Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kijk nu komen we ergens met de discussie !

7.3Kw van 13.7 Kw is 53%
en is dus een goede overdracht

verner heeft 11Kw op 16Kw is 69% lijkt mij nog steeds heel erg veel in verhouding met bovenstaande.
de GM heeft dus achter en boven een warmtewisselaar.
de vraag is wat heeft de verner dan voor technologie die dit rendement zo hoog maakt. en waarom is de warmte overdracht naar de kamer zo laag ?
 
Geen idee waar de warmtewisselaar exact zit in de Verner. Het zal vast wel ergens staan of vraag het aan de professional. Die 5 kw directe warmte is natuurlijk niet de enige warmte die onze kamer verwarmt. De 11 kw wordt niet alleen in de radiatoren boven of boiler gestopt als wij dat willen, maar ook in de vloerverwarming die beneden het hele huisoppervlak beslaat. Zo wordt de warmte nog beter en gelijkmatiger verdeeld voor een behaaglijkere temperatuur over de hele kamer.
 
verner heeft 11Kw op 16Kw is 69% lijkt mij nog steeds heel erg veel in verhouding met bovenstaande.
de GM heeft dus achter en boven een warmtewisselaar.
de vraag is wat heeft de verner dan voor technologie die dit rendement zo hoog maakt. en waarom is de warmte overdracht naar de kamer zo laag ?
Curious, het was me even ontgaan de informatie nog aan te vullen. In de februari vakantie was de verwarmingsinstalateur bij ons voor een klus en heb ik gevraagd hoe het nu zat met onze kachel. Wij hebben een bouwtekening van de kachel, het heeft een 16 liter waterinhoud volgens hem en de warmtewisselaar zit aan de achter- en bovenkant.
De genoemde gegevens van 16/11 kloppen volgens hem.
Mijn Tsjechisch is niet zo goed dat ik hem uit kon leggen of de genoemde getallen niet te hoog gegrepen zijn tov andere kachels. Wij hebben het in ieder geval niet koud gehad. ;)
 
dank je voor de info , het blijft zeer interessant.
ik ben even op de site gaan kijken.
De kachel heeft een total vermogen van 16 KW. Van deze 162 KW geeft de kachel maar liefst 11 Kw af aan uw cv installatie, de resterende 5 KW geeft de kachel af aan de directe omgeving van de kachel. Bijvoorbeeld de woonkamer of keuken.

het lijkt mij dat er een aantal vreemde dingen in de tekst staan.
16KW 162KW
totaal vermogen 16Kw, 11Kw aan cv, 5Kw aan omgeving.
blijkbaar geen verlies door de schoorsteen ???

Gemiddeldebenutbare energie-inhoud van droog hout is 11.4 MJ/kg of 3.2 kWh/kg ...

De brandduur bij één vulling bedraagt 3 t/m 12 uur.
Het houtverbruik bij volle belasting van de kachel ligt op 4,9 KG.

4,9 x 3,2= 15,68 Kw daaruit volgt dat er dus 0,32Kw verloren gaat door de schoorsteen.

al met al lijkt mij dit wel erg positief.
misschien is het mogelijk iets meer technische info te krijgen bijv,opp warmtewisselaar, materiaal warmtewisselaar. opp glas voor de warmte stralings berekening etc. etc.
wat is het geheim van Verner ??????
 
Curious,

Volgens mij verwar je kW met kWh ...

E=Pxt oftewel Energie=Vermogen x tijd

3.2 kWh/kg levert bij 4,9 kg dus 4,9 x 3,2= 15,68 kWh
Dat is niet het vermogen (kW) maar de opgebrachte energie (kWh).

En bij vol vermogen brandt hij daar 3 uur op en is het vermogen dus 15,68 : 3 = 5,23 kW

Groet Frans
 
dat is omdat het niet bij de info staat , en ik ergens vanuit moet gaan.
het hout levert volgens de tabel 3,2KW/h/kg
en 3 uur branden op 4.9kg hout vol vermogen, is mijn inziens niet mogelijk.

Beter 1 Kroon in de hand , dan 10 in de leasing. Na splatky je dalnice do pekla.
 
Ik wil me er toch even mee bemoeien als dat mag.

Gemiddeldebenutbare energie-inhoud van droog hout is 11.4 MJ/kg of 3.2 kWh/kg ...

klopt! Dit geeft aan hoeveel energie er totaal uit een kg hout gehaald kan worden.

4,9 x 3,2= 15,68 Kw daaruit volgt dat er dus 0,32Kw verloren gaat door de schoorsteen.

Dit is verkeerd:
Kw is vermogen en wil zeggen hoeveel energie er per seconde omgezet kan worden.
kWh is energie en geeft om hoeveel energie het in totaal gaat.
Die twee dingen mag je niet met elkaar vergelijken, dwz. 16KW is heel iets anders dan 16 kWh.


3.2 kWh/kg levert bij 4,9 kg dus 4,9 x 3,2= 15,68 kWh
Dat is niet het vermogen (kW) maar de opgebrachte energie (kWh).

En bij vol vermogen brandt hij daar 3 uur op en is het vermogen dus 15,68 : 3 = 5,23 kW


Deze opmerking van Frans is helemaal correct.

het hout levert volgens de tabel 3,2KW/h/kg

Hier staat een schuine streep te veel, dus een foutje in de tabel.
3,2 kWh/kg is wel een juiste notering.

en 3 uur branden op 4.9kg hout vol vermogen, is mijn inziens niet mogelijk.

Kan alleen als de kachel maar een vermogen heeft van maximaal 5,33 kW ( zie opm. van Frans)

Groetjes

Martin
 
Ik wil me er toch even mee bemoeien als dat mag.

