Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Uitslag 1500 meter Dames

Op de 1500 meter voor dames was er een keurige 5e plaats voor Martina Sablikova in een tijd van 1.56.06 minuten. De afstand werd gewonnen door de Nederlandse Jorien ter Mors in 1.53.92
De Amerikanen Richardson-Bergsma en Bowe werden 2e en 3e op deze afstand voor Ireen Wuest.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK sprint in Seoul (Zko)

Dit weekend wordt in het Zuid Koreaanse Seoul het wereldkampioenschap Sprint verreden. Voor Tsjechië neemt Karolina Erbanova deel aan dit WK.


Vandaag reed ze als volgt:
500 meter in 38.79 seconden en plaats 11
1000 meter in 1.17.09 minuten en plaats 5
In het algemeen klassement neemt ze na 2 afstanden met 77335 punten een 8e plaats in.
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova verbetert zich

Karolina Erbanova heeft zich tijdens het WK sprint verbeterd t.o.v. gisteren.


Op de 500 meter reed ze 38.51 seconden en een 6e plaats. Op de 1000 meter was haar tijd 1.17.20 minuten en eveneens een 6e plek. In de eindklassement betekende dit voor haar plaats 7 met 154.445 punten.

De Amerikaanse Brittany Bowe is wereldkampioene geworden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova halverwege WK aan kop met minieme voorsprong op Wüst

Ireen Wüst staat na de eerste dag van het WK allround in Berlijn op de tweede plaats, maar het verschil met leidster Martina Sablikova is miniem.

Wüst dook op de 3 kilometer, de tweede afstand van de dag, als eerste vrouw ooit, in Berlijn onder de 4 minuten (3.59,43), maar Sablikova was in de slotrit nog ruim een seconde sneller (3.58,11). Dat betekende een wereldrecord op een laaglandbaan.

Wüst moet zondag op de 1500 meter 0,03 seconde goedmaken op de titelverdedigster uit Tsjechië.

Antoinette de Jong staat na twee afstanden derde in het klassement.

De vrouwen sluiten het toernooi zondag af met een 1500 meter en een 5000 meter.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova gepasseerd door Wüst

Tijdens het WK heeft Ireen Wüst een uitstekende tijd van 1.54.83 minuten neergezet op de 1500 meter. Het betekende een nieuw baanrecord. Sablikova werd tweede in 1.55.44.


Op de afsluitende 5000 meter zal de Tsjechische 1.94 seconden goed moeten maken op Wüst om wereldkampioene te worden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova Wereldkampioen 2016 !!!!!

Martina Sablikova is vandaag wereldkampioen schaatsen 2016 geworden. Op de 5 kilometer versloeg ze in een rechtstreeks duel haar rivale Ireen Wüst in een nieuw baanrecord van 6.52.57 minuten.

Het eindklassement ziet er als volgt uit:

1. Martina Sablikova
2. Ireen Wüst
3. Antoinette de Jong
 

Ad Verschoor

Donateur
World Cup finale Heerenveen

Dit weekend vinden in Heerenveen de finales plaats van de world cup wedstrijden 2015/2016. Bij de vrouwen op de 500 meter is de Tsjechische Karolina Erbanova, in een tijd van 38.23 seconden, 4e geworden. In de eindrangschikking over het gehele seizoen is zij terecht gekomen op een 9e plaats met 373 punten.

Martina Sablikova zullen we bij deze wedstrijden niet te zien krijgen. Zij is direct na de wereldkampioenschappen in training gegaan voor het wielrennen tijdens de Olympische Spelen halverwege dit jaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova wint eerste WB-wedstrijd op 3000 meter

Vandaag ging in de eerste wereldbekerwedstrijd op de 3000 meter de winst naar Martina Sábliková, die haar 28ste WB-overwinning op deze afstand boekte. De wedstrijden worden dit weekend verreden in het Chinese Harbin.


Zij reed tegen Ireen Wüst in de laatste rit. Wüst probeerde haar met een snelle start af te schudden. Dat bleek op het zware ijs niet de juiste tactiek. Beide rijdsters reden de laatste ronden in het rood. Maar waar het licht uitging bij Wüst, had Sábliková genoeg over om de Nederlandse Marije Joling van haar eerste wereldbekerzege af te houden.

1. Martina Sábliková (Tsj) 4.08,27
2. Marije Joling 4.09,40
3. Ivanie Blondin (Can) 4.09,78
4. Antoinette de Jong 4.10,03
5. Bente Kraus (Dui) 4.11,47
6. Melissa Wijfje 4.11,63
7. Ireen Wüst 4.11,76
 

Ad Verschoor

Donateur
Vervolg WB-wedstrijd in het Chinese Harbin

De Tsjechische vrouwenploeg behaalde een 6e plaats op de ploegachtervolging. Deze ploeg werd geleid door Sablikova en de beide andere dames zijn mij helaas niet bekend.

