Vakantie 2007, huizen kijken en 25 jaar getrouwd

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als ik mijn dakkoffer bij me heb is mijn schoonmoeder mee. Maar Hilde dank je voor je verslagen,en fotos.kan ik toch nog een beetje meegenieten van de omgeving,waar ik mijn hart verloren heb,en graag wil zijn.
helaas moet ik nog 6 weken wachten,voor ik af kan reizen.Veel geluk toegewenst op julie stekkie.
Hopelijk ook een keertje tot ziens op meeting of andere ontmoeting.
 
hoi hilde, weer een heerlijk mooi verhaal.... zoals je merkt iedereen leest mee (y) En ik ook.
Hoe je alles beschrijft.... knap gedaan hoor.
ik heb van onze 3 weken ook alles opgeschreven, in klad voor me zelf, zou het nooit zo hier kunnen verwoorden als jij. Toppie
Ken het gevoel met die aanhanger.Er zijn er 2 naar ons huis gegaan. pfff wat een zooi gaat mee, mede ook gereedschap etc...... Zovelen kennen het gevoel... heerlijk!!!
Zal in iedergeval binnen kort enkele foto's hier op forum laten zien hoe het tot nu toe is geworden!

Nog veel werk ;-) plzier
 
:bloos2:
Ik wordt er een beetje verlegen van.

:schrijven: Ik schrijf niets op tijdens de vakanties,maar denk:denk: terug met als de leidraad de foto`s en hun volgorde.
En zo beleef ook ik alles opnieuw.

Nog een nachtje slapen dan mag ik ook.
:vliegen:


:groet:Hilde
 
aan mijn nieuwe avatar is te zien dat alles me veel tijd kost.
We zijn terug,maar helaas ,Jan, aan een bezoek zijn we niet toegekomen.
Gisteren zijn we teruggereisd. En vier weken lijkt zo lang. Maar we hebben zoveel niet gedaan wat we van plan waren.
Het was een heerlijke periode. Het weer was wisselend. En de start van onze vakantie was erg bijzonder.
Kees vertrok al eerder met zijn vriendinnen.
P1050837de vriendinnen.jpg
En Saar en ik vertrokken met sky. Weggebracht en uitgezwaaid door onze oudste. Sky maakte onze verwachtingen weer waar. Geen vertragingen en vriendelijk personeel. De voor mij nieuwe vertreklocatie vond ik een voordeel.
Klein en overzichtelijk. daardoor kon ik Saar wat vrijer laten. Ik moet er niet aan denken onze schat kwijt te raken. En nu kon ze ter afwisseling heerlijke chocalade voor haar papa kopen terwijl ik haar in het oog hield op afstand.
Saar vond het bar interessant en was een beetje gespannen. Maar eenmaal aan het raam gezeten werden er foto`s geschoten. Ze vroeg nog even of het raam ook open kon. En hoe leg je zoiets uit?
De verduistering van het raampje was vooral interessant. En natuurlijk de mensen.
Het was zo voorbij en omdat we alleen handbagage hadden,verwachtte Kees ons als een van de eerste naar buiten komend.
Maar na een best wel spannend reisje en een lekker flesje Matoni moest Saar erg nodig plassen. Toen een dikke knuffel voor Papa en op naar ons huisje.
Onderweg sliep Saar al snel. Kees vertelde al een beginnetje te hebben gemaakt met het tegelen,maar ook af en toe even lekker niks.
Ik was super nieuwsgierig.
Het eerste wat je opvalt als je uit het platte dichtbevolkte Nederland terug in Tsjechie komt is dat het echt donker is en de bochtige wegen.
Vanuit het vliegtuig kijk ik altijd weer naar de Nederlandse lappendeken en de meer rondere vormen van o.a. Tsjechie.
In het huisje werd ik uitbundig begroet door onze vriendinnen. En natuurlijk even kijken naar het tegelwerk.
P1050783badkamer1.jpg
En toen lekker slapen . Nog ruim 4 weken te gaan.
 
dankiewel voor je verhaal.

En die tegelzetter?

