Vochtige muren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Wat Jirina in posting 99 schrijft herken ik allemaal, behalve wat onder 10 staat, daar heb ik nog nooit van gehoord en daar is aquapol nou juist op gebaseerd!

Het bouwcentrum Rotterdam heeft ooit is onderzoek gedaan naar dit soort systemen, ga daar is vragen hoe hun ideeen zijn.

P
 
Ik heb gevoel dat het over het vocht meer divers en meer uitgewerkt is in CZ dan in NL. Het is maar mijn gevoel - door andere en diverse gesteente in de grond en diverse landschaps formen .
In NL zie ik de palen in de grond slaan; daarna een betonplaat en dan een volledig afsluitende isolatie en zo is het. Blijkbaar elemineren ze direct alle formen ..?
Ik zie hier alleen de nieuwbouw. Weet eigenlijk niet hoe is het in NL bij de oude huizen.
Hydropol werkt op basis van osmoze , heeft een elektra aansluiting nodig.
Aquapol werkt op basis van magnetokinese en heeft geen elektra aansluiting nodig.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Hallo

Even een verslagje van mijn kant weer.
In de afgelopen week hebben ze van hydropol weer testen gedaan.
En ik stond versteld dat de waardes behoorlijk gezakt waren.
Op de eerste plaats doordat de laatste test in de winter was, en we dachten dat het daardoor zou komen dat de waardes gezakt waren. Maar de waardes zijn nog verder gezakt dan in de winter.
Op de tweede plaats door al die regen die er de afgelopen maand is gevallen had ik het ook niet verwacht.
Ik ben bij alle testen geweest en heb met eigen ogen de waardes gezien en genoteerd. Ik ben blij EN opgelucht dat het perfect werkt.
Want je betaald er wel veel voor, maar zeker minder dan het doorsnijden van muren ed., plus je hebt geen rotzooi en tijdverlies.
Eigenlijk heel simpel een kastje ophangen en stekker in het stopkontakt klaar.
Een jaar geleden begon ik met een waarde op een punt op een hoogte van 18 cm 14.5 en nu is die waarde 1.5 dat is dan ook wel de meest opvallende waarde. andere waardes op die hoogte zijn: 15.4 naar 5.8 , 14,3 naar 4.5 , 7.4 naar 0,5
Dus toch een behoorlijke daling in een jaar tijd.
Wij zijn zeer tevreden erover.

Groetjes Hetty
 
:kwaad:
Wat is nu de goede en goedkoopste oplossing om vochtige muren droog te krijgen? Graag een kort maar JUIST antwoord. Dank!
:fool::lmfao::yess::stom!::koud:
 
As je weet waar komt dat vocht vandaan.
Zoals je boven kon lezen zijn er verschillende soorten vocht.
Voor elke is een andere oplossing.
 
Hydropol werkt op basis van osmoze , heeft een elektra aansluiting nodig.
Aquapol werkt op basis van magnetokinese en heeft geen elektra aansluiting nodig.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

als je osmose wilt zien kun je ook hier kijken ik gebruik het om zuiver water te krijgen. lijkt me dus sterk dat je er vocht mee wegkrijgt.

magnetokinese !!!!! zal wel net zo goed werken als telepathie ik kan ook niet bewijzen dat het niet bestaat. :confused:
 
Vocht

Immer een probleem

Er staan verscheidene oplossingen vermeld

Vertel iets meer

Mijn vochtprobleem heb ik opgelost door te vloeken en te tieren.

Lina recta liep ze weg.


Iets voor jouw/
 
of impregneren,heb gaten onderin de muren geboord om de 40cm en deze vol laten lopen met impregnatiemiddel,sindsdien kurkdroog:dank2::top::D
 

Vodnik

† In Memoriam
Vochtige muren kunnen ook veroorzaakt worden door lekke dakgoten, opsporen en repareren, goed zoeke, oplossing niet kostbaar.

Maar meestal is het een meer complec probleem: Optrekkend vocht uit de grond.
Remedie: Muren doorzagen en een (roest vast) stalen plaat er tussen. Werkt goed maar is niet goedkoop!

