Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Aantal nieuwe Covid-gevallen blijft al week licht stijgen in Tsjechië.

Afgelopen week was het aantal positieve testen dagelijks hoger dan de week ervoor.
De PES-epidemie-index bleef voor de tweede dag op rij op 77 punten, wat overeenkomt met het hoogste alarmniveau. Het R-aantal is licht gedaald tot 1,03 en het gemiddelde aantal geïnfecteerden in de afgelopen 14 dagen blijft stijgen in Tsjechië.
De toename van het aantal infecties wordt toegeschreven aan de meer besmettelijke 'Britse' mutatie van het virus, die nu in sommige regio's dominant lijkt te zijn. De Britse mutatie komt voor in bijna elke tweede positieve steekproef in Tsjechië.
Het aantal ziekenhuisopnames met het virus is licht gestegen en staat nu op 5.553; bijna 1100 bevinden zich in kritieke toestand op IC. Dit aantal in ziekenhuizen blijft continu rond 6000 liggen en op IC al weken rond tegen de 1100.
Het aantal coronavirusinfecties per 100.000 inwoners in de afgelopen 14 dagen is momenteel 966.
Aantal vaccinaties is nu 450.780.
Vanaf 1 maart kunnen 70-plussers een covid-vaccinatie aanvragen.
---------------------------
De Covid-beperkingen blijven van kracht, noodtoestand gaat toch verder.

De door de overheid opgelegde beperkingen om de coronavirus-epidemie te bestrijden blijven van kracht, nadat het kabinet een nieuwe noodtoestand heeft afgekondigd vanaf 14 februari om middernacht.
Hoewel het lagerhuis donderdag in een stemming weigerde de noodtoestand te verlengen, handelde de regering naar aanleiding van een verzoek van de gouverneurs van de 14 regio's van het land die voerden aan dat een staat van gevaar hen niet voldoende bevoegdheden zou geven om de noodzakelijke beperkingen die nodig zijn om de coronavirus-epidemie onder controle te houden.
De geldende beperkende maatregelen blijven dus van kracht na zondag middernacht. De werkuren op overheidskantoren worden weer normaal. Bibliotheken zullen ook gedeeltelijk heropenen voor boeken afhalen.
Premier Andrej Babiš zei dat de minister van Volksgezondheid maandag het kabinet een voorstel zou presenteren voor een nieuwe pandemische wetgeving die de regering in staat zou stellen om op de crisis te reageren zonder een noodtoestand in de toekomst. Hij beloofde dinsdag met de oppositie in gesprek te gaan over het wetsvoorstel.
------------------------------
Eerste juridische actie ondernomen tegen nieuwe noodtoestand.

De eerste juridische stappen tegen de nieuwe noodtoestand van zondag zijn ondernomen. De aanklacht die maandag werd ingediend, beweert dat de stap van de regering ongrondwettig was en roept de Praagse gemeentelijke rechtbank op om deze nietig te verklaren, vertelde een advocaat van de aanklager aan het Tsjechische persbureau.
Nadat parlementsleden weigerden een eerdere noodtoestand te verlengen, kondigde de regering er zondag een af, daarbij verwijzend naar oproepen van de regionale gouverneurs van het land.
Een aantal advocaten heeft de grondwettigheid van deze stap in twijfel getrokken.
----------------------------------------------
De regering keurde maandag een speciale wet inzake pandemieën goed.

De Tsjechische regering heeft nieuwe wetgeving goedgekeurd die speciale maatregelen mogelijk maakt om de situatie van Covid-19 aan te pakken, zei premier Andrej Babiš maandag. De regionale gouverneurs van het land verzochten om versnelde uitvoering van de wet op pandemieën in het lagerhuis tijdens gesprekken met de ministers in het weekend. Nadat parlementsleden opnieuw een verlenging van de noodtoestand hadden afgewezen, vroegen de gouverneurs - die zeiden dat hun macht om een "staat van gevaar" op te leggen onvoldoende was om de epidemie het hoofd te bieden, de regering zelf een nieuwe noodtoestand af te kondigen. Critici zeggen dat de stap, die om middernacht in werking trad, ongrondwettig was. Het wetsvoorstel waarover het kabinet maandag overeenstemming heeft bereikt, lijkt op een vergelijkbaar wetsvoorstel dat in mei vorig jaar door de ministers is goedgekeurd.
De wetswijziging moet het bijvoorbeeld mogelijk maken om winkels en dienstverleners te sluiten zonder de noodtoestand af te kondigen.
-----------------------------------------
Tsjechië onderhandelt onafhankelijk met AstraZeneca.

Tsjechië onderhandelt afzonderlijk over coronavirusvaccins van AstraZeneca die verder gaan dan de bestelling die de Europese Unie voor alle EU-lidstaten is overeengekomen, meldde nieuwsserver Seznam op basis van de verklaring van het ministerie van Volksgezondheid.
Tsjechië heeft samen met andere EU-landen en de Europese Commissie eerder afgesproken om niet privé te onderhandelen met fabrikanten waarmee de Europese Commissie onderhandelt. De Tsjechische ambassadeur bij de Europese Unie, Edita Hrdá, vertelde Seznam dat nu wordt nagegaan of directe aankoop mogelijk is met het oog op deze verplichting.
Dit zou zijn voor levering aan het einde van het jaar.
---------------------------------------
Babiš: Proeven met Covid-tests op school beginnen deze week.

Premier Andrej Babiš zegt dat de proeven met coronavirus-testen op Tsjechische scholen donderdag beginnen. Hij zei dat ze waarschijnlijk zouden worden uitgevoerd in de stad Sedlčany in Midden-Bohemen.
Maandag zou de heer Babiš het naburige Oostenrijk bezoeken, waar Covid-testen op scholen zijn gestart. Mist verhinderde echter zijn vlucht.
Het ministerie van Volksgezondheid is belast met het opstellen van het plan voor coronavirus-testen op scholen en de vaccinatie van leraren en ander schoolpersoneel.
Volgens de overeenkomsten tussen de Tsjechische regering en de districtshoofden konden de afstudeerklassen van de scholen vanaf 1 maart weer face-to-face lesgeven. Hiervoor moeten regelmatig coronatests worden uitgevoerd volgens het Oostenrijkse model.
--------------------------------
Grenscontroles: tot 25 kilometer files voor de oversteek naar Duitsland.