Vandaag werd de 1500 meter verreden, waarop Sablikova 6e werd in een tijd van 1.58.64 minuten.
Aan de massastart (6 km.) voor vrouwen werd meegedaan door Zdrahalova, die 9e werd in deze discipline.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova wint ook tweede WB-wedstrijd op 3000 meter

Martina Sablikova heeft vandaag de tweede WB op de 3000 meter schaatsen gewonnen. Sablikova realiseerde een winnende tijd van 4.03.57 minuten, voor de Nederlandse Antoinette de Jongh 4.04.53 en de Russin Anna Yurakova 4.05.24.

De wedstrijden worden dit weekend gehouden in het Japanse Nagano.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische vrouwen doen mee op ploegachtervolging

Vandaag werden in Nagano verreden de 1000 meter, de ploegachtervolging en de ploegsprint.
Op de 1000 meter was er de Tsjechische deelname van Sablikova, die in een tijd van 1.17.94 minuten 19e werd.

Mijn aandacht ging uit naar de dames achtervolgingsploeg, die ook vorige week al meedeed aan dit onderdeel.
De ploeg bestaat uit Martina Sablikova, geboren op 27 mei 1987 en daarmee de nestor. Naast haar twee jonge deelneemsters. Nikola Zdrahalova geboren op 1 september 1996 in Dvur Kralove nad Labem en Natalie Kerschbaummayr, die geboren is op 4 mei 1998 en de jongste is van de ploeg. Het is goed te constateren dat na het tijdperk Sablikova, die overigens nog niet stopt, andere rijdsters zich aandienen bij de internationale schaatswedstrijden.
De ploeg eindigde voor Amerika op de voorlaatste 8e plaats in een tijd van 3.08.53 minuten

Op de ploegensprint werd niet meegedaan door een Tsjechische ploeg.
 

Ad Verschoor

Donateur
1500 meter: Sablikova eindigt als 4e

Vandaag is tijdens de Wereldbekerwedstrijden in Nagano (Japan) de 1500 meter voor vrouwen verreden.
Op deze afstand was een 4e plaats voor Martina Sablikova in een tijd van 1.56.29 minuten. Zij eindigde na 1. Bergsma 1.55.29, 2. Wuest 1.55.51 en 3. Marit Leenstra 1.55.94 minuten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sábliková ook de beste in derde wereldbeker

Martina Sábliková heeft ervoor gezorgd dat de 3.000 meter bij de wereldbekerwedstrijden schaatsen in Astana zonder verrassingen is verlopen. De Tsjechische was opnieuw veruit de beste en tekende met 4.02,90 in een baanrecord voor haar derde WB-zege op rij.


De Russische Anna Yurakova werd tweede in 4.03,85, terwijl de Japanse Miho Takagi naar de derde tijd reed.

Antoinette de Jong was de best geklasseerde Nederlandse op de vijfde plaats. De Friezin noteerde een tijd van 4.06,14, niet genoeg om haar succes van twee weken geleden een vervolg te geven. Bij de vorige wereldbekerwedstrijd in Nagano pakte De Jong het zilver.

Antoinette de Jong had zich voorgenomen om haar race tegen Martina Sábliková rustig te beginnen, maar toen zag ze tot haar verbazing dat de Tsjechische snel bij haar weg reed.
De Jong probeerde in Astana een nieuwe tactiek uit: iets rustiger beginnen en dan vlakke rondjes rijden. Maar Sábliková verstoorde haar plan.

"Ik had niet verwacht dat ze zo hard zou beginnen. Daar baalde ik wel van. Dan ben je niet meer met je eigen rit bezig. De volgende keer ga ik de strijd weer met haar aan. En dan begin ik iets harder", aldus De Jong.

xxl.jpg


Bron: nos.nl
 
Sábliková wint de 5.000 meter

Martina Sábliková heeft bij de wereldbekerwedstrijden in Heerenveen de 5.000 meter gewonnen in 6.57,64. Dat is geen verrassing, want de Tsjechische won al de afstand al twaalf keer eerder in wereldbekerverband.


Melissa Wijfje werd derde, en dat is wél verrassend. Nog niet eerder eindigde de 21-jarige schaatsster uit Ter Aar op het podium bij een wereldbekerwedstrijd. Wijfje verbeterde met 7.02,51 haar persoonlijk record met ruim 5 seconden.

Zilver voor Pechstein
Wijfje was wel een kleine twee seconden langzamer dan de 44-jarige Duitse Claudia Pechstein (7.00,82), die het zilver voor zich opeiste.

Sábliková op haar vertrouwde stek
De 5.000 meter werd nog niet eerder in wereldbekerverband verreden dit seizoen, maar Sábliková won bij de voorgaande drie wereldbekerwedstrijden wel de 3.000 meter.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova dacht aan stoppen met schaatsen na teleurstelling in Rio

Martina Sablikova twijfelde afgelopen zomer of ze wel door wilde gaan met schaatsen. De Tsjechische worstelde met haar motivatie nadat ze niet mocht starten in de olympische wielertijdrit bij de Spelen in Rio de Janeiro.


"Na alles wat er gebeurd was in Rio stormde het in mijn hoofd", vertelt de drievoudig olympisch kampioene op de langebaan aan Schaatsen.nl. "Ik twijfelde heel erg of ik wel door wilde gaan met het winterseizoen."

