Muziek Tsjechische muziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met dank aan Jelen.
Ik heb veel plezier van de link naar de Tsjechische internetradiostations. Ik luister tegenwoordig (thuis) achter de computer naar div. Tsjechische internetradio stations. Ik heb tijdens mijn weekje Tsjechië de hele week geluisterd naar radio Dragon en in de Hypernova verschillende CD's bekeken maar weet niet wat ik moet kiezen. Ik heb een CD'tje gekocht van ene Jadranka maar er zitten geen teksten bij, helaas. Ik wil graag in het bezit komen van wat Tsjechische CD's maar ik ken eigenlijk alleen Elan en Buty. Wat zijn goede artiesten in Tsjechië op het moment (goed is natuurlijk persoonlijk, begrijp ik)? Maar gewoon actuele muziek, geen house, techno of hiphop daar houd ik niet van maar pop of rock is goed net als Tsjechische folk. Wie geeft me tips? Het zou mooi zijn als de Tsjechisch songteksten erbij zitten of ergens te vinden zijn.
 
Hier een paar...

AG Flek , Žalman, Argema, Asonance
Bokomara, Bratři Ebenové
Buty, Cop, Daniel Landa, Devítka
Druhá tráva, E.F.S.
Elán, Eva Henychová
Fešáci, Fleret
Folk Team , František Nedvěd
Greenhorns, Hoboes, Hop Trop, Chinaski
Ivan Hlas, Ivo Jahelka, Jakub Smolík
Jiří Dědeček, Jan Vyčítal, Jarek Nohavica, Jaroslav Hutka
Jarret, Jiří Dědeček, Jiří Šlitr, Jiří Suchý
Jiří Schelinger, Jiří Vondrák, K. T. O.
Kabát,Kamelot, Kapitán Kid, Karel Kryl
Karel Plíhal, Katapult, Klíč
Lokálka, Lucie, Žlutý pes, Marta Kubišová,
Michal Tučný, Miki Ryvola, Miroslav Paleček
Mňága & Žďorp, Modrotisk, Nerez, Nezmaři, Olympic
Pavel Dobeš, Poutníci, Pražce
Rangers - Plavci, Robert Křesťan, Samson, Vlasta Redl, Slávek Janousek, Spirituál kvintet, Wabi Daněk, Wabi Ryvola, Waldemar Matuška, Wanastowi vjecy

Dat is van alles en nog wat...
 
'kep ruim drie jaar in Brno gewoond, veel tijd doorgebracht in muziekwinkels. Als muziekfreak hier wat tips:

Artiest/band - Album
Dan Barta - illustratosphere (jazzy, poppy, smooth)
Cechomor - meerdere (folkrock, zeer populair)
Zuzana Navarova + Ivan Gutierrez - Zelene Album (live CD met prachtige akoestische folkpop)
Raduza - Andelove z nebe (akoestische droompop, met pit)
Jaromir Nohavica + kapela - Koncert (de koning van de Tsjechische singer-songwriters)
Vltava - geinige pop

Ik kom nog wel op meer namen, maar volgens mij heb je ook met de tips van anderen wel even genoeg luisteruren voor de boeg.
Dobrou zabavu !
Frank
 
tijdens men laatste trip heb ik ondervonden dat daniel landa ontzettend populair is bij de jeugd ginds... en heb er trouwens er een zeer mooie clip gezien... jo ulice of zoiets...
 
ikzelf ben fan van de CD 'Krtek zpiva pisnicky' gezongen door Krtek hemzelve (wel met een beetje hulp van Nohavica en een paar anderen). misschien meer iets voor de piepkleinen onder ons, maar ik vind het alleszins machtig!!!
 
Daniel Landa is een (ex???) (nazi-)skinhead... Just for your information...
En wat wilde je hiermee zeggen? Het is voor de Tsjechen algemeen bekend, dat Daniel Landa een neo-nazi verleden heeft. Maar of hij daarin nog actief is... geen idee. Nu is hij zanger en musicalster. Ik heb een paar liedjes van hem gehoord. Mooie nummers. Zover ik daar over kan beoordelen, zaten er geen teksten tussen die tot rassenhaat zouden aanzetten.

Van Karel Gott (jawel), Daniel Hulka, Iveta Bartosova en Turbo heb ik vroeger veel CD's gekocht. Maar ze hebben de laatste paar jaar niks nieuws uitgebracht. Alleen maar CD's die al eerder uitgebracht zijn, maar dan met een of meerdere 'bonus' nummers.

En dan de pianist Jiri Malasek: als ik naar zijn muziek luister, dan moet ik steeds denken aan de muziek die gebruikt werd in oude Tsjechische films. Weet iemand of zijn muziek op CD is uitgebracht?
 
Gek dat er nog niemand Strombolien Bara Basikova heeft genoemd. Voor mij een van de beste tsjechische muzik. Natuurlijk ook Michael Kocab (helemaal vergeten de naam van de band) en ook pension svet met Richard Muller, etc.
Ik zoek zelf ook de nieuwe tsjechische muziek. Laatst bij Yorin travel hoorde ik interessante tsjechische muziek toen ze in Praag waren, maar ja, wie was dat.....?
 
Bovenaan