Vakantie 2007, huizen kijken en 25 jaar getrouwd

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kijk, een doelbewuste beslissing om niet door te tegelen tot het plafond.

Je hebt gelijk hoor om zo een oud huis er blijvend uit te laten zien als een oud huis.

Ik waardeer het bijzonder dat je ons een kijkje in de keuken gunt.

Ik vind het ook bijzonder leuk om de belevenissen van je te lezen.

Het lijkt alemaal zo makkelijk, maar doe en regel het maar even.

Petje af.

En heel veel plezier toegewenst in en met je droom.
 
Amateur of niet, de badkamer, met leuk nisje, ziet er tot dusver strak uit Hilde! Dat doet menig amateur niet na. En zoals je al zegt, soms komen goede tips wel eens te laat, :wijs: maar het zal vast een hele luxe zijn als deze nieuwe badkamer eenmaal in gebruik is.
 
Inmiddels heb ik mijn handwerkpakket te voorschijn gehaald. een telpatroon van een kastanjeboom. In plaats van de rust die ik vaak vind in het borduren geeft het nu frustratie.
De kleur bruin voor de boom ontbreekt bijna geheel. Waar haal ik borduurgaren vandaan? Weg ermee.
Ik verveel me nog niet. Ik loop regelmatig door onze `tuin`. Alles moet nog ontdekt worden. Aan de keukenkant hebben we `s ochtends zon, maar het loopt er wel vrij sterk af. En als de zon echt komt is het al gauw te warm voor ons in het zonnetje.
Hier spannen we onze waslijn en kijken of de appels groeien. En kijken naar allerlei kriebelbeestjes.
We hebben paddestoelen in de tuin.

P1050826paddestoelen.jpg

En ik hoor wat. Hommels? Een zwaar gezoem. Gisteren hebben we een hommel uit de hor gered. We hebben water vlakbij en houden van frisse lucht. Dus heb ik bij de Xenos horren met klittenband en plakstrip gekocht. Nog geen 2 euro per raam. Dus te proberen.
Ik zoek waar het geluid vandaan komt. En zie ik nou een gat in ons huis?

P1050807vandalisme.jpg P1050808vandaal.jpg

Welke vandaal heeft dit op zijn geweten? Niet een hommel, niet een specht of een andere vogel. Nee mrs Hornet heeft zich illigaal gevestigd.
Ik ben niet zo`n fan van wespen. En dit lijkt er erg op,maar dan veel groter. Hier recht onder staat bijna constant ons keukenraam open.
Ik houdt mijn oren gespitst. Maar geen wespachtige wezens binnen. Ook als we buiten eten, zien we ze niet. Paniek om niets waarschijnlijk.

P1050811vochtig.jpg P1050815buitje tegen het stof helpt.jpg

ook de slakken zijn hier aardig aan de maat. En de natuur zorgt voor de nodige glans(lees water)

P1050816zwart wordt grijs.jpg P1050830een zonnig kleurtje.jpg

Terwijl Kees zich al dan niet met assistentie op de badkamer stort mag ik lekker kliederen met verf. De deur was zwart/bruin. eerst flink schuren,dan in de grondverf en dan een kleurtje. We hebben thuis een trucje uitgehald met kastjes wat we ook hier willen proberen. De naden met een andere kleur dan de uiteindelijke verf. Kijken wat het wordt.
 
alles op zijn tijd,maar het schiet lekker op. heerlijk..........
Van die slakken komt me heel bekent voor. ik zag ze ook veel, en groot!!!!! Groter dan ik ze in nederland ooit heb gezien IMG_14751111111111.JPG
 
Heerlijk om jou ook zo eens bezig te zien met verf Hilde.

Het gaat je goed af.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Snel weer een vervolg op je verhaal s.v.p.

