Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

design is de grote prijsbepaler.
Ja hoor wij hebben een echte designkachel!!!
verner-16-11.jpg
:wow:

Uit ervaring weten we inmiddels dat je met de goedkope kachels die je in bouwmarkten koopt in no time een enorme bult hout kunt opstoken maar daarmee vooral de buitenlucht verwarmt. Branden doen ze dus uitstekend, daarin heb je groot gelijk. Fijn voor de vogels en Al Gore maar met een kachel met een hoog rendement verdien je de hogere aanschafprijs vrij snel terug. Ook de levensduur door gebruik van betere materialen en de betere bouwkwaliteit vind ik erg belangrijk.

bijv merk pomp maar ook dit scheelt misschien bruto 1000 kc
Verner en ook Obi/Baumax leveren kachels altijd zonder pomp dus dat kan geen verschil maken.
 
als je even terug kijkt heb ik het over een cv op hout, gewone allesbranders is weer een ander verhaal.
dus als je mij nu even 1 voorbeeld kan geven met wat getalletjes,ervaring is zo zinloos. vooral wat info over de betere bouwkwaliteit lijkt mij in dit geval wel gewenst. de kachel op de foto lijkt mij ook niet een van de meest rendabele .
bijv de kachels van enbra worden in nl voor meer dan het dubbele verkocht .
 
speksteen

Verkopen ze ook speksteenkachels in de CZ? gooi nu s,avonds een handje briketten in de kachel om hem tot s,ochtends warm te houden ,maar ik weet uit ervaring dat het speksteen als een warmte accu ongelooflijk lang warmte af blijft geven.
 

Vodnik

† In Memoriam
speksteenkachels in C? ja, oa. bij Haas en Sohn,

Kwaliteit van buwmarkten?
OBI en bauhaus verkopen veel haas&sohn
Bij Baumax zie je vooral ABX

Beide gerenomeerde namen.
Verschil? De klantbenadering van ABX (factoryshop) is ver beneden nul, die van H&S op zeer hoog pijl. (ervaring van meerdere mensen, niet alleen van mij)

Design kachels van Max Blank worden in Jirikov CZ gemaakt, uitsluitend voor export, te duur voor CZ.

Ik heb zelf een Grand Max van H&S (met warmtewisselaar) en die durf ik naast een Verner of Max Blank te zetten! Het verschil zit alleen in de prijs!

.................. Deze kachels worden gemaakt van heel dun plaatstaal en zullen dus minder warmte vasthouden, sneller afkoelen en minder lang meegaan.
Als je een kachel wilt die lang warmte vasthoudt moet je geen "ijzeren" kachel nemen (staal of gietijzer).
Stenen kachels (nog beter speksteen) zijn gebouwd om warmte vast te houden maar warmen langzaam op. Een metalen kachel warmt wel snel op.

Dus: 't is maarnet wat je wilt!

p
 
semabyt schreef:
Kwaliteit van buwmarkten?
OBI en bauhaus verkopen veel haas&sohn
Bij Baumax zie je vooral ABX

Beide gerenomeerde namen.

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag Pieter. :) Nogmaals, ik heb nergens geschreven dat de kachels bij bouwmarkten per definitie minder goed of slecht zijn, alleen bij een kachel voor 16.000kc trek ik wel mijn schouders op als ik eerlijk mag zijn. Naast praktijkervaringen hebben wij een jaar de tijd gehad om diverse kachels en systemen te bekijken en te vergelijken, hebben we ons laten adviseren door professionals. In ons vorige huis hadden wij een H&S, dus ook met dit merk wel ervaring.

*edit* Pieter, wat ons opviel aan de H&S is dat ze in hun folders bijna nergens het daadwerkelijke rendement weergaven, ze spraken slechts van een hoog rendement. *

Wat betreft de stenen kachels: dat geloof ik graag, maar a: wij zijn al voorzien en b: een stenen kachel is niet mijn (onze) smaak maar dat is persoonlijk, bovendien neemt een stenen kachel meer ruimte in beslag.


En ehhh Curious, als je zo'n goede installateur bent dan weet je ook dat de Tsjechische firma Verner kachels maakt en levert die je in een cv -systeem kunt zetten. Op de foto zie je dus een echte houtkachel met warmtewisselaar en 80% rendement en geen allesbrander zoals jij zegt. Ook knap dat je van een foto af kunt zien wat voor kwaliteit het is. :toppie: Om precies te zijn is dit een Verner 16/11, die aan het centrale verwarmingssysteem 11 kw van zijn vermogen afgeeft.
 

Vodnik

† In Memoriam
Geeft die verner 11kw af via de wrmtewisselaar? Dat is dan een krachtpatser! Hoeveel aan omgevingswarmte nog?
Tot nu was de grand max nmm de grooste in armte afgifte via de warmtewisselaar (7,3 kW) en de rest -6kW- aan de omgeving.

