Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Tsjechische Gewoontes

Nog een Tsjechische gewoonte:

Dat iedereen elkaar ook kent bij z'n achternaam

Ja klinkt misschien ff vaag.

Maar bij mij in m'n tel staat jan / fred / bla / bla
en bij hun Jirka Musil / bla bla

Hier in Nederland zeggen ze vaak ja niet Fred van de Wilma maar Fred uit de klas.

Terwijl ze in Tsjechie dan voornaam met achternaam zeggen zeg maar.

Misschien ist je nooit opgevallen hoor.

Hahahahah
 
Re: Tsjechische Gewoontes

met pasen mogen de jongens de meisjes slaan met een zweepje.

Met kerst verkopen ze levende karpers overal langs de kant van de weg, die karpers zwemmen vervolgens een paar dagen in de badkuip zodat ze vers zijn met kerst.
Ik heb er trauma's van
frown.gif
wink.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Nog een Tsjechische gewoonte:

Dat iedereen elkaar ook kent bij z'n achternaam

Ja klinkt misschien ff vaag.

Maar bij mij in m'n tel staat jan / fred / bla / bla
en bij hun Jirka Musil / bla bla

Hier in Nederland zeggen ze vaak ja niet Fred van de Wilma maar Fred uit de klas.

Terwijl ze in Tsjechie dan voornaam met achternaam zeggen zeg maar.

Misschien ist je nooit opgevallen hoor.

Hahahahah

[/ QUOTE ]


Ja idd, ze noemen elkaar ook altijd bij de achternaam, en ik doe het ze nog na ook
smile.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Bij bruiloften moet de bruidegom voorralleer hij zijn bruid komt ophalen een boomstam doorzagen die over de weg ligt, en na de bruiloft bij het aankomen op de feestplaats zijn er altijd een aantal borden die tegen de grond gaan en die de bruid dan moet opkuisen, ...althans dit is de gewoonte in Zuid-Tsjechie
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Nog één: een Tsjech zou je nooit wegsturen als je rond 18.00 uur even aan kwam [censuur] (althans niet die ik ken). Er zal ook zelden gebeuren dat er precies genoeg eten op tafel komt.Maar...maak geen misbruik van deze gewoonte.
wink.gif

Verder ben ik bekend met het feit dat tijdens bruiloften de ouders worden bedankt voor de opvoeding van bruid en bruidegom. Bij ons in het dorp leest er meestal een meisje van de lokale school een gedicht hierover voor. Bij het binnengaan van het restaurant waar de bruidsgasten gaan eten zullen bruid en bruidegom niet 1-2-3 binnenkomen. Vaak hangt er een laken met een hart erop geschilderd en de bruidegom zal diep in zijn buidel moeten tasten om een heel klein bot schaartje van iemand te kopen om dit hart uit te knippen en de bruid door dit gat heen te tillen. Het is me eigenlijk nooit duidelijk geworden of je dit geld daarna ook weer terugkrijgt.
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Nou, wie kent de 'negatieve' Tsjechische gewoonte niet dat ze eggen dat ze een buitenlandse taal spreken, maar er in de praktijk er echt niks van bakken!
 
Re: Tsjechische Gewoontes

De meeste vriendinnen verontschuldigen zich totdat ik er kotsmisselijk van word voor hun slechte engels terwijl ik ze toch heus wel begrijp
grin.gif


tongue.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Ik heb heel veel vrienden in Tsjechie en de meeste spreken prima engels. Oudere generatie spreek meestal duits maar tegenwoordig krijgt iedereen engels op school.

Ik weet niet wat jij verstaat onder Turkse gewoontes ?
 
Re: Tsjechische Gewoontes

stijn: Nou, wie kent de 'negatieve' Tsjechische gewoonte niet dat ze eggen dat ze een buitenlandse taal spreken, maar er in de praktijk er echt niks van bakken!


...of precies anders om, dat flikken ze altijd tegen mijn vriendin. Ze kunnen flinke paar woorden Engels, maar voor mijn vriendin durfen ze dan niet te praten, want hun engels is niet "goed genoeg". en dan, als ik met ze alleen ben, lullen ze engels tegen mij...irri is dat
 
Re: Tsjechische Gewoontes

ook een gewoonte van de Tsjechen (die ik ken):
Ze stellen zich erg bescheiden op en leveren vooral geen open commentaar. Het lijkt soms dat de tijd "achter het hek" hier een grote invloed op heeft gehad, zegge "Big Brother is watching you"
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Aan de tafel verdeelt ( vaak) de vrouw het eten, waarbij gast als eerste krijgt, en als er verschil in zit, krijgt gast de beste portie.
In een gezelschap (cafe, met collega's, familie etc.) schenkt man de drankjes in. En andersom - voor dames, is erg onbeschoft om zelf een glas in te schenken. Voor witte wijn : mag niet aangevuld worden, rode wijn wel. Flessen met drankjes liggen gewoon op tafel.
Zo heb ik inderdaad ook een keer in NL op verjaardag gezeten met mijn lege glas wijn rond te kijken en niemand die het door had,
En - een goede gewoonte: Tsjechen vallen elkaar veel minder in de rede!
monkey.gif
 
Re: Tsjechische Gewoontes

Met de kerst is de gewoonte (tenminste in Moravië) dat men de schubben van de karper tijdens het kerstdinner onder de tafellaken doet (en een paar in de portemonnee). (Gedachten achter is: dat men het komend jaar genoeg geld mag hebben.)
 
Bovenaan