Bier & Wijn Tsjechische wijnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

S

sacha

Guest
Welke wijnsoorten heeft Tsjechie? Meer wit als rood? en dan de rode? zoet, zuur, droog? Of is het land puur op Bier bier en bier?
 
Tsjechië is meer een bier- dan een wijnland, maar er zijn toch enkele smakelijke wijnen bij. Deze worden vooral in Zuid-Moravië gemaakt, zowel rode (o.a. Frankovka, Andre, ...), als witte (Rulandske). Rosé heb ik er nog nooit gezien. Kijk eens op www.czlist.cz, onder gastronomie, hier vind je wel wat. Er zijn zelfs wijnboeren die te bezoeken zijn in de streek van Znojmo.
 
Ik heb laatst een paar flessen tsjechische rose gekocht (verschillende soorten) en geproefd. Wordt gemaakt van o.a. Frankovka en Modry Portugal druiven.

Wat ik verder in het algemeen lekkere rode wijnen vind zijn Modry Portugal (speciaal die van Josef Valihrach) en Svatovavrinecke.

S pozdravem,
Josef
 
Nu zaterdag vertrekken we eindelijk naar Tsjechië. :yess:
Daar ik graag één (of meerdere) glas wijn drink, ben ik op het forum op zoek gegaan naar wat er over wijn en wijnbouw geschreven is. Ik heb wel wat informatie gevonden o.a. in deze posting van utopenec: :lezen:

In Tsjechië wordt er het meest witte wijn geproduceerd (ca 70% van totaal). De druiven die gebruikt worden zijn vooral Müller-Thurgau, Riesling, Wälsch Rieslink (Vlašký Ryzlink), Rulandské bílé (dat is geloof ik de Pinot blanc), Tramín (lekker!) en verder nog Grüner Veltliner en Neuburger. Maar ook kom je nu Sauvignon Blanc en Chardonnay tegen. Mijn voorkeur heeft een oude Vlašký Ryzlink (6/7 jaar oud) of een Tramín. In de zomermaanden wordt er ook wel viní střih (2dl witte wijn en 3dl bronwater) gedronken.

Rood is met name Frankovka (Blaufrankisch) of Vavrinecká (Saint-Laurent) en Modrý Portugal (hier word je ook echt blauw, je tanden en tong....). Ben geen liefhebber van rood, maar als het moet een Frankovka.

Verder is er een korte periode per jaar Burčák te krijgen (alleen in oktober). Dit is ongefilterde jonge wijn, erg lekker maar ook erg verraderlijk).

Zijn er leden die nog tips hebben over niet te missen wijntjes en zijn deze wijnen regio-gebonden of over heel Tsjechië te krijgen? Wij zijn op vakantie in de omgeving van Liberec. Zijn er speciaalzaken die wijn verkopen of gaat dit via warenhuisketens? Ik kijk met belangstelling uit naar jullie berichten. :)
 
Ik ben afgelopen donderdag met mijn vader naar een wijnkelder / proeverij geweest in Cisovice... Echt een aanrader om te doen... We kregen 6 wijnen te proeven en ik heb uiteindelijk een zachte wijn meegenomen voor mijn schoonmoeder! Het was een witte Moravische muskaatwijn.
 
Wijnen zijn over heel Tsjechië te krijgen, al zal je in de supermarkten wel moeten zoeken naat Tsjechische wijnen, de meeste zijn namelijk Frans, Zuid Afrikaans, Chileens...

Overigens worden de druiven voornamelijk in zuid Moravië gekweekt (ivm de uren zon aldaar) al ben ik ze ook wel eens net boven Praag tegen gekomen....

De Tsjechische wijn is (nog) niet van de kwaliteit zoals we ze uit andere wijnlanden kennen... Maar hij schijnt wel steeds beter te worden.
Ik moet zeggen dat vooral de witte Tsjechische wijnen best te drinken zijn hoor (al halen ze het bij lange na niet bij de kwaliteit van de pils.. maar ach..).

Tsjechische wijnen zijn trouwens het best te vergelijken met Duitse (mozel) wijnen....
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat ook zeer lekker is, is bohemia sekt.

