Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Twee Tsjechische deelneemsters op 1000 meter.
Door het uitvallen van een andere deelneemster mocht Nikola Zdrhalova invallen op de 1000 meter. Met een tijd van 1.18.52 minuten eindigde zij op de laatste plaats. Niet eerder echter mochten er twee Tsjechen op een afstand deelnemen. De 5e plaats was er voor Karolina Erbanova in een tijd van 1.15.14 minuten. Wereldkampioene is Heather Bergsma geworden in 1.13.95 minuten 2. Nao Kodiara 3. Jorien ter Mors 4. Marrit Leenstra
 

Ad Verschoor

Donateur
Eervol klassement op 1500 meter.

Met de kampioene Bergsma in 1.54.08, Wust op plaats 2 in 1.54.19 en Takagi op 3 in 1.55.12 zit de 1500 meter voor vrouwen erop. Sablikova eindigde op een 6e plaats in 1.56.20 en ook Zdrhalova bleef met haar 15e plaats onder de 2 minuten in 1.59.04 De laatste deed dit in een persoonlijk record. We kunnen zeggen dat de behaalde plaatsen op de afstand eervol zijn voor de Tsjechische deelneemsters
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldkampioenschappen sprint in Calgary (Can.)
Vandaag en morgen vinden, op de hooggelegen en supersnelle baan van Calgary, de wereldkampioenschappen sprint plaats. Tsjechie wordt vertegenwoordigd door Karolina Erbanova.
Vandaag start zij voor haar 500 meter in rit 11 tegen Heather Bergsma. Voor de 1000 meter rijdt zij in rit 13 tegen de Japanse Kodaira.

Uiteraard heeft Erbanova, nu zij Europees kampioene is, kans op een podiumplaats in het eindklassement.
 

Ad Verschoor

Donateur
Karolina Erbanova 2e op eerste 500 meter.
De Tsjechische Europees kampioene sprint is op de eerste 500 meter van het WK in Calgary als 2e geeindigd in een tijd van 37.06 seconden. De Japanse Kodaira bleef haar in 36.75 seconden voor.
De eerste plaatsen waren als volgt:

500 meter dames,zaterdag:

1. Nao Kodaira (Jap) 36,75
2. Karolina Erbanová (Tsj) 37,06
3. Heather Bergsma (VS) 37,22
4. Hege Bokko (Noo) 37,43
5. JORIEN TER MORS 37,55
 

Ad Verschoor

Donateur
Schaatsfreak reageert: Erbanova 4e na eerste dag
De Tsjechische Erbanova doet het naar behoren. Op de 1000 meter behaalde ze, in een tijd van 1.13.53 minuten een 4e plaats na 1. Kodaira 1.12.51 BR, 2. ter Mors 1.12.53 NR en 3. Bergsma 1.12.94

Het klassement dames na eerste dag:

1. Nao Kodaira,Jap 73.005 punten
2. Heather Bergsma,VS 73.690 punten moet 0,69 seconden goedmaken op volgende 500 meter
3. JORIEN TER MORS 73.815 punten moet 0,81 seconden goedmaken
4. Karolina Erbanová,Tsj 73.825 punten moet 0,82 seconden goedmaken

Nee, een Elfstedentocht heb ik niet gedaan. Wel ben ik schaatsfreak vanaf de resultaten van de Nederlander Henk van der Grift. Jullie weten wel met de tijdlijsten op schoot en alles bijhouden en bewaren.
Ik vind het daarom heel leuk dat Tsjechie zich heeft ontwikkeld tot een schaatsnatie, vooral bij de vrouwen. Ik volg ze graag. Overigens zijn er wat meer sporten, die mijn speciale belangstelling hebben
 

Ad Verschoor

Donateur
Wat een dag. Erbanova 4e in eindklassement.
Wat een rare/nare dag gisteren. Na 's morgens nog een berichtje geplaatst te hebben, sloeg de griep voor 2e keer in een week toe en nog wat heviger dan vorig weekend. Alles van deze zondag heb ik aan me voorbij laten gaan. Geen sport, geen boer zoekt vrouw en zelfs mijn cluppie Feijenoord heb ik niets van gezien.
Beter laat dan nooit wil ik jullie nog even bijpraten over Erbanova. De tweede dag behaalde ze wederom een 2e plaats op de 500 meter in 37.23 seconden en een 4e plaats op de 1000 meter in 1.13.83 minuten