Maandagochtend vormden zich kilometers lange files aan de Tsjechische kant voor de grotere grensovergangen naar Duitsland. De reden hiervoor is de herinvoering van grenscontroles nadat Tsjechië tot Corona-mutatiegebied was verklaard en inreisbeperkingen van kracht werden.
Het langst waren de files op de snelwegen richting Duitsland. Volgens de politie vormden vrachtwagens een file van ongeveer 25 kilometer lang op de D8. Op de D5 was een file bij Rozvadov vam ongeveer twintig kilometer in de ochtend. Volgens ČTK werden er echter kleinere rijen gevormd, bijvoorbeeld bij de grensovergang in Pomezí nad Ohří in de regio Cheb, waar ze meer dan een kilometer lang waren.
Saksen maakte vrijdag bekend dat landarbeiders samen met het gezondheidspersoneel de toegang zouden krijgen. Beieren koos voor een minder strikte aanpak en besloot dat alle pendelaars waarvan de werkgever aangeeft dat ze nodig zijn, naar binnen mogen.
In Tsjechië wonende mensen moeten sinds zondag bij het binnenkomen van Duitsland een negatieve PCR-test bewijzen die niet ouder is dan 48 uur en mogen alleen naar hun werk en terug rijden.
Vrachtwagenchauffeurs die door het land reizen, moeten ook een negatieve PCR-test voorleggen.
Meer over controles Duitse grens deutsch.radio.cz.
-------------------------------
Havlíček stelt de regering voor om vanaf 22 februari winkels te openen.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček sloot zondag de opening van winkels en diensten in de komende 14 dagen uit.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een link van de quotes die je daar plaatste, want dit is niet zomaar te vertalen.
Als er artikelen vanuit de praktijk geplaatst worden, wil je niet weten hoe daarop gereageerd wordt.
Vorige week nog van het ziekenhuis in Nachod
met daaronder oa volgende reactie:

V Fryda
Mediamassage gaat door, ik zie meer personeel op die foto's dan patiënten, waarom schiet je niet een compleet bedgedeelte met een covid, laat ze statistieken over leeftijd laten zien, wanneer de titel hier mensen weer bang maakt ... Het verbaast me niet dat daar is nergens vertrouwen, alleen een circus.
Ik heb veel, veel vrienden in de leeftijd van 30-40 en echt geen van hen had de minste problemen, ook al was hij zogenaamd positief, dus wat cast hij hier nog steeds. Schaamte u zogenaamde experts op het woord.

en vandaag volgende artikel:


We rijden patiënten tot 250 kilometer. Help alstublieft, vragen ziekenhuisdirecteuren.

De directeuren van ziekenhuizen in de regio Hradec Králové hebben een oproep gedaan aan het publiek, die ze vragen zich verstandig te gedragen. De regio kan zich geen nieuwe grote verspreiding van de ziekte veroorloven, patiënten met covid-19 moeten nu naar andere regio's worden vervoerd zoals naar Zuid-Bohemen of Moravië. Het laatste grote transport van patiënten ging van Náchod naar Kyjov.

“Hoewel we een aantal maatregelen hebben genomen, personeel hebben verplaatst en steeds meer afdelingen hebben geopend voor covidpatiënten, gaat de toestroom van patiënten door en zijn onze ziekenhuizen ernstig overbelast. De mogelijkheden om andere afdelingen te openen zijn al zeer beperkt en het verlenen van patiëntenzorg is op sommige dagen alleen mogelijk dankzij het vervoer van patiënten naar andere regio's. Helaas zijn de vooruitzichten voor de komende weken niet erg optimistisch”, aldus de brief aan het publiek.

De directeuren van de regionale ziekenhuizen in Náchod, Trutnov, Rychnov nad Kněžnou, Jičín, het universitair ziekenhuis in Hradec Králové en het gemeentelijk ziekenhuis Dvur Králové nad Labem hebben het ondertekend.

Daarom vragen ziekenhuisdirecteuren niet alleen de inwoners van de regio Hradec Králové om alle effectieve maatregelen in acht te nemen, zoals reisbeperkingen en ontmoetingen met andere mensen, inclusief familieleden, strikte bescherming met een masker, handhygiëne of het aanhouden van afstanden.

Ze wijzen erop dat coronavirus iedereen kan treffen en dat het ernstige beloop van de ziekte niet alleen bij zieke ouderen voorkomt. "Het treft vaak veel jongere mensen, en zelfs zij hebben moeite om een kritieke toestand te overwinnen en soms, ondanks al onze inspanningen, kunnen ze het niet aan", waarschuwen ze.

De daaropvolgende stukje van de discussie:
vlastimil barvíř
hoe doktoren zo diep kunnen zinken om tegen mensen te liegen en de verzinsels van ineenstorting bang te maken, weet waarschijnlijk niet dat er veel mensen naar toe gaan, dat er fatsoenlijke mensen zijn die elke dag zeggen hoe het is iedereen kan lezen hoeveel positieve we hebben die onmiddellijk doen alsof ze besmet zijn, zelfs met hen ze hebben niets gemeen zijn mensen zonder symptomen zonder ziekte begeleid naar ziekenhuizen waar ze alle plaatsen bezetten en ziekenhuizen persen verzekeringsmaatschappijen op hen, maar mensen die echt heel serieuze operaties nodig hebben, worden naar huis gestuurd omdat er is niets om covid-vergoedingen te verdienen en ziekenhuizen zullen leeg zijn voor echt zieke mensen en alles documenteren als het na deze komedie is, zodat experts en artsen alles kunnen uitleggen.

Karel Michalek
De kippen moeten nu bellen. Demonstreer de vrijheid om te genieten. Dat het maar een komedie is. Ziekenhuizen zijn zelfs vrij. Hij houdt patiënten daar om meer geld te krijgen. Het is nodig om te laten leven en te genieten. Open onnodig gesloten pubs, bars, fitness, festivals, etc. We zijn tenslotte jong, gezond als we worden bedreigd. Holt, laat de oudere stukken ergens sluiten, in het slechtste geval erven we iets eerder. En we zullen de beste ter wereld zijn. De Duitsers gaan onze grenzen openen omdat de corona in ons land verdwijnt.

Katka Kopr
Niemand ontkent hier covid, ze maken gewoon een kameel van een mug, vooral de media en de overheid, er ging veel geld naar ziekenhuizen op de covid ICU en de vraag is of de directeuren ze gaven waar ze personeel hadden op de ICU

Jan Stejskal
Ik wil niet ongevoelig of onbeleefd zijn, en ik waardeer hun werk ten volle. Het verbaast me gewoon hoe ze klagen dat ze moe zijn van het werk als ik me herinner hoe ik buiten werkte, zelfs bij -20, 12 uur per dag, 20 ton gehesen, 6 dagen per week voor 8000 CZK per maand.
Bron goochel-vertaling seznamzpravy.cz.

Ta, wat moet je hier nu op zeggen? Een dom persoon kan meer stupide vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden wellicht?
Mijn God, wat een niveau.... en het heeft nog allemaal stemrecht ook...:stom:
 
Dat komt omdat ze hier dus allemaal dom zijn in dit ontwikkelingsland ?
Of omdat jij de enige verstandige bent hier in cz.??
Deze zg domme persoon representeert wel de de mening van vele mensen ,het is net alsof je naar de locale hospoda gaat ,en meteen bij de voordeur al begint te verkondigen hoe dom ze zijn.
Het is net als politiek , wat je de mensen voorspiegelt geloven ze ,geef ze eenzijdige informatie of net niet genoeg krijg je dit.
 