Sablikova reisde in de veronderstelling dat ze geplaatst was voor de olympische tijdrit af naar Brazilië, maar kwam er daar pas achter dat de Tsjechische bond een fout had gemaakt. "Vijf dagen voor de start hoorde ik definitief dat ik niet mocht starten."

Ze vocht het besluit nog aan, maar vond geen gehoor bij het internationale sporttribunaal CAS. "Ik heb er echt voor gevochten tot het einde aan toe en was er kapot van. Ik had alles opgegeven voor de Zomerspelen, was direct na het schaatsseizoen doorgegaan met mijn trainingen op de fiets."

Uiteindelijk vond de ambivalente Tsjechische haar motivatie weer terug dankzij haar jonge teamgenotes. "Het team is écht de reden dat ik door ben gegaan, zij hebben me nodig en schaatsen met hen maakt me gelukkig. Dankzij het team begon ik me na een paar weken langzaam beter te voelen."

Het eerstvolgende doel van Sablikova is het EK allround, dat vrijdag van start gaat in Thialf. De titelverdedigster gaat komend weekend voor haar zesde titel in de vernieuwde Friese schaatstempel.

Door: NU.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Van 25 januari tot en met 29 januari 2017 vindt in Ostrava het Europees Kampioenschap kunstrijden 2017 plaats.

Twee Nederlanders, Thomas Kennes en Niki Wories zijn door de selectiecommissie kunstrijden en de technisch directeur van de KNSB geselecteerd om de Nederlandse eer te verdedigen op het EK kunstrijden.

Voor Niki Wories zal het nog spannend worden of ze op tijd wedstrijdfit is, de kunstrijdster werd pasgeleden voor de tweede keer geopereerd aan haar enkel. Vorig seizoen werd Wories, woonachtig in Canada, nog twintigste op het EK.

Thomas Kennes zorgde vorig jaar met zijn debuut op het EK voor het eerst in vijf jaar weer voor Nederlandse deelname bij de heren. De 20-jarige kunstrijder kwam toen net tekort voor een finaleplaats.

Meer informatie in een later stadium via: www.ostrava2017.eu

Bron: schaatsen.nl
 
Wüst treft Sablikova in slotrit 3000 meter op EK allround

Bron: nu.nl - 5 januari 2017

Ireen Wüst staat vrijdag tegenover Martina Sablikova in de slotrit van de 3000 meter van de EK allround. Dat is het resultaat van de loting die donderdag in Thialf werd verricht.

Sablikova is titelverdedigster, Wüst won het EK allround de drie jaar daarvoor.

Voordat de vrouwen de 3000 meter rijden, staat eerst de 500 meter op het programma. Op die afstand is Wüst in de negende en voorlaatste race ingedeeld. Nikola Zdráhalova uit Tsjechië is haar opponente. Sablikova neemt het in de zevende rit op tegen Antoinette de Jong.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië met 4 deelnemers naar EK schaatsen Heerenveen

De Tsjechen nemen de komende drie dagen met 4 schaatsers deel aan de Europese Kampioenschappen op de nieuwe ijsbaan van Heerenveen.

Bij de dames allround zijn dat Martina Sablikova en Nikola Zdrahalova, die in het vorige stuk al werden benoemd.

Bij de heren allround is het de 30-jarige Sebastian Druszkiewicz die meedoet. Hij moet het hebben van de lange afstanden. Zo heeft hij op 11 december 2016 nog het nationaal record op de 10 kilometer verbeterd en gebracht op 13.29.49 minuten.

Bij de dames sprint is het Karolina Erbanova, die haar krachten mag meten met de andere deelneemsters.
 
Wüst wint 500 meter EK allround en pakt bijna seconde op Sablikova

Bron: nu.nl - 6 januari 2017

Ireen Wüst is vrijdag uitstekend begonnen aan de jacht op haar vijfde Europese allroundtitel. De 30-jarige Brabantse won de 500 meter in Thialf en pakte bijna een seconde op haar grote concurrente Martina Sablikova.

Wüst klokte een tijd van 39,26 op de eerste afstand in Heerenveen, terwijl titelverdedigster Sablikova niet verder kwam dan 40,18, goed voor de vijfde plek. "Dit was een goede 500 meter en dit is een mooi verschil met Sablikova", aldus Wüst direct na haar race tegen de NOS.

Vorig jaar bij het EK in Minsk was het verschil tussen een nog niet geheel fitte Wüst en Sablikova slechts acht honderdsten op de openingsafstand. De Tsjechische legde daarmee de basis voor een makkelijke eindzege, haar vijfde in totaal. Viervoudig Europees kampioene Wüst pakte zilver.

Het EK allround voor vrouwen gaat vrijdagavond verder met de 3 kilometer en wordt zaterdag afgesloten met de 1500 en de 5000 meter. Het allroundtoernooi van de mannen is op zaterdag en zondag.

Sablikova moet op de 3 kilometer een verschil van 5,52 seconde goedmaken op Wüst. De kopvrouw van Team Justlease.nl verdedigt een marge van 1,80 seconde op De Jong.
 
Bovenaan