De einduitslag ziet er na deze dagen zo uit:

1. Nao Kodaira (jap) 146.390 punten nieuw wereldrecord
2. Heather Bergsma (VS) 147.185 punten
3. Jorien ter Mors (ned) 147.495 punten nieuw Nederlands record
4. Karolina Erbanova (Tsj) 147.970 punten
 
Wüst verwacht opnieuw tweestrijd met Sablikova bij WK allround

Bron: nu.nl - 4 maart 2017

Ireen Wüst hoopt dit weekend voor de zesde keer in haar loopbaan het WK allround op haar naam te schrijven. De 30-jarige Brabantse verwacht in het Noorse Hamar wederom een tweestrijd met Martina Sablikova.

De 29-jarige Tsjechische wist het allroundtoernooi de laatste twee jaar op haar naam te schrijven. Wüst moest het daardoor in Calgary (2015) en Berlijn (2016) doen met zilver.

"Ook nu wordt het weer een spannende strijd", voorspelt Wüst in gesprek met de NOS. "Ik ken van Sablikova dat ze soms zegt pijntjes te hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze goed zal zijn."

Wüst denkt dat alleen de Japanse Miho Tagaki het haar en Sablikova lastig kan maken in Vikingskipet. "Ze rijdt al het hele seizoen sterk, al weet ik niet hoe haar 5000 meter is. Als ze een hele snelle 500 meter neerzet, is het voor ons zaak om dat gat te dichten."

Keuzes
Wüst, die het WK allround in 2007, 2011, 2012, 2013 en 2014 won, liet onlangs het WK sprint in Calgary schieten omdat dat toernooi niet in haar schema paste. Daar heeft ze sindsdien geen grote spijt van gehad.

"Natuurlijk had ik er stiekem graag gestaan, maar je moet soms keuzes maken", stelt Wüst. "Ik kan op beide toernooien goed zijn, dus ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik denk dat ik nu wel fit ben. Ik voel me in ieder geval goed."

Wüst komt zaterdag in actie op de 500 meter en de drie kilometer. Zondagmiddag staan de 1500 meter en de 5000 meter op het programma voor de vrouwen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tussenstand WK schaatsen in Hamar.

Op de eerste dag van het WK schaatsen in Hamar, zijn de volgende Tsjechische tijden neergezet.

De 500 meter dames: Zdrahalova in 40.07 sec (12e plaats), Sablikova in 40.11 sec (13e plaats)
De 3000 meter dames: Sablikova in 4.02.21 min (1e plaats), Zdrahalova 4.13.27 min. (20e plaats)
De 500 heren : Druszkiewicz 38.81 seconde. Druszkiewicz moet het vooral hebben van de langere afstanden, zodat ik hier morgen nadder op teug zal komen
 

Ad Verschoor

Donateur
De drie Tsjechische deelnemers

17103695_10154128509496230_7756715742643494405_n.jpg

Van l. naar r. Sablikova, Zdrahalova en Druszkiewicz
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova 2e op WK in Hamar.
Sablikova is tijdens de WK schaatsen op een 2e plaats terecht gekomen in de eindrangschikking. Op de 15oo meter werd zij 3e en zij won de 5 kilometer. Der eindtijd was niet goed genoeg om Ireen Wuest voorbij te streven, die zich wereldkampioene mag noemen. Zdrahalova laat iedere wedstrijd progressie zien, maar mocht uiteindelijk niet deelnemen aan de slotafstand.
 

