Schoenen uittrekken in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ja dat is inderdaad een goed middel zink olie maar je kunt ook je voeten met koud water afspoelen en daarna formaline baden nemen dat heeft bij mij erg goed geholpen en je voeten loop je ook niet meer zo gauw stuk .
Ik sta de hele dag en vroeger liep ik door het zweten ook nog eens mijn voeten stuk dat is geheel over
Het voordeel van formaline baden is dat het niet zo veel vlekken geeft als zinkolie die krijg je nergens meer uit .
succes probeer het eens je hebt nu twee mogelijk heden
 
R

rob.goverde

Guest
Petra7183 schreef:
dood oma dan is het na de drogen gerepareerd en klaar voorgebruik.

Petra dat meen je niet dood moet toch wel door zijn anders worden er vlgs mij geen sokken meer gestopt!

smiley29.gif
 
bij mijn vriendin haar ouders in tjechie en bij ons thuis in holland doen we ook de schoenen uit.meestal krijg ik wel commentaar van mijn vriendin over evt gaten in sokken en een chemisch aroma
blush.gif
 
wat vinden jullie er van dat men in tsjechie.
de schoenen uit doet als je thuis komt of op vizite gaat.

ik stond vroeger raar te kijken als ik naar de dokter moest, daar in de wacht kamer mijn schoen uit moest treken en daar hun pantofels aan moest doen !.of die grote schoenen (presuvky) over mijn schoenen moest doen. waarom heb ik nog nooit begrepen!

of als een tsjech wil reageren hoe ze dat vinden in nederland
(omgekeert) schoenen aan in Nederland
 
Ik loop nu ( bijna ) altijd met goede sokken. Die paar keer dat ik met kapotte sokken ergens kwam.........
Wat mij wel opvalt, is dat niet alle werklui automatisch hun schoenen uitdoen als ze binnen een klus hebben.
Verder vind ik het een prima gewoonte.
 
begrijp ik hier uit dat je bij een dokter ook je schoenen uit moet doen, en andere aan waar iedereen al in heeft gelopen, wat een schimmels.
Heeft de dokter het natuurlijk wel weer drukker mee.
Als ik bij iemand thuis kom vind ik het prima om schoen uit te doen, en op sokken lopen, Heb daar verder geen probleem mee hoor. Maar ik ga niet in iemand anders zijn sloffen of schoenen lopen.
Bij de boeddhisten doen ze dat trouwens ook.
 
Ik dacht dat het pekar was, die daar het volgende over zei:
"In Nederland hou je altijd je schoenen aan, want als het water komt, dan moet je snel weg kunnen wezen."
Tsjechen hebben daar begrip voor, als je het zo uitlegt...
 
Wij vinden dit een prima gewoonte.

Het hoort bij de Tsjechische cultuur.

Het scheelt ook nog eens schoonmaakwerk voor de vrouwen, die vaak ook een volle baan buitenshuis hebben.

Die sloffen, daar bedank ik meestal voor, vind ik niet zo fris.

Ben tijdens een vakantie bij twee verschillende huisartsen geweest maar daar konden we onze schoenen aanhouden en kregen ook geen overschoenen.

groet André
 
We hebben altijd onze eigen croqs voor binnen bij ons ,soms zegt men hou je schoenen toch aan maar bij de meeste kennissen gaan de croqs gewoon aan .

Als bij ons bezoek komt prefereren we dat de schoenen aangehouden worden .
 
Het is om de huis schoon te houden, als de vizite in vieze schoenen binnen komt, soms zelfs met modder of wat dan ook is het niet zo prettig voor de huisvrouw.
Meestal als er pantofels ofzo gegeven worden, zijn die dan ook allen voor de vizite bedoelt en dus over het algemeen schoon, tenzij er natuurlijk veel te vaak vizite komt.