Ik snap Curious en ik snap Olivier en hoewel dit tegenstrijdig lijkt is dat mogelijk toch niet. Ik heb het in post 1402 al proberen uit te leggen, maar wil dat graag nog een keer en ook een stuk duidelijker doen. Gedeeltelijke informatie of gevallen maar van één kant belichten is dodelijk vind ik. dussssss.

Als ik gewoon Tsjechië als voorbeeld neem ( maar ider ander land had ook gekund)
Bron: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Op dit moment zijn iets meer dan 1 miljioen geregistreerde besmettingen, maar neem maar van mj aan dat het er (veel) meer zijn geweest. Aantal doden zijn er 18430 waarvan ik aanneem dat een (klein) aantal hiervan ook zonder Corona gestorven zouden zijn. Dat is dus 1,7% van diegene die besmet zjin geraakt. Oudere mensen van boven de 70, mensen met Obesitas, en mensen met onderliggende problemen zijn in die 1,7% veel meer vertegenwoordigd dan jonge kerngezonden mensen.
Deze cijfers zijn de reden dat mijn 2 zonen ( 28 en 31 ) tegen me zeggen: Kom maar op met dat virus, ik kan het maar gehad hebben en dan ben ik van dat gezeik ook weer af, want ik kan/mag nu niets.

Ik ben 64, kern gezond, een goed immuunsysteem want ik heb de laatse 40 jaar geen griep gehad ben zelfs geen dag ziek thuis geweest terwijl ik toch in het onderwijs de hele dagen met verkouden jongeren etc. te maken had.
Heb ik nu garantie dat Covid voor mij alleen maar lichte klachten gaat opleveren? Nee die garantie heb ik niet. Maak ik me zorgen om Covid? Nee eigenlijk niet, maar ik ga wel een prik halen als ik aan de beurt ben want je weet maar nooit.

Mijn beste vriend hier in Tsjechië is 69. Heeft een open hart operatie gehad een aantal jaren geleden. heeft suiker, heeft COPD en door overmatig roken zijn de bloedvaten in zijn benen al behoorlijk dichtgeslipt waardoor hij altijd pijn in de benen heeft.
O ja, hij heeft absoluut geen overgewicht ;-)
Hij zegt: Als ik Corona krijg is dat fataal voor mij. Ik kom zeker iedere week op de koffie bij hem, of hij bij mij en dat is de reden dat ik al maanden zo goed als in quarantaine leef en ook absoluut geen Corona wil oplopen.

Snap ik mijn jongens en alle anderen die zeggen: Man schei uit met dat Corona gedoe ik wil verder met mijn leven? Jazeker
Snap ik Olivier en alle anderen die daar heel anders over denken? Jazeker.
Is het goed om beide kanten van het verhaal te respecteren en niet te veroordelen? Ik vind van wel.
 
Sterker nog, ook na de 2e vaccinatie is niet iedereen "immuun"!

Ik roep het wel vaker, maar vele zaken in de gezondheidszorg (zo niet de meeste) gaan over kansen en risico's.
Met een vaccinatie heb je, wat zal het zijn, 80-90% minder "kans" om (ernstig) ziek te worden en/of te overlijden.

Maar deze percentages zeggen helemaal niets over een individu....

Volgens mij is het wel zo dat uit de testfases van elk vaccin is gebleken dat niemand is overleden. Ziekenhuisopnamens zijn ook zeldzaam geweest en vaak slechts kort. Ik heb echter de bronnen even niet paraat.

Over het algemeen is het zo dat je bij vaccinatie inderdaad nog wel ziek kan worden (bepaald percentage wordt dat nog), maar ernstig ziek en overlijden aan covid19 is zeldzaam na volledige vaccinatie.
 
Let er op, dat de vaccins niet in hele grote aantallen op alle varianten getest is.
De tijd zal leren hoe effectief het vaccin is. Als er mensen overlijden wil dat niet zeggen, dat je niet moet vaccineren.

Precies hetzelfde is het met het griep-vaccin.

Met vaccinaties wil en kun je niet bereiken dat corona "uitgeroeid" wordt, je kunt alleen wel heel veel ernstig zieken voorkomen, en dus ook de huidige corona-maatregelen.

Zeer waarschijnlijk moet je de kwetsbare groepen elk jaar gaan vaccineren, zou mooi zijn als dat in combi-spuit met griepvaccin kan, natuurlijk.
 

kuurgast

Donateur
Corona-pandemie: meer nieuwe infecties en ook ziekenhuispatiënten.

Maandag werden in Tsjechië 8.745 nieuwe coronagevallen gemeld. Dit betekent dat de waarde bijna 1000 hoger is dan op dezelfde dag van de vorige week. Het aantal ziekenhuispatiënten is sinds zondag met ongeveer 200 gestegen tot in totaal 5990. 1130 van hen hebben een intensieve behandeling nodig.
Volgens het ministerie van Volksgezondheid is de epidemiologische situatie in het land nog steeds ernstig. De ziekenhuizen werkten tot het uiterste van hun capaciteit.
Veel Tsjechische ziekenhuizen hebben de limiet bereikt van hun capaciteit om patiënten op intensive care-afdelingen te behandelen. Volgens de huidige cijfers zijn er in het hele land slechts 184 vrije bedden op IC's voor patiënten met Covid-19, waarbij de situatie in de regionale Boheemse ziekenhuizen over het algemeen slechter is dan in Moravische ziekenhuizen. Maar er zouden nog steeds reserves zijn door herschikte bedden, normaal gebruikt voor andere vormen van behandeling.
Minister van Volksgezondheid Jan Blatný, zei dat een van de redenen waarom zoveel IC-bedden bezet zijn, de incidentie is van de Britse variant van het coronavirus, die gemiddeld in ongeveer 40 procent van de monsters werd aangetroffen.
Laboratoria in de regio Liberec zeiden dat tot 70 procent van de infecties de Britse variant was en de laboratoria in de regio Hradec Králové zeiden dat ongeveer tweederde van de monsters deze variant was. In de regio Karlovy Vary zijn slechts zes van de 78 IC-bedden leeg. In de regio Hradec Králové zijn 29 van de 230 ICU-bedden leeg. In de Moravische regio's, het oostelijke deel van het land, staat meestal een kwart van de IC-bedden leeg.

Ziekenhuizen in de regio Pilsen hebben nu de meeste mensen met covid-19 sinds het begin van de pandemie minder dan een jaar geleden. Er is ook een toename van het aantal patiënten dat acute zorg of kunstmatige longventilatie nodig heeft. Tegelijkertijd zijn de beddencapaciteiten van ziekenhuizen erg vol en is er niet veel ruimte om het aantal bedden uit te breiden, vooral niet voor intensive care-bedden.