:schrijven::schrijven:
 
Nu we bijna een week thuis zijn ben ik eindelijk door de was en heb zojuist appels uit eigen tuin gebruikt voor de appeltaart. Het ruikt in ieder geval ouderwets.
En brengt me weer terug naar Tsjechie.
We hebben een beetje wisselvallig weer. En hoewel we flink bezig zijn lijkt het er soms op dat er niets gebeurt. Vooral `de zooi`zit ons in de weg.
P1050831weinig werkruimte.jpg
Naast het klussen gaan we regelmatig met Saar naar Ludvikov. Ze rijdt geen paard in Nederland. Maar ik ben steeds weer verbaasd , hoe snel kinderen zoiets oppakken. En haar leeftijd is ook die van , volgens mijn leermeesters, mooie motoriek. Nog geen pubertijd en al wel flink ontwikkeld.Maar dit ter zijde.
Saar en ik gaan ook op winkelonderzoek in Frydlant. Dit ontlast ook een beetje onze hondendames. Want juf Saar kan heel streng zijn. Bij gebrek aan vriendinnen mogen de honden meespelen.
P1050834saar insrueert onze blondie.jpg P1050836ik wil niet.jpg
Noa onze blonde vind alles goed en is helemaal stapel op Saar. Luna onze zwarte houdt normaal niet zo van opdringerige liefde.
P1050844hoeel.jpg P1050845overloper.jpg .
Maar we zien tot onze verbazing dat ze steeds meer naar Sarah toetrekt. Deze foto`s zijn door Sarah gemaakt.
Maar terug naar Frydlant. We kennen wel wat winkels,maar een handwerkwinkel? en een echte slager?
Die vinden we niet. Wel de banketbakker of Cuckrana (bijna goed?) . Dat Tsjechisch wil gewoon niet blijven plakken:kwaad:
We kiezen lekkere uit en Saar tracteer ik daarnaast op kauwgumballen.
Dan weer terug naar onze harde werker.
P1050851.jpg
 
En voordat de profs hun oog erop laten vallen.eerst zijn de muren gevoegd. En daarna is de vloer gelegd.
P1050849voegen.jpg P1050851vloer.jpg
Inmiddels bevat de voordeur zijn vierde laag.De bovenlaag is olijfgroen ,en heel iets is bij de naden het lichtere groen, eronder ,te zien. We hadden het effect wat duidelijker verwacht. Maar de deur kan er even tegen.
P1050852oud groen.jpg P1050847tuinhulp.jpg
Bij droog weer proberen we ook hier en daar een beetje in de tuin te rommelen.
Saar wil graag helpen,maar dan niet alleen de breng- en haalklusjes doen. Dus ook snoeien bv. Ach ik houdt een oogje in het zeil en er kan niet veel aan de hagen misgaan. Na zo`n 5 jaar zonder onderhoud.
P1050853nog meer paddestoelen.jpg
Het weer is niet altijd super. Het wisselt sterk. De ene dag spotten we hagedissen in de zon en de andere dag is het miezerregen. een groeizaam weertje . Zeker wel voor de paddestoelen.
We eten veel thuis. `s Ochtends loop ik meestal op mijn gemak naar onze dorpswinkel. En oefen de Tsjechische uitspraak. Het geeft een warm gevoel. Af en toe kom ik met iets thuis wat anders is dan ik had bedoeld.
Ik wilde graag groene zeep. Dus een soort kuipje bij de schoonmaakmiddelen gezien. De winkelierster maakte een soort wasbeweging en ik zei stralen. Ano.
Thuis maar eens even kijken. Doosje open...kijken....ruiken...
In ieder geval geen groene zeep.Dus Op een moment van regen en balen waarop Saar genoot van Saartje en Swiebertje en malle Pietje ging ik aan het vertalen.
P1050850moe uitrusten met swiebertje.jpg .
Iets om te poetsen met ammonia. D
Dankzij alle vervoegingen kwam ik er niet helemaal uit. Maar ik had de verzilverde lepeltjes van Nedeland mee naar Tsjechie genomen. Niet geschikt voor de vaatwasser. Maar dat dringt niet altijd door bij de rest van het gezin. En ze gaan er dan vies uitzien. Dus mee naar de afwasmachine-vrije zone. Maar even een proberen.:denk: Niets te verliezen.
Het werkte fantastisch. Dus alle lepeltjes gepoetst. Ik wordt nog eens huishoudelijk:lache:
En succes vraagt om meer succes. Dus de spiegel waar Saar in een verveelbui met krijt op had getekend ook maar eens onder handen genomen. Allerlei glassprays en moderne superreinigers hadden het al af laten weten,maar de Tsjechische poetspasta werkt prima. Misschien ga ik er een handeltje in beginnen na deze reclame boodschap.
 