Waarom maaakt hij de muur niet gelijk links af?

Beetje zeikerige vraag maar ik kon het niet laten.

(ik weet het antwoord eigelijk wel)
 
hoi hilde, weer een leuk verhaal. Wat jammer dat die 4 weken weer voorbij zijn . Maar als je het hier neerschrijft, herleef je het allemaal weer opnieuw en wij vinden heerlijk om het te lezen.
:zwaai::zwaai:
 
De eerste ochtend wordt ik een beetje vreemd wakker.
Vreemde geluiden,
Vreemd ik lig aan de andere kant van het bed als thuis en naast me kijken van twee kanten een paar ogen naar me. Sarah vanaf haar kermisbed en Kees vanaf de voor mij andere kant.
Ook mooi, natuurlijk.
Het is wel even wennen aan de vakantie ritmes. De vriendinnen-dames staan letterlijk te springen. Zij mogen eerst een rondje. Dan broodjes en beleg. Kees op weg naar Visnova en ik zet vast thee en dek de tafel.
Gezellig met zijn allen ontbijten. En genieten van ons huisje.
Stiekem kijk ik nog eens naar de badkamer. En ben nog steeds blij met onze keuze. Dat is al heel wat. van een paar tegels een keuze maken vind ik erg moeilijk.
P1050784badkamer2.jpg P1050786badkamer 3.jpg
En ik ben zo`n type dat nog lang nadenkt of ik het nu wel goed gedaan heb.
Maar als je even terugdenkt is het al een hele verandering.
P1040618.jpg P1040655raadsel. Hoeveel zakken beton zijn er nodig om de gaten te dichten.jpg


Op de parkeerplaats van Schiphol werd me duidelijk dat mijn mobiel nog thuis lag.:stom!:
Volgens Saar, lekker rustig toch??? Soms kun je veel van je kinderen leren. en ik besluit om te proberen niet teveel achterom te kijken deze vakantie.
Kees is al langs geweest bij Ben en Anita. En natuurlijk lang Ludvikov.
Maar ook voor Sarah gaan we eerst eens kijken of `haar`lieveling inderdaad het mooiste veulen van de hele wereld heeft gekregen. En even `dobry Den`oefenen bij Gideon , Hefziba en pan Novak.
Het is mooi weer, beide veulens zijn snoezig, een afspraak voor een lesje is gemaakt voor Saar, maar ze heeft nog niet echt zin om mee te gaan. Hier zijn natuurlijk kinderen.
Ik vraag me even af, hoe ze het zal hebben zonder campingvriendinnen.
Ach we zien wel. We gaan weer via Frydlant terug naar ons huisje.
En zowel de heen als de terugweg kan ik steeds genieten van het landschap.
 
Sorry, ik zal het niet meer vragen.

Toen ik het schreef dacht ik: of het is een amateur of een Tsjech.

Ik hoop niet dat het een amateuristische Tsjech is.

Maar het zal wel goed komen.

Een welgemeende goeie groet.
 
Ik kan met verschrikkelijk veel plezier kijken naar de foto's van objecten die opgeknapt worden.

Degeen die de tegels bij jouw aanbrengt is een amateur.

- hij gebruikt tegelkruisjes, dat doet een prof niet

- de pastegels aan de linkerzijde zijn nog niet aangebracht, op deze manier wordt het moeilijker om ze aan te brengen. een prof brengt ze gelijk aan

- de breedte van de pastegel is te smal. een pastegel dient nooit smaller te zijn dan een halve tegel

- aansluiting aan het plafond idem dito

- de sierstrooktegel wordt onderbroken door leidingwerk.

Kortom, er wordt eerst getegeld in plaats van het tegelwerk eerst uit te meten.

Maar troost je, mijn begane grondvloer is getegeld door een Tsjech, alle fouten die gemaakt kunnen worden bij het tegelwerk heeft hij gemaakt. Resultaat: een typisch Tsjechies vloertje.

Ik ben er dik tevreden mee.

Succes met de afwerking.

Groet van Kukel.
 
