bekeken: 119

Tabe

† In Memoriam
Sjakie, dat zal er zeker mee te maken hebben. De muren zijn een meter dik en zijn rechtstreeks opgetrokken vanaf de fundering/ grond.
 
Bovenaan