Ad Verschoor

Donateur
Finale WB-wedstrijden in Stavanger
Dit weekend wordt het schaatsseizoen afgesloten met de finale Wereldbekerwedstrijden in het Noorse Stavanger.
Voor Tsjechie doen Sablikova, Erbanova en Zdrahalova mee op verschillende afstanden. Vanmorgen was er zilver voor Karolina Erbanova. Op de 500 meter werd zij 2e achter de winnares Kodaira in een tijd van 37.87 seconden.
Brons was er voor Erbanova op de 1000 meter. Achter Bergsma en Kodaira werd zij 3e in een tijd van 1.15.22
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova wint 3000 meter en de Wereldbeker.
Sablikova heeft op haar laatste 3000 meter van dit seizoen de 1e plaats behaald. Zij won de afstand in een tijd van 4.04.21 minuten. De Nederlandse Antoinette de Jong werd 2e en Melissa Wijfje behaalde een 3e plaats.
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova 2e op laatste 500 meter van het seizoen.

Vanmorgen is de laatste 500 meter van het seizoen verreden, tijdens de finale van de wereldbekerwedstrijden in Stavanger. De Japanse Kodaira werd ook op deze 500 meter 1e in een tijd van 37.24 seconden. Erbanova werd eervol 2e in 37.72 seconden voor de Japanse Kamiya, die er 38.06 seconden over deed.

1. Nao Kodaira (Jap) 37,24
2. Karolina Erbanová (Tsj) 37,72
3. Erina Kamiya (Jap) 38,06
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova toch wel verrassend 3e op afsluitende 1500 meter.
Sablikova is erin geslaagd om op de afsluitende 1500 meter een 3e plaats te behalen. Winnares werd Heather Bergsma in 1.54.92 minuten. Een 2e plaats was er voor de Japanse Miho Takagi in 1.55.62 minuten. Sablikova werd 3e in 1.56.62 minuten voor de Nederlandse Marrit Leenstra, die de afstand aflegde in 1.56.63 minuten. Leenstra verloor hier tevens haar eerste plaats in het wereldbekerklassement op deze afstand.
Vanmiddag wordt nog een mass-start verreden met Tsjechische deelname door Martina Sablikova en Nikola Zdrahalova.
 

Ad Verschoor

Donateur
Internationale opening van belangrijk schaatsseizoen.

In Heerenveen zijn vandaag wereldbekerwedstrijden van start gegaan. Het is de eerste wedstrijd in het belangrijke Olympische schaatsseizoen.

De uitslagen van de Tsjechische deelnemers zijn:

Op de 500m. voor vrouwen was er een 7e plaats voor Karolina Erbanova in een tijd van 38.07 seconden.

Op de vrouwen ploegachtervolging verschenen voor Tsjechië aan de start Martina Sábliková, Nikola Zdráhalova en Natálie Kerschbaummayr. Zij eindigden in een tijd van 3.07.30 minuten op een 9e plaats.

Op de heren ploegachtervolging schaatsten Sebastian Druszkiewicz, Jakub Kopriva en Sebastien Brieštansky in het Tsjechische team. Zij eindigden op een 13e plaats in een tijd van 4.10.44 minuten. Het was overigens voor het eerst sinds vele jaren, dat er bij de mannen weer een Tsjechisch team kon worden samengesteld.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldbekerwedstrijden Heerenveen - 2e dag.

De dames schaatsten vandaag een 2e 500 meter, waarin Katerina Erbanova een 8e plaats behaalde in een tijd van 38.08 seconden. Ze was met deze tijd iets langzamer dan gisteren.

Later werd de 1500 meter verreden en hier eindigde Martina Sablikova op een zeer teleurstellende 17e plaats in een tijd van 1.59.15 minuten. In de B-divisie werd Nikola Zdráhalova 2e in een tijd van 1.58.10 minuten waarmee ze sneller was dan haar landgenote in de A-divisie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablĭkova in een dip ?

Op de laatste dag van de wereldbekerwedstrijden in Heerenveen waren de uitslagen voor de Tsjechen teleurstellend.
Op de 1000 meter voor vrouwen was er een 8e plaats voor Katerina Erbanova in 1.15.55 minuten. In de B-divisie van de 3000 meter voor vrouwen werd Nikola Zdráhalova 11e in 4.10.39 minuten en Natalie Kerschbaummayr 24e in 4.17.07 minuten.
Om niet over naar huis te schrijven was de uitslag in de A-divisie voor Martina Sablĭkova, die 7e werd in 4.05.70 minuten. Zij reed overigens haar afstand tegen Ireen Wűst, die ook slechts 6e werd.

