Bier & Wijn Tsjechische wijnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Die wijngaard is niet zo ver weg als ik dacht. Dus wie weet gaan we eens proeven.

Tot nu toe lopen onze ervaringen van super lekker tot niet te drinken.

De super lekkere hebben we in een restaurant in Praag gedronken. Maar werd enkel aan restaurants verkocht voor zover we hebben kunnen vinden.

De niet te drinken wijn was na een bezoek aan het kasteel in Lednice.
Waarschijnlijk gewoon bedorven.

Hilde
 
Echte super lekkere wijn heb ik, nog, niet meegemaakt.

Ik kom niet verder dan een lekker slobber wijntje.

Maar misschien heb ik het nog niet getroffen.

Ik proef altijd een " ondertoon" in de wijn. Ik heb vaak het idee dat er bij de wijn iets bijgevoegd is, wat weet ik niet. om de kleur? Houdbaarheid?

Dat geldt voor zowel de witte als de rode wijn.

Ik denk dat als je de Tsjechische wijnen hier in Nederland zou laten proeven, ze er niet al te best vanaf komen.

Of ben ik te verwend?
 
Echte super lekkere wijn heb ik, nog, niet meegemaakt.

Ik kom niet verder dan een lekker slobber wijntje.
...
Dat geldt voor zowel de witte als de rode wijn.
Kukel, Kukel. Echt lekkere wijn koop je in een vinotheek, niet in de supermarkt (daar hebben ze inderdaad de bekende slobbergevallen en hoofdpijnveroorzakers Sklepmistr ed. - dit zijn mengsels van verschillende soorten met toegevoegd suiker). Vaak zijn die goede wijnen helaas aan een wat hogere prijs te herkennen (rond 150 CZK kan het meestal niet meer mis hoewel je soms ook onder 100 CZK een echt lekkere kunt kopen). Boheemse wijnen zijn praktisch uitsluitend droog, in Moravië vind je ook zoetere soorten.
 
Gisteren waren wij in de Tesco waar ze toch echt geen slobberwijntjes verkopen, er was zelfs biologische wijn.
Deze wijnen waren zo rond de 150 a 200 kc.
Ook bij de Albert en andere supermarkten staan er duurdere wijnen in het schap.Maar duurder is niet altijd een waarborg voor een goede en lekkere wijn.
 
Lubnik schreef:
Gisteren waren wij in de Tesco waar ze toch echt geen slobberwijntjes verkopen, er was zelfs biologische wijn.
Ik heb niet veel verstand van wijn, maar dat een wijn biologisch is, zegt volgens mij helemaal niets over de kwaliteit en drinkbaarheid. Meestal wel over de prijs. Er bestaan trouwens vast ook wel biologische slobberwijntjes. ;)

Dat de prijs van een wijntje niets hoeft te zeggen over de kwaliteit, ben ik met je eens.

Ik denk dat als je de Tsjechische wijnen hier in Nederland zou laten proeven, ze er niet al te best vanaf komen.

Of ben ik te verwend?
De dames die ik meenam naar Tsjechië (en die hadden echt wel eens vaker een wijntje gedronken), heb ik nooit horen klagen over de wijn daar. Zeker, er zitten soms wat mindere tussen (de wijntjes bedoel ik, niet de dames!), maar laten we ons niet blindstaren op de kwaliteit uit de zogenaamde wijnlanden. Ook een land als Frankrijk levert net zo makkelijk wijnen af van een schaamteloos slechte kwaliteit hoor...
 
Bij de Lidl/Tesco hebben ze af en toe aanbiedingen (Kc 39, -- / 49,-- per fles van 0,75 ltr) van goede buitenlandse wijnen dan nemen we gelijk een paar dozen mee.
Ook hebben wij regelmatig wijn uit Moravie zonder toegevoegde zooi voor Kc 30,-- per liter na een paar glazen voel je hem toch wel zitten
 

Marcel

Moderator
het blijft altijd een zaak van smaak.
wat voor de 1 bocht accuzuur lijkt, vindt een ander heerlijk. persoonlijk ben ik dol op een drupje anti-vries in de witte wijn.
de ene wijn moet eerst even luchten eer die gedronken mag worden, de ander "schudden-voor-gebruik".
en een wijn op een verkeerde temparatuur drinken, geeft ook al enorme smaakverschillen.
 
http://www.wineofczechrepublic.cz/,
en zie hier wat commentaren van ëchte"kenners!
http://walkadewijn.blogspot.com/

Kameraad vinologen,

Ik heb een aantal zeer elegante wijntjes uit mijn Tsjechische collectie ter beschikking gesteld voor jullie. Om mezelf niet te bevooroordelen zal ik alvast de wijntjes noemen (met foto). Dan kan iedereen zijn voorbereidingen treffen!

Omdat ik geen bal snap van wat er op de etiketten staan, heb ik alles overgetikt.