Onze eerste prioriteit is de badkamer en daar wordt dus hard aan gewerkt.
En zoals terecht werd verondersteld, door een amateur. Maar als ik bekijk wat de Nedelandse vakman bij ons thuis heeft geleverd.
Het voorwerk is door de vakmensen uit Tsjechie gedaan.
Omdat het een heel oud huis is van rond 1820. Willen we het niet een te moderne uitstraling geven. We proberen het ons ook niet moeilijker te maken dan nodig. En af en toe knopen we tips in onze oren. Zoals het niet helemaal tot het plafond doortegelen. (dank je Jur cq opa Opatov)
P1050786badkamer 3.jpg P1050788badkamer4.jpg
P1050792badkamer5.jpg P1050795badkamer samenwerking.jpg
Soms zijn we tips en aanwijzigingen al weer vergeten of komen ze te laat. Maar als alles straks maar werkt. daar gaat het om.
Mijn zorgen om Saar blijken al snel ongegrond. Ze is een enorme hulp. Ze vermaakt zich met het helpen van Papa. het spelen met `antiek kookgerei`het bestuderen van de plantjes en het schilderen van een stoel van haar kamer in een vrolijke kleur.
P1050799kinderarbeid of creamiddag.jpg
Voorlopig slaapt ze nog bij ons. Veel gezelliger. En al die geluiden zijn wel erg spannend en de meidenkamer is nog een grote chaos.

De eerste week staat ook voor ons in het teken van verassende ontmoetingen.
Er stopt een Nederlandse auto. En wij maar denken. Kennen we ze. Oh wat vervelend als je niet meer weet wie het zijn. Maar..............
gelukkig heeft de Alzheimer nog niet helemaal toegeslagen. Het blijken de nieuwe eigenaren te zijn van de oude school in ons dorp. Een iets groter project als het onze. Ze komen uit Brabant en we hebben gelijk een gezellig gesprek. We zullen elkaar vast nog vaak ontmoeten. Ze hebben ook nog een nieuwtje voor ons. Er is wel een winkeltje in ons dorpje. Alweer een stukje op weg naar het `inburgeren`. Zij gaan na een week de caravan verplaatsen naar een camping in de buurt van Liberec. En vandaaruit verder klussen.
Ook in die eerste week zien we de dame terug die zo goed Engels sprak.
Ze geeft ons gelijk allerlei advies. Als ze haar honden voorstelt.Vertelt ze dat een ervan zelf bosbessen plukt.En zo kom ik op de verassing van de dag ervoor. Een auto stopt en er wordt wat gezegd waar we niets van begrijpen.Maar plaatjes zeggen meer. Dus eerst maar even kijken. Het blijken bosbesverkopers te zijn. En zo maak ik mijn eerste jam van bosbessen. P1050804bosbessenjam.jpg .
Onze Tsjechische overbuurvrouw is teleurgesteld dat ze de verkopers gemist heeft.Ik bied een beetje verlegen een potje jam aan Paula aan. Ik weet niet of mijn jam wel de toets van de superjammakers kan doorstaan. Maar ze vind het gelukkig erg leuk.
Tussendoor komt Ben nog even langs zonder Anita. En er stopt weer een Nederlandse auto. Dit maal is ook Saar supergeinteresseerd. Er is een meisje van haar leeftijd gesignaleerd. het blijken onze bijna buren.
Weten jullie nog? De zeepbel van Dolni Oldris.
Onze bijna buren uit Dolni Oldris waren benieuwd naar wat het uiteindelijk was geworden. Saar heeft gelijk de rondleiding op zich genomen en vermaakt zich prima. En wij kletsen even . Onze zeepbel blijkt weer te koop.
We worden uitgenodigd ook bij hen even langs te gaan.

Ook de dierenwereld laat zich niet onbetuigd. Saar zegt dat ze denkt het mannetje van de hertjes te hebben gezien. Ze spot een paar keer een slang, ik ook,maar een stuk kleiner en ze ziet een moeder hert met kalf als ze een paar meter de boomgaard inloopt. We geloven haar.:denk:
En zo vliegen de dagen voorbij.:heks::vliegen:
 
Bovenaan