Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechische Gewoontes

Het is misschien wel leuk om wat leuke/ vreemde Tsjechische gewoontes op te noemen.

Hier een paar die ik tegenkwam:

*Pantoffels!*
De meeste Tsjechen dragen in huis pantoffels. Er zijn zelfs pantoffels voor de gasten. Op je sokken of met schoenen aan door het huis wordt niet erg fris gevonden.

*Een grote kan bier*
Ik weet even niet meer hoe ze die dingen noemen, maar veel Tsjechen in de wat kleinere dorpen hebben in huis een grote kan staan die ze in het plaatselijke cafe met bier kunnen laten vullen.

*Heren eerst!*
Deze gewoonte werd mij zelfs opgedrongen ook al druist het tegen mijn principes in; Om aan te geven dat de vrouw bij de man hoort, moet hij als eerste naar binnen als ze naar het cafe of iets dergelijks gaan.
tongue.gif


*1 Mei!*
Ook wel de dag van de arbeid, wanneer je op 1 mei onder een boom in bloei staat (of het een bepaalde boom moet zijn weet ik niet) met iemand van het andere geslacht, dan moet er gezoend(!) worden. Een beetje het amerikaanse 'Mistletoe idee'. Deze gewoonte beviel mij wel en ik ben er voor om het in NL te promoten!

En nu jullie met jullie Tsjechische gewoontes.
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

In cafes/kroegen en resto's is het inderdaad gepaster om als heer als eerste naar binnen te lopen.
Dit is m.i. niet vanwege het feit dat jouw begeleidster a.h.w. "van jou is" zoals je stelt, maar meer zodat de heer even zou kunnen controleren of het een decent etablissement is (geschikt voor de dame...). Indien je de vrouw voor zou laten gaan, zou dat betekenen dat ze van lichte zeden was (is mij althans zo voorgehouden)

Míša
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Tsja, de Tsjechische vriendin waar ik mee was vertelde toch echt dat het ging om wat ik noemde in m'n eerste post. En het cafe waar we ingingen kende ze toch al. Maar het was wel grappig, want ze moest me echt dwingen om als eerste te gaan.
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

... eerlijk gezegd beging ik een paar jaar geleden ook deze fout (even de gedachten er niet bij....)
Toch humor om te zien hoe de vrouwelijke partner verschrikt erop reageerde. Het blijft altijd balanceren tussen hier Nederlands, en daar weer Tsjechisch zijn.

Míša
wink.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
In cafes/kroegen en resto's is het inderdaad gepaster om als heer als eerste naar binnen te lopen.
Dit is m.i. niet vanwege het feit dat jouw begeleidster a.h.w. "van jou is" zoals je stelt, maar meer zodat de heer even zou kunnen controleren of het een decent etablissement is (geschikt voor de dame...). Indien je de vrouw voor zou laten gaan, zou dat betekenen dat ze van lichte zeden was (is mij althans zo voorgehouden)

Míša

[/ QUOTE ]

Dit klopt ja, dit is de echte gedachte hierachter.
Het feit dat je evt laat zien dat ze bij jou hoort,
is wel een beetje zo.
Maar als je gewoon zo met iemand gaat,
moet ook de heer is eerst naar binnen.
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik weet ook nog wat - typisch is als je iets wordt
aangeboden van eten of drinken om nee te zeggen (uit beleefdheid).
Dan wordt je overgehaald ''Aaaaale, dej si...!''
en neem je het wel aan.
Tsjechen zijn heel gastvrij en je zal dan ook nooit
zonder iets lekkers zitten als je bij ze thuis komt.
Maar dat nee zeggen hoort er vaak wel bij.
Voor mijn moeder was het echt wennen, toen ze pas hier
was, want ze zei ook heel beleefd nee toen een
Nederlandse vriendin vroeg of ze iets wilde.
De rest van de avond had ze wel honger, want mooi
niet dat het nog gevraagd werd!!!

smirk.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ja das ook zo iets ja,

maar kwa eetgewoontes zijn er toch flinke verschillen.

Zo krijgt in Nederland iedereen 1 koekje en evt een 2e met een 2e bakkie, terwijl in Tsjechie gaat gewoon alles op tafel, en pak maar wat je wilt. Hoe meer hoe beter nog, zien ze temeest dat je het lekker vind.

Op een verjaardag is er voor iedereen 1 puntje taart,
terwijl er in Tsjechie een te veel aan taarten is, en eet maar wat je wilt.

Als jij rond etenstijd opbeld, worden ze niet in Tsjechie niet boos en verzoeken je, of je wilt terug bellen na het eten.

