Vietnamese markten, winkels en bazars

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij waren vorig jaar al een behoorlijk stukje (1 uurtje rijden) in Duitsland toen ons werd vezocht, door een groen autootje met een soort lichtkrantje bovenop het dak, om hem te volgen.
Wij werden naar een parkeerplaats geleid waar de douane stond te wachten. Er werd ons gevraagd waar wij vandaan kwamen.Ons antwoord was Tsjechië. Er werd daarna gevraagd wat wij daar aan kleding gekocht hadden. ..... Gelukkig hadden wij dat jaar geen "merkkleding" gekocht dus er was niets aan de hand. Het was echter wel duidelijk dat ze op zoek waren naar nep-merkkleding.
Klopt. Het is al vaker op dit forum gezegd: de Europese douane (ook in Nederland) is de laatste jaren veel fanatieker op zoek naar namaakspullen. Als ze iets bij je vinden, kan je daar zéér hoge boetes voor krijgen (en uiteraard wordt het spul in beslag genomen).
 
Wie een nieuwe brommer koopt voor een kwart van de normale prijs, weet dat er iets niet klopt. Wie bewust merkartikelen koopt voor een veel lagere prijs dan gebruikelijk, weet dat er iets niet klopt.

Het zonder toestemming produceren en verhandelen van namaakspullen is verboden en strafbaar. Dat geldt ook voor het kopen van namaakspullen. Daar is de wet heel duidelijk in.

"Eerlijk kopen" bestaat niet als men redelijkerwijs kan vermoeden dat iets geen zuivere koffie is. En gezien de prijzen die die Vietnamezen rekenen, kan iedereen weten dat dat geen zuivere koffie is.
 
De leukste markt vond ik altjd de Dragoun bazar in Cheb, maar ja, die bestaat niet meer. Cheb wil ook van de rotzooi in de stad zelf af. Alles is nu verbannen naar een groot vietnamees inkoopcentum bij Waldsassen. Is heeeeel erg groot, en heeeeel veeeel hetzelfde. En gezellig? Mwoh, ik vond de Dragoun veel leuker. Je leert ook mensen kennen op zo'n markt, en die ben ik nu uit het oog verloren. Jammer hoor.
Afgelopen jaar hebben we onze kleding gewoon in de Vietnamese winkels in het centrum van Litomerice gekocht. Lekker ontspannen winkelen, gewoon met paskamers en je hoeft niet meer af te pingelen. Het is daar gewoon al goedkoop.
 
re

wat ik dus hoorde (toen ik met me babi aan de lijn zat :) ) is dat er allemaal razzia's door de politie in tsjechie gehouden word op marktjes waar vietnamezen zijn, de rede hierachter van was dat de grenzen vandaag voor altijd open zijn zonder controle's

weet iemand of hier iets van waar is of dat me oma zich vergistte :P??
 
Het oude Praagse slachthuisterrein (Prazska trznice, excuseer spellingsfouten)... Bij de brug naar Liben. Metro C richting Ladvi, station Vlatavska. Boven aangekomen elke tram naar links (1, 3 , 5).

Het slachthuisterrein van Holesovice.

Kan dit bevestigen. Bij metrostation Vlatavska uitstappen en dan is het nog een minuut of 5 lopen als je daar de voorkeur aan geeft.
Bij de ingang van de markt zit een grote M. Als je met de auto gaat, er zijn ruim voldoende parkeerplaatsen op het terrein zelf, moet je wel even naar een ingang zoeken.
mapgen_mapy_cz III abb.jpg

In het wit omkaderde gedeelte is de markt en links in het witte rondje, is de metrohalte. (Sorry, ik krijg de foto er niet groter op. Even dubbelklikken op de foto en je krijgt een grotere afbeelding)
 