Inmiddels voel ik me helemaal op mijn gemak in dit kruidenierswinkeltje. Vaak kom ik dezelfde mensen tegen. Ook twee echte pivonisten. `s Ochtends rond negen uur wordt de eerste fles al omgeruild. Ze zien er verder goed uit. Of het alcoholvrij is? In ieder geval is het voedzaam en bevat veel vitamine B. Wij noemen het bruine boterhammen.
Op een van de terugwandelingen worden we uitgenodigd voor koffie bij Paula. Ik leg uit dat Saar een afspraak heeft in Ludvikov en dat we waarschijnlijk niet op tijd terug zijn. Geen probleem.
Paula legt me uit waar ik borduurgaren kan kopen. En belooft me paddestoelen.

Maar eerst gaan we ontbijten, dan wat rommelen en dan naar Ludvikov.
Tijdens de rit van Saar help ik gezellig bij een kopje thee met het repareren van de dekens voor de paarden. Geen winterdekens,maar een soor tricot paardepyama`s. Een hele klus als je dat allemaal alleen moet doen. Hefziba heeft al zoveel te doen,maar blijft nee zeggen. Maar als ik voorstel het samen te starten mag ik eindelijk een beetje helpen.
We zitten lekker onder de bomen nadat we nog wat paarden naar de wei hebben gebracht. Bij zo`n klusje kun je heerlijk even bijkletsen. Net afwassen:ja: Saar geniet van de paarden en wordt steeds vrijer. Ze heeft buiten gegalloppeerd om de koeien van de buurman samen met Gideon weer naar hun eigen land te dirigeren.
Spannend,maar super vond ze het.:wow:
We redden het niet op tijd terug te zijn voor het koffiebezoek.
Kees neemt dat op zich. Maar die blijkt nog niet terug, dus toch nog even langs.
Het is fijn dat we via de Engelse taal ons zo goed verstaanbaar kunnen maken. Kees heeft al een rondleiding gehad,maar ik krijg de verkorte versie alsnog ,en koffie. En Sarah krijgt natuurlijk zmirzlina. mmmmmmm.:ice::bakkie:

Bij vertrek mag ik een boek lenen over de geschiedenis van Frydlant en omgeving. Achterin dit Tsjechisch geschreven boek met heel veel foto`staat een samenvatting in het Duits. :lees::lezen:Dit naar aanleiding van ons gesprek over Sarah en hoe die de dagen doorbrengt. Door het kijken van bv `de sound of music`komen er vele vragen bij haar naar boven. Over oorlog en waarom.:denk: Leg dat maar eens uit. Ik weet zelf ook geen antwoord.:confused: Ze koppelt daar dan de vraag aan hoe was het toen in Tsjechie.
Wij hebben ook een Duits huis. En samen met Saar ,maar ook zelf heb ik dit boek wat door een schrijverscollectief is geschreven verslonden. Het is geen vrolijk verhaal.:snotter: Maar waar is dat het wel?( was het commentaar daarop van Paula)

Waarom hebben jullie hier een huisje gekocht. Ons antwoord, natuur, niet teveel toeristen en goed te bereiken in een dag kon ze begrijpen. Het is een heel wijze vrouw. :wijs:En ik ben erg blij met haar als `noaber`.

We nodigen haar uit en we zullen nog wat afspreken. Ze is erg benieuwd naar het huis. ze is er nog nooit binnen geweest.
Wij maken ons op voor gezinsuitbreiding. Lot de tweede dochter komt binnenkort. En we hebben af en toe gewoon geen zin om veel te doen.

