Schoenen uittrekken in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Het is mij duidelijk, als je bij iemand in Tsjechië op visite gaat is het gewoonte de schoenen uit te trekken zodra je het huis betreed. Is dit een puur Tsjechische gewoonte of is dit overal standaard? Bij mij in Amsterdam hoeft het niet(uitgezonderd zware verontreineging)en wat te doen aan personen met zweetvoeten?
 
Bij de familie van mijn vrouw doen we het ook, maar is puur i.v.m. het vies worden van het tapijt
crazy.gif
......maar het is wel lekker huiselijk
blush.gif

Nazdar Wilco
 
Hoi Macek,

Bij mij in Amsterdam moeten de schoenen uit.
Dit is een Tsjechische gewoonte die ik graag heb overgenomen. Heb je er wel eens over nagedacht waar je op een doorsnee dag allemaal in stapt? (zeker in Amsterdam!)
Dus hier de schoenen uit. En als er sprake is van zweetvoeten heb ik wel een paar schone sokken.
In ons Tsjechische huis hebben we zelfs van die gezellige geruite bezoekersloffen klaar staan. In alle maten.

groetjes

Judith
 
Ja, dat is wat: schoenen uit... leker huizelijk, dat zeker. Alleen kan het je een keer in grappige situaties leiden: laatst was ik in Letland (Riga) voor mn werk. De tweede avond vroeg mn contactpersoon of ik meeging naar een verjaardag van een vriend van hem. Dus: eerst een kadootje vinden (Heineken bier doet het goed dan) en hopla... naar de jarige jop. Inderdaad: ook in Letland gaan de schoenen uit bij bezoek. Nou, dat werd lachen: ik had hier totaal geen rekening mee gehouden! Mn sokken waren schoon, maar vol gaten!! Zeker 5 tenen glimlachten naar de jarige! En mn hakken ook. Gelukkig allemaal jongelui, dus die konden er goed om lachen: zo'n vent in strak pak met stropdas om en dan gigantische knollen in z'n sokken.... (eh... kunnen ze zeker direct raden dat ik zuunige Hollander ben? haha)
Het ijs was direct gebroken en ik heb een geweldige avond gehad!
 
smiley29.gif
ai ai wat komt dit verhaal mij bekend voor... ook ik heb al eens gatensokken in volle glorie aan den volke getoond
shocked.gif
Iets waar je in Nederland totaal niet aan denkt! Gelukkig overkomt je zoiets maar één keer en neem je de volgende keer een extra sokkencontrole voor aleer ergens op bezoek te gaan......
Trouwens nog nooit Tsjechen met gaten in hun sokken gezien.. stoppen ze daar nog sokken? Of zorgt de schoenen-uit-gewoonte automatisch voor een groot sokbewustzijn...?!
 
Als ik in CR kom is het normaal dat ik direct bij aankomst thuis mijn schonen uittrekt en mijn pantofels aantrekt. ALs ik weer terug in nederland ben is deze gewoonte weer snel vergeten. Thuis staik er zelf niet op. Maar als ik bezoek krijg van cr familie en die hun schoenen uittrekken heb ik altijd wel een extra paar pantofels.
En voor Tatrafan. Mijn oma stopt nog steeds de sokken. Ook als ik het zelf niet begrijp. Lang met kapote sok bezig zijn dat ie er weer als nieuw uitziet terwijl het in mijn ogen goedkoper is on niewe sokke bij de vietnamesen te gaan kopen. Maar zij vind het leuk. En als ik kom en heb en gaatje in de sok en het wordt uitgewassen dood oma dan is het na de drogen gerepareerd en klaar voorgebruik.
 
Wij hebben de gewoonte uit tsjechie overgenomen. Er waren, vooral in het begin, veel verontwaardigde gezichten.... De schoenen uit?! Nou....
Ik ken géén fam in CZ waar ze het niet doen. Overigens staan er ook altijd pantoffels klaar. (ook bij ons dus)
 
in de scholen : "schoenen uit ... pantoffels aan".
Een tijdje geleden ben ik in het gymnasium van Holesov een filmpje gaan draaien als vrij onderwep.

Ik zag hoe de leerlingen bij aankomst eerst naar de kelderverdieping afzakten. Daar bleek iedere klas over een afzonderlijke kleedkamer te beschikken. (Deze kleedkamers waren opvallend ordelijk en konden afgesloten worden. De leerlingen hadden een rolbeurt i.v.m. de orde in de kleedkamer en de verantwoordelijkheid van de sleutel.)

Ik zag hoe toen dat iedereen de schoenen omwisselde voor pantoffels. Zelfs de leerkrachten, liepen op pantoffels door de (kraaknette) gangen....

Nadien heb ik nog enkele scholen bezocht in Brno en ook daar bleek iedereen op pantoffels te lopen.