Dan de wonder methode die tegen alle vocht problemen werkt!:ja::ja:
Hydropol! Is zo goed dat er op elke beurs een andere vertegenwoordiger staat ( ze worden blijkbaar allemaal schat en schat rijk!) Werkt net als telekinese (toen ik op een beurs vroeg of dit principe gebruikt wordt was het antwoord Ano Ano!:lmfao::lmfao::lmfao:)
 
:kwaad:
Wat is nu de goede en goedkoopste oplossing om vochtige muren droog te krijgen? Graag een kort maar JUIST antwoord. Dank!
:fool::lmfao::yess::stom!::koud:

Een van de grootste veroorzakers van vochtige huizen is een gebrek aan ventilatie, zeker bij huizen welke slechts een paar maanden per jaar gebruikt worden laat deze vaak te wensen over.

Oplossing.... ja ventileren ( kan ook op natuurlijke wijze)
Rondom het huis drainage pijpen aanbrengen ( in de grond) en het water naar het laagste punt afvoeren (afschot).
 
Geacht forumlid,

Het oplossen van vochtproblemen heeft géén eensluidende oplossing is in de praktijk gebleken. U dient in eerste instantie de oorzaak van het vochtprobleem op te zoeken.

a) Check eerst hoe hoog uw woning ligt ten opzichte van de omliggende percelen
b) Check of er waterquellen en of natuurlijke waterafvoer in een straal van 150 meter rondom uw woning zit
c) Check of er onder de fundering waterkerende isolatie is aangebracht

Soms is het inderdaad voldoende om een drainagebuis aan te leggen rondom het huis, waarbij u wel een geul moet uitgraven tot onder de funderingsstenen. In eerste instantie bevestigt u zwarte folie aan de funderingsmuur, hierna brengt u een laag stenen 33/63 aan, hierop legt u een drainagebuis op afschot naar het laagste punt, waarop stenen 0/33 aanbrengt. Aan te bevelen breedte 50 cm. Eindafwerking huisgrind.

Soms dient u water, dat naar uw huis toe loopt eerder af te stoppen. Kijk met name als de dooi intreedt waar in de omgeving waterplassen staan, en check hoe het water wordt afgevoerd.

Zoals het forumlid Tully meldt, wordt het vochtprobleem regelmatig veroorzaakt door gebrek aan ventilatie. Dit hoeft evenwel niet de enige reden te zijn.

Succes ermee

Addy
 
Vocht... Het blijft een probleem. Door de vorige huiseigenaar is al een grindkoffer aangelegd rondom het huis. We konden aan de kringen op de muren in de woning zien dat het vocht voordat dit systeem aangelegd was tot circa een meter hoog zijn weg had weten te vinden. Wij hebben het volgende bedacht. Op het huis staan 3 schoorstenen en er stonden geen kachels meer. We hebben de afdekplaatjes van de afvoer afgehaald en er een luchtrooster voorgezet. De schoorstenen hebben aan de onderzijde in een andere ruimte een luikje zitten waar het roet na het schoorsteenvegen uit opgeruimd kan worden. (van tevoren het roet met de stofzuiger opgezogen. Ging prima totdat de stofzuigerzak scheurde! Maar ja, shit happens!) Luikje verwijderd en hier ook een rooster tegenaan gezet. Alle binnen deuren open laten staan bij vertrek en ventileren maar. In enkele hoeken blijven vochtplekken zichtbaar, maar het gaat steeds beter.
Deze kerstdagen hebben we in het huis doorgebracht. Na een weekje stoken en 's morgens ventileren waren alle vochtplekken verdwenen en was de relatieve luchtvochtigheid in huis gedaald tot de normale (zij het hoge waarde) van 65%. Was 93%!!!
Elk huis zal wel een andere reden hebben waarom het er vochtig is, maar een (tijdelijk) onbewoond huis waarin niet gestookt, noch geventileerd wordt is/wordt altijd vochtig, ook in ons land.
Wanneer we er permanent gaan wonen hopen we de zaak voor eens en voor altijd droog te kunnen houden. Dat is overigens al binnen nu en 3 maanden. Spannend hoor!
Gelukkig hebben we van het forum bijna alle informatie kunnen plukken die we nodig hebben. Dank u medeleden en liefhebbers!

Groeten,

Baartjo

Nederland is klein, denk GROOT!
 