We belonen ons zelf met een half dagje Liberec Zoo. Maar eerst langs de `galanterie`voor borduurgaren. Het lukt. Dan op naar de dierentuin.
Het is stralend weer en lekker druk.
P1050855zoo liberec manenwolf.jpg P1050856zoo liberec giraffengroep.jpg
We nemen een tussendoorpad omdat we al eens eerder zijn geweest en nu maar even rond willen kijken.
P1050863schildpad.jpg P1050868ik wil ook.jpg
Na de apen zijn we toe aan de koffiediertjes. Aan te bevelen heerlijke koffie met lekkere `dort`(taart). Op het terras in de schaduw. We willen eigenlijk hier de hele dag wel blijven zitten. Sarah niet. Tegenover dit terras is de winkel. Dus moet er wat gekocht worden van het Tsjechische zakgeld. Geen knuffel!!!! Is de instuctie. Het wordt een puzzel met de witte tijgers als onderwerp.
Zo`n lap karton is niet zo makkelijk mee te nemen. Dus zoeken we tasje op in het woordenboek. Saar gaat zowaar weer zelf op pad. Maar ook de uitspraak valt niet mee. Maminka mag helpen. alsof die wel Tsjechisch kan. Maar aan de hulpvaardigheid van de mebrouw van de winkel kan het niet liggen. We krijgen een tasje. Geen kosten. weer een succes.
We steken over naar big Daddy die we vanaf het terras al goed hebben kunnen bekijken.
P1050870big daddy.jpg P1050872instructie.jpg
Maar hier blijkt ,ook hij krijgt zaken door zijn vrouw ingefluisterd.
We gaan weer richting uitgang langs de grote vijvers. De karpers hebben geen zin in voer. Het is vast druk geweest.
Saar stelt voor om samen met haar zus nog een keer te gaan, en naar het kasteel en de rodelbaan en een buitenrit etc,etc.
We beloven niets.
 
Bij terugkomst bij de auto merken we pas echt hoe warm het vandaag is. Bij aankomst hadden we nog schaduw,maar nu is het bloedje,bloedje heet. Gelukkig hebben we airco. Om terug te komen uit dit gebiedje met veel eenrichtingsverkeer en voor ons vrij onbekend zet Kees Tom in werking. Jammer maar helaas. Met zo`n situatie daalt het humeur van Kees van zonnig naar de ijstijd. Oververhitting? Kan dat?...Er was al een teleurstelling voor de vakantie in Tom. Er zijn nog geen 3 jaar na aanschaf geen up-dates meer te koop. Gelukkig voor Tom is hij niet in de buurt. Toch nog maar even langs een bouwmarkt als we eindelijk uit de wirwar zijn. Zonder Tom lukt het ook.
Ik weet niet meer of we toen het aanbod van de week hebben gekocht. Een soort muurverf. Of tijdens een van de eerdere bezoeken. Hoewel we steeds meer naar de kleinere zaken gaan , hebben die niet altijd alles wat we willen hebben. Opvallend vind ik de prijs op de tuinafdelingen. superduur Wij hebben het idee dat veel doe-het-zelf artikelen in Nedeland goedkoper zijn, Maar kranen zijn hier(dus in Tsjechie) weer goedkoper.
Het meeste materiaal wat we gebruiken is Tsjechisch. Alleen de kwaliteit van de verf valt ons tegen en het vulmiddelvoor hout is hier heel anders.
Thuis, zo voelt het echt al, is het heerlijk koel, maar worden we warm ontvangen door de hondjes.
P1050874puzzelen.jpg P1050877noodkraan.jpg
We zijn nog aan het puzzelen. We hebben veel spiksplinternieuwe kranen geerfd, zoals we het noemen. Maar de aansluitingen zijn niet gemaakt voor een muurkraan. We puzzelen wat af.
De noodkraan geeft alleen warm water. De taalverwarring waarschijnlijk. En het heeft even geduurd voordat we precies wisten hoe alle watertoevoeren waren af te sluiten. Maar met warm water uit de kraan, vuile klussen water uit de pomp en drinkwater uit de fles lukt het prima. En de douche is bijna klaar.
we besluiten toch een nieuwe kraan te kopen.
P1050880betere situatie.jpg
(Op deze foto is ook de wonderpasta te zien,linksboven)
Ondertussen begint Saar waarschijnlijk de camping te missen. Ze vraagt of ze een tent mag maken. En ik ben niet zo moeilijk.
P1050879biinnentent.jpg
En Kees zet er echt vaart achter. Hij wil het af hebben.
P1050883mmoi he.jpg P1050881einde in zicht.jpg
De tegels gaan goed . We schrikken ons rot bij het voegen van de vloer. Erg rood.Na het afsponzen is dit weer opgelost En de douchebak is geplaatst. Nu de ombouw nog.
Daar zal ik het hier niet verder over hebben. :confused::confused::confused:Dit klusje is uitgesteld naar oktober. maar de douche werkt! Geen overstromingen! Wel even dweilen na afloop. Maar dat kan soms ook heel nuttig zijn.
 
Bovenaan