Wellicht geen slecht idee om schoenen uit een leefruimte te bannen als ik bedenk met hoeveel rotzooi onze schoenzolen kennis maken op straat .Zweetvoeten mogen dan wel niet fris zijn maar alles bij elkaar toch minder minder schadelijk, niet ?
 
Goede gewoonte, in Nederland wordt het meestal alleen tegen kinderen gezegd als die van buiten komen. Behalve in een flat (woon ik zelf in) en vanwege de gehorigheid is het niet zo raar om 'schoenen uit' te verzoeken.
 
Ik vind het gewoon prettig, zodra ik thuis kom dan gaan de schoenen direct uit.
Wij waren laatst op kraamvisite bij een Turkse collega en we werden vriendelijk verzocht onze schoenen uit te trekken. Op de vraag naar de reden werd geantwoord dat het de gewoonte was bij hun. Gelukkig had ik, zonder dit te weten, mijn sokken met gaten verwisseld voor een stel hele sokken.
ot.gif
Wat moet je dan als je zweetvoeten hebt: hier een oud middeltje wat bij mij erg goed hielp. Koop een tube zinkolie en smeer daar je voeten 's morgens licht mee in. Trek daarna je sokken en schoenen aan. Doe dit een paar dagen en het is over.
 
Ja, dat klopt. Op onze galerij wonen drie Turkse families en ze doen ook altijd hun schoenen uit en dan al buiten voor de deur. Bij mij thuis doet ook iedereen zijn schoenen uit en vriendjes van mijn kinderen hebben dat ook al geleerd.
Het is lekker op blote voeten of pantoffels te lopen en ik moet niet elke dag schoonmaken!
yeah.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Thijs Wansink schreef:
Wij hebben de gewoonte uit tsjechie overgenomen. Er waren, vooral in het begin, veel verontwaardigte gezichten.... De schoenen uit?! Nou....
Ik ken géén fam in CZ waar ze het niet doen. Overigens staan er ook altijd pantofels klaar. (ook bij ons dus)
Maat 46 geen bezwaar of probleem?
 
Bij ons is 't inmiddels ook ingevoerd. Is wel soms even lastig als ik buiten ben, vergeten ben dat er iets binnen op me ligt te wachten; wat dan??? Bij ons is 't nog strakkere regel geworden sinds onze kinderen op de grond kruipen en nu spelen.
Nou heeft het er volgens mij ook mee te maken dat veel Tsjechische huizen tapijten hebben.
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo allemaal,

Wijzelf doen thuis en natuurlijk ook bij onze Tsjechische en Oost-Duitse vrienden automatisch onze schoenen uit.
Zelfs als we bij onze Tsjechische vrienden in hun pension zijn dan loop ik op mijn eigen sloffen. Maar ook bij mensen in Holland doen we dit.
Bovendien, het is gewoon prettiger om zonder schoenen in huis te lopen. Je beweegt je wat makkelijker zonder schoenen en je kan lekker je benen op de bank leggen als je dat wilt.
Ook neem ik bijna altijd zelf mijn eigen Spaanse sloffen mee want deze zijn niet zo groot om mee te nemen. Ze kunnen gewoon in mijn jaszak gepropt worden.
En als ik ze per ongeluk een keer niet bij me heb, is dat ook nog geen groot probleem. Ik draag altijd al dikkere sokken omdat ik warm moet blijven want ik heb helaas een vorm van reuma.
En als ik snel even naar buiten moet, dan staan er bij de voor en achterdeur een paar slippers klaar.

Groetjes

Jeanne
 
Buiten het schoenen uitdoen is het ook vaak verkleden in "thuiskleding", iets comfortabel. En hele dag op schoenen lopen is ook niet goed voor je voeten. Dus ik mis deze gewoonte wel...
 
zit verbaasd eenaantal teksten te lezen...
Nederlanders die met gaten in de sokken lopen en er niet bij stilstaan ??
Dat zie je toch als je ze aan wil trekken.
Trek ze dan niet aan en gaan ze gelijk richting vuilnisbak.

En in nederland zijn er idd ook aantal mensen waar je je schoenen uit moet doen; al is dit meestal in de gang en niet buiten. Doe me schoenen thuis ook altijd zelf uit (is lekkerder) en de meeste bezoekers moeten de schoenen ook uit doen (net als hun jas eigenlijk).

Hygiëne speelt op zich wel een kleine rol hierbij,
maar resultaat is meestal met voeten op tafel...
hetgeen weer niet echt hygiënisch is.

En nu het slechte weer (en pekel) op komst is gaan de schoenen van iedereen uit in de gang.
 
ot.gif
Wat moet je dan als je zweetvoeten hebt: hier een oud middeltje wat bij mij erg goed hielp. Koop een tube zinkolie en smeer daar je voeten 's morgens licht mee in. Trek daarna je sokken en schoenen aan. Doe dit een paar dagen en het is over.
 
Bovenaan