Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Tsjechische Gewoontes

even inhaken op "een goede gewoonte" waar Iva mee begon;

In Tsjechie verontschuldigd men zich ook wanneer men per ongeluk tegen iemand opbotst/aanloopt. Ik erger me er soms groen en geel aan hoe onbeschoft hollanders soms overal doorheen "rausen" zonder ook maar iets te zeggen.
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Met de kerst is de gewoonte (tenminste in Moravië) dat men de schubben van de karper tijdens het kerstdinner onder de tafellaken doet (en een paar in de portemonnee).

ahum.gif
Nou niet overal in Moravie
crazy.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Smajlik_M,
Ik vind dat je nu wel weer doorslaat, dit heeft meer te maken met opvoeding van de individu en ik was pas in Praag en daar kon men in de ochtendspits ook aardig "rausen" zoals jij dat noemt. Dit was bij de Metro terwijl die echt om de 5 minuten rijdt dus haast is er niet echt nodig en daar waren ook Tsjechen die tegen mensen opliepen en hen geen blik dan wel spraak waardig vonden.
Groetjes Alberto
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Het "kidnappen" van de bruid wordt ook in Oostenrijk gedaan heb ik gemerkt tijdens een bruiloft van een Tsjechische vriendin en een Oostenrijkse vriend van ons.

Een ander typisch gebruik in Tsjehcie is het kapotgooien van servies. Dit zou je geluk moeten brengen binnen het huwelijk. Tot op heden kan ik zeggen dat het werkt, alhoewel mijn ouders zich kapotschrokken van de knal!
shocked.gif


Jeroen

P.S. We zijn in Praag getrouwd op Starometske Namesti (09-09-1999)
 
R

Reno

Guest
Re: Tsjechische Gewoontes

Nou, dat slechte vreemde taal spreken is nog niet zo een rare "gewoonte" hoor. De nadruk op andere talen heeft in CZ in het verleden voornamelijk op andere talen gelegen. Als deze mensen dan een paar woorden Duits of Engels kunnen spreken, zijn ze uiteraard trots DAT ze het uberhaupt kunnen. En hoe vaak komt het niet voor dat een Nederlander trots verteld dat hij "internationaal" is opgevoedt en wel 2 talen kan en er uiteindelijk niets, maar helemaal niets van bakt? Dat is minstens 80%! Ook met het verplichte Engels. Ten slotte: als een Nederlander een beetje Tsjechisch kan, dan zal hij toch ook antwoorden dat hij Tsjechisch spreekt, ook al zal een Tsjech zich rot lachen als diegene dan begint...
58.gif
 
R

Reno

Guest
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik ben het wel eens met wat hier door Smajlik_M gezegd wordt... maar helaas is dit niet alleen een goede Tsjechische gewoonte, want zelfs in de USA zijn ze zo netjes dat ze sorry zeggen bij zoiets. Nederlanders zijn en worden gewoon onbeschofter met de tijd. En nu niet allemaal gaan schelden, want ik ben 100% Nederlander...
ahum.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Met de kerst is de gewoonte (tenminste in Moravië) dat men de schubben van de karper tijdens het kerstdinner onder de tafellaken doet (en een paar in de portemonnee). (Gedachten achter is: dat men het komend jaar genoeg geld mag hebben.)

Daarvoor is toch de čočka op nieuwjaarsdag, om het komende jaar genoeg geld te hebben
confused.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik wil ook nog iets kwijt.
Koektrommel- in NL krijg je op bezoek 1!!! koekje, dan gaat de koektrommel weer achter slot en grendel. In CR wordt al dat lekkers op tafel geserveerd, en neem maar, hoeveel je zelf wilt.
Ara
 
Re: Tsjechische Gewoontes

In het boekje The Undutchables kun je alles lezen over de rare nare gewoontes van de echte nederlander. Mirek, mijn tsjechische vriend, lachte zich rot om dit boekje, maar herkende er veel in. Bestaat er ook zo'n boekje over de tsjechen??
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Er bestaat een boekje van Benjamin Kuras "Češi na vlásku" (in het Engels uitgegeven als "Czechs and Balances - a nation´s survival kit")

zeer aan te bevelen
 
Ik kende deze ook al. Staat al een keer vermeld op het forum onder de rubriek <A HREF=http://www.tsjechie.net/forum/showflat.php?Cat=&amp;Board=Algemeen&amp;Number=372&amp;page=2&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=all> handige site </A> ...
Maar dat geeft niks. Is idd wel een leuke site
smile.gif


Ahojky
 
Bovenaan