De PES-score daalde van 77 naar 72 punten, maar het R-getal is licht gegroeid tot R 1,05.
Dagelijks overlijden meer dan 120 mensen met corona in Tsjechië.

Tot nu toe hebben bijna 173.300 mensen in Tsjechië beide vaccindoses tegen het coronavirus ontvangen. In totaal zijn er al 466.500 doses toegediend. Dat betekent bijna 20.000 vaccinaties per dag......10,69 miljoen inwoners....
De voorbereidingen voor massale vaccinatie tegen covid-19 in de Tsjechische Republiek lopen ook aanzienlijk achter vanuit logistiek oogpunt. De selectie van distributeurs wacht tot de laatste minuut als het vaccin in het land aankomt. Tot nu toe was alleen het eerste Pfizer/BioNTech-vaccin geen groot probleem, waarbij de fabrikant zelf voor de levering zorgde.
-----------------------------------------------------
Mensen ouder dan 70 jaar kunnen op 1 maart vaccinatie aanvragen.

Vanaf 1 maart kunnen mensen ouder dan 70 jaar een vaccinatie tegen COVID-19 aanvragen via het online reserveringssysteem. De informatie werd bevestigd door woordvoerster Barbora Peterová van het ministerie van Volksgezondheid. Volgens haar zal de gezondheidstoestand in de volgorde van vaccinatie geen rol spelen. Oorspronkelijk hadden mensen met geselecteerde ernstige ziekten de voorkeur boven gezonde leeftijdsgenoten.
Aanvankelijk kondigde het ministerie van Volksgezondheid aan dat de vaccinatie van de tweede prioriteitsgroep zou beginnen na vaccinatie van 70 procent van de vorige. Er zijn meer dan 3,4 miljoen mensen in de tweede groep.
----------------------------------------------
Duitsland is kennelijk van plan de inreisbeperkingen uit te breiden.

De Duitse minister van Volksgezondheid Jens Spahn is klaarblijkelijk van plan de inreisbeperkingen van zogenaamde mutatiegebieden tot begin maart te verlengen. Het tijdschrift "Der Spiegel" bericht dinsdag met verwijzing naar interne informatiebronnen.
De Tsjechische Republiek wordt sinds zondag ook beschouwd als een mutatiegebied in Duitsland, daarom worden sindsdien strenge grenscontroles uitgevoerd. Lucht-, trein- en busverbindingen worden onderbroken. Uitzonderingen op het inreisverbod uit Tsjechië gelden alleen voor bepaalde pendelaars, Duitse staatsburgers en mensen die in Duitsland wonen. Tot nu toe geldt deze maatregel tot en met woensdag 17 februari. Volgens "Spiegel" stelt Spahn een verlenging van 14 dagen voor, tot 3 maart.
Wachtrij bij Tsjechisch-Duitse grensovergang bij Rozvadov strekt zich uit over 12 km.
----------------------------------------
Praagse aartsbisschop beschreef het coronavirus als een Chinees biologisch wapen.

De aartsbisschop van Praag, kardinaal Dominik Duka, beschreef het coronavirus als een Chinees biologisch wapen. Hij zei dit tijdens zijn preek in de Sint-Vituskathedraal. Immunoloog Václav Hořejší maakte bezwaar tegen Duka's woorden. "Wat ik heb gehoord is ronduit schandalig", zei hij.
Volgens het aartsbisdom van Praag wordt de verklaring van Duka uit zijn verband gehaald. "Nu, in deze situatie, is het ergste het Chinese virus, een biologisch wapenlek. Alle militaire specialisten over de hele wereld zijn hiervan overtuigd, en ze zijn ofwel bang om het te zeggen of ze moeten het niet zeggen. (…) Maar voor christenen is het dezelfde situatie als voorheen. We moeten de grens van de dood overschrijden. Net als na de geboorte, toen we in de armen van onze moeder belandden, belanden we in de armen van God”, zei Duka tijdens de toespraak.
-------------------------------------
De regio Karlovy Vary wil met Duitsland onderhandelen over het vervoer van patiënten.
Overeenkomst vallen. Zij zullen patiënten uit West-Bohemen in Duitsland opvangen.

Babiš onderhandelde met de oppositie. Er is geen overeenstemming over een pandemiewet.


Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Hij heeft geen enkele covid-overdracht in het bedrijf. Nu dringt hij er bij anderen op aan: doe hetzelfde.

Tsjechië verkeert in chaos. Zakenman en regionaal politicus Martin Hausenblas dringt er bij anderen op aan om niet langer op de regering te vertrouwen om covid te bestrijden.
Terwijl wetgevers, de regering en gouverneurs onderzoeken of een pandemie een noodtoestand noodzakelijk maakt en pleiten voor epidemische maatregelen, lanceren Tsjechische bedrijven spontane burgerinitiatieven van onderaf.

Eind januari begon Hausenblas met het plaatsen van emotionele video's op sociale netwerken waarin mensen werden aangespoord om samen te werken om de covid te bestrijden en spontaan de verspreiding van de ziekte te bestrijden met de hashtag#spoluzrusimecovid. Volgens hem is het nodig om te starten in bedrijven waarvan de eigenaren de enige kans hebben om de dreigende economische ineenstorting te voorkomen.
Volgens Hausenblas zijn de maatregelen, die de besmetting onder de eigen medewerkers aanzienlijk hebben afgeremd, enige tijd geleden door Malfini op de website van het bedrijf gepubliceerd. Nu, in een video op Facebook en Twitter, daagde de eigenaar zijn vrienden en zakenmensen uit om hetzelfde te doen.
Hausenblas hoopt dat als beschermingsmaatregelen worden besproken op de netwerken en ondersteund door zakencijfers, deze meer acceptabel zullen zijn voor het grote publiek.

Onze trein gaat naar een station waar de overheidsfinanciën volledig worden verstoord, een ongecontroleerde crisis zal ons honderdduizenden vernietigde levens en tienduizenden doden kosten. De regering wil een nieuwe noodtoestand om maatregelen te handhaven die sowieso niet werken voor het coronavirus. De oppositie trekt aan de rem, maar haar inspanningen leiden tot verdere destabilisatie. Het zal voor ons allemaal nog duurder zijn en de oppositie zal erbij betrokken worden, ”zei Hausenblas, de redenen voor zijn openbare oproep toelichtend.

In een afbrokkelende staat met een disfunctionele leidinggevende, zei hij, moeten mensen het initiatief in eigen handen nemen zodat iedereen "zijn eigen drempel veegt". "Zo'n initiatief kan de laatste inspanning zijn om een lawine neer te slaan", hoopt hij.

