Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Tsjechische Gewoontes

Met zulke lekker bier heb je het toch nooit
over???
ahum.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Bier over hebben? In Tsjechie? is mij nog nooit overkomen....

[/ QUOTE ]

Dat is inderdaad aardig gek
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

"Nog één: een Tsjech zou je nooit wegsturen als je rond 18.00 uur even aan kwam"....Dat zeggen ze wel vaak over Nederlanders, maar ik moet zeggen dat ik zoiets in Nederland ook nooit heb meegemaakt, ik kan het me haast niet voorstellen.
 
Re: Tsjechische Gewoontes

wegsturen niet nee, maar je kunt vaak wel duidelijk merken dat het niet gewaardeerd wordt haha.

Terwijl dat ze in CR je meestal nog vragen of je mee wilt eten
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Als je een beetje Nederlander bent, dan haal je het toch ook niet in je hoofd om rond zessen bij anderen op visite te gaan of je moet ze gewoon willen neten
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Over dat Bier : Errug Lekker. Staat buiten kijf.

Je kunt natuurlijk ook een feestje organiseren. Ik heb Tsjechen het zo zien doen:

Je haalt een Fust bier, en plaatst dit fust een uur of 6 onder de Douche om "op temperatuur te komen" Dan sluit je een zelf geimproviseerd kraantje aan op dat fust. Er zit een aansluiting op voor een fietspomp.

Je zet er bij voorkeur een PULLITER glas onder, en dan : TSJIEPPPP ... TJIEPPP .... .. TJIEPPPP. met de fietspomp en je glas is vol
smile.gif


Wel lekker
smile.gif
 
Hoe zit dat eigenlijk met kerst?

Nog even en het is kerst...en wil ik onze tsjechische werknemers natuurlijk iets geven..Maar wat is gebruikelijk hier? Is dat net als bij ons,Nederlanders,het kerstpakket, of is het iets geheel anders..Wie kan mij dat vertelllen voordat ik dadelijk iets geks doe? Alvast bedankt..
 
Kerstpakket kan, maar ik denk dat gemiddelde Tsjech liever een bonus zou willen hebben.
Sommige bedrijven geven al 13e of zelfs 14e salaris eind van het jaar. Doe je het niet, dan is een bonus van 30-50% van het maandsalaris een leuk cadeautje.
 
Volgens mij is het een voltreffer als
je de mensen karper in blik ten geschenke geeft, deze is gelardeerd met een gifgroene erwt in zijn oog en zwemt in melk!
Succes verzekerd.
 
Tsjechische gewoontes?

hoi allemaal,
ik ben hier nieuw, en ik vind dit echt een geweldige site, serieus;)
en ik heb al wat over de tsjechische gewoontes gelezen, maar ik wil graag nog meer weten.
ik heb bijvoorbeeld gezien op tv, dat als er gasten (verwacht) komen, dat de gasten alleen moeten eten, en dat de bewoners voor het eten zorgen enzo..
dus als iemand nog meer gewoontes weet....:)

groetjes
 
dat is dus helemaal geen gewoonte, want tot nu toe heb ik altijd tijdens visites samen met mijn gastheer/vrouw of met mijn eigen gasten gegeten. dat het een keer voorkwam, is helemaal niet een 'nationale' gewoonte.

(om even een misverstand uit de wereld te helpen).
 
dat is dus helemaal geen gewoonte, want tot nu toe heb ik altijd tijdens visites samen met mijn gastheer/vrouw of met mijn eigen gasten gegeten. dat het een keer voorkwam, is helemaal niet een 'nationale' gewoonte.

(om even een misverstand uit de wereld te helpen).

Volgens mij is het echt wel een gewoonte,wij hebben het bij verschillende mensen meegemaakt. En dat waren heus geen "boeren" of "oude van dagen" maar mensen van ongeveer 40 jaar die in de stad wonen.

Misschien nog meer mensen met andere ervaringen?
 

Pelhřimov

Donateur
Misschien nog meer mensen met andere ervaringen?

Wij hebben deels een zelfde ervaring als Corrie dat wij, alweer 10 jaar geleden, alleen in de keuken aten en de familie gewoon in de woonkamer bleef zitten.

Maar ook maakten we het jaren later mee dat we gezellig met de hele familie aan tafel bramborak en vlees aten.

En weer bij andere mensen dat er een zeer uitgebreide koffietafel was, gewoon in de woonkamer. Dit laatste was wel in Tsjechië, maar dan bij van oorsprong Armeense (?) zaken-mensen, waar we samen met onze (Russische) vrienden uitgenodig waren om in hun glasattelier te komen kijken.
 
Bovenaan