Als je rond etens tijd langs komt bij iemand in Tsjechie, wordt er niet gezegt dat ze geen tijd hebben dat je later moet komen, of dat je ff op de bank kunt wachten. Nee, je kan mee eten als je wilt hoor, is altijd genoeg. Er wordt altijd meer gekookt naar voor het aantal personen wat aanwezig is.

Na zo zijn er nog wel wat dingetjes,
heel gastvrij dus
wink.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik ga 17 of 18 april voor een weekie of 2 dus dan ben ik er precies met pasen
smile.gif


Pasen is altijd leuk.

Eieren verven in gekleurd water enzo, heel de eieren zijn dan van binnen ook verkleurd.

De jongen krijgen / maken een zweepie met hoe noemie dat, takkies vlechten. Die mogen daarmee achter de meisjes aan, ook mogen ze ze nat gooien.

Meestal gaan de jongens s tatou overal heen,
bij bekenden en familie langs, dan krijg je meestal wat lekkers, vaak ook wat geld, hahaha.

Gewoon leuk alles bij elkaar
smile.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Die gewoonte ken ik ook. Dat de jongens de meisjes mogen slaan met een tak of stok ofzo en die moeten de jongens dan wijn geven. Dat is wat ik er van kan herinneren. Zag daarvan ooit nog een foto van een vriendin in traditionele klederdracht.
grin.gif
grin.gif
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik heb hier nog 2 zweepies liggen van een jaar of 10 geleden, met een berg lintjes eraan
wink.gif


Ben wel blij dat ik die bewaard heb.

Toch weer iets van vroeger
smile.gif


Ik moet us kijken of ik ze nog wel echt heb, hoop t wel.
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Bof ik even, ik ben ook in tsjechie met pasen. Mijn vriend vertelde zijn vader dat ik dan naar tsjechie toe kwam en hij begon al te lachen, vanwege die traditie......
crazy.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Er zit waarschijnlijk nog een andere gedachte achter dat lachen...
smirk.gif


Als de mannen/jongens met de 'pomláska' achter de vrouwen/meisjes aanzitten, krijgen ze meestal een neutje.
Het komt wel voor dat vele mannen van het dorp aan het eind van de dag helemaal teut zijn van de alcohol !!
grin.gif

Misschien dat die vader van je vriend daarom zo lachte...
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ja inderdaad, met dat ene koekje ha ha
grin.gif

echt Nederlands. Wat ook heel grappig is, is
als je bij sommige Nederlanders onverwachts
langskomt onder het eten (vinden ze echt NIET
leuk!!) dat ze dan zeggen, ''oh vind je het niet
erg dat ik even wat eet, ik ben zo klaar...''
Maar of je mee wilt eten, dat wordt dan niet
gevraagd, want daar hebben ze niet op gerekend.
Tsjechen, in tegenstelling, hebben meestal genoeg
te eten, voor onverwachte gasten en mocht het
niet zo zijn, dan fixen ze iets voor je of krijg
je de helft van hun portie. Erg gastvrij ja!!
laugh.gif

Niet alle Nederlanders zijn trouwens zo hoor met
dat eten, maar ik heb het verdacht veel gehoord
en zelf ook meegemaakt...
Veel van mijn familie is Nederlands (van mijn stiefpa)
en op feestjes zijn ze altijd onder de indruk van
wat ik allemaal op tafel zet - veel, lekker en vaak ha ha
en goed voor mn gasten zorg, maar voor mij is dat echt vanzelfsprekend en ik vind het ook heel leuk.
laugh.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik zie net wat op TV over trouwen ... en opeens had ik weer wat ...

Ik weet niet of het overal in Tsjechie is, maar bij ons trouwen ze meestal op zaterdag is me opgevallen.
Maar dan rijden in kolonne door de stad ...
Allemaal keihard toeterend !!!

Ook weer zo iets
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Met trouwen, dan moet de 'best man'/ getuige de bruid verstoppen en de bruidegom moet haar vinden dan. dat herinner ik me nog van een gesprek met een vriendin over Tjsechische bruiloften
laugh.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Maar dan rijden in kolonne door de stad ...
Allemaal keihard toeterend !!!

Ook weer zo iets

[/ QUOTE ]

Zijn dat geen Turkse bruiloften???
grin.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />


Zijn dat geen Turkse bruiloften???
grin.gif


[/ QUOTE ]

Nee niet echt nee, en ik weet het ook alleen maar omdat ik dan net thuis ben na een lange nacht en hun 's morgens voorbij komen toeteren !!!

Bruiloften zijn er wel veel gezelliger ...
 
Bovenaan