Volgens de website van het bedrijf baseert het bedrijf van Hausenblas zijn covid-strategie voornamelijk op het naleven van de zogenaamde drie R's (handhygiëne, maskers en afstanden). Verder een zo groot mogelijke vermindering van contacten, temperatuurmeting voor medewerkers op sommige werkplekken en een zo breed mogelijke toepassing van werk in het thuiskantoor.
"De maatregelen zijn goed, maar vooral in productiefaciliteiten zal het niet voldoende zijn zonder grondige tests", waarschuwt de belangrijkste epidemioloog van het Praagse ziekenhuis IKEM Petr Smejkal. Een aantal bedrijven past echter al hun eigen personeelstestprogramma's toe.
"Het zou mooi zijn als er dankzij de internetoproep meer over wordt gesproken”, zegt epidemioloog Smejkal. Volgens hem is de testfrequentie in heel Tsjechië nog laag, maar als een groot aantal bedrijven meedoet aan de tests, kan hij het denken van mensen veranderen.
Epidemioloog Petr Smejkal beaamt ook dat onderwijs, waaraan ondernemers zouden deelnemen, de ongunstige houding van de publieke opinie kan veranderen.
--------------------
Uiteenlopende reacties daaronder:
Květa Číhalová
Dus ik heb bewust gekeken naar de reactie op het artikel en vergiste me niet. Tot dusver zijn er maar heel weinig die het daarmee eens zijn. Dit is een artikel dat niet is geschreven om de massa gemakkelijk op te hitsen, maar met een oplossing. En daar houden de mensen niet van, omdat het de wind uit de zeilen haalt van die eeuwige "weigeraars" van alles. Er valt hier niets aan toe te voegen, alleen om de zakenman te prijzen en zijn vingers gekruist te houden. En mensen houden er niet van. Erkennen dat iemand misschien gelijk heeft, is in ons land niet het geval. En daarom zijn we zo stom.
Wanbol Jindřich
Ben het er mee eens met u. Waar we in het artikel om worden gevraagd, is precies wat de regering vanaf het begin van ons wil. Maar waarschijnlijk zullen veel mensen het niet met mij eens zijn. Na het observeren van alles wat wordt beschreven zou voor niemand een probleem moeten zijn.

Josef Novák
Nogmaals, een erg lang artikel dat lijkt op het malen van vlees voor gehaktbrood. Een beetje van alles! Beste meneer Ondernemer, doet niets anders dan alle andere ondernemers. Dat betekent 3R, regelmatige temperatuurmeting etc. Dit alles doet hij als ondernemer in zijn eigen belang !!! Hij verschijnt alleen in Seznam omdat hij politiek zichtbaar wil zijn. Een belangrijke zin viel echter in de mix van alles: in een tijd van pandemie kan geen enkele zakenman de staat vervangen! Maar de verkiezingen komen eraan, toch!

kamila st
Op het werk bij ons, helaas, nul, niets ... het bestaan van het bestaande wordt ontkend en het virus verspreidt zich gelukkig onder ons, triest. Ik zou graag willen werken in een bedrijf waar de infectie in ieder geval niet wordt ontkend.
Bron seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Voor reaguurders op social media omtrent #Hydroxychloroquine :
Artsen in Tsjechië: antimalaria plaquenil doet "meer kwaad dan goed".

Effectieve remdesivir, terugtrekking van de antimalaria plaquenil. Wat geneest ernstige gevallen van coronavirus?
Laatste nieuws omtrent medicijnen in Tsjechië:

In Tsjechië is er een test op coronavirus die iedereen zelf kan doen.

Een antilichaamtest voor covid-19 is beschikbaar in Tsjechië en kan worden gebruikt voor zelftesten. Het Staatsinstituut voor Drugscontrole (SÚKL) bevestigde zijn melding deze week. Irena Storová, de directeur van SÚKL, vertelde ČTK in een interview. De test is echter niet geschikt voor testen in de vroege stadia van de infectie en kan daarom niet op scholen worden gebruikt.

De test, die nu is aangemeld door SÚKL, wordt uitgevoerd door bloed van een vinger af te nemen op dezelfde manier als diabetici hun bloedsuikerspiegel meten. "Het is de eerste keer slikken. Het werkt als een antilichaamtest, dus het is niet helemaal geschikt voor het vroege stadium van positiviteit", zei Storova. Antilichaamtests kunnen het acute verloop van covid-19 onthullen of dat een persoon de ziekte al heeft gehad en antilichamen in zijn bloed heeft. De directeur verwacht dat het aantal testen dat geschikt is voor zelftesten in de markt zal toenemen.

De tests die worden gebruikt om besmetting met het coronavirus te detecteren, worden onder de huidige wetgeving beschouwd als zogenaamde medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek. De fabrikant zal bepalen of ze bedoeld zijn voor beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg of voor leken. In het geval van tests voor professioneel gebruik zijn Tsjechische fabrikanten verplicht om SÚKL om kennisgeving te vragen. SÚKL heeft daarom geen overzicht van tests die vanuit het buitenland naar Tsjechië worden geïmporteerd. "We kunnen zeggen dat er tot nu toe ongeveer 50 tests van 14 Tsjechische fabrikanten in ons register staan", zei Storová. Het instituut meldt alle tests echter voor leken, ook die van buitenlandse fabrikanten.

Tests die men zelf zou kunnen afleggen, worden nu besproken, vooral in verband met de mogelijke terugkeer van kinderen naar school. Antigeentests met een wattenstaafje vanaf de rand van de neus die het resultaat ter plaatse aantonen, zullen waarschijnlijk worden gebruikt. Het voorstel moet nog worden besproken door de regering. Volgens sommige experts zijn antigene testen echter niet geschikt voor dit doel omdat ze minder nauwkeurig zijn dan PCR-testen. In Olomouc zijn ze van plan om volgende week middelbare scholieren te testen door middel van PCR-tests. Leerlingen nemen de collectie mee naar huis door te gorgelen, schrijven deze in een online vorm op internet en brengen hun monster naar school. Van daaruit worden ze overgebracht naar het academisch ziekenhuis, waar ze die dag zullen worden geëvalueerd, en de resultaten zullen worden verspreid onder studenten en scholen.

Van de tientallen veelbelovende geneesmiddelen kreeg alleen remdesivir een handelsvergunning
Van de tientallen veelbelovende geneesmiddelen die op covid-19 zijn getest, is het afgelopen jaar alleen remdesivir voor dit doel geregistreerd. Een andere hoop zouden medicijnen kunnen zijn die zijn gebaseerd op zogenaamde monoklonale antilichamen, dwz eiwitten die voorkomen dat het virus de menselijke cellen binnendringt. Ze zijn bedoeld om mensen te helpen die het risico lopen op een ernstige ziekte. SÚKL is momenteel bezig met het opstellen van een deskundig advies over geneesmiddelen van Regeneron voor het ministerie van Volksgezondheid, dat vervolgens tijdelijk gebruik in de Tsjechische Republiek zou kunnen toestaan, vertelde Storová aan ČTK.

