Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kachels

We zijn hard bezig met plannen voor een nieuw stulpje in Tsjechië.
Daar hoort ook het uitzoeken van een nieuwe houtkachel bij.
Nu ken ik alleen Verner in Cerveny Kostelec maar er zijn er vast meer..
Dus:
Wie kan ons helpen aan websites van Tsjechische producenten/importeurs van (hout)kachels
 
Gaan we proberen Pepo.

Edit:
Ik heb even wat rond geneusd en zie veel winkels. Van daar uit kun je soms doorlinken naar fabrieks-sites maar dat zijn bijna allemaal "buitenlandse" waaronder Jotul.
Ik blijf zoeken maar houd me aanbevolen voor links
 
hallo,

Haast alle merken zullen wel een vertegenwoordiging hebben in CZ en die kan je op de infosites gemakkelijk vinden.

Zoek je echter Tsjechische productie ? Dan heb ik deze info ter beschikking :
KACHLOVA KAMINA S.R.O.in 267 51 Chodoun
www.kachlovakamna.com
tel & fax : (0) 311 - 685 697

Veel goede warmtestraling !
 

char

† In Memoriam
Goede morgen, wij hebben in ons huis in Cervena Hora een BULLERJAN houtkachel. Heel goed ding, met een hoog rendement. En er kunnen houtblokken in tot zo'n 60 cm. lengte. Volgeladen en getemperd, brandt ie minimaal 6 uur.
Carlo.
 
Wij hebben een kachel gekocht van de firma Haas und Sohn in Rumburk.Deze kachel heeft een warmtewisselaar en verwarmt ons huis inclusief de radiatoren.
Voldoet verder prima,alleen moet de kachel wel konstant op zo'n 60-70 º gestookt worden willen de radiatoren warm blijven.Dan is het dus in de woonkamer erg heet, maar een deur open zetten kan natuurlijk ook.
Wij konden niet een cv op elektrisch kopen omdat de stroomvoorziening te gering was/is in ons dorp.
En dan is dit een goed alternatief.

Gerrit
 
Waarom Gorrit, zo ingewikkeld?
Een warmtewisselaar voor radiatoren en boiler.

Voor dat je warm water uit je boiler hebt ben je nog wel even bezig met hout te verbranden. Het zal wel als aanvulling dienen want zomers stook je niet.

En de afhankelijkheid van in de woonkamer stoken om de rest van het huis warm te stoken lijkt mij verre van ideaal.

Ik heb geen idee wat zo een warmtewisselaar kost, en hoelang dat ding meegaat.

Ik zou anders een hoeveelheid massa rond en boven de haard bouwen die ook de slaapkamers er boven gaat verwarmen.

Maar ja, je zal er wel een reden voor hebben om zo een combinatie te willen maken.

Hoe meer apparatuur, hoe meer er stuk kan gaan en maken de investeringen daarvan duur.

Maar dat wist je al.

Groet van een altijd warme Kukel.
 
Wij hebben een kachel gekocht van de firma Haas und Sohn in Rumburk.Deze kachel heeft een warmtewisselaar en verwarmt ons huis inclusief de radiatoren.
Voldoet verder prima,alleen moet de kachel wel konstant op zo'n 60-70 º gestookt worden willen de radiatoren warm blijven.Dan is het dus in de woonkamer erg heet, maar een deur open zetten kan natuurlijk ook.
Wij konden niet een cv op elektrisch kopen omdat de stroomvoorziening te gering was/is in ons dorp.
En dan is dit een goed alternatief.
en daarom hebben de meeste Tsjechen ook een andere houtkachel met warmtewisselaar staan in bijv de kelder . is gewoon een cv op hout.
elke 6-8 uur hout erop en in combinatie met een geisoleerde tank 2x de capaciteit.
goedkoop simpel en klein.
 
Dank voor je reactie Kukel

We hebben inderdaad goede reden e.e.a zo te willen, de houtkachel is echter niet de hoofdverwarming.
In de eerste plaats is dit voor de gezelligheid zodat we ons voor 't houtvuur kunnen neervleien op een zacht schapenvel.
De warmte die daarbij (het hout branden;)) vrijkomt wil ik graag optimaal benutten, dus ook voor het verwarmen van radiatoren op de slaapkamers en bijverwarmen van de boiler en vloerverwarming. Het laatste via een reduceerventiel.
De technische werking leg ik je graag uit a.s. zaterdag of een andere keer. Dat voert hier even te ver.
De boiler is uiteraard ook elektrisch aangedreven dus wachten zal niet nodig zijn.

Voorzover ik weet zijn die warmtewisselaars erg duurzaam en valt het met de investering best mee.

Ik zal kijken of ik vanavond een plaatje kan plaatsen over de werking
 
Gorrit heeft nog vergeten te vermelden dat het systeem ook een electrische ketel krijgt en dus dient bovenstaande kachel, zoals je al zei, ter aanvulling.
Zoiets dus:

interieurkessel_4[1].jpg
 
Bovenaan