Ik weet dat in Nederland zover ik uit mijn eigen omgeving weet en hier op het forum ook gelezen heb, ergeren de tsjechiesche vrouwen zich eraan als er vizite komt met schoenen binnen lopen. Uit beleefdheid vragen ze dan niet om schoenen uit te doen, omdat het hier dus geen gewoonte is.
Als wij hier in nederland tsjechiësch bezoek krijgen, doen ze hun schoenen zelf wel uit, en als ze willen krijgen ze pantoffels.
 
Waarom doen Nederlanders hun schoenen thuis of op visite niet uit?
Ik snap het niet :confused:. Zo vies en ongemakkelijk!
Het zelfde op scholen. Kinderen lopen daar de hele dag op schoenen, in de winter met laarzen aan in de verwarmde klassen.... de klassen zijn smerig en die stinkvoeten dan.... bah.

Zoals Honza al schreef: wij houden van een schoon huis en daar hoort een schoon vloer bij. Daarnaast is dat zo lekker op blote voeten of pantoffels te lopen….
Ik ben zelf niet meer zo streng wat dat betreft, maar mijn moeder in Tsjechië krijgt vast een hartinfarct als ik maar een stap met mijn schoenen binnen zet....
 
Ook wij hebben deze, naar ik vind best goede gewoonte overgenomen en doen dan ook als we binnen komen bij de Tsjechen onze schoenen uit.
Heb slecht eenmaal meegemaakt toen we jaren geleden op kraambezoek gingen in het ziekenhuis in Klatovy dat we onze schoenen uit moesten doen en ze bovenaan de trap voor de deur naar de afdeling. Dat vond ik toen niet zo prettig want ik moest op blote voeten verder en vuil dat die toen werden.
 
Net als Barbie - ik geloof dat we het er al eerder over hebben gehad ;-) - snap ik dus niet dat mensen in Nederland, en dan vooral vrouwen, vrijwillig de hele dag met laarzen aan willen lopen. Lekker fris.
In het tsjechische gedeelte van dit forum loopt nu een discussie over "schoenen uit sloffen aan" voor kinderen op de creche.
Bij ons thuis is het ook schoenen uit. Als ik middenin de modderige hollandse winter ergens op visite kom en weet dat mijn schoenen er beroerd uitzien, doe ik ze uit. Toch?
Ik heb al paar keer Hollanders over de vloer gehad die hun schoenen aanhielden (want Tsjechen doen allemaal automatisch hun schoenen uit) en ik na hun vertrek direct moest dweilen. Da's lekker.
En er zijn echt maar weining vrouwen die van dweilen houden.
 
Je schreef eerst dat Nederlandse vrouwen minder werken, dus meer tijd hebben maar dat had je weggehaald zag ik. Ik wilde hierop reageren met:
"Dat is denk ik niet de oorzaak: Nederlandse vrouwen zijn over het algemeen minder netjes dan de Tsjechische" :stout:,
zoals in je aangepaste post. Ons huis is (zo goed als) altijd netjes trouwens. :D Maar ik voel me ook zeer prima thuis in een minder schoon of zelfs rommelig huis van vrienden of bekenden, moeten ze helemaal zelf weten en zal ze er nimmer op veroordelen, zolang het maar niet ons huis is. ;)
 
Wij hanteren inloopmatten [er ligt er hier 1 van zo,n 4 meter],in deze matten blijft het vuil hangen .Heeft iemand vuile schoenen dan word hem vriendelijk gevraagd zijn voeten te vegen .

Heb weleens een Tsjech over de vloer gehad die uit beleefdheid zijn schoenen uit deed ,wat had de man een verschrikkelijke zweetvoeten zeg:shock::shock::tong::tong::sterretjes::sterretjes::sterretjes:.

Na zijn vertrek moesten we heel lang luchten om de geur uit ons huis te krijgen .

Hou de schoenen dus maar lekker aan ,dat extra keertje dweilen hebben we dan liever :ja:
 
Schoenen uit is wel een goed idee.
Trouwens, in Nederland was het in onze regio, platteland in brabant, in mijn jeugd ook tamelijk algemeen.

Op de kleuterschool moesten wij ook onze schoenen uit en sloffen aan.
 
Bovenaan