"We zijn echt tientallen verschillende veelbelovende medicijnen tegengekomen, maar toen we meer gingen onderzoeken, bleek dat het niet werkte", vatte Storova de ontwikkeling van medicijnen voor covid-19 in het afgelopen jaar samen.

De eerste drie gevallen van infectie met een nieuw type coronavirus werden afgelopen 1 maart in Tsjechië bevestigd. Ongeveer een jaar geleden werd volgens Storová bijvoorbeeld hoop gevestigd op het medicijn hydroxychloroquine, dat als antimalariamiddel werd gebruikt en waarvan het gebruik ook werd gesteund door de voormalige Amerikaanse president Donald Trump. "De verwachtingen waren hooggespannen. Toen de hoop kwam, eindigde het relatief snel", aldus de directeur van SÚKL. Half juni trok de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) de toestemming in voor het buitengewone gebruik van dit medicijn en soortgelijke stoffen chloroquine in minder dan drie maanden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is ook gestopt met het testen van het product in haar internationale programma.

Al in maart gaven artsen de eerste patiënt in Tsjechië het antivirale middel remdesivir, dat de Europese Commissie vervolgens in juni voorwaardelijk registreerde. Net zoals het covid-19-vaccin nu is, is remdesivir voor een jaar goedgekeurd, na een jaar zal het worden geëvalueerd. Volgens Storova worden nu ongeveer 800 patiënten per maand behandeld met remdesivir.

Deskundigen gaven ook favipiravir, dat in Japan wordt gebruikt om griep te behandelen, een grote kans. Het heeft nog geen registratie in Tsjechië of in de EU. In de Tsjechische Republiek heeft het ministerie van Volksgezondheid het vorig jaar tijdelijk goedgekeurd, en volgens Storová blijft deze uitzondering bestaan. In totaal hebben artsen het toegediend aan meer dan 600 patiënten met covid-19. "Het is duidelijk dat artsen nog steeds patiënten vinden bij wie ze beoordelen dat ze baat kunnen hebben bij deze behandeling", aldus de directeur van SÚKL.

Andere geteste geneesmiddelen waren corticosteroïden. Volgens Storová werd het gebruik van het medicijn dexamethason uit deze groep ook ondersteund door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). In Tsjechië wordt het ook bij sommige patiënten gebruikt. De evaluatie in de EMA is echter nog niet afgerond.

Artsen blijven covid-19 gebruiken om herstellend plasma te herstellen van patiënten die de ziekte hebben gehad en die voldoende antilichamen hebben. Vorig jaar hebben professionele medische verenigingen aanbevelingen gedaan over hoe verder te gaan met plasmabeleid. Volgens de directeur heeft SÚKL echter geen informatie over de resultaten van deze behandeling.

Storová beschouwt de momenteel besproken geneesmiddelen op basis van monoklonale antilichamen, die begonnen zijn met de evaluatie van EMA, als veelbelovend. Deze week gaf het ministerie van Volksgezondheid tijdelijk toestemming voor het gebruik van een niet-geregistreerd medicijn voor covid-19 bamlanivimab van Eli Lilly en kondigde het een mogelijke vrijstelling aan voor kasirivimab en imdevimab van Regeneron. SÚKL bereidt momenteel een deskundigenadvies over hen voor, op basis waarvan het ministerie een ontheffing zou kunnen verlenen. "Ik neem aan dat we elke dag een advies zullen uitbrengen en dat aan het ministerie zullen bezorgen", voegde de directeur eraan toe.
Bron ceskenoviny.cz.

Die zelftest of je al over het virus gestruikeld bent terwijl je niet echt duidelijke klachten had lijkt me wel wat.
 
Die zelftest of je al over het virus gestruikeld bent terwijl je niet echt duidelijke klachten had lijkt me wel wat.

Tsjechische vriendin van mij werkt in de thuiszorg in Duitsland en heeft voor haar opleiding ook stage moeten lopen in een ziekenhuis in Duitsland. Daar hebben ze iedereen getest en tot haar verbazing bleek ze antistoffen in haar bloed te hebben. Nooit iets gemerkt. Ze leren steeds meer over het virus maar het blijven toch nog veel vraagtekens over.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ga je niet gewoon in op de vraag van Kuurgast, dan blijft de discussie gezellig in deze corona tijd. Een ziekte die genoeg levens en ellende heeft gekost en nog gaat kosten.
Omdat in het bericht duidelijk was welke ziekenhuizen en welke dokters dit schrijven/zeggen.
Je kunt ook zelf het Tsjechische nieuws volgen ,en dan lezen hoe er verschillen zijn in elke kraj.
De kern is dat er gewoon verschillende info wordt gespuwd ,het is maar net wat je leest.
Wie ben ik om te twijfelen aan woorden van een lokaal ziekenhuis.
 
Meer dan 450.000 extra overlijdens in Europese Unie tussen maart en november

De landen van de Europese Unie telden tussen maart en november meer dan 450.000 extra overlijdens in vergelijking met het gemiddelde aantal overlijdens in die periode tussen 2016 en 2019. Dat blijkt uit data van het Europees statistiekbureau Eurostat. De piek van de oversterfte lag in november, toen er ook in België een stijging was met 60 procent.

Volgens de onderzoekers "geven de data een algemeen beeld van de impact van de COVID-19-pandemie op de mortaliteit omdat alle overlijdens er in zijn opgenomen, los van de oorzaak". De data bevatten cijfers van alle EU-landen behalve Ierland, dat geen informatie doorspeelde.

In november was er een piek van de oversterfte, met 40 procent meer overlijdens in heel de EU dan gemiddeld. In april was er ook al een piek, maar die was veel kleiner, met een stijging met 25 procent.

Na april gingen de cijfers omlaag, maar ze begonnen in augustus weer te stijgen, toen ook het aantal coronabesmettingen weer begon te stijgen.

De piek van november was vooral erg dodelijk in Bulgarije, Polen en Slovenië, waar een stijging was met 90 procent. De landen telden tijdens de eerste piek in april maar weinig doden. In België was er een stijging met 60 procent, in Italië en Oostenrijk met 50 procent.

Opvallend: België telde nog meer extra overlijdens tijdens de eerste kleinere piek in april, toen het aantal overlijdens steeg met 73,9 procent. Enkel Spanje kende met een oversterfte van 79,4 procent een grotere stijging.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20210216-2?redirect=/eurostat/

bron; vrt.be

Voor degene die nog twijfelen over de ernst.... Er is dus wel degelijk een grote oversterfte door Corona!
Op de kaart van Eurostat is heel duidelijk te zien hoe Tsjechië vanaf oktober heel donker kleurt!
 