Gemiddeldebenutbare energie-inhoud van droog hout is 11.4 MJ/kg of 3.2 kWh/kg ...

klopt! Dit geeft aan hoeveel energie er totaal uit een kg hout gehaald kan worden.

4,9 x 3,2= 15,68 Kw daaruit volgt dat er dus 0,32Kw verloren gaat door de schoorsteen.

Dit is verkeerd:
Kw is vermogen en wil zeggen hoeveel energie er per seconde omgezet kan worden.
kWh is energie en geeft om hoeveel energie het in totaal gaat.
Die twee dingen mag je niet met elkaar vergelijken, dwz. 16KW is heel iets anders dan 16 kWh.


3.2 kWh/kg levert bij 4,9 kg dus 4,9 x 3,2= 15,68 kWh
Dat is niet het vermogen (kW) maar de opgebrachte energie (kWh).

En bij vol vermogen brandt hij daar 3 uur op en is het vermogen dus 15,68 : 3 = 5,23 kW


Deze opmerking van Frans is helemaal correct.

het hout levert volgens de tabel 3,2KW/h/kg

Hier staat een schuine streep te veel, dus een foutje in de tabel.
3,2 kWh/kg is wel een juiste notering.

en 3 uur branden op 4.9kg hout vol vermogen, is mijn inziens niet mogelijk.

Kan alleen als de kachel maar een vermogen heeft van maximaal 5,33 kW ( zie opm. van Frans)

Groetjes

Martin
kijk nu komen we ergens mijn aanname kwh is gebaseerd op 16kw 1 uur
dus als de berekening nu zegt dat deze kachel 5,33 Kw heeft is dit weer in tegenstelling met de gegevens van verner die zegt dat het 16 Kw is ?
 
kijk nu komen we ergens mijn aanname kwh is gebaseerd op 16kw 1 uur
dus als de berekening nu zegt dat deze kachel 5,33 Kw heeft is dit weer in tegenstelling met de gegevens van verner die zegt dat het 16 Kw is ?

Klopt: een vermogen van 16 KW dat 1 uur aan staat verbruikt in dat ene uur 16 kWh aan energie en heeft daarvoor dus iets meer dan 4,9 kg hout voor nodig in dat uur.

lijkt wel of ik op mijn werk zit ;)
 
Toch klopt er in de eerdere sommetjes iets niet heren, jullie gooien alsmaar vermogen en opbrengst door elkaar. De getallen narekenend kom ik tot het volgende. (Voor de natuurkundigen; Gewoon even je eenheden meeschrijven en je weet weer alles)

Verbruik: 4,9 Kg hout/uur
Nominale opbrengst per Kg hout: 3,2 Kwh/kg
Opgenomen vermogen: 16 Kw (rekenkundig afgerond)
[
4,9(Kg / h) x 3,2 (Kwh / Kg) = 15,68 Kw]

Voor de vermogensberekening doet het niet terzake hoe lang de kachel op één vulling brandt. De opmerking
Kan alleen als de kachel maar een vermogen heeft van maximaal 5,33 kW ( zie opm. van Frans)
klopt volgens mij dus niet.

Verner houdt in zijn opgave inderdaad (een beetje optimistisch) geen rekening met schoorsteenverlies en ligt het afgegeven vermogen dus wel lager, ik kan dat niet nameten maar de kachel neemt het met gemak over van de 12 Kw elektrokotel en zorgt daarbij voor een heerlijk warme woonruimte, een warme vloerverwarming en lauwe radiatoren. Dat laatste moet dus nog beter geregeld worden door de stromingsbalans in het systeem bij te stellen

In de praktijk brandt de kachel met gemak meerdere uren zonder bijvullen. De drie uur branden is alleen afhankelijk van de hoeveelheid hout die je er in stopt
 
Gorrit
Alsje aanneemt dat de kachel 4,9 kg hout verbrandt in 1 uur dan is het vermogen inderdaad bijna 16 kW. klopt. Jij gaat uit van 1 uur.

Als je aanneemt dat de kachel 4,9 kg hout verbrandt in 3 uur dan is het vermogen ook 3x kleiner. Frans ging uit van 3 uur

en 3 uur branden op 4.9kg hout vol vermogen, is mijn inziens niet mogelijk.

Kan alleen als de kachel maar een vermogen heeft van maximaal 5,33 kW ( zie opm. van Frans)

Zo had ik het gezegd volgens mij ;)
 
Feertje22 schreef:
Jij gaat uit van 1 uur
En terecht denk ik:

Het houtverbruik van de kachel is op vol vermogen 4,9 kg/uur en dat staat ook op de diverse sites zo aangegeven: Zie Verner en apm
sshot-1.jpg

Ik denk dat jullie er ten onrechte van uitgingen dat op die 4,9 kg de kachel ook drie uur zou branden, dat is dus niet het geval. Overigens wordt op bijna alle kachel-websites het brandstofverbruik in Kg/uur aangegeven. Gewoon even de aangereikte info nalezen;)

Om de kachel drie uur vol vermogen te laten branden moet je er dus 15 kg hout in proppen. En dat lukt best hoor, hij heeft een grote binnenruimte.

Snap er nog geen hout van...
We kunnen nog wel wat hout gebruiken btw:lmfao:
 
Wij wonen in een huisje met gasverwarming. 1x woonkamer/keuken + 2 slaapkamers. We verstoken voor ongeveer 300Kč per week. De buurman stookt elektrisch en heeft het over 8000Kč per maand als het een beetje koud is. Dus een beetje meer kosten voor aanleg, heb je er zo weer uit.
 
Bovenaan