Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ok bedankt voor de info. naar aanleiding van je eerdere info over de houtkachel met spiraal schoot me ineens te binnen dat de originele (hout/kolen gestookte) verwarmingsketel ook nog op ons systeem is aangesloten. ik had de aannemer destijds (2006) verzocht die weg te halen maar hij vond het zonde omdat de ketel vrij nieuw was. nu komt dat goed uit en kan ik die eens met hout stoken en zo de electrische ketel ondersteunen en kijken wat dat in electraverbruik scheelt. alle kleine beetjes helpen.

ron
 

Vodnik

† In Memoriam
Als de oude ketel nog op het pijpen systeem van de CV is aangesloten dan hoop ik dat er óf een kraan op de houtketel zit óf een terugslagklep. Zoniet dan is het mogelijk dat het warme water van de elektro kotl de houtketel gaat opwarmen, warmteverlies dus! Het eenvoudigst is dit opgelost met een terugslagklep (daar hoef je dan niet bij na te denken) maar het kan ook met een kraan die je dicht draait als de houtketel NIET in gebruik is.

Pieter
 
Als de oude ketel nog op het pijpen systeem van de CV is aangesloten dan hoop ik dat er óf een kraan op de houtketel zit óf een terugslagklep. Zoniet dan is het mogelijk dat het warme water van de elektro kotl de houtketel gaat opwarmen, warmteverlies dus! Het eenvoudigst is dit opgelost met een terugslagklep (daar hoef je dan niet bij na te denken) maar het kan ook met een kraan die je dicht draait als de houtketel NIET in gebruik is.

Pieter

je slaat de spijker op zijn kop pieter, er zit namelijk een kraan op die gewoon openstaat. dit schoot me gisteren ineens te binnen n.a.v. de discussie hier op het forum. ik durfde hem destijds (2006) niet dicht te draaien omdat ik niet wist of dit "iets zou verstoren". ik ben er weer komende maart zal hem dan dichtdraaien en kijken hoeveel dit scheelt na 24 uur stoken en daarna zet ik hem open en en ga aan de slag met wat houtblokken.

bedankt voor het meedenken !

ron
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik mag hopen dat CV instalaties in weekendhuizen gevuld zijn met Fridex of een ander soort anti-vries! Zo niet, goede omzet voor Karado of andere leveranciers van cv-radiatoren.

BTW, op 9 januarie jl. was het bij mij 's avonds om 2300H minus 26!!

P
 
Hoort eigenlijk in een ander topic thuis. In ons nieuwe huis hebben wij eenzelfde soort systeem en het werkt prima. De temperatuur in huis houden wij op afstand ruim boven nul. Alleen die anti-vries...wij hebben er meerdere malen naar gevraagd antivries in het leidingsysteem te gebruiken. Door de topenař en de aannemer werd ons dit afgeraden. De reden was dat het voor de ketel en boiler niet goed zou zijn en hiermee de garantie bij eventuele problemen in gevaar zou komen. Kan die anti-vries echt schade toebrengen aan je systeem? Misschien staat hierover iets in de uitgebreide tsjechische handleiding, die voor ons te moeilijk is om te begrijpen. We waren sowieso al van plan deze even voor te leggen aan één van onze tsjechisch/nederlandse vrienden. Bij eventuele langdurige stroomstoringen is het een prettiger idee dat de leidingen door de anti-vries niet kunnen bevriezen natuurlijk. Misschien heeft een van jullie hier direct al een antwoord op, ik ben benieuwd.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik raad een ieder aan om als er de mogelijkheid er is om op gas te stoken, het is schoon en je hebt ook minder hak en zaagwerk. Uiteraard heb ik ook ter ondersteuning en om het geheel een sfeervol karakter te geven een haard die op hout brand.
 