Vocht

Wij hebben best ook last van vocht. Op een gegeven moment kwam tijdens de verbouwing spontaan een soort bron tot leven. Als oplossing hebben we inde grond een afvoerpijp gelegd zodat het water weg kan. Momenteel hebben we nog problemen met een voorzetmuur. Daar blijft het bovenin vochtig. Tussen de muren zit ruimte en er is een afvoer naar de zolder. Eigenlijk ben ik bang dat onze bron achter het huis lek is en dat daardoor de grond altijd nat is. Misschien heeft iemand daar ervaring mee.
Groeten,

Arnold
 

Vodnik

† In Memoriam
Wij hebben best ook last van vocht.................... Eigenlijk ben ik bang dat onze bron achter het huis lek is en dat daardoor de grond altijd nat is..............

Wat voor bron bedoel je? Als je hiermee een "wel" bedoeld, waar het water vanuit een diepte naar boven komt dan kan dat de oorzaak van natte grond zijn, maar een 'wel' is vaak heel oud en daar bouw je niet op.

Als je een waterput bedoelt, die kan niet lek zijn , het is een gat in de grond dat met wat stenen opengehouden wordt zodat je altijd bij het water kan.

Vaak wordt in zo'n put een pomp gehangen die water oppomp, als de leiding naar je huis lek is dan kan merk je dat opdat de pomp aanslaat ook op moment dat je geen water vraagt.
 
Wij hebben best ook last van vocht. Op een gegeven moment kwam tijdens de verbouwing spontaan een soort bron tot leven. Als oplossing hebben we inde grond een afvoerpijp gelegd zodat het water weg kan.

tijdens de verbouwing? zou de ondergrondse waterleiding geraakt kunnen zijn? :confused:

optrekkend vocht in de muren? een vochtige woning? inderdaad slecht voor het huis, maar wat te denken van mensen die in een vochtig huis wonen? die krijgen binnen de korste keren last van de "schimmel-bacterie"! en daar kom je niet 1, 2, 3, vanaf. het begint met een kuchje, maar dan? zoek maar eens op google!
 
Heeft iemand ervaring met het toepassen van electro osmose om vochtproblemen tegen te gaan?

Ik heb een grachtenpand in Maarssen en we hebben een oude (inmiddels woon-) boerderij in Tjechie. In beide panden hebben we last van vocht in de muren. Het kenmerkt zich door afvallende pleisterlaag vanaf de grond tot ca 50-100 cm boven maaiveld. De meeste zaken die hierboven in de voorgaande reactie zijn genoemd hebben we al toegepast. Mijn ervaring tot nu toe is dat het allemaal wel een beetje helpt maar het probleem niet echt oplost. Als we de vochtigheid in de muren meten dan is die nog steeds te hoog en we repareren nog steeds. Nu zijn we in onze zoektocht naar een goede oplossing gestuit op een oude methode die electro osmose heet. "Een natuurkundig principe leert ons dat watermoleculen onder invloed van stroom zich, door een capillair structuur (zoals in stenen) van de + pool naar de - pool wil bewegen. Al in 1935 werd op deze manier een bouwwerk drooggelegd." bron Hydropol. Nu ben ik ingesprek met Hydropol in NL om te zien of we dit kunnen toepassen op ons huis in Nederland. In Tjechie zijn we in contact met
Ing.Josef Kolář - PRINS
Havlíčkova 24
750 02 Přerov
tel: 581 202 154
fax: 581 703 379
www.sanace-zdiva.cz
om te zien of we het daar kunnen toepassen.

Wat we tot nu toe hebben gezien aan referenties geeft ons wel een goed gevoel over deze oplossing. Echter ben ik benieuwd of er op dit forum nog mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Het is wel kostbaar om het uit te voeren maar altijd nog goedkoper dan het eindeloos uitvoeren van reparaties en het genot van schimmels in huis.
 
Hallo

Als je een stuk terug leest dan zie je onze ervaring staan met hydropol.
Ik kan alleen maar zeggen dat wij er wel baat bij hebben gehad.
Het is inderdaad een flinke investering maar als je de andere oplossingen er langs legt die er voor ons waren, was het maar een schijntje tegenover hun prijzen. ( In ons geval dan)

Groetjes Hetty ( lipova)
 
Bedankt Hetty.
Ik had gezocht naar electro osmose in het forum met een zoekopdracht maar nix gevonden.
Ik had 'm iets anders moet maken. electro-osmose of osmoze :) Afijn dank dat je me op het goede spoor hebt gezet.
Gezien jouw ervaringen word ik gesterkt in de beslissing om het te proberen. Te beginnen in Tsjechië want daar is het het ergst.
Ik zal als het echt gaat gebeuren hier ook mijn ervaringen plaatsen.
 
Bovenaan