Schoenen uittrekken in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Ik moet er nu een beetje om lachen. Toen de kinderen nog "thuis"waren zeiden we altijd; Schoenen uit bij de deur !! Werd weinig of geen gehoor aan gegeven door de jeugd Baggeren zo naar binnen.

Vorige week heeft zoon Gerben parket gelegd in zijn appartement in Almere. En je raadt het al: Schoenen uit bij de deur! Hij gaat tien paar pantoffels en/of sloffen kopen in Tsjechie . Argument? Zo doen ze dat in Tsjechie ook. Schoenen uit bij de deur! Lieve jongen, die Gerben.

Vind het trouwens zelf een goede gewoonte om de schoenen bij de deur uit te doen. In Tsjechie proberen wij ons daar aan te houden. Als het een beetje mooi weer is dan loop ik buiten altijd op badslippers. Als we dan bij Tsjechiesche en ook wel Nederlandese mensen op bezoek gaan dan hoef ik alleen maar de slippertjes uit de doen bij de deur.
 
Nog niet zo heel lang geleden liepen vele Nederlanders op klompen . Op het platteland is dat vaak nog zo. ( bij klussen in de tuin etc.)
Waar staan die?

Juist ja, bij de deur.

Met laarzen en snowboots is het ook vanzelfsprekend, ook op de scholen bij ons in de buurt.

In de stad zal de inloop van vuil etc vanwege de trottoirs niet zo groot zijn. Maar op het platteland en in de bos gebieden geeft dat een heel ander plaatje.

Is dat beeld ook zo in de Tsjechische steden?

De generatie, de omgeving en de relatie en de zorg voor het interieur hebben volgens mij invloed.:denk: In Nederland heerst denk ik meer een wegwerp mentaliteit. (Over een paar jaartjes wil ik toch weer wat anders:afwachten:)

Hilde
 
Ik moet er nu een beetje om lachen. Toen de kinderen nog "thuis"waren zeiden we altijd; Schoenen uit bij de deur !! Werd weinig of geen gehoor aan gegeven door de jeugd Baggeren zo naar binnen.

Vorige week heeft zoon Gerben parket gelegd in zijn appartement in Almere. En je raadt het al: Schoenen uit bij de deur! Hij gaat tien paar pantoffels en/of sloffen kopen in Tsjechie . Argument? Zo doen ze dat in Tsjechie ook. Schoenen uit bij de deur! Lieve jongen, die Gerben.

Vind het trouwens zelf een goede gewoonte om de schoenen bij de deur uit te doen. In Tsjechie proberen wij ons daar aan te houden. Als het een beetje mooi weer is dan loop ik buiten altijd op badslippers. Als we dan bij Tsjechiesche en ook wel Nederlandese mensen op bezoek gaan dan hoef ik alleen maar de slippertjes uit de doen bij de deur.

Heel herkenbaar:ja:
 
Maar ik voel me ook zeer prima thuis in een minder schoon of zelfs rommelig huis van vrienden of bekenden, moeten ze helemaal zelf weten en zal ze er nimmer op veroordelen, zolang het maar niet ons huis is. ;)

Ik heb vroeger bij Nederlandse mensen thuis schoongemaakt en wat was dat vies! Ik zou zo niet kunnen leven....
 
schoenen uittrekken

Maar beste mensen.....Dat is toch de gewoonste zaak van de wereld??
Nederland,met al die honden op straat,die hun behoeften daar lekker
achterlaten..Komen ze bij jou naar binnen met die troep aan hun schoenen..Moet er niet aan denken!!Nee hoor,ik ga helemaal mee met die Tsjechen..Teken van netheid!Sterker nog..bij mij kom je niet binnen
met je schoenen aan..En als je voeten stinken??..Lekker terug gaan
naar je huis ..en douchen!!:vies:
 