Op de 5000 meter voor mannen deden twee Tsjechen mee in de B-divisie. Er was een 19e plaats voor Sebastian Druszkiwwicz in 6.27.46 minuten en een 35e plaats voor Jakub Kopriva in 6.53.78 minuten.

Tot slot en dat is positief: We zagen in dit weekend een grotere afvaardiging van deelnemende Tsjechen aan het schaatsen in de wereldtop .
 

Ad Verschoor

Donateur
Rugblessure zit Sáblíková in de weg: 'Grootste opdracht is kwalificatie voor de Spelen'

Het was een dramatisch begin van het olympische seizoen voor Martina Sáblíková. De 30-jarige Tsjechische haalde zondag in Thialf met een zevende plaats op de 3000 meter (4.05,70) haar slechtste resultaat ooit als seniore in wereldbekerverband, sinds het seizoen 2006/2007. De reden? Een slepende rugblessure die haar al een maand lang dwars zit, zo verklaarde ze achteraf. "Ik heb zenuwpijn die uitstraalt naar mijn benen."

De pijn komt vooral opzetten in de bochten, terwijl dat nu juist het geheime wapen is van de kleine Tsjechische. De 1500 meter op zaterdag was al geen goed teken. Met een van pijn vertrokken gezicht wist Sáblíková geen vlakke rondetijden neer te zetten en eindigde ze met 1.59,15 op een magere zeventiende plaats. Slechts drie rijdsters liet ze achter zich, waaronder de gevallen Marrit Leenstra.

Haar coach Petr Novak wist haar nog enigszins te motiveren voor de 3000 meter. "De 1500 was zó slecht, ik zei tegen hem: 'ik ga wel in de B-groep starten, ik rijd toch niet harder dan 4.15'. Hij motiveerde me om het gewoon te proberen en niet te denken aan een overwinning of aan Ireen (Wüst, red.)."

Achteraf was Sáblíková niet helemaal ontevreden met haar tijd. "Mijn grootste opdracht is om me te kwalificeren voor de olympische vijf kilometer dus ik ga zeker naar Stavanger. Ik zal moeten afwachten hoe het gaat met mijn rug", zegt de wereldrecordhoudster.

martina-sablikova-hsn6305kl-min.jpg

Foto : Huub Snoep
Debacle
Het zal voor Sáblíková straks in Pyeongchang een stuk lastiger worden om goud te winnen op de drie of de vijf kilometer, denkt ze zelf. Al ziet ze dat vooral als iets positiefs. "Het gevecht is geweldig en voor de sport is het ook goed. Er zijn zoveel rijdsters die onder de 4.10 weten te rijden. Iedereen moet echt hard vechten en trainen om straks een medaille te halen." Ze ziet in Ireen ook niet meer haar grootste tegenstander in de strijd om olympisch goud. "Het veld zit veel dichter bij elkaar en op de Spelen kan alles gebeuren. Je moet niet alleen de benen hebben, maar ook de 'kopf'", aldus Sáblíková.

Na het debacle van de Olympische Zomerspelen in Rio, toen voor Sáblíková door een fout van de bond niet startgerechtigd bleek te zijn voor de tijdrit op de weg, speelde het in haar hoofd om helemaal te stoppen met sporten. De vraag of ze na deze Winterspelen gaat stoppen beantwoordt ze dit keer met een brede lach. "Ik hoop het zeker niet! Het team heeft aangegeven dat ze me willen blijven helpen, dus ik zit eraan te denken om gewoon door te gaan. De andere schaatsers zijn niet alleen mijn tegenstanders maar ook mijn vrienden. Ik sprak bijvoorbeeld met Ivanie (Blondin, red.) over mijn rugproblemen en ze gaf me allemaal tips, wat zou kunnen helpen. Dat was heel aardig van haar. De schaatswereld voelt als mijn thuis."

Bron: schaatsen.nl
 
Bovenaan