Wat betreft (spek)steen of staal: Voor een huis dat niet permanent bewoond wordt en dan ook nog kortstondig denk ik dat een stalen kachel de betere keus is. (of een combinatie van steen en metaal zoals de grand max :))

P
 
Geeft die verner 11kw af via de wrmtewisselaar? Dat is dan een krachtpatser!
Inderdaad een krachtpatser maar vooral makkelijk in gebruik

Hoeveel aan omgevingswarmte nog?
De overige 5 Kw;)

Tot nu was de grand max nmm de grooste in armte afgifte via de warmtewisselaar (7,3 kW) en de rest -6kW- aan de omgeving.
Niet (meer) dus maar als jij tevreden bent, niets aan de hand toch?

Wat betreft (spek)steen of staal: Voor een huis dat niet permanent bewoond wordt en dan ook nog kortstondig denk ik dat een stalen kachel de betere keus is. (of een combinatie van steen en metaal zoals de grand max :))
mee eens

Wat me wel een beetje opviel is dat H&S nergens rendementen vermeldt behalve bij de nieuwe lijn "Pelletöfen" waar ze zeer goed scoren

G

Maar ff terzijde. We zitten elkaar geen vliegen af te vangen maar tips te geven neem ik aan toch?
 

Vodnik

† In Memoriam
rendement werd vroeger wel opgegeven en als ik me goed herinner nabij de 80 %

En, neen we vangen beslist geen viegen af!
Nmm geven we door deze discussie best wel wat stof tot nadenken voor mensen die een (hout)kachel willen aanschaffen.
Daar wil ik nog een nadenk-punt aan toevoegen: Kachel met warmtewisselaar? Vergeet de noodstroomvoorziening niet! (tenzij je van je kachl een stoomlocomotief wilt maken)

Je bedoeld Korado ipv Karado? ;)

Onze vriendin/lerares werkt daar.

Ja, die bedoel ik ! Mooie radiatoren voor een eerlijke prijs met goede technische informatie
(Terzijde: dat ik karado schreef komt waarschijnlijk omdat mijn camper een carado is)

Pieter
 
semabyt schreef:
Kachel met warmtewisselaar? Vergeet de noodstroomvoorziening niet! (tenzij je van je kachl een stoomlocomotief wilt maken
Daar is aan gedacht hoor..:)
Lina schreef:
De stroom voor de electrische pomp wordt bij een stroomstoring overgenomen door een accu. De stroom is al diverse malen uitgevallen in de kerstvakantie en het werkt.
Ook niet onbelangrijk lijkt me dat je een overstortventiel laat inbouwen.. Mocht om wat voor reden de druk in het systeem toch oplopen dan zal deze automatisch openen om de leidingen voor breuk te behoeden..
 
En ehhh Curious, als je zo'n goede installateur bent dan weet je ook dat de Tsjechische firma Verner kachels maakt en levert die je in een cv -systeem kunt zetten. Op de foto zie je dus een echte houtkachel met warmtewisselaar en 80% rendement en geen allesbrander zoals jij zegt. Ook knap dat je van een foto af kunt zien wat voor kwaliteit het is. :toppie: Om precies te zijn is dit een Verner 16/11, die aan het centrale verwarmingssysteem 11 kw van zijn vermogen afgeeft.
en eeeh lina ik praat over een cv op hout kijk nog eens goed op de foto en ga zelf eens naar de website........

hier is een leuk verhaaltje over een verner CV op hout en daaruit kun je concluderen dat de folder van hun van geen kanten klopt. http://sweb.cz/kotel.verner/

http://vernerp45.webpark.cz/
http://vernerp45.webpark.cz/?X
 
Oké, dat is dus appels met peren vergelijken. Jij schreef je post over prijzen in bouwmarkten onder mijn post, vandaar de verwarring? De ketels waar jij naar linkt zijn totaal iets anders als de door ons en daarna door Pieter omschreven kachels. Dat de folder die jij op hebt gezocht van geen kanten klopt zal zo zijn, misschien voor anderen wel interessant, niet voor ons dus.
 
En ehhh Curious, als je zo'n goede installateur bent dan weet je ook dat de Tsjechische firma Verner kachels maakt en levert die je in een cv -systeem kunt zetten. Op de foto zie je dus een echte houtkachel met warmtewisselaar en 80% rendement en geen allesbrander zoals jij zegt. Ook knap dat je van een foto af kunt zien wat voor kwaliteit het is. :toppie: Om precies te zijn is dit een Verner 16/11, die aan het centrale verwarmingssysteem 11 kw van zijn vermogen afgeeft.
ik vraag mij af of het niet andersom is en 5kw aan het water afgeeft.
er zit een ruitje voor dat de meeste warmte doorgeeft.
en om meer warmte aan het water af te geven dan aan de omgeving ???
 