Ik heb vroeger bij Nederlandse mensen thuis schoongemaakt en wat was dat vies! Ik zou zo niet kunnen leven....
Zij blijkbaar wel, ik vind trouwens de meeste Nederlandse huizen waar ik binnen kom niets mis mee, er zijn uitzonderingen uiteraard. Superschoon is ook niet leefbaar, waar ze bij wijze van spreken al met de kruimeldief klaar staan nog voor je binnen bent, :lmfao: daar voel ik me niet thuis. Ach, en in Tsjechië hebben ze wel weer dingen wat de Nederlanders vies vinden. Wij passen ons huis aan in het land waar we zijn, in Nederland hoeft niemand zijn schoenen uit te trekken (als ze tenminste niet in de blubber hebben gestaan), in Tsjechië gebeurt dat automatisch haha, daar hebben we ook een mand met pantoffels voor de gasten. :lmfao:
 
Een huis moet in geleefd kunnen worden en superschoon is dan ook niet prettig. Bij ons mogen mensen ook hun schoenen aan houden als ze dat willen. Ik doe ze uit want ik vind het heerlijk zonder schoenen. Tsjechen doen ze altijd uit ook mensen die een klusje komen doen. Bij ons is het niet zo'n probleem om ze aan te houden het vuil is al van de schoenen afgelopen voor je op de 3e verdieping aangeland bent en we hebben overal laminaat en dat is wel makkelijk schoon te houden.
 
Ik kom oorspronkelijk van het Friese platteland. Bij sommige huizen en winkels, zelfs bij de wachtkamer van de huisarts, hing het bordje "Klompen uit trekken" en lagen er wat van die leren slofjes bij de ingang.

Pas later werd me duidelijk waarom er geen verkorte versie van het bordje bestond.
 
Het gaat niet om de schoen, maar om wat erin zit.
of
Het gaat niet om de schoen ,maar wat eronder zit.

Voor aardige mensen wil ik best een keertje extra stofzuigen. Maar met blubber voeten zal een aardig mens niet het huis van een ander binnen stappen
 
Zij blijkbaar wel, ik vind trouwens de meeste Nederlandse huizen waar ik binnen kom niets mis mee, er zijn uitzonderingen uiteraard. Superschoon is ook niet leefbaar, waar ze bij wijze van spreken al met de kruimeldief klaar staan nog voor je binnen bent, :lmfao: daar voel ik me niet thuis. Ach, en in Tsjechië hebben ze wel weer dingen wat de Nederlanders vies vinden. Wij passen ons huis aan in het land waar we zijn, in Nederland hoeft niemand zijn schoenen uit te trekken (als ze tenminste niet in de blubber hebben gestaan), in Tsjechië gebeurt dat automatisch haha, daar hebben we ook een mand met pantoffels voor de gasten. :lmfao:

was een lekker mandje...:fluit:
 

char

† In Memoriam
Tering!!... Schoenen uittrekken!!..Bij de voordeur.. Hoe vaak heb ik dat gedaan??...Honderden keren!!..

Maar je kwam wel bij al die Tsjechen thuis,.. In mooie luxe huizen,..op boerderijen,..en vaker in van die russische huurflats, vier- of vijf- hoog,.. zonder lift...

En dan denk je dat je in zo'n bouwval je schoenen mag aanhouden,...

Mooi niet dus!!... Het laatste wat ze nog hebben, moet schoon blijven!!..En terecht!!..
(nu heb ik het wel over de 90-er jaren, hoor..)

De noodzaak verandert langzaam in een traditie...

Char.
 
Ik denk dat "schoenen uit" een gewoonte is, niet meer, niet minder. Het verschijnsel buitenshuis werkende vrouw heeft ongetwijfeld bijgedragen bij het verspreiden van het gewoonte. Het schoonmaken van eigen huis wordt in CZ veel minder als een soort baan (die je weerhoudt van buitenshuis werken) gezien dan in Nederland.
De hele dag op dezelfde schoenen (of zelfs laarzen!) kan nooit goed voor de voeten zijn. Statistisch gezien komt voetenschimmel in NL ook veel vaker voor dan in CZ.
Persoonlijk vind ik gezonde voeten belangrijker dan een schoon tapijt. Maar dweilen en stofzuigen zijn geen hobby van mij, dus het is mooi meegenomen, zo´n gewoonte.
 
Er zijn toch vast mannen die ook dweilen? :stout: Mijn man haalt iig regelmatig even een dweiltje door de kamer. We hebben zelfs voor hem een speciaal apparaat gekocht in Tsjechië omdat hij vanwege zijn handicap niet kan wringen. Dus..... ze bestaan nog Liesbeth. :D
 
Bovenaan