Er zijn er hier op het forum nog meer die dit lekker vinden.

sekt.jpg
 

Marcel

Moderator
voor het thuisfront (voor mezelf dus) gaat er altijd een kofferbak vol met Frankovka mee terug. :proost:
de gewone Frankovka Cérvené die wij altijd bij de Hyper Nova halen.
de barcode eindigd op 4188. altijd handig om te onthouden, want laatst had men het etiket grondig veranderd, maar niet de barcode.
 
idur schreef:
Zijn er leden die nog tips hebben over niet te missen wijntjes en zijn deze wijnen regio-gebonden of over heel Tsjechië te krijgen? Wij zijn op vakantie in de omgeving van Liberec. Zijn er speciaalzaken die wijn verkopen of gaat dit via warenhuisketens? Ik kijk met belangstelling uit naar jullie berichten
Dé tip is natuurlijk om niet in Liberec maar in Mikulov je vakantie te vieren... In de noordelijke regio wordt er namelijk geen druiven verbouwd (mss afgezien van een stronkje hier en daar).

De grote ketens hebben allemaal wel al een redelijke wijnselectie, maar je kunt je het beste laten adviseren en inspireren in een vinoteka en die hebben ze wel in Liberec.

Prettige vakantie !!
 
Dat ze te vergelijken zijn met Moezel-wijntjes ben ik het echt niet mee eens! Ik vind persoonlijk de Duitse Moezel wijnen niet te pruimen, veel te zoet, krijg al kiespijn als ik eraan denk.... De Muskaatwijn uit Tsjechië is zelfs niet echt zoet, maar smaakt heerlijk precies als de druif. De Tsjechische witte wijnen zijn over het algemeen lekker droog, zonder meteen naar azijn te smaken. Ik vind ze eigenlijk nog het meeste te vergelijken qua smaak met de noord-italiaanse wijnen, zoals de pinot grigio en de soave. De rode wijnen zijn ook goed te drinken, hadden iets voller gemogen misschien, maar zijn zeker de moeite waard!

Krijg er dorst van, nog wat vroeg he, maar morgen vlieg ik naar Tsjechië, ga ik nog even testen of wat ik hier alemaal verkondig nog steeds waar is...
 
voor de betere wijnen moet je inderdaad bij een vinoteka zijn. Vooral de rode 'bewaar-wijnen' (archivni vino) Modry Portugal eind jaren '90 uit de regio Mikulov vind ik persoonlijk erg lekker!

bij de meeste supermarkten is zeker tsjechische wijn te krijgen. Wat wij altijd meenemen: Modry Portugal en Svatovavrinecke (rood) en Veltinkske Zeleni (wit)

veel plezier met wijnproeven in CZ
 
Arno schreef:
.. al ben ik ze ook wel eens net boven Praag tegen gekomen....
Dat zou dan niks anders kunnen zijn dat de wijnen uit het gebied rond Mělník. Daar zitten ook wat wijngaarden.
De wijn die daar vandaan komt heet "Ludmila" (zo uit me hoofd, of er nog iets anders gemaakt wordt, zou ik niet weten)
 
Nathalie L. schreef:
Ik vind ze eigenlijk nog het meeste te vergelijken qua smaak met de noord-italiaanse wijnen, zoals de pinot grigio en de soave.
Dan zullen ze bij mij ook in smaak vallen, want ik heb de laatste weken al enkele flessen Italiaanse wijn pinot grigio soldaat gemaakt. Best lekkere wijn :proost:
 
Tsjechische wijnsoorten

Wil voor mijn ouders wijn meenemen uit Tsjechië. Mijn moeder wil rode en haar vriend wil droge witte.

Wit herken ik wel, maar droog???? Ik drink zelf geen wijn, dus proeven is geen optie :D

Kan iemand me vertellen hoe het in het daar op de fles staat? Zodat ik het herken?

En heeft nog iemand tips over welk merk goed is.
We zullen in elk geval in Moravië komen, heb begrepen dat dat een goede wijnstreek is....
 
Wij hebben een flesje rood meegenomen uit Melnik (Ludmila) en was... mmmmmmm. Spijt had ik dat ik er niet meer meegenomen had. In Tsjechie zelf dronk ik Frankovka, ook een prima wijntje.
 
Bovenaan