1. Svatovavrinecké 2005, 12%.
Cellarium Bisencii, Jakostní odudové, suché cervené, Vinarska oblast Morova.

2. Frankovka Modra 2003, 12% (erg goed om je huis mee te verkopen!!).

Výber z hrozna, Slovenské prívlastkové vino. Chateau topolcianky.

3. Rulandkské Modré 1248, 12%.
Templarské, Sklepy Cejkovice. Jakostni vino adrudové, Vinarska oblast morava.

4. Herbarium Moravicum, 11%
Svatovavrinecké, Vino s privlastkem kabineti vino, Vinarska oblast Morava, Vinarska podoblast slovacka, Vino suche Cervene.

5. Svatovarinecké 2004, selection, 11%.
Vinium, Velké Pavlovice. Vinarska podoblast velkopavlocicka

Kameraden, jullie moeten toegeven..... DIT BELOOFD WAT, HÈ?

Zelf vind ik de meeste witte wijnen van Cellarium Bisencii prima te drinken. Proef ze!
 
Omdat ik geen bal snap van wat er op de etiketten staan, heb ik alles overgetikt.
odrůdové víno = wijn van éen soort druiven, het tegenovergestelde heet směs (mengsel van verschillende soorten druiven)
výběr z hroznů = selectie druiven (kwaliteitsaanduiding)
víno s přívlastkem = wijn met attribuut (kwaliteitsaanduiding)
Er bestaat een hele lijst met gradatie in kwaliteit (odrůdové víno, výběr z hroznů, výběr z bobulí, pozdní sběr, kabinetní víno, archívní víno). Ik weet niet helemaal precies of de bovenvermelde volgorde juist is en er zal nog iets ontbreken.
Verder vind ik dat je theoretisch een goede wijn zonder toevoegingen van allerlei spul voor 30 CZK kunt kopen (direct van de wijnboer) maar wijn die 30 CZK in de winkel kost zal geen topper zijn.
 
Ahoj Lesnenka,

Het citaat:
"Omdat ik geen bal snap van wat er op de etiketten staan, heb ik alles overgetikt." was van de club van vinologen.

De prijs van wijn bij een goede wijnboer was mij overigens ook bekend. In ieder geval bedankt voor de uitleg.
 
odrůdové víno = wijn van éen soort druiven, het tegenovergestelde heet směs (mengsel van verschillende soorten druiven)
výběr z hroznů = selectie druiven (kwaliteitsaanduiding)
víno s přívlastkem = wijn met attribuut (kwaliteitsaanduiding)
Er bestaat een hele lijst met gradatie in kwaliteit (odrůdové víno, výběr z hroznů, výběr z bobulí, pozdní sběr, kabinetní víno, archívní víno). Ik weet niet helemaal precies of de bovenvermelde volgorde juist is en er zal nog iets ontbreken.
Verder vind ik dat je theoretisch een goede wijn zonder toevoegingen van allerlei spul voor 30 CZK kunt kopen (direct van de wijnboer) maar wijn die 30 CZK in de winkel kost zal geen topper zijn.
Bedankt voor de info!!! Mijn advies is om gewoon wat vaker vinarna's te bezoeken. Als een wijntje je bevalt schrijf je de gegevens en het jaartal op. En ja hoor, ook bij de (grotere) supermarkten kan je echt wel goede Tsjechische wijnen vinden en op het gebied van wijn durf ik mezelf echt wel een kenner te noemen. Maar over smaak valt niet te twisten. Bij mij moet een witte wijn gortdroog zijn met een licht fruitige nasmaak en een rode wijn lekker vol (het glas ook, haha).:lache:
 
Naar aanleiding van een nu onvindbare link zijn we Tsjechische wijn wezen proeven. Of beter omschreven, Kees heeft geproefd en ik heb gereden. We houden de Tsjechische nul-norm maar vast aan.
De rode wijnen konden hem niet zo bekoren. Maar over de witte was hij zeer te spreken. En de rosé (tenslotte weer helemaal in) was ook erg lekker.
Ondanks dat we over een paar weekjes alweer zelf naar Tsjechie gaan, toch maar een doosje meegenomen.
De onder de rook van Rotterdam geproduceerde wijnen kwamen er bekaaid af. Volgend jaar misschien meer aandacht van ons voor hun.

Een paar plaatjes:

P1050980tsjechische wijn.jpg P1050981even proeven.jpg P1050983steeds proevers.jpg
 
Zo zie je maar weer.

De witte wijnen smaken voor mijn gevoel naar uitgeperste paardenpoep.

Terwijl ik de rode wijn redelijk drinkbaar is.

Met de rose ben ik het eens: drinkbaar en soms nog lekker ook.
 
Er waren meer dan een witte of rode te proeven.
Van twee wijnhuizen meerdere witte en van een wijnhuis verschillende rode op de tafel.
Helaas waren de 'bubbles' al uitverkocht.

Ook bij Franse of 'nieuwe wijnlandse' wijnen, vinden we lang niet alle wijnen lekker.

Hilde
 
Bovenaan