agressieve vietnamees

Hallo,

Gisteren terug gekomen van onze 4e wintersport vakantie. Elk jaar op de terug reis doen we een korte stop bij grensovergang (Petrovice geloof ik) richting Dresden. Zo ook dit jaar. We zijn wel gewend aan de agressieve manier van verkopen van deze mensen echter dit jaar sloeg toch echt wel de kroon. Mijn vriendin zag een "prachtig" namaak truitje en vroeg of ze hem kon proberen. De maat was niet voorhanden dus de verkoper rent weg en komt terug met de goede maat. Prima, echter de prijs die hij vroeg was dermate hoog dat voor ons de lol er af was en hem vertelden dat we niet meer geinteresseerd waren. Ik zelf stond bij een ander kraampje te kijken toen mijn vriendin mij liep dat deze verkoper wel erg agressief werd. Ondertussen kwam er ook een vrouw bij die ons smeekte het truitje te kopen, echter wij wilden niet meer. Op het moment dat ik mijn vriendin kom bijstaan roept de mannelijke verkoper dat ze "krank im Kopf" is. Ik probeer samen met mijn vriendin naar de auto te lopen (er kwamen steeds meer andere verkopers bij staan) toen de verkoper mij een vuistslag op mijn gezicht gaf wisten we dat we moesten maken dat we weg kwamen, waarom de man zo kwaad werd is voor ons een raadsel. Echter dit was nog niet alles, de vrouwelijke verkoopster bleef maar smeken het truitje te kopen, weer bleef ons antwoord nee (helemaal na de vuistslag). De mannelijke verkoper kwam er vervolgens met een stok aan en begon daarmee op ons in te slaan. We besloten maar snel 5 euro voor hun rommel te betalen. Het was toen nog niet over maar we konden net op tijd de auto bereiken en met een straal gas de grens over gaan. Mijn vraag is hebben meer mensen hier ervaringen mee?
 
dkruizinga schreef:
..... hebben meer mensen hier ervaringen mee?
Wel met opdringerigheid, dat verschijnsel kent iedereen die ooit een Vietnamese markt in Tsjechië bezocht heeft. Maar de fysieke agressie en intimidatie die jullie meegemaakt hebben is echt uitzonderlijk, anders was dit zeker eerder al op het forum ter sprake gekomen.
Er vanuit gaande dat jullie op een normale manier kenbaar gemaakt hebben dat de koop niet doorging, denk ik dat jullie uitgerekend net die ene Vietnamees getroffen hebben die z'n dag niet had en door het lint ging. Dat moeten angstaanjagende momenten zijn geweest voor jullie.
Het zal waarschijnlijk vanwege de te verwachten administratieve rompslomp en het bijkomende oponthoud geweest zijn dat jullie geen aangifte hebben gedaan bij de politie?
 
Wat een afschuwelijk verhaal zeg.
Wij gaan wij altijd bij Zittau de grens over en ik vond wel dat de mentaliteit behoorlijk veranderd was. Mijn man blijft altijd in de auto want die vindt die markten echt verschrikkelijk.
Mijn dochter vraagt echter altijd of ik sigaretten voor haar mee wil nemen en ik dacht dat doe ik dan maar gelijk bij binnenkomst...
Als een zwerm bijen waren ze om me heen, een gepluk en getrek wat erg vervelend was... toen bleek dat de prijzen veel te hoog waren (bijna net zo duur als bij ons.) kreeg ik het voor mjn kiezen hoor, ik voelde me niet veilig en ben snel de auto ingevlucht.
 
PuNkEnStEiN schreef:
Het zal waarschijnlijk vanwege de te verwachten administratieve rompslomp en het bijkomende oponthoud geweest zijn dat jullie geen aangifte hebben gedaan bij de politie?
100 meter verder stonden agenten auto's te doorzoeken, dit was echter Tsjechie weer in en het was ter plaatse moeilijk in deze situatie de auto te keren. Daarom heb ik in een impuls de auto gestart en zijn we snel de grens over gereden. Ik hoop dat dit een incident is en dat dit verder niet weer gebeurd. Wij hebben in ieder geval ons lesje geleerd en gaan indien we weer van plan zijn iets te kopen op een dergelijk marktje alleen nog maar de auto uit indien er meerdere touristen zijn.
 