Ik vraag me af of en hoelang hout nog goedkoper zal zijn dan gas of electra. Wij hebben bewust nagedacht over hoe te verwarmen, koken etc. Ons nieuwe huis staat op een plek waar de stroomvoorziening nog niet optimaal is. Er zal voor ons gebied en het nabijgelegen dorp Třič gelukkig een nieuwe transformator geplaatst worden, alleen wanneer is nog maar even de vraag. Het staat wel voor 2009 in de planning, maar dat zeiden ze (de bouwambt) in 2008 ook al. Als bijvoorbeeld nu de sneeuwkanonnen her en der aangaan is het niet ondenkbaar dat naast onze woonplaats nog een groot gebied tijdelijk zonder stroom zit is wel gebleken. Gas was geen een optie, ons huis staat/ligt tever van de reguliere gasleiding. Juist deze huidige stroomsituatie heeft ons bewuster gemaakt van deze keuze. Nu kunnen wij, als wij om wat voor reden dan ook niet beschikken over stroom, altijd gebruik maken van onze houtkachel, die ook dan de rest van het huis verwarmt. Alleen de boiler komt bij normaal stoken dan niet op een al te hoge temperatuur. De stroom voor de electrische pomp wordt bij een stroomstoring overgenomen door een accu. De stroom is al diverse malen uitgevallen in de kerstvakantie en het werkt. Wij koken nu op (propaan)gas trouwens, zelfs verkrijgbaar bij het benzinepompje in het dorp. Ook hier hebben we weer rekening gehouden met zelfredzaamheid indien noodzakelijk. In de toekomst willen we graag zonnepanelen op het dak om ons te voorzien van stroom, maar we hebben nog niet nagevraagd of dit esthetisch mogelijk is.

Edit: Ik vergeet nog te vermelden dat we ook onze wasmachine en vaatwasser kunnen vullen het warme water uit de boiler, die zonder stroom dus ook opgewarmd wordt door de houtkachel.
Hiervoor is een aparte watertoevoer naar de apparaten gemaakt.
Daar hebben we nu nog weinig aan, want we hebben immers nog geen eigen energiebron om de apparaten de rest van het werk ook te laten doen.
 
net nog even gekeken cv op hout nieuw 16 KW 16000 kc
25 Kw 20000 kc gewoon bij de bouwmarkt

16 kw baumax
25 kw hornbach
beide in brno

ps bij hornbach inzetstuk voor warmwater plaatsbaar in de schoorsteen iets van 2500 kc
 
Vreemd antwoord. Ik schrijf nergens dat een duurdere kachel per definitie beter is, zoals jij wel suggereert in bovenstaand antwoord. Ik ben inmiddels best wel op de hoogte hoor, ook al denk jij misschien van niet. Dit soort goedkope kachels is uiteindelijk meestal duurkoop. De bouw is veel minder solide en ook het rendement ligt meestal aanzienlijk lager dan bv Jotul of Verner. Wij hebben ze wel bekeken, maar kijk alleen al eens naar het gewichtsverschil, dat kan wel eens meer als 100 kg zijn. Deze kachels worden gemaakt van heel dun plaatstaal en zullen dus minder warmte vasthouden, sneller afkoelen en minder lang meegaan.
 
dit was ook een leeg antwoord op een lege vraag....
de discussie over kachels ga ik graag met je aan. prijs zegt over het algemeen niet veel over de kwaliteit. veel zaken kun jij als particulier niet zien.
bijv merk pomp maar ook dit scheelt misschien bruto 1000 kc

ook gewicht of plaatstaaldikte moet altijd in overeenstemming worden gebracht met welk materiaal of techniek warmteoverdracht.
en juist niet hoeveel warmte ze vasthouden.
zelf heb ik diploma's installatietechniek en weet dus dat deze discussie op vele niveaus gevoerd kan worden. kijk maar even op de website van bauhaus hornbach enbra etc.
design is de grote prijsbepaler.
aangezien je op de hoogte bent , ben ik zeer benieuwd naar je reactie ?
 
design is de grote prijsbepaler.

Yep, wij hebben een designkachel. :lmfao: En zijn dus echt vreselijk opgelicht! :lmfao: We hadden net zo goed die kachel van Kc 16.000 kunnen kopen volgens jouw, geen kijk en vergelijk hoeven doen en aangezien jij het als installateur allemaal beter weet en ik maar een leek ben ga ik deze discussie maar niet me je aan. Zoals zovele discussies de laatste tijd weet ik nu alweer waar het op uit draait. Nou, bij voorbaat heb je mijn gelijk hoor Curious. :zwaai:
 
Bovenaan