Laatst bewerkt:
Tsjechië als de 'covid-ketel van Europa'. Andere landen komen langzaamaan vrij, Slowakije verplettert doden

Dankzij strenge anti-epidemische maatregelen zijn de meeste Europese landen erin geslaagd de wintergolf van de covid-19-epidemie de afgelopen weken te temmen, en steeds meer landen proberen de gevestigde "lockdowns" voorzichtig te versoepelen. Tsjechië slaagt er echter niet in om de dagelijkse stijgingen snel te verminderen, en het aantal positief geteste personen neemt toe, wat ook wordt opgemerkt door sommige buitenlandse media.

Net als in oktober trekt de coronavirus-situatie in Tsjechië nog steeds de aandacht van buitenlandse media. De Poolse versie van de Duitse server Deutsche Welle beschrijft het land als een "covid-ketel in het hart van Europa" en bijvoorbeeld het Duitse dagblad Sächsische Zeitung schrijft dat "de Tsjechische regering er niet in is geslaagd de pandemie te bestrijden", dus de introductie van grenscontroles aan de Duits-Tsjechische grens is “.

De Duitse media hebben zich de afgelopen dagen geconcentreerd op grenscontroles waar Berlijn zich bij heeft aangesloten sinds Tsjechië is opgenomen op de lijst van gebieden met een hoge incidentie van coronavirusmutaties. Tegelijkertijd neemt Die Welt ook nota van de verklaringen van het Chcípl PES-initiatief, dat in het weekend de regering opriep de grenzen te sluiten voor Duitse burgers en Tsjechische gezondheidswerkers die in Duitsland werken.

"Dergelijke vijandige retoriek is beter bekend uit het aanhoudende conflict tussen Rusland en het Westen, maar de uitdagingen komen uit Praag", schrijft Die Welt, die concludeert dat "de politieke stemming in het buurland explosief is, wat gevolgen heeft voor de strijd tegen coronavirus."

Tsjechië gaat ook in Oostenrijk de media-aandacht niet uit de weg. Zo wijst het lokale dagblad Kurier er onder meer op dat de regering van Andrej Babiš de afgelopen maanden veel van haar vertrouwen heeft verloren. "Al in het najaar had Tsjechië negatieve resultaten binnen de EU, maar sindsdien hebben de cijfers nooit een redelijk niveau bereikt", merkt Kurier op in een commentaar dat eind vorige week werd uitgegeven.

De mening van buitenlandse media laat zien dat Tsjechië opnieuw een afschrikwekkend geval van Europa aan het worden is, en een soortgelijk beeld wordt geboden door de statistieken van de nieuw geïnfecteerden. Volgens de vergelijkende kaart van de Wereldgezondheidsorganisatie is de zogenaamde 14-daagse incidentie, dwz het aantal nieuw ontdekte ziekten per 100.000 inwoners in de afgelopen veertien dagen, de hoogste in Tsjechië van de landen van de Europese Unie. En het aantal geïnfecteerden blijft groeien.

Zo brachten testen in Tsjechië maandag 8745 gevallen van coronavirus aan het licht, dat zijn bijna duizend meer dan een week geleden. Hoewel nieuwe dagelijkse stijgingen niet de enige indicator zijn van de situatie in individuele landen, waar bovendien de procedure voor het testen van de bevolking kan verschillen, zijn de statistieken in een groot aantal landen de afgelopen weken ingestort en sommige landen vertragen zelfs.

bron: www.irozhlas.cz
 

kuurgast

Donateur
Aantal in kritieke toestand met Covid nadert record.

In Tsjechië zijn dinsdag 12.486 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Dit is de hoogste dagelijkse waarde sinds 8 januari.
In totaal zijn momenteel 6.171 mensen met het virus in het ziekenhuis opgenomen.
Het aantal mensen in een kritieke toestand met Covid-19 in Tsjechië bedraagt 1.196, het op één na hoogste aantal sinds de pandemie het land trof. Op 3 november waren er 1.200 covid-patiënten op IC's. Er zijn momenteel 165 vrije intensive care-bedden in het hele land.

De PES-index staat op 72 van de 100, wat een lichte daling is. Het aantal reproducties is echter gestegen tot R 1,08. Sinds begin februari is het R-getal boven de 1,00 gebleven. Als het onder de 1,00 zakt, betekent dit dat de epidemie vertraagt.
Het virus blijft zich het snelst verspreiden in de Noord-Boheemse regio rond Trutnov. Daar is de incidentie van zeven dagen 1065 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners.

Tot op heden hebben fabrikanten 489.575 tot 577.130 doses covid-19-vaccin geleverd aan Tsjechië. In totaal zijn er al 483.833 doses toegediend.
In de Tsjechië zijn er gevallen van mensen die het AstraZeneca-vaccin wantrouwen, en zodra ze vernemen dat deze stof aan hen moet worden gegeven, geven ze er de voorkeur aan niet gevaccineerd te worden.
Volgens een onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is 52 procent van de mensen geïnteresseerd in vaccinatie tegen covid-19. In vergelijking met december is dat 13 procent meer.
----------------------------------
Minister van Volksgezondheid waarschuwt voor een aanzienlijke verslechtering van de coronasituatie in Tsjechië.

Over twee tot drie weken zou de epidemiologische situatie in heel Tsjechië net zo ernstig kunnen zijn als in de drie zwaarst getroffen regio's. Dat zei minister van Volksgezondheid Jan Blatný woensdag op een persconferentie. De gebieden rond Cheb, Sokolov en Trutnov zijn momenteel afgesloten vanwege de snelle toename van coronagevallen. Volgens Blatný verspreidt de Britse virusmutatie zich in het westen van het land. Daarom kan het isolement van andere gebieden, bijvoorbeeld in het district Pilsen, niet worden uitgesloten.

De heer Blatný zei dat hij niet kon uitsluiten dat ook andere delen van het land gesloten zouden worden. Hij herhaalde dat overheidsbeperkingen niet werkten omdat individuen zich er niet aan hielden. Daarom was hij tegen het openen van de winkels op korte termijn. Karel Havlíček, minister van Handel en Industrie, pleit momenteel voor dit plan. Het kabinet onderhandelt vrijdag over zijn voorstel om bedrijven vanaf 22 februari te laten openen.
De minister zei dat de ziekenhuizen bijna vol waren en alleen konden omgaan met een toestroom van Covid-patiënten dankzij transfers tussen regio's.

Vicepremier Karel Havlíček en minister van Volksgezondheid Jan Blatný zijn het eens geworden over de voorwaarden voor het openen van winkels vanaf 22 februari onder duidelijk omschreven voorwaarden. De regering moet vrijdag beslissen.
Diensten als kappers en pedicure zullen waarschijnlijk tot begin maart moeten wachten op een mogelijke tweede golf van ontspanning. Binnen dineren in pubs en restaurants is tot dusver niet in de plannen opgenomen.
-------------------------------
"Tsjechië heeft een van de grootste virale ladingen in Europa."