Wat een vreselijke ervaring!
Wij komen regelmatig op verschillende Vietnamezen markten maar zo iets als lijfelijke agressie hebben wij nog nooit mee gemaakt. Wat moeten jullie een angst hebben gehad. Wel jammer dat er geen aangifte is gedaan!
Dat smeken hebben wij ook wel meegemaakt en ik denk dat de hoogtijdagen voor deze markten voorbij is.
Vroeger verkochten de winkels in kleine steden alleen ouderwetse kleding van 10 jaar terug en was de Vietnamezenmarkt de enige optie om modieus gekleed te gaan. Tenslotte kopen de Vietnamezen hun spullen op dezelfde adressen in Vietnam, China, Taiwan etc. als de modezaken in Nederland. Waarschijnlijk prijzen zij zichzelf de markt uit en zijn er nu te veel Vietnamezen die hun inkomsten halen uit mode en bovendien zijn er in de "gewone" kledingzaken ook leuke dingen te koop. Van wat ik zie aan de grens bij Jirikov is dat zij steeds minder te doen hebben en verkoopsters inderdaad bijna smeken om iets te verkopen. Jullie werden in het Duits uitgescholden, wij krijgen regelmatig de indruk dat wij in het Vietnamees lelijke dingen naar ons hoofd krijgen geslingerd als wij niets kopen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Massale inbeslagname op Pražská tržnice

De Praagse douane heeft gisteren een grote razzia gehouden op de Pražská tržnice in stadsdeel Holešovice. Ongeveer 300 beamten kontroleerden de hallen voornamelijk op de verkoop van textiel, schoenen, uurwerken, handys en sigaretten. Bij deze aktie zijn voor tientallen miljoenen kronen waren in beslag genomen, die illegaal ingevoerd waren of als merkvervalsingen werden aangeboden. Volgens een persverantwoordelijke was het de grootste kontroleaktie van deze aard die de laatste jaren in Praag plaats vond.

radio.cz

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Douane kontroleerde markthalle bij Cheb

In de markthalle in Svatý Kříž bij Cheb heeft de douane vandaag een grote kontrolle doorgevoerd. Ongeveer 600 beamten kontroleerden alle 450 standen, auto's en opslagplaatsen van een der grootste markthallen van het land. De kontrolle ging voornamelijk uit naar illegaal geproduceerde tabakswaren.

radio.cz

idnes.cz
 
Ik reageer even laat op het verhaal van Kruizinga.
Jacob heeft eenmaal een klap in z'n gezicht gehad van een agessieve verkoopster toen hij naar haar mening te weinig bood. Ik heb haar toen luid gevraagd met de telefoon in de hand of ik soms even de politie moest bellen, en toen droop ze af. We zijn meteen vertrokken. En echt niet dat Jacob zo'n belachelijk laag bod deed, integendeel! Het probleem de laatste tijd op die parkeerplaatsen vlakbij de grens is dat ze toch al veel minder klandizie hebben omdat steeds meer mensen de snelwegen nemen. De spullen die ze verkopen zijn oud en uit de mode, maar ze vragen belachelijk hoge prijzen, en wáág het niet om af te dingen! Wij zijn dan ook gestopt met kijken op deze relatief kleine parkeerplaatsmarktjes. De sfeer die er hangt is de laatste tijd gewoon grimmig, je durft je auto niet meer uit het oog te verliezen, je wordt regelmatig uitgescholden gewoon omdat je geen belangstelling hebt voor hun uitstalling, vooral als het niet druk is. Je kan beter naar een grote markt gaan, wat verder het land in. En inderdaad, de Vietnamees heeft steeds meer concurrentie van de gewone detailhandel, dus de verkoopmethoden worden agessiever. Vorig jaar hebben wij ál onze inkopen gedaan bij een paar vietnamese winkels in Litomerice, geen markten. Alles is keurig netjes, er zijn paskamers en je wordt niet lastiggevallen als je dat niet wilt. Bovendien zijn de prijzen heel normaal, dus het afdingen kun je gewoon overslaan. Wel zo rustig.
De Vietnamezenmarkt is beslist niet meer wat-ie geweest is.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische douane neemt voor 5,6 miljoen kronen vervalsingen in beslag

Afgelopen week-end hebben douanebeamten bij controlles op de vietnamese markten in Chvalovice bij Znojmo voor zo'n 5,6 miljoen kronen vervalste handelswaren in beslag genomen.
Onder de aangeslagen goederen waren zo'n 2000 kledingstukken, 760 DVDs en 306 CDs alsook vele uurwerken. Dit volgens persagentschap CTK.

radio.cz
 
Bovenaan