Beste Curious: Steek eens wat meer moeite in lezen dan het continu afzeiken van een merk wat je blijkbaar niet aanstaat. Op jouw manier kunnen we over ieder merk (of het nou een kachel of een auto is) wel iets negatiefs vinden

Verner schreef:
Rated capacity: 16 kW
Rated capacity transferred by the stove surface: 5 kW
Rated capacity transferred into heating system: 11 kW

Jmenovitý výkon: 16 kW
Jmenovitý výkon předávaný povrchem kamen: 5 kW
Jmenovitý výkon předávaný do topné soustavy: 11 kW
Overigens stop ik nu met reageren in dit onderwerp, ik vind 't niet meer de moeite waard.
 
beste gorrit

ik deel je mening over het lezen , daarna denk je na over wat je leest
het merk laat mij koud.
het technische aspect betreffende de energie overdracht niet, en is zeker voor anderen interessant.
in dit type kachel (of een ander merk) zit meestal bovenin of achterin de warmte wisselaar. de wanden zie foto zijn van een steensoort om de warmte vast te houden. dat betekend dat het oppervlakte van de warmtewisselaar bepaald wordt door de achterwand en/of bovenin aangezien houtkachels geen warmtewisselaar hebben zoals een hoogrendement geiser maar een vlakke plaat.
als ik dus een kachel neem die er op lijkt zoals de aqua van edilkamin overigens geen goedkope heeft deze 6.5 kw naar water en 9 naar de omgeving
en een bouwbeschrijving. de wisselaar loopt van onder tot gedeeltelijk verticaal best wel een groot opp. dus iets meer info over de technologie zou welkom zijn.
mocht het geen drukfout zijn bij verner is deze kachel zeker het meest interessant, en de beste.
maar als ik zo lees op internet is de propaganda van verner gewoon niet waar.
conclusie we gaan af op een prospect en denken niet meer na.....
of we zoeken het uit voor de geen het wel interesseert (sorry gorrit)
van verner kan ik geen bouwbeschrijving vinden. dus zonder verdere info zou verner de beste kunnen zijn. toch zou ik zelf wel iets meer info willen
 
Rated capacity transferred by the stove surface: 5 kW
Rated capacity transferred into heating system: 11 kW

Dit lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. De kachel zou dan bijna geheel ingepakt moeten zijn in ofwel issolatiemateriaal ofwel in "warmtewisselaar". De meeste warmte wordt immers niet opgenomen door het water maar afgestaan aan de omgeving. Drukfout dus.
 
De meeste warmte wordt immers niet opgenomen door het water maar afgestaan aan de omgeving. Drukfout dus.
De meeste? Hoe kom je nu weer aan deze wijsheid? De meeste is meer als de helft, anders spreek je niet over de meeste. Dan is bv Pieter ook fout geïnformeerd, zijn kachel heeft volgens hem namelijk 13kw, waarvan 7 kw naar de warmtewisselaar gaat.

semabyt schreef:
Afgegeven vermogen 13 kW waarvan 7 kW naar de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is aangesloten op de CV waaraan 13 kW aan radiatoren.
 
ik ben tot de volgende conclusie gekomen

bij veel systemen wordt de capaciteit van een warmtewisselaar aangegeven
stoominstallaties, vrachtwagens(koelwater/olie) etc.
deze warmte wisselaar kan een bepaalde hoeveelheid warmte omzetten.
hoeveel is afh van het systeem opp. toegevoerde warmte, verlies rookgassen, afgifte aan bijv . ruimte.

dus bijv, als ik een warmte wisselaar koop van 100 Kw en zet deze op mijn schoorsteen haal ik hier natuurlijk geen 100Kw uit. maar deze warmte wisselaar heeft wel de capaciteit van 100Kw.

net meer dan 10 merken vergeleken en niemand komt boven de theoretische 50% uit. behalve verner.

conclusie: dat iets naar een warmtewisselaar gaat wil niet zeggen dat dit ook compleet wordt omgezet !!!!!
 

Vodnik

† In Memoriam
Het klopt dat veel kachels met warmtewisselaar meer warmte uitstralen dan via de wisselaar afgeven. (zie de folders van ABX en H&S)
D Grand Max van H&S is daarop een uitzondering, 7,3 KW van de 13.7 kW kan door de warmtewisselaar afgegeven worden. Heel belangrijk is daarbij wat je "stookt". Een duidelijk verschil tusen de warmtewisselar van de GM en andere, is de inhoud nl. 14 liter veel meer dan gebruikelijk.
De wisselaar bestaat niet alleen over een achterplaat maar heeft ook pijpen in het rookkanaal zitten.
Dat er ook werkelijk een behoorlijke hoeveelhed warmte door de wisselaar wordt afgegeven heb ik kunnen constateren omdat er voor ong. 8,5 kW aan radiotoren aangesloten is en deze goed warm worden (meer dan handwarm) Als ik een paar raditoren dichtdraai en er voor ca 5 kW aan radioteren openblijft staan, dan worden die echt heet.

Pieter
 
Bovenaan