"De epidemie bevindt zich op een keerpunt in Tsjechië", vertelde Ladislav Dušek, directeur van het Institute of Health Information and Statistics, vandaag aan de leden van de gezondheidscommissie. "Het risicovoorspellingsscenario wordt vervuld."
Het gemuteerde virus bevindt zich in tot 80 procent van de gevallen in de meest getroffen gebieden.
-------------------------------------
"De epidemische situatie is niet goed, we hebben een heel klein aantal IC-bedden in ziekenhuizen, de regering zal vrijdag om 7 uur in actie komen en beslissen wat ze nu gaat doen", zei premier Andrej Babiš vandaag.
-------------------------------------
Op internet circuleert veel verkeerde informatie dat ziekenhuizen opzettelijk covid-patiënten in bed houden omdat ze hogere vergoedingen krijgen van verzekeringsmaatschappijen. Ziekenhuizen wijzen dit echter nadrukkelijk af. Na de twintigste dag na de bevestigde ziekte schrapt de verzekeringsmaatschappij de covid toeslagen, ook als deze patiënten daarna nog weken op de IC of covid-afdeling moeten liggen.
Ziekenhuizen krijgen dit jaar minder van verzekeringsmaatschappijen voor de behandeling van patiënten met covid-19. Verandering heeft ook zijn eerste effecten. Sommige ziekenhuizen hebben de beloningen voor medisch personeel verlaagd.

Sommige ziekenhuizen in het land zijn momenteel op of boven hun capaciteit vanwege het coronavirus. Er is een groot probleem in de Pilsen-regio, ziekenhuizen in Stod en Sušice kunnen geen nieuwe patiënten meer opnemen. In de regio Ústí nad Labem blijft ongeveer tien procent van de bedden op de afdelingen IC en ARO. Het Sokolov-ziekenhuis had dinsdag geen ruimte voor mensen die besmet waren met covid-19, ambulances moesten ze naar nabijgelegen faciliteiten vervoeren.

Thuiszorginstellingen zeggen dat sommige patiënten die na covid worden behandeld onnodig in ziekenhuizen blijven. Ze zouden naar de thuiszorg kunnen gaan. 'Het is onzin, je verwart patiëntentypes', verzetten de ziekenhuizen zich.
-------------------------------------
Kinderen zouden gefaseerd naar school moeten terugkeren met testen.

Volgens het laatste regeringsplan zouden laatstejaars middelbare scholieren op 1 maart terugkeren naar de lessen. De rest van de middelbare scholieren zal vanaf 8 maart terugkeren naar de praktijklessen. Leerlingen in de negende klas van de basisschool beginnen op 15 maart. Dit is een verandering ten opzichte van wat op 16 februari werd aangekondigd. Het schema geeft niet aan wanneer verdere leergangen weer naar school gaan.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft zich tot leveranciers en producenten gewend van zes soorten antigeentests die vanaf 1 maart op scholen zouden kunnen worden gebruikt. De tests zijn gebaseerd op een ondiepe neusuitstrijkje dat kinderen zelf zouden kunnen doen. Voor wekelijkse testen zijn miljoenen tests nodig.
Terwijl sommige Tsjechische scholen gorgel-en-spuug-COVID-tests uitproberen, heeft het ministerie van Volksgezondheid bevestigd dat het testen van wattenstaafjes zal worden gebruikt.
-----------------------------------
Karlovy Vary probeert een aantal Covid-19-patiënten over te brengen naar Duitse ziekenhuizen.

De regio Karlovy Vary in West-Bohemen wil onderhandelingen starten over het vervoer van enkele coronaviruspatiënten die intensieve zorg nodig hebben naar Duitsland. Dergelijke overdrachten moeten worden goedgekeurd door de Tsjechische regering.
Dinsdag informeerde de leiding van Karlovy Vary ook de naburige Beierse districten over de situatie en vroegen om een schatting van het aantal Covid-19-patiënten dat ze mogelijk zouden kunnen accepteren voor behandeling.
Duitsland zou kunnen en willen helpen. Volgens de woordvoerder van de regio wil de staat echter hulp vragen als de beddencapaciteit in Tsjechië uitgeput is, terwijl de regio Ústí nad Labem wil dat het het buurland eerder om hulp vraagt.
--------------------------------------
Duitsland verlengt inreisbeperkingen.

Zoals dinsdag al werd aangekondigd door het tijdschrift “Der Spiegel”, heeft de Duitse overheid 's avonds de inreisbeperkingen uit Corona-mutatiegebieden verlengd. Mensen uit op deze manier geclassificeerde landen, waaronder Tsjechië, mogen pas op 3 maart de grens oversteken. Er zijn uitzonderingen voor Duitse staatsburgers, mensen die in Duitsland wonen, sommige forenzen en de afhandeling van dringende familiezaken.
Vanaf aanstaande vrijdag moeten Tsjechische forenzen naar Duitsland bij grenscontroles een bevestiging van het belang van hun beroep in Saksen overleggen, nu volstaat het om de Duitse politie een arbeidsovereenkomst te tonen. Certificaten voor pendelaars worden op verzoek van de werkgevers door de Saksische districtsoverheid afgegeven.
Saksen breidt de vrijstellingen uit waardoor andere Tsjechische forenzen regelmatig de grens kunnen oversteken. Dit zijn nu medewerkers uit de energiesector, watermanagement, IT, technische dienstverlening en de fabricage van gezondheidsproducten.
De uitzondering op het algemeen inreisverbod gold tot dusver alleen voor werknemers in de gezondheidssector, verpleegkundige beroepen en landbouw. Voor de nieuwe uitzonderingen is een dagelijkse coronatest nog een voorwaarde.
Eerder deze week hebben verscherpte grenscontroles geleid tot lange rijen vrachtwagens en andere voertuigen op de twee belangrijkste snelwegen die van Tsjechië naar Duitsland leiden.
--------------------------------------
Slowakije vraagt andere EU-lidstaten om gezondheidswerkers te sturen om patiënten die besmet zijn met het coronavirus te helpen behandelen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid wil Slowakije op deze manier tien artsen en 25 verpleegsters voor minimaal een maand aanwerven. Mensen die naar Slowakije reizen, zullen na woensdag twee weken in quarantaine moeten.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:
@kuurgast
Kortom, het gaat in Tsjechie volkomen de verkeerde kant op. 165 vrije IC bedden in het hele land is een enorm zorgwekkend laag aantal. Meer dan 12000 nieuwe geinfecteerden is een zorgwekkend hoog aantal.

Persoonlijk begrijp ik er niets van waarom er toch weer wordt gesproken over versoepelingen van de maatregelen. Vanuit economisch oogpunt kan ik het plaatsen, echter vanuit de overbelaste zorg niet.
Als je dan ook nog leest dat beloningen van verplegend personeel soms naar beneden worden bijgesteld en verzekeraars minder betalen, dan vraag ik mij in rede af, waar de politiek hier mee bezig is.
Als dit zo doorgaat is Tsjechie straks volkomen van de buitenwereld afgesloten en dat is pas slecht voor de economie!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan