Muziek Tsjechische muziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

in de 3 weken dat we in ons huisje aan het verbouwen waren, hadden we op een avond de buren uitgenodigd.
Heel gezellig, ze brengen allerlei hapje mee. allerlei sterke drank.
heel gezellig vooral op het laatst
1 buurman pakt de "trekharmonica" en begint te spelen en te zingen.
Heeeeell gezllig,alleen verstaan lukt niet,maar gewoon op melodie mee neurieen of dansen.....
 
Hoi!

Ik heb 2 jaar geleden de (toen nieuwe) Cd gekocht van Eva Farna. Deze tiener is te vergelijken met Avril Lavigne. Teksten versta ik (nog) niet, maar ik weet dat ze niet veel diepgang hebben, het is echt een tiener idool. Ze zingt op haar nieuwe CD helaas erg veel Pools, die heb ik dus ook niet gekocht, dan raak ik alleen maar in de war met de taal.

Groeten Kirsten
 
Haha leuk dat dit zo'n dynamisch topic is, maar mijn berichtje was verplaatst vanuit een ander topic en daardoor een beetje uit zijn verband gerukt:

Mijn originele topic ging over Febiofest (www.febiofest.cz) in Praag en ik wilde graag weten of jullie tips hadden naar welke bands ik moet gaan kijken, die dus op dit muziekfeest spelen de komende week! En omdat Gipsy.cz een van de bands is die speelt, heb ik die ook genoemd als voorbeeld.

Airfare and Toxique ga ik eens bekijken, die spelen er ook, bedankt!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Interview met Gipsy.cz op Sfinks Mixed

Hier een interview met oprichter van Gipsy.cz, Radoslav Banga.

Grote fans van de hiphop-zigeuner mix van Gipsy.cz zijn wij hier op tropicalidad.be niet, maar uit het gesprek dat we hadden met oprichter Radoslav 'Gipsy' Banga konden we toch afleiden dat de man wel degelijk weet waarmee hij bezig is.

Radoslav, waarom kozen jullie precies voor Gipsy.cz, een webadres, als bandnaam?
"Die naam is zeer bewust gekozen. We waren namelijk op zoek naar de kortst mogelijke manier om te zeggen dat we zigeuners uit Tsjechië zijn. Gipsy.cz dekt die lading volledig en als extraatje kunnen we de naam ook nog eens gebruiken als URL voor onze website."

Wat Gipsy.cz onderscheidt van andere zigeunerbands is het feit dat jullie traditionele zigeunermuziek mixen met hiphop. Hoe groot is de hiphopscene in Tsjechië precies?
"Tsjechië heeft een vrij grote hiphopscene. In het begin – je moet je realiseren dat hiphop pas op het einde van de jaren negentig in Tsjechië begon binnen te druppelen – had je vooral een hardcore hiphop scene, maar ondertussen is de focus wat verschoven naar r&b. Ik was zelf lid van Syndrom Snopp, een hardcore hiphop band, mar met de verschuivingen in de scene had het maar weinig zin om daar nog mee door te gaan."

Rapten jullie in het Engels of het Tsjechisch?
"Ik was de enige zigeuner in de band en we rapten in het Tsjechisch."

Wat waren jouw grote hiphop voorbeelden? Waar luisterde je naar in je jeugd?
"Vooral dingen als Gang Starr, KRS-One, Black Moon, Jeru the Damaja enzovoort. Ik ben altijd een grote fan geweest van de New York sound, East Coast rap weet je wel, maar in de West Coast scene kon ik Warren G wel pruimen."

In 2008 namen jullie met Gipsy.cz deel aan het Eurovisie Songfestival en eindigden ergens teleurstellend onderaan in de puntentelling. Wat was precies jullie motivatie om deel te nemen?
"Voor ons was het de ideale kans om een miljoenenpubliek uit gans Europa kennis te laten maken met onze muziek. Het Eurovisie Songfestival heeft nog geen lange traditie in Tsjechië; we hebben tot dusver nog maar drie keer deelgenomen, dus wij wisten eigenlijk niet echt wat we moesten verwachten. Het werd echter al snel duidelijk dat we ons niet al te veel illusies moesten maken. Het Eurovisie Songfestival heeft eigenlijk weinig met muziek te maken; het draait om een boel andere factoren waar wij weinig of geen rekening mee hadden gehouden. Ik vond het wel interessant om die hele marketingmachine in werking te zien. Het toont nog maar eens aan dat het er in de muziekindustrie vaak niet op aankomt of je talent hebt, maar dat je gewoon de juiste mensen moet kennen."

Tsjechië heeft nu beslist om niet langer deel te nemen. Sta je achter dat besluit?
"Ja, want ik denk dat het weinig zin heeft dat Tsjechië daaraan deelneemt. Muzikaal gezien is zijn de Tsjechen vrij rockgezind en dat is nu niet bepaald de muziek waarmee je op het Eurovisie Songfestival hoge toppen zult scheren."

Je bent Tsjech en zigeuner. De zigeunergemeenschap in Tsjechië heeft vaak af te rekenen met discriminatie en racisme. Denk je dat het feit dat jij een populair mediafiguur bent iets kan veranderen in de houding van de Tsjechen tegenover de Roma?
"Zigeuners worden zeker gediscrimineerd in Tsjechië, maar de vraag die veel te weinig gesteld wordt is: "Waarom?" Feit is dat de Roma voor veel problemen zorgen in Tsjechië. De Roma-gemeenschap kent een hoge criminaliteitsgraad en er is een groot gebrek aan opleiding. Ik denk dat het feit dat ik een bekend gezicht ben wel degelijk iets kan bijdragen, al was het alleen al maar dat ik voor veel jonge zigeuners geld als een rolmodel. Met Gipsy.cz proberen we de harmonie in Tsjechië te herstellen. Ik besef heel goed dat wij maar een klein lichtje zijn aan het eind van de tunnel, maar wij staan symbool voor de hoop op een betere toekomst. Gipsy.cz is niet zomaar een muziekgroep, we zijn heel politiek geëngageerd want we willen de dingen actief mee helpen veranderen."

Om af te ronden: wat betekent het voor jou om zigeuner te zijn? Wat houdt dat voor jou in?
"Afgezien van het feit dat het natuurlijk in mijn bloed en genen zit, denk ik dat het vooral een kwestie van emoties is. De zigeuners zijn een heel emotioneel volk; als we blij zijn lachen we en als we triest zijn huilen we. Zigeuners leven niet voor gisteren of morgen, maar voor het moment waarin ze zich bevinden. We hebben lief, we haten, we leven!"

tropicalidad.be
 
Ik geef U graag info door over enkele zeer goede (100% live) Tsjechische bands die dit jaar in ons land komen optreden.

De Tsjechische band "The Beatles Revival" uit Praag heeft al jarenlang overal heel veel succes. Vooral in Polen en Slovenië is de band zeer veel gevraagd. Binnenkort gaat de band een toertje maken in Litouwen.
Eind maart en in april (o.a. 14 april a.s. Terwolde en 22 april a.s. Holten.) komt de band weer naar ons land.

Op 5 mei a.s. treedt de Tsjechische band "Abbacz" op in Zevenaar op het Bevrijdingsfeest. In 2011 was de band ook al in ons land en was zeer succesvol.

In oktober van dit jaar komt de Tsjechische damesrockband "The Apples" voor de eerste keer naar ons land. (11 oktober in Groesbeek en 13 oktober a.s. in Terwolde)

Als U meer info wilt hebben, dan verstrek ik U dat graag.
Met vriendelijke groet,

Minie.
 
Bovenaan